Et kertonut, onko farkku vai hatchback? Ledeillä vai hehkulangoilla?Nhils kirjoitti: 17 Heinä 2024, 13:54 1. Toisessa takaumpiossa on silminnähden selvästi kosteutta. Kuinka tyypillisesti takaumpiot ovat falskanneet ja onko tyypillistä vuotokohtaa?
Minulla on farkku ledeillä. Tässäkin on ainakin peruutusvalo hehkulampuilla ja ne olen kerran vaihtanut. Yllättävän helppo homma irrottaa koko umpio. Onnistuu ilman mitään työkaluja ja tilaa on riittävästi nakkisormillekin. Eli, otahan umpio pöydälle kuivumaan, jos siellä kosteutta on. Samalla saat pyyhkäistyä pois umpion ja pellin väliin kertyneen kuravellin.
Juu, sama havainto täälläkin (1.4T autom). Kun ajan cruisen asetuksella 44 km/h kylämme läpi, jossa on loivaa ylämäkeä ja alamäkeä, niin cruise on välillä ihmeissään. Joskus harvoin vaihdeaskikin alkaa humppaamaan ihan kunnolla, vissiin kolmosen ja nelosen välillä alamäessä, kun kierroslukumittari pomppii muutaman sekuntin välein 1500 -> 2500 -> 1500... Nyt auton ikääntyessä tuntuu väljyyskin lisääntyvän siinä mielessä, että kun matkanteko vaihtuu moottorijarrutukselta kevyelle vedolle, niin kone ehtii vetää jo puolisen sekuntia, ennenkuin vaihdeaskissakin rattaat taas nojailee "sille toiselle reunalle", niin tämän huomaa klonksahtavana nykäyksenä ihan manuaalikaasullakin ajaessa.Nhils kirjoitti: 17 Heinä 2024, 13:54 2. Cruisella ajaessa matalilla nopeuksilla (~40-55km/h) auto tuntuu ajoittain kulkevan nytkähdellen. Se tuntuu siltä kuin ihmiskuljettaja painaisi terävämmin kaasua, yllättäen nostaisi kaasun pois ja taas hetken päästä painaisi terävämmin kaasua. Ikäänkuin cruise ei aina osaisi annostella kaasua pehmeästi.
Moottorijarrutus on toimivinaan jotenkin älykkäästi. Jos sulla on cruisessa vaikka 60 ja jyrkän alamäen vuoksi mittari kipuaa reilusti yli 80, niin se alkaa tehostaa moottorijarrutusta vaihtamalla pienemmälle vaihteelle. Tapahtuu tätä joskus ilman cruiseakin manuaalikaasulla, mutta ei aina välttämättä. Joskus tapahtuu jo pienemmälläkin ylityksellä, esim jo 75 hujakoilla, mutta usein vaatii noin +20 km/h yli pyydetyn. Kun vähän näyttää kaasupoljinta, niin auto usein ymmärtää lopettaa moottorijarrutuksen ja antaa sen jälkeen rullata isommalla vaihteella. Mutta tämäkin on vaikeasti toistettavissa.
Minulla on turbo viheltänyt lähes uudesta asti, vai alkoikohan jossain 8 tkm mittarilukemalla ensihavainto. Ainakin jo 30 tkm huollossa siitä on merkintä kun pyysin tutkimaan, mutta koeajolla eivät kuulleet vihellystä. Ajattelin viedä sitten takaisin jos voimistuu tai yleistyy selvästi, mutta ei oo vielä 276 tkm taipaleella sen enempää häirinnyt. Joku matkustaja joskus ihmetellyt, että "mitä tää vislailee"Nhils kirjoitti: 17 Heinä 2024, 13:54 3. Autosta kuuluu, ainakin matalilla nopeuksilla, (melun ollessa vähäisempää) ikäänkuin huriseva ääni joka muuttuu kaasupolkimen painamisen mukaan. Tätä ei tunnu saavan kuuluviin paikallaan ollessa ja ääni on muutenkin aika vaimea. En ole jaksanut huolestua tästä mutta onko muilla kokemusta tällaisesta äänestä? Saattaisihan tuo turbo olla mutta en ole aikaisemmissa autoissani tottunut moiseen ääneen.
Mulla on se isompi keskinäyttö, jossa myös navigaattori. Sen alalaidasta pyyhkäisemällä nousee ne pikavalinnat esiin. Huomasithan, että niitä on siellä kolme riviä päällekkäin, eikä vain yksi rivi? Samat kanavat minulla sitten rattipainikkeillakin vaihtuu siinä mittariston näytöllä.Nhils kirjoitti: 17 Heinä 2024, 13:54 4. Radio. Keskinäytössä on tietyt radiokanavat mutta ratin painikkeita painamalla radiokanavat vaihtuvat jonkin suosikkilistan mukaan, joka ei noudattele näytöllä näkyviä. Saako näitä täsmäämään keskenään jotenkin, vaikka siten, että rattipainikkeita painelemalla kanava siirtyisi seuraavaan, joka näytöllä näkyy?