Askoik kirjoitti: 25 Tammi 2024, 21:16
Tulipas dokumentoitua Astra K matriisien toimintalogiikka. Voisin tehdä muistakin Opel malleista vastaavan taulukon, jos jollain on antaa niistä käyttökokemuksia. Erityisesti kiinnostaisi Astra L, kun siinähän ei ole samanlaista peukalopainiketta, vaan ilmeisesti viiksen päästä pyöritellään valoja manuaali- ja matriisiasentojen välillä?
Kuten taulukosta voi päätellä, pidän tuota peukalopainiketta sijainniltaan hyvänä ja näppäränä käyttää. Sen sijaan koen hankalaksi tilanteet, joissa pitää käydä lähivalojen kautta.
Lisäpitkät on ihan oma lukunsa ja niiden käyttöön voi olla erilaisia mieltymyksiä. Saa niistäkin keskustella, mut en tiedä rupeanko taulukoimaan miljoona eri käyttötapausta.
Sen olen huomannut tavallisista led-valoista, että mäkisellä tiellä, jossa on myös paljon keskikaiteita, pitkien valojen automatiikka ei toimi kunnolla. Perustuuko myös matriisien toiminta etupäässä siihen, miten kamera näkee vastaantulijoiden etuvalot? Keskikaiteiden kohdalla ei osaa vaihtaa pitkiä pois, koska ei näe vastaantulijaa. Eikä myöskään silloin, jos rekka tulee vastaan ylämäkeen ajaen ja nuppi näkyy jo pitkän aikaa, mutta etuvalot ovat vielä mäen katveessa.
Muiden automerkkien matriiseista olen myös huomannut, että häikäisevät vastaantulijoita pahastikin. Ja monesti alkavat sytyttelemään ja sammuttelemaan led-yksiköitä sillä lailla, että vastaa lähinnä valojen vilkuttelemista vastaantulijalle. Mielestäni oikein minkään valmistajan matriisivalot eivät toimi kunnolla muualla, kuin tasaisella tiellä, ilman keskikaiteita ja sateettomalla säällä. Varmasti auton omistaja niillä näkee hyvinkin eteensä, mutta vastaantulijoita häikäisevät jopa enemmän, kuin tavalliset led-valot. Ja kun nykyisin niissä ei ole kummoinen kantama, niin itse en viitsisi maksaa lisähintaa matriiseista. Ennemmin laittaa säästyneen rahan lisäpitkiin, joilla myös näkee oikeasti kauas eteensä.
Yhtään Astra L:ää ei ole vielä pimeällä tullut vastaan, niin vaikea sanoa onko niissä matriisit toteutettu paremmin