2019 Astra ilman mukautuvaa vakkaria ja pari kertaa on noin 50 vauhdista lyönyt jarrut pohjaan, molemmilla kerroilla muutaman kymmenyksen ennen kuin itse ehtinyt polkimelle. Maantienopeuksissa ei ole (onneksi) tullut testattua. Omassani ei törmäysavustin haamuvaroituksia anna, aina on jokin syy, yleensä edellä menevän jarrutus.Opelinno kirjoitti: 27 Huhti 2020, 13:02Sain maahantuojalta seuraavan vastauksen ko. kysymykseen. "]Hätäjarruavustin toimii vain siis avustimen lailla Astrassa, eli itse se ei jarruta vaan vaaditaan myös kuljettajalta jarrun painamista." Eli järjestelmä ei sittenkään osaa itse jarrutaa myyntiesitteiden korulauseista poiketen.Opelinno kirjoitti: 23 Huhti 2020, 12:43 Onko Astra K:ssa törmäysvaroittimen yhteydessä myös jarruavustin? Myynti-esitteen mukaan pitäisi olla, mutta käyttö-ohjeen mukaan järjestelmä ei käytä jarruja. Kenelläkään kokemusta/tietoa? Tuossa ohjekirjassa on kylläkin virheellistä tietoa/puutteita, mitkä eivät vastaa käytäntöä.
Näin meitä kusetetaan.![]()
Astra K
-
PormestariSisu
- 'Kadett'

Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Eli jarruavustin toimii sittenkin kaupunki-nopeuksilla! Maahantuojalle lähetetyihin kysymyksiin nähtävästi vastaavat puhelinvaihteen tytöt samaa virheellistä omistajan käsikirjaa lukemalla. Ei minkaanlasita teknistä paneutumista/tietämystä asiaan. Taitanee muutenkin nykyisen maahantuojan toiminnassa olla jotain hämärää, kun suuri Opel-jälleenmyyjä lopetti edustuksen kokonaan vuosi vaihtumisen jälkeen.PormestariSisu kirjoitti: 02 Touko 2020, 06:492019 Astra ilman mukautuvaa vakkaria ja pari kertaa on noin 50 vauhdista lyönyt jarrut pohjaan, molemmilla kerroilla muutaman kymmenyksen ennen kuin itse ehtinyt polkimelle. Maantienopeuksissa ei ole (onneksi) tullut testattua. Omassani ei törmäysavustin haamuvaroituksia anna, aina on jokin syy, yleensä edellä menevän jarrutus.Opelinno kirjoitti: 27 Huhti 2020, 13:02Sain maahantuojalta seuraavan vastauksen ko. kysymykseen. "]Hätäjarruavustin toimii vain siis avustimen lailla Astrassa, eli itse se ei jarruta vaan vaaditaan myös kuljettajalta jarrun painamista." Eli järjestelmä ei sittenkään osaa itse jarrutaa myyntiesitteiden korulauseista poiketen.Opelinno kirjoitti: 23 Huhti 2020, 12:43 Onko Astra K:ssa törmäysvaroittimen yhteydessä myös jarruavustin? Myynti-esitteen mukaan pitäisi olla, mutta käyttö-ohjeen mukaan järjestelmä ei käytä jarruja. Kenelläkään kokemusta/tietoa? Tuossa ohjekirjassa on kylläkin virheellistä tietoa/puutteita, mitkä eivät vastaa käytäntöä.
