Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
otj
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Ekithemanin kokemukset ovat rohkaisevia, taidanpa omaani jahka saapuu asentaa tuollaiset aiemmin linkkaamani 12 vastukset sekä tuonne kameran koteloon että tutkaan, jos siellä vain tilaa on. Alkaa pysymään sulana ja valot ja ACC pelittää säässä kuin säässä!
immu.
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja immu. »

Ei se nyt voi helvetti olla niin, että yli 40 tonnin kärryihin joutuu itse ruveta virittelemään jotain vastuksia.Kyllä se olisi Valmistajan/maahantuojan ongelma.Ja sitä pitäisi myös jokaisen vaatia, muuten kun jostain viasta seuraavaksi valittaa, niin vastaukseksi saa että kolvaile itse.
Vamosvamos
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Vamosvamos »

immu. kirjoitti:Ei se nyt voi helvetti olla niin, että yli 40 tonnin kärryihin joutuu itse ruveta virittelemään jotain vastuksia.Kyllä se olisi Valmistajan/maahantuojan ongelma.Ja sitä pitäisi myös jokaisen vaatia, muuten kun jostain viasta seuraavaksi valittaa, niin vastaukseksi saa että kolvaile itse.
Komppaan täysin. Nyt pitää odottaa tehtaan korjausohjetta tuohon joka on takuuvarmasti tulossa. Ja jos ei ala kuulumaan niin vaikka ihan foorumin porukalla asiallinen sähköposti suoraan maahantuojalle niin luulisi alkaa kiinnostaa. Itsellä ongelmia ajovaloautomatiikan ja pyyhkimien miettimisen kanssa sekä tuota nykimistä matka-ajossa. Uskon että kun autoon saadaan päivitykset niin monet asiat asettuvat.
Ex Kadett 1,2 LS 3-ov. -85/ Ex Corsa 1,4 Swing Sedan -90/ Ex Astra 1,6 Eco Club -99/ Ex Corsa 1,4 Sport 3-ov. -08/ Ex Insignia Sport Tourer 1,4T OPC -12 /Ex Insignia Hatchback 2,0 CDTi AT -12 / Insignia Sport Tourer Innovation 1,5T AT OPC
Ekitheman
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

No nyt sain ajeltua sen 150 kilometriä lisää pimeitä teitä eikä ollut mitään ongelmaa. Harmittavasti vastaantulijat antoivat ärsykkeitä, mutta thl kyllä loi erinomaiset olosuhteet (liikennemerkeistä valtaosa täysin lumessa). Eli on oiottava se, ettei se kyllä ihan muutaman kilometrin liikennemerkki pimennon jälkeen ainakaan tilttaa. N. 4 kilometriä oli pisin minkä pääsin ajamaan ilman merkkejä ja vastaantulijoita, ilman tunnistus kelpoisia merkkejä pelkästään jotain 7 kilometrin luokkaa. Ja siis acc ei tipahtanut. Eli ehkä se ohjekirjan "ei minuuttiin havaita mitään" tarkoittaa tosiaan mitään, ja esim. aurausviitanheijaste tms. riittää.

Harmittavasti karvapallosateen aikaan en pystynyt ajamaan testiä. n. 3 km ajoin siinä kaupunkinopeuksia ja acc pysyi sen ajan päällä. Parkkiin päästyä tutkan alue näytti kyllä siltä ettei riemua olisi enää kovin pitkään jatkunut. Samoin yhdellä viime viikkoisella ajolla tuo koko tutkansuojalevy oli n. millin paksun jään peitossa, tuolloin oli satanut ensin jonkin matkaa pakkas lunta. Eli on todennäköisesti kuten Suberbtpm kertoi että sulamisvedet valuu ja jäätyy siihen kiinni. Toki en voi varmaksi sanoa että tuolla kertaa ongelma oli siinä. Mahtaako se kaikua kuitenkaan ohuen jään läpi, en usko. Tuo on kyllä oudosti suunniteltu kun se tutkan alue suorastaan kerää sekä veden että lumen itseensä. Lumella sen hyvin näkee kun kasaa pyramidia siihen kohdin.

Eli todettakoon että osa ongelmasta on mitä ilmeisemmin käyttäjän estettävissä pitämällä auto ja tuulilasi kuivana sisältä. Ja tämä näyttäisi onnistuvan ihan pitämällä a/c päällä. Selvennykseksi vielä että siinä siis pitää lukea "päälle", jolloin se on päällä. Tämäkin hieman kömpelö käännös on voinut jotain hämätä. Välillä myös todennäköisesti on ajaessa syytä vähän aikaa puhalluttaa lasille kovemmin. Itse suoritin tuon kuivauksen pitämällä autoa 30 min käynnissä lämmöt täysillä, ja viimeistelin hiustenkuivaajalla kameran alueelta. Uskon kuitenkin että jatkossa a/c pystyy tuon kameran pitämään huurtumatta, eikä tuo ole päivittäinen operaatio. Toivottavasti :lol:

