Itse ostin viimeisimpään vaihtoon Astra G 1.8 16v moottorin jakohihnasarjan alkuperäisenä Opelilta ja Valeo merkkisen vesipumpun Motonetistä. Hihnasrj oli Opel liikkeellä noin samanhintainen kuin motonetissä mutta vesipumppu olisi ollut huomattavan paljon kalliimpi joten siihen sai tuo Valeo kelvata. Valeo tekee paljon alkuperäisosaa suoraan autotehtaille.
Aiemmin tuosta samasta autosta hajosi vesipumpun laakeri ja jakohihna oli silloin tosi löysällä. Silloin siihen oli asennettu joku italialainen tarvikepumppu joka hajosi ennen kuin vaihtoväli täyttyi.
Jokopääremontti valmiiksi tehtynä on kyllä halpa mutta mielellään sen itse silti askartelee.
Opelin varaosien hankkimisen politiikka
Re: Opelin varaosien hankkimisen politiikka
TRW kuuluu niihin OE osiin, joita tehtaallakin jo opelixihin työnnetään.Pilsner kirjoitti:Sitten merkit mitä karsastan ja olen todennut osittain huonolaatuisiksi: Topran, TRW eli niitä en itse osta.
Itse mieluumin TRW:tä laitan alustaan(esim. pallonivelet) kuin vaikkapa Delphin osia.
Tokihan niitä aina laatuosissakin tulee paskoja yksilöitä väkisinkin vastaan. On mulla käynyt niinkin, että powerdriven "tarvikelaakeri" oli laadukkaampi kuin SKF:n vastaava...
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Hyvä moottori harjoitella tuo 8V, vahinkoa kun ei tule, jos meneekin jako hanurilleen
. Laatumerkkejä kannattaa suosia, hinnanero johonkin X-merkkiseen ei ole iso, tuo hihnasarja (hihna+kiristin) on niin simppeli. Jos joudut kampuran pultin irroittamaan, uusi se samalla, ei maksa kovin montaa euroa Opelin varaosatiskillä.
http://www.topautoosat.fi/gates-786714.html
http://www.topautoosat.fi/febi-bilstein-1874077.html
Tuossa ainakin merkit, joilla nukkuisin yöni rauhassa, päälle vielä hyvälaatuinen pumppu.
16naulaiseen Astraan joskus hankin Gatesin sarjan, rullat oli SKF:ää ja pultit laadukkaan oloisia.
http://www.topautoosat.fi/gates-786714.html
http://www.topautoosat.fi/febi-bilstein-1874077.html
Tuossa ainakin merkit, joilla nukkuisin yöni rauhassa, päälle vielä hyvälaatuinen pumppu.
16naulaiseen Astraan joskus hankin Gatesin sarjan, rullat oli SKF:ää ja pultit laadukkaan oloisia.
Opel Astra Caravan Diesel Automatic -01, Muu merkki auf Deutschland, Opel Vectra 1,8 CDX -95, Opel Astra Caravan 1,6 16V -97, Opel Kadett 1,6 Automatic -90, Opel Vectra CD 2,0 -93
Saattaa olla niinkin, itsellä vain on käynyt päinvastoin monestikin että delphi on kestänyt paremmin kuin TRW, mutta tosiaan laadunvaihtelua saattaa olla aika paljon ja sattunut vain joko väärät tai oikeat kohdalle.TJT kirjoitti:TRW kuuluu niihin OE osiin, joita tehtaallakin jo opelixihin työnnetään.Pilsner kirjoitti:Sitten merkit mitä karsastan ja olen todennut osittain huonolaatuisiksi: Topran, TRW eli niitä en itse osta.
Itse mieluumin TRW:tä laitan alustaan(esim. pallonivelet) kuin vaikkapa Delphin osia.
Tokihan niitä aina laatuosissakin tulee paskoja yksilöitä väkisinkin vastaan. On mulla käynyt niinkin, että powerdriven "tarvikelaakeri" oli laadukkaampi kuin SKF:n vastaava...