Opel Astra 1.4T AT Sports Tourer Innovation+ 2019.0
Tää oli paras... "jotain hämärää".. Kyllä ne liikekumppanit vaihtuu monesti vaikkei mitään "hämärää" olekaan. Normaalia liiketoimintaa. Ja mistä tiedät ettei suuren "Opel-jälleenmyyjän" tekemisissä ole mitään hämärää? Pitäisiköhän pysyä ihan asialinjoilla eikä harrasteta salaliittoteorioita?Opelinno kirjoitti: 02 Touko 2020, 08:08Eli jarruavustin toimii sittenkin kaupunki-nopeuksilla! Maahantuojalle lähetetyihin kysymyksiin nähtävästi vastaavat puhelinvaihteen tytöt samaa virheellistä omistajan käsikirjaa lukemalla. Ei minkaanlasita teknistä paneutumista/tietämystä asiaan. Taitanee muutenkin nykyisen maahantuojan toiminnassa olla jotain hämärää, kun suuri Opel-jälleenmyyjä lopetti edustuksen kokonaan vuosi vaihtumisen jälkeen.PormestariSisu kirjoitti: 02 Touko 2020, 06:492019 Astra ilman mukautuvaa vakkaria ja pari kertaa on noin 50 vauhdista lyönyt jarrut pohjaan, molemmilla kerroilla muutaman kymmenyksen ennen kuin itse ehtinyt polkimelle. Maantienopeuksissa ei ole (onneksi) tullut testattua. Omassani ei törmäysavustin haamuvaroituksia anna, aina on jokin syy, yleensä edellä menevän jarrutus.Opelinno kirjoitti: 27 Huhti 2020, 13:02Sain maahantuojalta seuraavan vastauksen ko. kysymykseen. "]Hätäjarruavustin toimii vain siis avustimen lailla Astrassa, eli itse se ei jarruta vaan vaaditaan myös kuljettajalta jarrun painamista." Eli järjestelmä ei sittenkään osaa itse jarrutaa myyntiesitteiden korulauseista poiketen.Opelinno kirjoitti: 23 Huhti 2020, 12:43 Onko Astra K:ssa törmäysvaroittimen yhteydessä myös jarruavustin? Myynti-esitteen mukaan pitäisi olla, mutta käyttö-ohjeen mukaan järjestelmä ei käytä jarruja. Kenelläkään kokemusta/tietoa? Tuossa ohjekirjassa on kylläkin virheellistä tietoa/puutteita, mitkä eivät vastaa käytäntöä.
-
1,2sorsa
- OCF Member 2024

https://opelclubfinland.fi/viewtopic.ph ... 5&start=15
Tuolla topik aiheesta liittuen liikkeiden edustuksiin.
viewtopic.php?f=5&t=262110
Tuolla topik opelin siirtymisestä psa yhtymään.
viewtopic.php?f=5&t=268736
Tuolla topik maahantuonnin siirtymisestä länsiautolle
Tuolla topik aiheesta liittuen liikkeiden edustuksiin.
viewtopic.php?f=5&t=262110
Tuolla topik opelin siirtymisestä psa yhtymään.
viewtopic.php?f=5&t=268736
Tuolla topik maahantuonnin siirtymisestä länsiautolle
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
Nyt kun astraa käyttänyt harvoin, huomannut että seisonnan jälkeen lähtiessä pakki takeltelee, ei mene kerrasta päälle tai sitten menee rusahtaen. Sitten menee kyllä heti, jos käyttää ensin vaikka ykkösellä ja perään pakille nostamatta välillä kytkintä, tai jos kytkin alhaalla käynnistäessä laittaa heti pakin päälle. Onkohan muissa manuaali-astroissa vastaavaa.
