Aika reipas on kulutus kyllä. Millaista se se sun "nätti seka-ajo" on?Juissipuissi kirjoitti: 23 Joulu 2020, 08:58 Olen arponut myös olisiko sytytyksessä vikaa, bensaakin tuo rohmuaa mielestäni kohtuu paljon nätissä seka-ajossa ( ulkolämpö ~ 0c ja roikasta töihin lähtö. Tietokone ~7L todellisuus ~ 1L enemmän= 8L).
Mulla työmatka on yhteen suuntaan 63 km, josta:
n. 25 km mutkaisia maaseututeitä 60 - 80 km/h
n. 20 km suoraa kantatietä 80 km/h (ajan rajoituksen mukaan cruisella, en ohittele)
n. 15 km moottoritiellä 100 km/h (rajoituksen mukaan täälläkin)
n. 3 km Helsingin keskustassa
...ja tämmöisellä matkalla kulutuslukemat ajotietokoneen mukaan 5,5 ltr hujakoilla ja bensakuiteista laskettuna ehkä 6,0 ltr. Samantyyppisiä lukemia mielestäni muutkin ovat raportoineet tähän ketjuun 1.4T koneella.
Itsellä on vm. 2016 1.4T 110 kW automaattiaskilla ja kyllä sekin joskus vähän nykii. Lähinnä tuon huomaa kesällä ja 40 km/h alueella, tasamaalla pintakaasulla (tai cruisella) ajaessa. Aika harmitonta nykimistä se omassa autossani yleensä on, mutta kyllä joku matkustajakin on joskus kommentoinut, että kylläpäs tämä nytkyttää. Reippaissa kiihdytyksissä ei kyllä pätki yhtään.
Samanlaista "arpomista" olen itsekin huomannut, että sumussa pääsee kyl vastaantulija melkoisen lähelle, ennenkuin Astra hoksaa koko vastaantulijaa. Onhan se vähän tekemätön paikka koneälylle yhden kameran varassa päätellä, että onko se edessä kirkkaan valkeana loistava sumuseinä "itse aiheutettu" vai vastaantulijan aiheuttama. Oikein sankassa sumussahan tuo herjaa "anturissa este" ja pudottaa lähivaloille, jonka jälkeen pitääkin niitä manuaalisesti operoida, jos pitkiä tahtoo käyttää.AL3 kirjoitti: 23 Joulu 2020, 13:29 Tulipahan viikonlopulla koettua moottoritieajoa sumussa. Tuntuu että tuo säätyyppi on jäänyt Opelin matriisivalosuunnittelijoilta testaamatta. Homma näytti siltä, että valo-ohjaus säikähti omia valojaan. Tarjolla oli sen verran epämääräistä valojen räpsymistä. Muutaman kerran kun pitkät räpsyivät vastaan tuleville rekoille, niin totesin parhaaksi vaihtaa käsikäytölle.
Samalla huomasin että käsikäytöllä kaukovaloa tulee vasemmalle ("hirvipiikki") enemmän kuin automaatilla. Jotenkin luulisi että pimeällä tiellä automaatillakin olisi kaikki valoteho käytössä. Olisi myös kätevää, jos käsikäytön pitkiltä voisi vaihtaa suoraan automaattivaloille ilman käyttöä lyhyillä. Tuo näyttäisi fiksummalta vastaantulijoiden vinkkelistä.
Minä en ole huomannut mitään parempaa hirvipiikkiä manuaalipitkillä, vaikka ajankin säkkipimeitä teitä joka päivä 30 - 40 km. Minä ajan nimenomaan mustanpimeitä teitä Uudellamaalla, mutta jossain Lapin lumiränneissä auto voisikin lumikinoksen heijastukset tulkita vaikkapa jalankulkijajonoksi?
Tuo olis kyllä kiva, että vois sujuvasti tarpeen mukaan vaihtaa "manuaalipitkiltä" "automaattipitkille" ja päinvastoin, käymättä lähivalojen kautta. Silloin vois olla lisävalopatteristokin niiden manuaalipitkien yhteydessä, mutta tällä nykyisellä toimintalogiikalla en keksi kuinka tuohon mitenkään järkevästi lisävaloja laittaisi.