Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
jarska1971 kirjoitti: 23 Syys 2024, 17:28
Tuntuu olevan tyyppivika se venttiilikopan kannessa olevan venttiilin / kalvon rikkoutuminen. Minä ostin 2015 Mokka 1.4 turbon ja viikon / n. 900 km ajon jälkeen vikavalo syttyi, venttiilinkoppa vaihdettiin ja viime viikolla 450km ajon jälkeen vikavalo syttyi uudestaan. Seuraavana päivänä vikakoodi nollattiin ja 25km ajon jälkeen vikavalo syttyi jälleen. Huomenna tehdään vuototestejä raportoin kun saan vastauksia.
P0171 saa aina poistettua. Se tulee takaisin vasta muutaman sytytysvirran käytön ja ajon jälkeen. Eli vika on siellä kokoajan läsnä. Imuvuotoa vain etsimään ja fueltrimmejä katsomaan testeriltä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
Venttiilikopan vaihto ratkaisi ongelma ainakin toistaiseksi täällä. YouTube kertoo, että pitäisi vaihtaa myös joku alipaineletku tms. joka menee "lommolle" ja se aiheuttaa tuon venttiilikopan alipainekalvon rikkoutumisen.
Kannattaa muuten tarkastaa, että puola on laitettu huolella paikoilleen. Veto ei ollut ihan tasaista huollon jälkeen ja päätin tarkastaa tulppien kunnon. Puolaa pois ottaessa huomasin, että ne jousijutut siellä kumituttien sisällä oli vähän vinksin vonksin. Asettelin ne kunnolla paikoilleen ja tarkastin samalla, että tuplat oli ok ja kärkivälit kohdallaan. Nyt tyhjäkäynti tasoittui ja veto palasi entiselleen.
Minulle vaihdettiin imusarja ja sen yläpuolella oleva venttiili ( purge control valve ) siis sen venttiilikopan lisäksi, nyt ei ole vikavalo enää syttynyt ja ajettu noin 3 kuukautta. Imusarjassa oli muovi lohjennut tiivisteen kohdalta ja vuoti siitä kohtaa. Varoittelivat että esim öljytikku pitää olla kunnolla painettu pohjaan ja sitä tai öljykorkkia ei saa avata auton ollessa käynnissä eikä autoa saa tankata käynnissä voi kuulemma tulla hetkellinen häiriö alipaineeseen ja vikavalo syttyy vaikka ei siis mitään vikaa. varoittivat myös ilmamassaanturin johdon irroituksesta jos vaihtaa suodatinta, sanoivat
että pelkkä johdon irroitus ja takaisin laitto tekee häiriöilmoituksen vaikka auto ei olisi käynnissäkään. En ota kantaa siihen pitävätkö nuo kaikki asiat paikkansa, mutta näin minulle huollossa kerrottiin.