Samat temput toivoisi tepsivän tuohon ajovaloautomatiikkaan, ja ainakin tämän (tai siis eilisen) testin perusteella näin on. Ihan se ei toiminut 100%:sesti, mutta 99 % olkoon hyväksyttävää tässä tapauksessa. Sikäli kun olen ymmärtänyt niin monissa muissa merkeissä toiminta on kuitenkin vielä aika paljon heikompaa. Ainut mikä häiritsee minua on se että tuohan vaihtaa 2 kilometrin suoran etäisyydellä jo lyhkäset. Se valojen välke sivuilla ratin asennon perusteella mistä mainitsin häiritsevänä on kytkettävissä pois sieltä valikosta, jos se jotakuta muuta häiritsee.

Huomenna auto menee nykimis-päivitysoperaatioon, katsotaan tulisko se kuntoon. Raportoin siitä sitten. Ei tosin ole viime aikoina paljoa haitannut, kun on ollut vähän muitakin haasteita :lol: Mutta ainakin taannoin nyki kyllä useana päivänä peräjälkeen, eli ei se mihinkään poistunut ole. Täytyy tuon operaation yhteydessä ehdottaa jotain tuollaisen vastuksen tapaista asennusta. On se vain sikäli tragikoomista että meidän pitää täällä suunnitella parannukset ja etsiä tiedot saksan foorumeilta ja suorittaa testiajot. Toki tuo minun testiajo oli vapaaehtoinen (mutta pakollinen), jotten haukkuisi täysin väärää puuta enää enempää. Toisaalta näinhän se autoteollisuus taitaa toimia lähes kaikissa merkeissä, kuluttajat toimikoot testajiina omalla kustannuksellaan.

Alkaa olla jo pitkä viesti mutta vastaanpa kuitenkin vielä tuohon virityskysymykseen. Sellainen herra kuin jcarlson on aika monet moottorinohjaukset saanut optimoitua. Häneltä kannattanee ainakin kysyä. Itse kyllä jätän 2 vuoden ajaksi tuon rauhaan, mutta jos sen jälkeen auto vielä näyttää pihassa pysyvän niin sitten ehdottomasti. Potentiaali koneessa lienee 190 hv luokkaa.
JPopeli
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

Tässähän olisi suoraan parannusehdotus tehtaan tuotekehitysosastolle, mutta löytyyköhän sellaista palautekanavaa, jota pitkin menisi perille saakka. Luulisi tehdasta kiinnostavan kuluttajapalaute, varsinkin kun kuluttaja hakee omatoimisesti ratkaisua kokemaansa ongelmaan. Ja onhan näitä tehdasasenteisia lämmitysvastuksia ollut muissakin ja esim. pissapojan suuttimiakin lämmitettävinä, joten kai siihen ratkaisu olisi ihan tehtaalla kehitettävissä.
otj
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja otj »

Samaa mieltä siitä, ettei pitäis joutua yli neljänkympin autoon tekemään mitään purkkavirityksiä, vaikka niitä ite oon ollut suunnittelemassa. Mutta itsellä on vähän tälläinen virittelijän luonne, joka varmaan vaikuttaa...
Masi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Masi »

Ekitheman kirjoitti: ...Eli todettakoon että osa ongelmasta on mitä ilmeisemmin käyttäjän estettävissä pitämällä auto ja tuulilasi kuivana sisältä. Ja tämä näyttäisi onnistuvan ihan pitämällä a/c päällä. Selvennykseksi vielä että siinä siis pitää lukea "päälle", jolloin se on päällä. Tämäkin hieman kömpelö käännös on voinut jotain hämätä. Välillä myös todennäköisesti on ajaessa syytä vähän aikaa puhalluttaa lasille kovemmin. Itse suoritin tuon kuivauksen pitämällä autoa 30 min käynnissä lämmöt täysillä, ja viimeistelin hiustenkuivaajalla kameran alueelta. Uskon kuitenkin että jatkossa a/c pystyy tuon kameran pitämään huurtumatta, eikä tuo ole päivittäinen operaatio...
Miten tuo ilmastoinnin päällä pitäminen auttaa huurtumista vastaan suomalaisissa talvikeleissä kun on pakkasta - eihän sen edes pitäisi käynnistyä pakkasasteilla - muistaakseni pitäisi olla 4 astetta tms. lämmön puolella, jotta a/c-käynnistyy? Toki a/c merkkivalo/symboli voi syttyä, mutta sehän ei tarkoita vielä, että ilmastointi olisi oikeasti toiminnassa.
otj
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja otj »