6 vaihteinen manuaali täällä ja ei ole ollut kyllä mitään ongelmia pakin kanssa tässä ~500km omistuksen aikana. Ainoa mikä peruuttaessa on niin ei tiedä pitäisikö katsoa peilejä vai kameraa kun ei tuollaiseen ole oikein tottunut vielä
Astra K Hatchback Innovation 1.4 -16
Onkos jollain tietoa mitä mahtaa maksaa hatchback takapuskuri alaosa? Siis se musta muovinen,näytti olevan ihan vaihdettavissa kun könysin auton alle katsomaan. Edellinen omistaja peruuttanut johonkin kanttariin tms Puskurin jäljet pitäisi tietty korjata maalarilla. Tälläistä https://ibb.co/album/9HJFWH
Itse itselleni vastaten löytyy marmorilta tuota mustaa keski/alaosaa puskuriin hintaan 240€.... Osanumeroa en saanut tietooni
- caravan16v
- 'Senator'

Sama homma. Ensiviikolla vuosihuolto täytyy kysästä olisko tuohon korjausta. Mulla on myös toinen ihmetys, kun ajaa tienpäällä ja päästää moottorijarrutukseen niin tekee pari nykäisyä ja kun seuraa hetkellistä kulutusta niin se ei mene nollaan vaan kulutus nousee ja laskee, eli ne nykäykset tulee siitä. Edelliset opelit ei tehnyt tuota vaan meni kulutus nollaan kun päästi moottorijarrutukseen. Onko vika vai ominaisuusJPopeli kirjoitti: 05 Touko 2020, 23:57 Nyt kun astraa käyttänyt harvoin, huomannut että seisonnan jälkeen lähtiessä pakki takeltelee, ei mene kerrasta päälle tai sitten menee rusahtaen. Sitten menee kyllä heti, jos käyttää ensin vaikka ykkösellä ja perään pakille nostamatta välillä kytkintä, tai jos kytkin alhaalla käynnistäessä laittaa heti pakin päälle. Onkohan muissa manuaali-astroissa vastaavaa.
Tätä on satunnaisen epätasaisesti tapahtunut oikeastaan kaikilla manuaalivaihteisilla autoilla millä olen ajannut/mitä olen omistanut elämäni aikana. Eli välillä pakki ei mene "sulavasti" päälle vaan joutuu vähän venkslaamaan tai käyttämään toisen vaihteen kautta tms että menee silmään normaalin sulavasti ilman ylimääräistä voimankäyttöä.JPopeli kirjoitti: 05 Touko 2020, 23:57 Nyt kun astraa käyttänyt harvoin, huomannut että seisonnan jälkeen lähtiessä pakki takeltelee, ei mene kerrasta päälle tai sitten menee rusahtaen. Sitten menee kyllä heti, jos käyttää ensin vaikka ykkösellä ja perään pakille nostamatta välillä kytkintä, tai jos kytkin alhaalla käynnistäessä laittaa heti pakin päälle. Onkohan muissa manuaali-astroissa vastaavaa.
Jätätkö auton parkkiin vaihteen päälle vai vapaalle? Itse olen vaihteellejättäjä, ja olen aina ajatellut tuon johtuvan siitä että auto on jotenkin liikahtanut hitusen ja se pakki on jossain "välivaiheessa" missä ei mene kunnolla silmään. Kytkimen nostaminen tai viimeistään toisen vaihteen käyttäminen silmässä auttaa ja sitten pakki menee paikalleen normaalisti.
Mulla tätä on tapahtunut
Toyota Carinassa
Mazda 323:ssa
Nissan Almerassa
Nissan Qashqaissa sekä +2:ssa
Nissan Notessa
G ja H Astrassa
C Vectrassa
Kia Riossa
Joten en ole osannut varsin huolestua asiasta. Nyky-Astrassa on automaattiloota niin ei ole siitä manuaalina kokemusta.
Jätän yleensä ykkösen silmään parkissa. Joo kyllä mullakin on näitä ollut muissakin, ne on yleensä saanut pakille rusahtamatta nostamalla kytkintä välissä ja koittamalla uudelleen kerran pari. Nytkin toisen vaihteen kautta menee hyvin tai jos heti kytkin pohjassa käynnistäessä laittaa pakin ilman että käyttää kytkintä välissä ylhäällä. Havainnut tämän seisonnan ja vaihdelaatikon vaihdon jälkeen. Lämmettyä eli ajon jälkeen tuntuisi toimivan, tosin eipä ole juurikaan tullut tällä ajeltua. Jumittaisiko seisonnan jälkeen kytkinakselin / kytkimen boorit hiukan hetken aikaa, vaatiiko sisäänajoa vai mitä, täytyy seurailla.kjans kirjoitti: 08 Touko 2020, 09:12Tätä on satunnaisen epätasaisesti tapahtunut oikeastaan kaikilla manuaalivaihteisilla autoilla millä olen ajannut/mitä olen omistanut elämäni aikana. Eli välillä pakki ei mene "sulavasti" päälle vaan joutuu vähän venkslaamaan tai käyttämään toisen vaihteen kautta tms että menee silmään normaalin sulavasti ilman ylimääräistä voimankäyttöä.JPopeli kirjoitti: 05 Touko 2020, 23:57 Nyt kun astraa käyttänyt harvoin, huomannut että seisonnan jälkeen lähtiessä pakki takeltelee, ei mene kerrasta päälle tai sitten menee rusahtaen. Sitten menee kyllä heti, jos käyttää ensin vaikka ykkösellä ja perään pakille nostamatta välillä kytkintä, tai jos kytkin alhaalla käynnistäessä laittaa heti pakin päälle. Onkohan muissa manuaali-astroissa vastaavaa.
