Mersumiehen Ooppeli: Insignia A, 2011, 2.0CDTi

Esittele Opel-projektisi tai autosi
pakardinen
'Kadett'
'Kadett'

Mersumiehen Ooppeli: Insignia A, 2011, 2.0CDTi

Viesti Kirjoittaja pakardinen »

Kas mutta päivää.

Kuten otsikkokin kertoo, niin tilanne on nyt semmoinen, että yli 26:een vuoteen minulla ei ole ajoautona Mercedes-Benziä. Onneksi se klassikko, kesäpeli vielä jäi, niin saa edes sillä ajella.

Tapahtumat kohti Ooppelin omistusta lähtivät vyörymään viime heinäkuun viimeisinä päivinä, kun hirvi istahti silloisen Mersun konepellille ja tuulilasille. Olin juuri viettänyt kuukauden opetellen hitsaamaan, kun katsastusmies oli sitä mieltä. Enste piti tietysti ostaa laitteet ja peltiä ja opetella homma. Sain autoon leiman ja ehdin ajaa sillä konttorilta kotio ja seuraavana päivänä n. 700m kunnes rysähti. Hiemanhan se kismitti, lunastukseen koko kottero. Noh, se siitä.

Sittenhän piti tietysti saaha auto tilalle. Ja eihän sitä nyt muutakaan (mitäpäs sitä nyt muutakaan) kun Mersua. Just sillä hetkellä ei ollu semmosta ihan hirveästi kiinnostavaa saatavilla budjettiin sopivaksi, niin piti tyytyä semmoseen vähän vähemmän kiinnostavaan. Joka sekin oli nätti kun karuski, niin ulkoa kuin sisältäkin. Aikakautensa edustajaksi aivan uskomattoman vähäruosteinen ja siisti kaikin puolin. Ja kuten aikain saatossa ilmeni; niin ihan täysi paskakasa. Nuin huonoa Mersua mulla ei oo ollu ikinä niiden noin kymmenen yksilön ja 26:n vuoden aikana. Ihan jatkuvasti hajalla jostakin ja joka viikko ilmenee jotain korjauksen tai näpläyksen tarvetta. Mikäpäs siinä, jos ne olis ollu semmosia joihin omat kädet taittuu, vaan kun ei ollu kaikki semmosia. Vuoden vaihteen tienoilla upotin siihen pirun riivaamaan tötteröön saman verran rahaa, kun millä sen ostin ja aina vaan uutta laitettavaa löytyy. Sillon petti hermot; tästä on päästävä eroon. Ja äkkiä, ennenkun se "vahingossa" syttyy palamaan.

Viikon päivät armotonta nettiauton selailua. Koko ajan hintaa kasvattaen, lopulta sinne ihan kipurajalle asti. Se ei ihan hirveän korkealla meikäläisellä ole, minä se en ihan hirveän montaa tonnia ole autosta valmis maksamaan. Ja sieltähän se sitten löyty! Aivan justiinsa semmonen yksisarvinen, mikä olis mulle kun tehty. Saman tien soittoa myyjälle (autoliike), että sulla tuommonen, mulla tämmönen, otatko vaihossa, tullaan ylihuomenna kahtomaan? Juujuu, kyllä käy.

Noh, sitten koittaa se ylihuomen. Lähetään kahtomaan Mersua X paikkakunnalle Y. Kotoa lähdettäessä pakkasta -17°. Noin puolivälissä matkaa, paikkakunnan Ö kohdalla (jossa pakkasta onkin jo -25°) havaitaan, että jaloille ei tule enää lämmintä ilmaa. No kivakiva, ilmaläppien aktuaattorit kojelaudan uumenissa ei enää pelaa. Että niitä jos alkais vaihtamaan, niin pajalla menee ensimmäinen päivä kojelautaa purkaessa ja toinen päivä kasatessa. Että semmonen vajaan tonnin lasku olis tulossa siitäkin. Verenpaine jatkaa nousuaan. Ja ihan kaikki vaimon jutut ei enää jaksa naurattaa.

Saavutaan paikkakunnalle Y. Mennään Mersun luo ja tunnelma latistuu heti. Autosta ilmenee eräässä koripaneelissa melko suuri virhe, jota ei oltu muistettu kuvata myynti-ilmoitukseen eikä siitä oltu muistettu minulle mainita puheluissa ja viesteissä mitä autosta käytiin. Jaahasjoo, että semmonen. Noh, pakkohan tämä on käydä läpi kun tänne asti on kerta tultu. Ei siitä hirveän paljon muuta motkotettavaa löytynyt, mutta jotenkin se yksi virhe oli semmonen, että vaimo hössöttää vieressä koko ajan, että ei tämä ihan niin hyvä ole miltä kuvissa ja puheissa vaikutti. Ja minullakin vähän alkaa joku sisäinen ääni kuiskimaan siihen toiseen korvaan, että ei, elä ota tätä. No on kait se nyt kuitenkin koeajettava.

Myyjä ajaa Mersun ulos hallista. Lähetään ajamaan. Sinänsä ajolleen semmonen, kun ison Mersun kuuluukin olla: pehmeä, hiljainen, rauhallinen, mutta. Alustasta kuuluu ylimääräisiä ääniä terävissä kuopissa. Ei perkele, ei tämä tämmönen oo oikein. Semmonen kumimainen losahtelu kuuluis asiaan, mutta ei tuommonen terävä napsahtelu ja kolahtelu. Takasin liikkeen pihaan. Intensiivinen tuijotus vaimoa silmiin, että mitä helevettiä minä teen? Tämä ei oikein vakuuta, mutta omallakaan en todellakaan enää halua lähteä kotiin. Kun siinä niitä kaikkia saatanan vikoja ja vitusti tonnia menee taas rahaa ja... Hetkinen. Mikäs se tuo Inkku tuossa rivissä oikein on? Äkkiä nettiauto auki. Aha, diesel, joo, tuon verran ajettu, joo-o, kas(!), automaatti. Ja viissataa halvempi kun Mersu. Ja on lohkolämppärit ja sisäpistokkeet ja vetokoukut. Oi myyjä! Minä haluan kokeilla tuota Ooppelia kans.

