Opelin varaosien hankkimisen politiikka

Keskustelua Opeleista
Pantse87
'Kadett'
'Kadett'

Opelin varaosien hankkimisen politiikka

Viesti Kirjoittaja Pantse87 »

Morjens kaikille,

Olen tässä suunnitellut tekeväni taitavan kaverini avustuksella vm.2002 1.6 8V. Astraani jakopään remontin. Varaosien hankkiminen saa minut ymmälleni, niitä kun saa hankittua niin monesta paikasta ja tarjolla on useita merkkejä vaihtelevin hinnoin.

Esimerkkinä kerrottakoon, että saisin valtuutetussa huoltoliikkeessä työskentelevän tuttavani kautta jakohihnan ja kiristimen reilun 60€:n hintaan sekä vesipumpun 80€:lla (ovh kuulemma lähemmäs 120€ :o !). Sivumennen sanoen: kiilahihnan kiristimestä joutuisi kuulemma maksamaan ovh:na sievoiset 160€, kuulostaa älyttömältä :o . Vastaavasti Motonetistä jakohihnasarjan ja vesipumpun saisi pakettina noin 90€:n hintaan. Tarjontaa on siis jos jonkinlaista.

Haluaisinkin siis tietää, että minkälaista politiikkaa suosittelisitte yleisesti ottaen varaosien hankintaan liittyen? Minkä laatuista tavaraa missäkin myydään? Minkä valmistajien merkkejä suositte? Miten toimitte hankkiessanne esimerkiksi juuri jakopään rempassa tarvittavia osia? Missä kohtaa huokeammat osat voivat tulla kyseeseen, missä kohdin kannattaa taas satsata ostamalla kalleinta?

Kysymyksiähän aloittelijalla riittäisi vaikka millä mitalla, mutta jos viitsisitte hieman tätä kuviota valottaa, niin olisin kovasti kiitollinen :)

-Pantse87
Pilsner
'Admiral'
'Admiral'

Re: Opelin varaosien hankkimisen politiikka

Viesti Kirjoittaja Pilsner »

Tosiaan osia on kaikenlaatuisia ja kaikenhintaisia niinkuin tuossa oivalsitkin. Lähtökohtaisesti itse olen aina ostanut jakopääsetin mistä olen halvimmalla saanut. Vaikka sanotaan ettei halvalla saa hyvää niin kyllä ne sen vaihtovälin kestää siinä missä ne kalliimmatkin.

Sitten otetaan esimerkiksi vaikka Motonet. Sieltä saa hyvää tavaraa ja huonoa tavaraa. Sieltä itse ostan lähes kaiken paitsi termostaattia, tyhjäkäyntisäädintä, sähköosia en ole ostanut.
Varsinkin nuo sähköosat kannattaa hakea marmoritiskiltä eli merkkiliikkeestä. Varaosaliikkeissä ja motonetissä myydään tarvikemallin antureita (joskus on "OEM" eli alkuperäisosia tai niitä vastaavia) yms . jotka joskus toimii, useimmiten ei eli niihin kannattaa sitä rahaa laittaa enempi.
Itse olen ostanut opeliin paljon Boschia, Febi Bilsteiniä, Gatesia, Delphiä yms. ja todennut ne ihan ok laatuisiksi.
Sitten merkit mitä karsastan ja olen todennut osittain huonolaatuisiksi: Topran, TRW eli niitä en itse osta.
BMW 330 E90 3.0 24v -07
Entiset:Vectra C GTS 2.0T -04 (Stage 1)|Vectra B CD Sport 2.0 16v -97| Vectra B 2.0 16v -99|Insignia 2.0t OPC Line 4x4 -15|Volvo S40 2.4 R5 20v -04|Insignia 1.8 -09
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Jäsennumero: 1227

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Pantse87 kirjoitti:Morjens kaikille,

Olen tässä suunnitellut tekeväni taitavan kaverini avustuksella vm.2002 1.6 8V. Astraani jakopään remontin. Varaosien hankkiminen saa minut ymmälleni, niitä kun saa hankittua niin monesta paikasta ja tarjolla on useita merkkejä vaihtelevin hinnoin.
Opelin pysyvä tarjous tuolle rempalle sun autoos on 299€

Meinaatko tosiaan omat kätes liata tolla hinnalla? :D
Tolla hinnalla saat kuitenkin merkkiliikkeessä tehtynä ja varmasti hyvillä osilla.
Heillä on myös vastuu työstä ja osista, että kestää vaihtorajaan saakka. (Se on kuluttajaviraston kanta jakopäähommiin)

Ei tolla hinnalla kyllä omia käsiä liata, vaikka kuinka olis osaava kaveri tekemässä markkinoiden halvimmista varaosista... ;)
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
Pantse87
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Pantse87 »

Lurttinen kirjoitti:Meinaatko tosiaan omat kätes liata tolla hinnalla?
Tolla hinnalla saat kuitenkin merkkiliikkeessä tehtynä ja varmasti hyvillä osilla.
Heillä on myös vastuu työstä ja osista, että kestää vaihtorajaan saakka. (Se on kuluttajaviraston kanta jakopäähommiin)