BMW 330 E90 3.0 24v -07
Entiset:Vectra C GTS 2.0T -04 (Stage 1)|Vectra B CD Sport 2.0 16v -97| Vectra B 2.0 16v -99|Insignia 2.0t OPC Line 4x4 -15|Volvo S40 2.4 R5 20v -04|Insignia 1.8 -09
Entiset:Vectra C GTS 2.0T -04 (Stage 1)|Vectra B CD Sport 2.0 16v -97| Vectra B 2.0 16v -99|Insignia 2.0t OPC Line 4x4 -15|Volvo S40 2.4 R5 20v -04|Insignia 1.8 -09
Moro taas kaikille,
Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja kannustuksesta, homma suoritettiin niiden siivittämänä viime viikonloppuna. Hankin merkkiliikkeestä osat, kun ajattelin pelata varman päälle tässä asiassa.
Autoon vaihdettiin siis jakohihna vesipumppuineen ja kiristimineen sekä lisäksi kiilahihna. Termostaatti sen sijaan jäi uusimatta, koska jakopään kotelon läpi menevistä moottorin etukiinnikkeen pulteista yksi rikkoutui, vaikka kaveri yritti sitä mahdollisimman herkästi ja varoen vääntää. Tästä johtuen emme siis saaneet jakopään koteloa pois, jonka takana termostaatti lymyilee. Harmittava juttu, mutta sillä erää emme asialle mitään voineet. Konsultoimme erästä työkseen Opeleja korjannutta herrasmiestä, joka kertoi juuri noiden pulttien menneen ennenkin, laadussa on ilmeisesti toivomisen varaa. Menee siis hitsaushommiksi, jos/kun termariin haluaa päästä käsiksi. Kummallinen juttu oli myös se, että hihnan mukana tullut uusi kampiakselin pultti ei ollut kierteiltään sopiva, vaan jouduimme laittamaan vanhan pultin takaisin (näkemyksiä siitä, pitäisikö pultti uusia kuitenkin, vai voiko vanhalla mennä turvallisin mielin tämän vaihtovälin?).
Mutta kaiken kaikkiaan oli erittäin mielenkiintoista päästä tutustumaan paremmin auton tekniikkaan
-Pantse87-
Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja kannustuksesta, homma suoritettiin niiden siivittämänä viime viikonloppuna. Hankin merkkiliikkeestä osat, kun ajattelin pelata varman päälle tässä asiassa.
Autoon vaihdettiin siis jakohihna vesipumppuineen ja kiristimineen sekä lisäksi kiilahihna. Termostaatti sen sijaan jäi uusimatta, koska jakopään kotelon läpi menevistä moottorin etukiinnikkeen pulteista yksi rikkoutui, vaikka kaveri yritti sitä mahdollisimman herkästi ja varoen vääntää. Tästä johtuen emme siis saaneet jakopään koteloa pois, jonka takana termostaatti lymyilee. Harmittava juttu, mutta sillä erää emme asialle mitään voineet. Konsultoimme erästä työkseen Opeleja korjannutta herrasmiestä, joka kertoi juuri noiden pulttien menneen ennenkin, laadussa on ilmeisesti toivomisen varaa. Menee siis hitsaushommiksi, jos/kun termariin haluaa päästä käsiksi. Kummallinen juttu oli myös se, että hihnan mukana tullut uusi kampiakselin pultti ei ollut kierteiltään sopiva, vaan jouduimme laittamaan vanhan pultin takaisin (näkemyksiä siitä, pitäisikö pultti uusia kuitenkin, vai voiko vanhalla mennä turvallisin mielin tämän vaihtovälin?).
Mutta kaiken kaikkiaan oli erittäin mielenkiintoista päästä tutustumaan paremmin auton tekniikkaan
-Pantse87-
On siinä aina riski, että vanha pultti antautuu, mutta aika pieni riski kuitenkin.
Kyseisessä moottorissa pultin katkeaminen ei aiheuta kuin tien päälle jäämisen(ja vähän hommia pultinjämän poistamiseen kampurasta).
Väittäisin kampuran pultin kestävän pari vaihtoväliä ihan helposti.
Kyseisessä moottorissa pultin katkeaminen ei aiheuta kuin tien päälle jäämisen(ja vähän hommia pultinjämän poistamiseen kampurasta).
Väittäisin kampuran pultin kestävän pari vaihtoväliä ihan helposti.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri