Käytetyn Astran vm 05-06 ostaminen

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
m17
'Agila'

Käytetyn Astran vm 05-06 ostaminen

Viesti Kirjoittaja m17 »

Hei, toivottavasti tulee oikealle keskustelualueelle..

Tietämykseni Opeleista on nolla. Olen kuitenkin katsellut, että n. 10 vuotta vanhoja 100-175 tkm ajettuja farmari-Astroja saa yllättävän halvalla, jopa alle 5000 Euroon.

Mitä kannattaa ottaa huomioon näitä ostaessa? Jotain tiettyjä tyyppivikoja joissain malleissa? Mitkä moottorit kannattaa kiertää, onko sellaisia? Ruostuvatko tämän ikäiset Astrat? Haussa mahdollisimman luotettava kakkosauto, tehot ja oikeastaan kulutuskin (tiettyyn rajaan asti) toissijaista.

Jotain tällaista siis haussa:

nettiauto.com - linkki
PolarSeaBlue
OCF Member
OCF Member

Re: Käytetyn Astran vm 05-06 ostaminen

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Noita on niin monella moottorilla, että tyyppivikojen listaaminen ottaisi melkoisesti aikaa ja tilaa.
Et edes dieselmoottoria nähtävästi sulkisi pois?
Itse oon tykästynyt farmari-Astroissa 1.8 bensamoottoreihin. Alkupään H-Astroissa (-07 asti) kone on Z18XE (125 Hp), mikä on ihan hyvä ja esim. tuossa 2008-mallissa -> http://www.nettiauto.com/opel/astra/8529903 sitten jo Twinport-kone Z18XER (140 Hp), josta mulla ei ole omaa kokemusta.

Esim. tässä näitä kahta konetta vertaillaan: viewtopic.php?f=4&t=246413&p=2197954&hi ... s#p2197954

Vanhemmalla G Astra farmarin X18XE1 -koneella oon vetänyt uudesta asti jo 450 tkm ilman ongelmia, eikä ole konetta avattu vielä kertaakaan!
Toki H Astrakin ruostuu. Riippuu paljon missä/milloin on ajettu ja kuinka tunnollisesti pesty/huollettu. Katso vaikka etuoven etu/alareunaa ensimmäiseksi ja sitten esim. lokasuojien kaaria.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
m17
'Agila'

Viesti Kirjoittaja m17 »

PolarSeaBlue kirjoitti:Noita on niin monella moottorilla, että tyyppivikojen listaaminen ottaisi melkoisesti aikaa ja tilaa.
Et edes dieselmoottoria nähtävästi sulkisi pois?
Itse oon tykästynyt farmari-Astroissa 1.8 bensamoottoreihin. Alkupään H-Astroissa (-07 asti) kone on Z18XE (125 Hp), mikä on ihan hyvä ja esim. tuossa 2008-mallissa -> http://www.nettiauto.com/opel/astra/8529903 sitten jo Twinport-kone Z18XER (140 Hp), josta mulla ei ole omaa kokemusta.
Kiitokset vastauksesta! Unohtui tosiaan mainita, että bensakonetta haen..

Mikäli nyt wikipediaa oikein tavasin, niin jos ostan 05-06 vuosimallin 1.8-litraisena, niin sieltä pitäisi aina löytyä nimenomaan tuo kehumasi Z18XE. Eli esimerkiksi tässä on Z18XE nettiauto.com - linkki

Ruosteen ongelmakohdat tuntuvat aika lailla yleismaailmallisilta. Vähän samat paikat tuntuvat vaivaavan monia saman ikäisiä autoja.
Jape76
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Jape76 »

m17 kirjoitti:Ruostuvatko tämän ikäiset Astrat?
Itselläni oli vm. 2008 diesel farkku. Siinä toimi kone hienosti (1,9 120hv), mutta ruostetta ilmaantui hieman takaluukkuun. Luukku maalattiinkin kertaalleen, mutta vuoden jälkeen ruoste alkoi taas puskea. Kannattaa siis luukku tsekata ainakin. Kaarissa ja helmoissa minulla ei taas ollut yhtään ruostetta. Tosin auto ei ollut myydessäni kuin viitisen vuotta vanha.
Mielestäni nuo H-Astrat kuitenkin ikäisekseen ruostuvat keskimääräistä vähemmän.
VW Tiguan eHybrid -21
ex. Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.4 A 110 kW -18
ex. Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 125 kW -15
ex. Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0 CDTI 118 kW -11
ex. Opel Astra Wagon Enjoy 1.9 CDTI 88 kW -08
PolarSeaBlue
OCF Member
OCF Member

m17 kirjoitti: Mikäli nyt wikipediaa oikein tavasin, niin jos ostan 05-06 vuosimallin 1.8-litraisena, niin sieltä pitäisi aina löytyä nimenomaan tuo kehumasi Z18XE.
Kyllä, näin mun tietämykseni mukaan. Vuosimallien 2005-2006 H Astroissa 1.8 on Z18XE ja vielä 2007 malleissa myös.
BTW: Bilteman sivuilla, kun syöttää rekisterinumeron, saa alkuperäisen moottorin tyyppimerkinnän, onko se Z18XE vai Z18XER jne.(ja alustanumeron myös)
otj
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja otj »

