Nyt alkaa järki leikkaamaan kiinni lopullisesti. Elikkä tämmöinen tapaus tällä kertaa. Auto alkoi vuosi sitten antamaan vikakoodia nokka-akselin asentotunnistimelta sekä myös kampiakselin tunnistimelta, herjasi koko ajan jotain timing correlationia, ja ketju tosiaan piti aikamoista rallatusta
käynnistäessä hetken, elikkä korjaamon diagnoosi ja myös itsenikin oli että jakopään ketju jo venähtänyt ja täytyy uusia koko jakopää. Tässä vaiheessa kyllä vaihdoin nokka-akselin tunnistimen sekä kampuran, ja silti näitä koodeja herjasi. Auto kyllä toimi ihan hyvin.
.
No nyt lähti projekti pari päivää sitten käyntiin ja nyt on koko homma saatu valmiiksi, ja oli aika vittumainen homma kyllä kertakaikkiaan, kaikki meni kyllä ihan meidän mielestämme oikein, oli oikein kaikki ajoitustyökalut, nokka-akseleitten taakse tuli semmoinen lukitus pala loveen ja kampiakseli lukittiin tapilla paikoilleen että pysyy varmasti jako paikoillaan. Ja sitten kun päästiin siihen asti että oli uudet jakopään osat paikoillaan ja jakoketjukoppa laitettu kanssa, niin sitten laitettiin siihen imunokan puolelle se ajoitustyökalu että saatiin siinä oleva säätöpyöräkin oikealle kohdalle mistä nokka-akselin tunnistin sitten lukee sen signaalin.
Elikkä kaikki meni meidän mielestä ihan oppikirjojen mukaan ja nyt autokin käy hyvin eikä ketju enää rallattele....mutta nyt se sitten edelleen antaa nokka-akselilta vikakoodia ulos, taisi olla P0430 ja siinä luki jotain intermitted, kyllä nyt alkaa pikkuhiljaa niinku ärsyttämään ihan todenteolla. Ei tässä oikein kohta keksi mitä tekis, täytyy varmaan huomenna käydä hakemassa ooppelilta alkuperäinen nokka-akselin tunnistin ja kokeilla että auttaako se mitään-
Jos jollain on mitään ideoita niin kertokaa ihmeessä, katson huomenna kun pääsen tallille takaisin niin sen vikakoodin selityksen tarkemmin. Ainakin se on 99% varma että jako on nyt oikein ja imunokan päässä oleva tunnistinlevy, vai miksi sitä oikein kutsutaan niin on oikeassa asennossa. Ja viikon päästä pitäis kottero olla katsastettuna, se ei vaan oikein onnistu jos ei saa tuota vikakoodia häviämään, ei mene vissiin leimasta läpi jos siellä muistissa tollanen vikakoodi, nehän kait lukevat ne siinä katsastuksessa ja hylkyhän siitä taitaa tulla, prkl!!!
Opel corsa 1.2 Z12XE moottori/ketjujakopää vm.2004
-
Megabluffer
- 'Kapitän'

- Viestit: 80
- Liittynyt: 07 Syys 2011, 21:32
-
Megabluffer
- 'Kapitän'

- Viestit: 80
- Liittynyt: 07 Syys 2011, 21:32
Re: Opel corsa 1.2 Z12XE moottori/ketjujakopää vm.2004
Jee! Nyt auto taas pelittää ja onkelma selvisi, en hakenutkaan marmorilta uutta anturia kun makso 270e ja olis voinut kuulemma kestää kuukauden kun saa sen. Hain fixuxelta 45e maksavan tarvikeanturin ja homma korjaantui sillä, se edellinen anturi oli vissiin saanut siinä hieman kolhuja niin ei enää sitten toiminutkaan niinkuin piti. Ei muutakun kovaa ajoa vaan. Tai eihän tolla nyt kovin kovaa kyllä pääse.
Ja vielä huomiona että jos joku tälläiseen remonttiin ryhtyy ja käyttää esim. gatesin jakoketjusarjaa tai varmaan mitään muutakaan niin ne nokka-akselien rattaat ovat täysin erilaisia kuin alkuperäiset, kun ne asentaa paikoilleen niin siitä vanhasta alkuperäisestä rattaasta täytyy naputella se keskiosa irti ja sitten laittaa se imupuolen nokkakselin rattaan ja sen lukijarattaan väliin, muuten ei se nokka-akselin asentotunnistin osu ollenkaan oikeean paikkaan ja auto ei lähde käyntiin enää ollenkaan, se väli täytyy olla noin 0.5mm.
Ajattelin vain postailla omia kokemuksia tänne jos jotain sattuis kiinnostamaan ja on ryhtymässä tälläiseen operaatioon.
Ja vielä huomiona että jos joku tälläiseen remonttiin ryhtyy ja käyttää esim. gatesin jakoketjusarjaa tai varmaan mitään muutakaan niin ne nokka-akselien rattaat ovat täysin erilaisia kuin alkuperäiset, kun ne asentaa paikoilleen niin siitä vanhasta alkuperäisestä rattaasta täytyy naputella se keskiosa irti ja sitten laittaa se imupuolen nokkakselin rattaan ja sen lukijarattaan väliin, muuten ei se nokka-akselin asentotunnistin osu ollenkaan oikeean paikkaan ja auto ei lähde käyntiin enää ollenkaan, se väli täytyy olla noin 0.5mm.
Ajattelin vain postailla omia kokemuksia tänne jos jotain sattuis kiinnostamaan ja on ryhtymässä tälläiseen operaatioon.
-
1,2sorsa
- 'Diplomat'

- Viestit: 15165
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Opel corsa 1.2 Z12XE moottori/ketjujakopää vm.2004
Laita alkuperäiset anturit takaisin jos ne vielä löytyy.
Edullisemmat tarvikeosat on paskaa.
Febin, inan ketjusarjat halvinta ok laatua.
Tunnistimiin Bosch, siemensvdo, continentall
Edullisemmat tarvikeosat on paskaa.
Febin, inan ketjusarjat halvinta ok laatua.
Tunnistimiin Bosch, siemensvdo, continentall
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
-
Megabluffer
- 'Kapitän'

- Viestit: 80
- Liittynyt: 07 Syys 2011, 21:32
Re: Opel corsa 1.2 Z12XE moottori/ketjujakopää vm.2004
Joo, ne on kyllä välillä aikamaista schaissea ne tarvikeanturit, alkuperäisiä ei ole enää ollenkaan tallella.
ketjusarja oli merkiltään Gates, siitä en osaa kyllä laadusta sanoa minkälainen on, mutta hienosti ainakin käy ja kukkuu.
ketjusarja oli merkiltään Gates, siitä en osaa kyllä laadusta sanoa minkälainen on, mutta hienosti ainakin käy ja kukkuu.