FK:n alustasarja

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Erno86
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Erno86 »

Joutuuko tekemään jotain muutoksia jos pistää FK:n korkeus säädettävän alustan calibraan.?
Soiled
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Soiled »

Laittakaa myös mielipiteitä kyseisen merkin valmistamista iskareista&jousista. Onko aivan perseestä,kestävätkö iskarit,kuoliintuvatko jouset nopeasti,voiko verrata esim.bilsteiniin,hinta/laatu suhde ym.. Kaikenlaisia kokemuksia olisi kiva kuulla. Voi kertoa siiten myös jonkin toisen vaihtoehdon jos FK:t eivät ole hyviä.
Opeca
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Opeca »

FK iskarit on kyllä aika perseestä.Itellä on AKX? alustasarja calikassa josta yksi takaiskari rupesi heti kolisemaan.Kun takuuseen tuli toinen iskari niin sekin rupesi kolisemaan.En tiedä että mikä siinä rupesi heti kolisemaan.Ja takajouset laski ainakin 60mm vaikka piti olla 40mm.
Astra Caravan edition 2000/Taunus GXL 1975
Markus_J
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus_J »

Itselläni on Astrassa FK säädettävä alusta, eli sisällä on konin pumput. Voisi melkein sanoan että sama ostaako KW vai FK koska osa osista tulee FK:lta KW:lle ja toisinpäin.

Vanhassa oli KW alusta ja uudessa on tuo FK. Eikä ole ainakaan mitään huono sanottavaa
www.opel-tuning.org www.wcoastdesign.com

Opel Astra G 1.6 8V -99 (-99-02)
Opel Astra G Coupe Bertonen 1.8 16V -01 (-02-05)
Volvo C70 T5 Cabriolet -01 (nykyinen menopeli) (-05-??)
Vectra A 1.6 -89 (varakulkine ja mahdollinne projekti)
stiflat
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja stiflat »

Itsellänikään ei ole ollut mitään
moittimista FK:n alustasta, vaikka ei
olekaan säädettävä. Ihan hyvin on pelannut
eikä mitään kolinoita ole esiintynyt.
Autona G.
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

KW valmistaa itse kaikki korkeussäädettävien alustasarjojensa osat

alihankintana tulee vain:
var 1 iskarit Al-Ko:lta ja nekin -KW eli KW:n suunnittelemina
var 2 iskarit Konilta ja nekin -KW eli KW:n suunnittelemina

KW myy muille korkeussäädettävien alustasarjojen valmistajille paljon irto-osia alihankintana

tarkemmin KW kork.sääd. alustasarjojen valmistuksesta alla:

-----------------------------

Valmis alustasarja on erittäin hyvä vaihtoehto:

esim

KW testaa oikeilla autoilla ajamalla kadulla hiljaa ja lujaa alustan ennen sen laskemista markkinoille

Ensin otetaan tehtaalle oikea auto ja tehdää siihen korkeussäädetävä alustasarja kahteen suuntaan erikseen säädettävillä VAR 3 iskareilla.
Autolla ajetaan ja haetaan säätöjä ja jousien jäykkyyttä ja kun sopiva alue on löytynyt dokumentoidan kaikki tarkasti.
Sitten valmistukseen tulevat iskarit:

VAR 3 iskareita jotka tehdään samoista osista kuin KW kilpa-autojenkin iskarit, säätöalue on vain haettu em oikeilla autoilla testaamisella kadulle

VAR 2 ulosvaimennussäädettävän iskarin sisäänvaimennusarvot otetaan VAR 3 prototyyppi-iskarin mukaan siten että saadaan hyvä kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välille.

VAR 1 sport-iskarin ulos- ja sisäävaimennusarvot otetaan VAR 3 prototyyppi-iskarin mukaan siten että saadaan hyvä kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välille.

Variante 3 iskarithan KW tekee itse ja testaa niiden osat sekä iskarin rakennusvaiheessa (esim mikrojousivaa´oilla sisään tulevat pikku jouset) että valmiina jokaisen yksilön iskaripenkissä (joita tehtaalla on useita jotta ei tule odotusaikaa). Suunnitteluhenkilökuntaa KW:llä on enemmän kuin monella muulla johtavalla alustasarjatehtaalla yhteensä. Suunnitteluhenkilökunnalla on kokemusta erilaisista kilpa-autoilun lajeista mm F1, DTM, ETCC, DTC, Sport 2000 ja ralli.