Jätätkö auton parkkiin vaihteen päälle vai vapaalle? Itse olen vaihteellejättäjä, ja olen aina ajatellut tuon johtuvan siitä että auto on jotenkin liikahtanut hitusen ja se pakki on jossain "välivaiheessa" missä ei mene kunnolla silmään. Kytkimen nostaminen tai viimeistään toisen vaihteen käyttäminen silmässä auttaa ja sitten pakki menee paikalleen normaalisti.
Mulla tätä on tapahtunut
Toyota Carinassa
Mazda 323:ssa
Nissan Almerassa
Nissan Qashqaissa sekä +2:ssa
Nissan Notessa
G ja H Astrassa
C Vectrassa
Kia Riossa
Joten en ole osannut varsin huolestua asiasta. Nyky-Astrassa on automaattiloota niin ei ole siitä manuaalina kokemusta.
1950-luvun Fordson Majorilla olen päässyt tutustumaan synkronoimattoman vaihteiston saloihin. Tämmösellä vehkeellä saa kyllä "ihan raakana" sormituntumaa metallisen vaihdekepin läpi, että mitä siellä vaihdeaskissa tapahtuu, kun rattaiden hampaat osuu kohdilleen. Traktorilla ajaessa olen oppinut, että pakki, ykkönen, tai mikään muukaan vaihde ei paikalta lähtiessä mene aina heittämällä silmään. Eikä siinä auta vaikka kytkin pohjassa käyttää vapaalla tai eri vaihteella.
Rattaat on saatava aidosti eri asentoon, jotta liikkeelle päästään. Se tapahtuu siten, että etsitään mikä tahansa sujuvasti päälle suostuva vaihde, olkoon se sit vaikka 2. tai 3. vaihde ja vähän nostetaan kytkintä, että vehje liikahtaa muutamankin sentin johonkin suuntaan. Voi lá, sittenpä se pakkikin suostuu menemään sujuvasti sisään, kun hammasrattaat ovat suotuisammassa asennossa. Kokeilemisen arvoinen temppu Astrallakin, eli jos pakki ei toimi, niin nytkäytä ensin ykkösvaihteella autoa 5 - 10 cm eteenpäin. Jos ykkönenkään ei toimi sujuvasti, kokeile mielummin kakkosta kuin väkivaltaa.
Samoin olen oppinut, että ajosuuntaa vaihdettaessa, on hyvä heittää vapaalle, nostaa kytkin ja odottaa että liike pysähtyy ei vain renkaissa, vaan myös askin sisällä. Vasta sitten kytkin uudelleen pohjaan ja vaihde päälle toiseen suuntaan (ykköselle tai pakille) ja liikkeelle lähtö. Tästä opista lienee hyötyä ihan nykyautoillakin, jos haluaa askia säästellä.