Mulla oli 110000 km (uudesta asti) Astra H -08 ja luotettavaa kyytiä tarjoili. Ainoa vika koko aikana oli ilmastointilaitteen magneettikytkimen vaihto, joka maksoi osineen ja töineen n. 120 e. Muuten ei mitään vikaa koko aikana.

Autossa oli 115 hv 1.6 twinport-kone, joka oli suorituskyvyltään kuminauhamainen peruskone, kulutus ajotietokoneen mukaan oli keskimäärin 7,8 litraa tuon 100000 km matkan ajalta. 5-vaihteinen manuaaliloota.

Ihan suositeltava peli, eihän se nyt J:lle tai K:lle pärjää monessakaan suhteessa, mutta käytettynä ja kakkosautoksi voi olla hyvä ostos ja noissa oli osassa varusteitakin jo ihan kohtuuhyvin. Rengasmeteli taisi olla aika kova.
Ford Kuga 2020 PHEV. Ex-Opelit: Insignia B, Astra K, J ja H, Vectra B
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kannattaa lukea tuo H-Astran ongelmatopicci läpi. Ainakin välttää siten pahimmat karikot teknisiä ongelmia koskien.
viewtopic.php?f=5&t=133088
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Jukkis69
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

Mulla oli -06 H-farkku Z18xe-koneella. Kone oli hyvä, ei mitään ongelmia koko aikana. Tuossa ei muistaakseni ole EGR -paskankierrätysventtiiliä mikä on hyvä asia. Tuo peräluukku on tosiaan ruosteherkkä, omassa alkoi kukkia rekisterikilven takaa. Takaovien johtosarjoja jouduin tinaamaan kun oli mennyt haitariputken sisältä piuhoja poikki. Tämäkin taisi olla tyyppivika.

-Jukkis
PolarSeaBlue
OCF Member
OCF Member

Jukkis69 kirjoitti: Tuossa ei muistaakseni ole EGR -paskankierrätysventtiiliä mikä on hyvä asia.
Ei ole, ei.
ppe
'Agila'

Viesti Kirjoittaja ppe »

Vanhemmillani oli farkku-Astra -07 jossa oli jo se tehokkaampi kone:
Opel ASTRA STATION WAGON
Moottorin teho (kW) 103
Moottorin koko(cm3) 1790
Käyttöönottopäivä 12.01.2007

Ajovalolamppuja meni (mielestäni) paljon ajomäärään suhteutettuna ja taitaa olla isokätiselle liki mahdotonta vaihtaa itse. Sen verran ahdasta on, että oikeaa tekniikkaa joutuu jonkin verran opettelemaan vaikka pienet kädet olisikin. Toinen todella ikävä huoltokohde on raitisilmasuodatin. Pyytäisin suosiolla huoltoa vaihtamaan sen, sillä sen verran ahtaaseen rakoon se on tungettu.

Ruostevikoja ei ehtinyt esiintyä eikä maalipinnasta ole muutenkaan pahaa sanottavaa. Takaluukun sähkölukko lopetti toimintansa jo yllättävän varhaisessa vaiheessa muttei muistaakseni mennyt takuuseen. Toisen takaoven keskuslukitus lopetti toimintansa n. 2013 eikä lukinnut ovea enää ollenkaan. Kiusallinen vaiva, sillä ei me keksitty miten oven saisi lukittua. Mitään normaaleja lukitusnuppeja ovessa ei ollut.

Luultavasti tuo oli vähävikaisimpia autoja mitä vanhemmilla on milloinkaan ollut. Bensankulutuskaan ei ollut kohtuuton vaikka ei sitä voi miksikään säästöpossuksikaan kutsua. Itse en tykännyt sillä ajaa, liikkeellelähdöt johtivat melkein aina moottorin sammumiseen. Kytkimen ja kaasupolkimen käyttö vaati jotain sellaista kanttorin jalkatekniikan hallitsemista jota itselläni ei ole. Kuulemma siihen kuitenkin tottuu.
Vastaa Viestiin