Variante 2 iskarit KW teettää alihankintana Konilla mutta suunnittelee niiden vaimennusarvot ja ulosjouston pituuden itse.
Heillä on Konin "tool-box" eli iskarien kaikki osat KW:n tehtaalla ja KW:n testihenkilökunta itse testiajoissa muuttaa ja hakee prototyyppiiskarin kohdalleen KW:n jousille
Kun versio on valmis tilataan sitä valmiin kokoonpano-ohjeen/osalistan kanssa Konilta ja iskarin varaosanumeron päässä on tästä tunnuksena ...-KW. Kyseisiä iskareita Koni valmistaa vain KW:lle ja niitä saa vain KW:n kautta. KW testaa laaduntarkkailuna kaikki Konin valmistamat iskarit vielä kertaalleen itse ennen niiden käyttämistä KW sarjoihin.

Variante 1 iskarit KW teettää alihankintana Al-Ko:lla mutta suunnittelee niiden vaimennusarvot ja ulosjouston pituuden itse.
Heillä on Al-KO:n "tool-box" eli iskarien kaikki osat KW:n tehtaalla ja KW:n testihenkilökunta itse testiajoissa muuttaa ja hakee prototyyppi-iskarin kohdalleen KW:n jousille
Kun versio on valmis tilataan sitä valmiin kokoonpano-ohjeen/osalistan kanssa Al-KO:lta ja iskarin varaosanumeron päässä on tästä tunnuksena ...-KW. Kyseisiä iskareita Al-Ko valmistaa vain KW:lle ja niitä saa vain KW:n kautta.

KW valmistaa korkeussäädettävien alustasarjojen tolppien kaikki osat mm lautaset ja tolpat. KW valmistaa niitä alihankintana monelle muulle korkeussäädettävien alustasarjojen valmistajille/valmistuttajille.

Kun näin paljon nähdään vaivaa on alustasarja varmasti parempi vaihtoehto kuin madallusjouset ja vakio-iskarit tai madallusjouset ja toisen valmistajan sport-iskarit

Monen muunkin eri merkkisen kiinteän ja korkeussäädettävän alustasarjan valmistajat ostavat muiolta valmistajilta iskareita sarjoihinsa esim Konilta sarjoihinsa mutta harva suunnittelee ne itse vaan sarjoissa on yleensä tavallinen Koni-Sport jonka varaosanumero on samanlainen kuin normaalin Koni-Sportin. Itse suunniteltu iskari näkyy erilaisena varaosanumerona jota ei löydy Konin luettelosta.

Monet valmistajat suunnittelevat sport-iskarinsa alustasarjoihin testaamatta oikeilla autoilla. Vakio-iskari testataan iskaripenkissä ja lisätään siihen tyynesti esim +30% ulosvaimennusta ja + 10% sisäänvaimennusta. Tämä voi toimia urheilullisessa pienehkössä autossa esim Golf GTi 2 vielä kohtuullisesti mutta isoissa autossa esim osa MB malleja tarvitaan oikeasti madallusjousien kanssa jopa +100% vaimennusvoimaa ja valmis alusta on vielä huomattavan mukava alustasarjaksi.

Laadukkaan alustasarjatehtaan erottaa tavallisista valmistajista/valmistuttajista juuri oikeilla autoilla testaaminen ja itse suunnitellut jouset ja iskarit.

Pro&Street

----------------------------------------------

PS
Oletteko lukeneet korkeussäädettävien alustasarjojen TUV-lappuja
moni sarja on TUV-hyväksytty vain yhteen korkeuteen vaikka niissä on korkeussäätö!
KW korkeussäädettävissä on aina oikeasti TUV-hyväksytty korkeuden säätövara eli niitä saa virallisesti säätää tieliikenteeseen Euroopassa.
Suomessa on lisäsääntö max 51mm madallus joka rajoittaa säätöalueen käyttöä joissain automalleissa.
Vastaa Viestiin