Kyllä se vain käynnistyy ja toimii, ainakin autoa kuivattavasti. Ite välillä pidän Astra K:ssa tuota päällä ja kyllä se pitää lasit kirkkaampana. Myöskin "suurkuluttajat" -valikossa näkyy, että ilmastointi on päällä ja kulutus 0,1 l/h.
Ekitheman
'Kapitän'
'Kapitän'

Korjatkoon muut jos olen väärässä, mutta ilmastointiinhan kuuluu kuivain. Ja jos a/c päällä niin ilma kulkee sen kautta.
Masi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Masi »

Ekitheman kirjoitti:Korjatkoon muut jos olen väärässä, mutta ilmastointiinhan kuuluu kuivain. Ja jos a/c päällä niin ilma kulkee sen kautta.
Tietysti ilmastointi kuivattaa ilmaa sehän on selvä, mutta se prosessi on jäähdytysprosessi, jolla tätä kosteutta poistetaan, joka taas ei ole mahdollinen jos ulkoilma on pakkasella. Toisaalta eihän ilmastointia tarvitakkaan kuivassa ja kylmässä pakkasilmassa.

Ohessa suora lainaus Insignia B:n ohjekirjasta: Ilmastointilaite jäähdyttää ja kuivaa ilmaa heti, kun ulkolämpötila on hieman jäätymispisteen yläpuolella.
otj
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja otj »

En osaa sanoa, mikä on tuon toimintaperiaate pakkasilla, mutta ainakin lasit tuntuu pysyvän kirkkaampana ja vesi häviää kaukalomatoista. Itsekin olen luullut, että ilmastointi toimii vain tietyn pakkasrajan yläpuolella. Tänään -3 C pakkasella kun auto kävi tyhjäkäyntiä, selvästi kuulin kuinka ilmastoinnin kompura napsahti päälle. Joskus oli toisella autofoorumilla ilmastoinnin käytöstä talvella ja yksi koulukunta oli sitä mieltä, että se kuuluu olla aina päällä ja kun sitä käytetään aina, se pienentää myöskin kompuran hajoamisen riskiä.
Ekitheman
'Kapitän'
'Kapitän'

Ok, kiitos korjauksesta. Tuo Masin laittama lainaus hiukan huolestuttaa. Onko nyt oletettavissa ongelmia taas heti kun lämpötilat menee kunnolla pakkaselle? Nythän mun nämä lupaavat kokemukset on ajettu -2 ja sitä lämpimämmässä.
SuperbTPM
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja SuperbTPM »

Olen kans huomannut, että ilmastointi auttaa huurteen poistamisessa tosin ei se niin merkittävä ero kuitenkaan ole. Väitänpä, että isompi merkitys on perinteisellä kenkien kopsuttelemisessa ennen autoon astumista..
Tuosta lämpövastuksen keulamaskiin asentamisesta tuli mieleen, että vaikka periaatteessa sehän kuuluisi maahantuojan hoitaa asia kuntoon, ei 20€ investointi niin paha ole jos sillä saa asian kuntoon ja hermoja säästää.
Kävinpä tuossa muutamankymmenen kilsan lenkin ajamassa ja jälleen kerran huomasin, että acc muovimaski oli umpi kuurassa. Ei siis lumessa ja samalla tutka heitti taas toimimasta, todennäköisesti tämä johtuu tuosta moottorin hukkalämmöstä joka sitten huurtuu tuohon muovin ulkopuolelle. Lähtiessäni ajamaan olin putsannut keulan viimisen päälle, mutta niin se vaan oli umpi huurussa. Ulkona oli pakkasta vajaa 20 astetta, mutta samaa on tapahtunut lauhemmillakin ilmoilla. Onko muut huomannut samaa?
Ekitheman
'Kapitän'
'Kapitän'

Ei ole nyt oikein ollu tarpeeks kylmää täällä hieman etelämmässä, eikä edellisten kunnon pakkasten aikaan sattunut tulemaan pidempiä ajoja. Kumminkin ainakin kerran olen tuon suojalevyn jäätymisefektin todennu, tuolloin oli muutama aste pakkasta. Äskettäin hieman reilummalla pakkasella (-8) ei tuota ongelmaa ollu vaikka muuten ei tuon kameran huurtumisen johdosta toiminut, eli silloin tuli kyllä katseltua keulaa.

Mites olette ajatelleet toteuttaa tuon lämmityksen käytännössä? Eli lähinnä minne ajatuksen tasolla niitä elementtejä meinasitte laittaa? Se meinaan ei taida tutka toimia jos siinä edessä on tuollainen läpyskä.
SuperbTPM
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja SuperbTPM »

En ole tarkemmin vielä katsonut, että näkeekö tutkan muovin taakse ja miten se on toteutettu, mutta sinne sisäpuolellehan se vastus pitää asentaa/asennuttaa. Tänään oli taas sama huurtumisongelma kauppareissun aikana, pakkasta siinä 10 asteen hujakoilla, mutta tutka ei sentään heittänyt toimimasta.
Vastaa Viestiin