Ja niinhän siinä sitten kävi. Sillä sieltä kotio tultiin. Uskalsin pakon edessä vaihtaa merkkiä, koska vaimolle ostettiin Inkku vähän yli neljä vuotta sitten. Se on tosin 1.6:n bensaturbo manuaali. Mutta ei sitä oo tarvinnu ylettömästi pajalla seisottaa. Turbohan siitä meni kuukauden päästä ostosta, että se vähän harmitti. Longlife ohjelmaa kun oli noudatettu, niin minkäs teet. Ja ilmastoinnin kompura siihen on jouduttu vaihtamaan. Ja termostaatin kotelo äityi vuotamaan. Mutta muuten ihan normihuolloilla. Ja ihan mukava peli se on minustakin ollu ajella. Niin silläpä minä nyt sitten itellekin tuommosen uskalsin, että jos vaan vähänkään on yhtä kestävä peli, niin kyllä minä sen kans toimeen tuun.

Ihan ongelmavapaahan se ei toki Inkkukaan ollu. Kotiin asti auto toimi niinkun nyt auton kuuluu toimiakin. Vaan seuraavana päivänä töistä lähtiessä. Auton käynnistys ja piip piip piip, öljynpaine matala, sammuta moottori. Kone seis, vähän aikaa harrasta kiroilua ja uudelleen käynnistys koska onhan täältä kotiin päästävä. Eikä piipitä. Seuraavana aamuna kotona sama homma, piip piip piip jne. Kolmessa minuutissa kuukle ohjaa tänne ja täältä ilmenee se öljypumpun imuputken tiiviste. No se vaihdettiin tuossa joku aika sitten ja sen jälkeen ei oo illuillu. Vanha tiiviste ei ollu enää kumia, kyllä se oli muoviksi muuttunut. Aivan kova koppura.

Muuten olen aika tyytyväinen hankintaan. Rengasmelu on kovempi kun Mersussa, mutta senkin asian kanssa pystyy elämään, voi johtua aika paljon renkaistakin. Se pirun riivaama Mese oli 270CDi, eli paperilla 170hv ja 400nm. Tämä Ooppelihan on 160hv ja 350nm. Mutta ei näistä voi samana päivänä puhuakaan, kyllä sitä käytännön voimaa on tässä Ooppelissa ihan toisella tavalla. Mersua jos meinasit vähänkään ripeämmin liikauttaa, niin sitä piti polkea ihan mieltä vailla. Että jotain vikaa siinä moottorissakin lie oli. Ooppelihan on niin kiva ohitella ja kiihytellä 50-80kmh, että väkisinkin alkaa hymyilyttää. Ja kulutushan tässä on ihan hirmu paljon pienempi.

Muutamia suunnitteluvirheitähän näistä löytyy, pienempinä mainittakoon takaluukun mikrokytkin, raitisilman sisäänotto, kusijussin suuttimet ja tuulilasin puhallusreiät. Ja sitten on se yksi täysi kaista-/kusipäisyys, eli etupenkkien selkänojan kallistus. Minkähänlaisessa psykoosissa lie ollut Ooppelin johtokunta, kun tuommosen mielenterveyspotilaan suunnitteleman keksinnön ovat hyväksyneet?!?! Kymmeniä ja taas kymmeniä vuosia on euroopassa osattu valmistaa istuimia, joissa on portaaton säätö selkänojan kallistamiseen. Niin tuommonen -50 -luvun japanialainen on pitäny saaha panna. Uskomaton juttu.

Haa. Etuistuimista tulikin mieleeni. Tässä minun autossahan on ne etupenkit semmoset voimakkaammin muotoillut. Jossa on se jatkopätkä reisille. Niin sehän on minun kokoselle miehelle hyvin epämiellyttävä istuin istua, kun se istuinosan sivutuki painaa vasemman reiden sivuun niin, että koko ajan on jalka kipeä. Laitoin siihen nyt väliaikaiseksi ratkaisuksi huovan siihen istuimelle. Vaimon autossa on taasen ne vähemmän muotoillut istuimet, joissa on se kenkurupussi. Joku sais myyä mulle semmosen vähemmän muotoillun istuimen. Musta pitäs olla väriltään ja lämmitin pitää toimia.

Eipä mulla nyt tähän hetkeen muuta. Täällä minä sössöttelen jotain joutavuuksia autoon liittyen ja toisinaan varmaan vähän jotain asiaakin. Ja neuvoja tai vinkkejä oon kans joskus vailla.

Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti ja toivotan itseni tervetulleeksi joukkoonne. :)
Medpoore
OCF Member
OCF Member

Re: Mersumiehen Ooppeli: Insignia A, 2011, 2.0CDTi

Viesti Kirjoittaja Medpoore »

juu tervetuloa tämän halvemman saksalaisen maailmaan, kyllä näilläkin takapuolen kuljettaa A-B välillä siinä missä mersukin. toivotetaan hyviä kilometrejä
Se alkaa pienestä. Ensiautoksi hommaat Astran ja eräänä päivänä tajuat että ei saatana...