Laitetaanpa nyt nyt ralli-enklanti-videon lisäksi ihan selko suomella mitä tässä on hääräilty
Kuskin helmassa oli tosiaan peräti neljä edellisten seppien huonosti tekemää hitsipaikkaa alaosassa, yhden kohdanhan korjasin itse tuosta kynnyksestä, lisäksi takaosassa oli joku ihme kötöstys pakkelin alla, joten sen sijaan että lähtisi viittä paikkaa tekemään uusiksi ajattelin vaihtaa koko helman. Myös kaaren korjaus jonka tein viime keväänä oli vähän sellainen tilapäinen joten tilasin siihenkin korjauspellin. Samalla saa maalata ton pieleen menneen kyljenki uusiksi.
Pistihitsit poraten irti ja taltalla saumaa auki pieksämään.
Oli toi kaaren/helman sisäalaosa ruostunut niin rapeaksi että hitsasin uutta peltiä vähän sinne, pientä opettelua kun useemman vuoden tauko hitsaamisesta... Tonne vedin väliin sinkki maalin ennen kun helmapellin vetäsin paikalleen.
Helma hepattuna.
Hitsaukset tehty helmaan, päittäin liitokset omiin saumoihin ja tulppahitseillä kiinni mistä oli alunperin pistehitseillä. Lopuksi saumat hioin matalaksi.
Kaaren vaihto alkoi sisäkaaren korjauksella, en äkkiä löytäny valmista ratkasua niin kopsasin profiilin lankkuun josta tein muotin minkä avulla naputtelin sisäkaaren huulen peltiin. Yksi pala meni harjoituskappaleeksi kun tuli vääränpuoleinen

Lopulta hitsaamalla kiinni ja taas sinkkiä väliin.
Itse kaari vaihdettuna.
Sitten alko pohjien hankaaminen...
En käyttäny ihan tolkuttomasti aikaa pohjiin kun kyseessä loppujen lopuksi mun käyttöauto, mutta olennaista ettei jää teräviä rajoja/rappuja tai muuta kirkuvaa maalin alle.
Myös kuskinpuolen takaovesta hioin ruosteet pellille ja sinne myös rajojen poistoa. Apparin ovellekin sama homma, vaikkei nyt kuvaa olekaan siitä.
Lopulta alko pinnat olemaan valmiita maalille niin ruiskuttelin ekana kaks rundia epoksia ja perään kolme varvia hinkkaväriä. Ei tullu valumaa eikä muutakaan korjattavaa niin karhesin pinnat vaan harmaalla karhuntassulla ennen basee ja lakkaa.
Kolme vetoo vesimassaa (vika kerros kaukaa sumuttaen pudotetulla paineella) ja päälle neljäkerrosta lakkaa. Ihan siedettävähän siitä tuli, jotakin sanomista jäi pohjiin, mutta pystyy kyllä elämään niiden kanssa
Autosta oon jo suojaukset poistanu ja oven asennellu takas paikalleen. Pohjan puolelta oon ottanu muutaman pintaruosteen kiinni ja suihkinu massaa sinne. Nyt kai tässä pitäis vielä jaksaa niputtaa auto ja takasatulat kunnostella, kun osat odotelleet jo kuukauden päivät paketissa.