Välikaasu on oma tarinansa, mutta sitä nyt en sentään Astralla ajaessa koe tarpeelliseksi. Useimmissa liikennetilanteissa kun hidastaa vauhtia, niin tarvii ihan jarruakin käytellä, jolloin kaksi jalkaa ei oikein kolmelle polkimelle riitä. Hidastaessa lieneekin siis paras hidastaa isolla vaihteella moottorijarruttaen mahdollisimman pitkään ja sit vaikka pitää hetken vapaalla miettien seuraavaa siirtoaan. Ei kannata askeltaa vaihde kerrallaan alaspäin, vaikka oliskin kytkin pohjassa... tämän opin autokouluaikoina, kun sivutielle kääntyessä laitoin 80-vauhdista vilkun päälle, aloitin jarrutuksen, kytkin pohjaan ja ykköstä "jo valmiiksi" pesään 60 - 70 vauhdissa. Menihän se voimalla pesään, mutta ulvoi vaihdeaski aika ilkeän kuuloisesti. Kytkin pohjassa moottori ei tietenkään rynnännyt rajoitinta vasten, mutta ei se vaihdeaskikaan tykkää hyvää liian pienestä vaihteesta liian lujassa vauhdissa.
Rattaat on saatava aidosti eri asentoon, jotta liikkeelle päästään. Se tapahtuu siten, että etsitään mikä tahansa sujuvasti päälle suostuva vaihde, olkoon se sit vaikka 2. tai 3. vaihde ja vähän nostetaan kytkintä, että vehje liikahtaa muutamankin sentin johonkin suuntaan. Voi lá, sittenpä se pakkikin suostuu menemään sujuvasti sisään, kun hammasrattaat ovat suotuisammassa asennossa. Kokeilemisen arvoinen temppu Astrallakin, eli jos pakki ei toimi, niin nytkäytä ensin ykkösvaihteella autoa 5 - 10 cm eteenpäin. Jos ykkönenkään ei toimi sujuvasti, kokeile mielummin kakkosta kuin väkivaltaa.
Samoin olen oppinut, että ajosuuntaa vaihdettaessa, on hyvä heittää vapaalle, nostaa kytkin ja odottaa että liike pysähtyy ei vain renkaissa, vaan myös askin sisällä. Vasta sitten kytkin uudelleen pohjaan ja vaihde päälle toiseen suuntaan (ykköselle tai pakille) ja liikkeelle lähtö. Tästä opista lienee hyötyä ihan nykyautoillakin, jos haluaa askia säästellä.
Välikaasu on oma tarinansa, mutta sitä nyt en sentään Astralla ajaessa koe tarpeelliseksi. Useimmissa liikennetilanteissa kun hidastaa vauhtia, niin tarvii ihan jarruakin käytellä, jolloin kaksi jalkaa ei oikein kolmelle polkimelle riitä. Hidastaessa lieneekin siis paras hidastaa isolla vaihteella moottorijarruttaen mahdollisimman pitkään ja sit vaikka pitää hetken vapaalla miettien seuraavaa siirtoaan. Ei kannata askeltaa vaihde kerrallaan alaspäin, vaikka oliskin kytkin pohjassa... tämän opin autokouluaikoina, kun sivutielle kääntyessä laitoin 80-vauhdista vilkun päälle, aloitin jarrutuksen, kytkin pohjaan ja ykköstä "jo valmiiksi" pesään 60 - 70 vauhdissa. Menihän se voimalla pesään, mutta ulvoi vaihdeaski aika ilkeän kuuloisesti. Kytkin pohjassa moottori ei tietenkään rynnännyt rajoitinta vasten, mutta ei se vaihdeaskikaan tykkää hyvää liian pienestä vaihteesta liian lujassa vauhdissa.
Ei ole ollut ongelmaa pakille menon kanssa, mutta mahdollisesti eri vaihteisto itsellä (F40).caravan16v kirjoitti: 07 Touko 2020, 22:51Sama homma. Ensiviikolla vuosihuolto täytyy kysästä olisko tuohon korjausta. Mulla on myös toinen ihmetys, kun ajaa tienpäällä ja päästää moottorijarrutukseen niin tekee pari nykäisyä ja kun seuraa hetkellistä kulutusta niin se ei mene nollaan vaan kulutus nousee ja laskee, eli ne nykäykset tulee siitä. Edelliset opelit ei tehnyt tuota vaan meni kulutus nollaan kun päästi moottorijarrutukseen. Onko vika vai ominaisuusJPopeli kirjoitti: 05 Touko 2020, 23:57 Nyt kun astraa käyttänyt harvoin, huomannut että seisonnan jälkeen lähtiessä pakki takeltelee, ei mene kerrasta päälle tai sitten menee rusahtaen. Sitten menee kyllä heti, jos käyttää ensin vaikka ykkösellä ja perään pakille nostamatta välillä kytkintä, tai jos kytkin alhaalla käynnistäessä laittaa heti pakin päälle. Onkohan muissa manuaali-astroissa vastaavaa.![]()
Toki muutaman kerran vuodessa kaikilla manuaalivaihteisilla autoilla jokin vaihde takeltelee jossain tilanteessa, yleensä paikaltaan kytkettäessä.
Tuohon caravan16v moottorijarrutusongelmaan, onko tämä siis ihan aina tapahtuvaa vai tapahtunut joskus?
Ainakin dieselin hiukkaspolton aikana aiheutuu tuollaista.
Nyt vasta kokemusta asiasta. Aluksi seisoi 2 viikkoa, ajoin sen verran, että kesärenkaat kävin vaihtamassa, seuraavaksi seisoi 4 viikkoa ja eilen pitkästä aikaa kävin nautiskelemassa Opelista.Sami H kirjoitti: 23 Huhti 2020, 10:27Meillä seisoi Astra viime kesänä koko heinäkuun, ei startatessa huomannut yhtään että olisi virrat vähissä, ihan normaalisti starttasi.Askoik kirjoitti: 20 Huhti 2020, 19:31 ^ Kukaan ei vielä vastannut kysymykseeni, miten mahtaa moottori startata 4 vkon seisonnan jälkeen? Onko syytä varustautua jatkoroikalla ja autolaturilla? Pääsenköhän sähköisen takaluukun "ruumasta" kaivamaan apukaapeleita takapenkin kautta?
Hyvin lähti käyntiin, ei huomannut mitään viivettä tms.
Tietysti jarrut "pikkasen" rohisivat alkuun.
- caravan16v
- 'Senator'

Ei tee tuota joka kerta mutta saman ajoreissun aikana useamman kerran. Moottori 1.4 t 150hp ei kai näissä moottoreissa ole noita hiukkas hässäköitä.Larppe kirjoitti: 09 Touko 2020, 11:00Ei ole ollut ongelmaa pakille menon kanssa, mutta mahdollisesti eri vaihteisto itsellä (F40).caravan16v kirjoitti: 07 Touko 2020, 22:51Sama homma. Ensiviikolla vuosihuolto täytyy kysästä olisko tuohon korjausta. Mulla on myös toinen ihmetys, kun ajaa tienpäällä ja päästää moottorijarrutukseen niin tekee pari nykäisyä ja kun seuraa hetkellistä kulutusta niin se ei mene nollaan vaan kulutus nousee ja laskee, eli ne nykäykset tulee siitä. Edelliset opelit ei tehnyt tuota vaan meni kulutus nollaan kun päästi moottorijarrutukseen. Onko vika vai ominaisuusJPopeli kirjoitti: 05 Touko 2020, 23:57 Nyt kun astraa käyttänyt harvoin, huomannut että seisonnan jälkeen lähtiessä pakki takeltelee, ei mene kerrasta päälle tai sitten menee rusahtaen. Sitten menee kyllä heti, jos käyttää ensin vaikka ykkösellä ja perään pakille nostamatta välillä kytkintä, tai jos kytkin alhaalla käynnistäessä laittaa heti pakin päälle. Onkohan muissa manuaali-astroissa vastaavaa.![]()
Toki muutaman kerran vuodessa kaikilla manuaalivaihteisilla autoilla jokin vaihde takeltelee jossain tilanteessa, yleensä paikaltaan kytkettäessä.
Tuohon caravan16v moottorijarrutusongelmaan, onko tämä siis ihan aina tapahtuvaa vai tapahtunut joskus?
Ainakin dieselin hiukkaspolton aikana aiheutuu tuollaista.