Heh, ymmärrän sun pointin, tuo 299€ on tosiaan hyvin kohtuullinen hinta tuosta hommasta osineen, mutta tässä on nyt vaan käynyt niin - mitä en olisi ikinä uskonut vielä vuosi sitten sanovani - että miehessä on herännyt kunnianhimo oppia tekemään noita juttuja itsekin (vaikka samalla on kyllä myöskin myönnettävä, että aavistuksen hirvittää työn lopputulos, mutta kai se onnistuu :lol: ). Alfamerin opasta tulee nykyään tavattua suht ahkeraan, hyvä kirja mielestäni :)! Ajattelin muuten vaihtaa samalla ainakin termostaatin lisäksi.

Mutta eihän homma sinänsä ole mitään rakettitiedettä, kun vaan rauhassa tekee ja muistaa pitää ajoitukset koko ajan kunnossa, vai kuinka? Olisiko kellään antaa jotain erityisiä vinkkejä työn suorittamiseen? Tämä mentorini ei ole koskaan puuhastellut juurikaan Opelien parissa, mutta on laittanut tuon jakopään aikaisemmin vanhempaan Volvoon ja Peugeotiin, arveli homman luonnistuvan kyllä Astraankin.

-Pantse87
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

299e on hankalempaan 16-venttiiliseen OK hinta.

8-venttiilinen on niin yksinkertainen vaihtaa, että liikkeen hinta sille pitäisi olla max. 199e.

Tsemppiä remonttiin! Ensikertalainenkin osaa, kun tekee rauhassa. Tuo on tosi helppo moottori huoltojen osalta.
NOesc
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja NOesc »

Itse olen touhunnut noiden autojen kanssa jo niin paljon että kyllä enemmin huollan itse autoni kuin vien se pajalle, kyllähän nuo huoltojen hinnat on melko houkuttelevia, mutta silti enemmin haen osat varaosaputkasta (varsinkin kun saan niitä hieman edukkaammin) ja teen itse,samalla tulee muutenkin tutkailtua auton muuta kuntoa.. -(z)-
1.3OHC -81 / X20XEV -98
I know i dont know the right way..
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Pantse87 kirjoitti:Olisiko kellään antaa jotain erityisiä vinkkejä työn suorittamiseen?
Vesipumpun paikka pitää puhdistaa huolella, koska kiristyksen säätö tapahtuu sen avulla. Jää herkästi vuotamaan, jos tuon laiminlyö.. Kunhan korjausopas on kädessä, niin ei muita mainittavampia vinkkejä tule mieleen. Termarin vaihto on ihan hyvä ajatus, jos viimeisestä vaihdosta ei ole tietoa
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Tänä vuonna taidan itte kans värkötä jakopäärempan emännän auton vaikka onki merkkiliikkees halpa mut säästöä se on pieniki säästö ja helppo tehdä noihin nelipyttysiin.
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Vesipumpuista: älä osta sellaista pumppua, jossa on muovinen ratas.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Saksasta osat tilaukseen ja samoilla postikuluilla seuraavaan huoltoon suodattimet, ym.
https://www.atp-autoteile.de/group/1130 ... 19/details
Masi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Masi »

Kannattaa käyttää tunnettujen valmistajien osia remonteissa - joskus tällaiset osat ovat saattavat olla laadukkaampiakin kuin alkuperäiset varaosat, joiden alihankkijat on kilpailutettu viimeiseen asti.

Jos autot ja tällainen tekeminen kiinnostaa, niin silloinhan se on harrastus ja eihän harrastuksesta makseta toiselle... sehän vie koko hauskuuden hommasta...

Noissa Opelin tarjouslehdissä, joita aina posti tuo on erilaisia tarjouksia, vaan enää harvemmin varaosista alennuksia. Kaikki alennukset on kytketty siihen, että osian vaihto tehdään merkkiliikkeellä ja maksetaan työstä, jota ei edes tarvitse - ei ainakaan jos on harrastaja. Tällainen menettely on aika lyhytnäköistä - itse olen aina pyrkinyt käyttämään originaaleja osia, mutta tällainen johtaa siihen, että asiakas siirtyy tarvikeliikeiden asiakkaaksi tai sitten tilaa alkuperäisosat suoraan esim. saksanmaalta, mikä onkin kokoajan kasvana trendi.
tuningki
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja tuningki »

Lurttinen kirjoitti:
Pantse87 kirjoitti:Morjens kaikille,

Opelin pysyvä tarjous tuolle rempalle sun autoos on 299€

Meinaatko tosiaan omat kätes liata tolla hinnalla? :D

Ei tolla hinnalla kyllä omia käsiä liata, vaikka kuinka olis osaava kaveri tekemässä markkinoiden halvimmista varaosista... ;)
Kallista on.. 1000 autoon 300 remontti :roll: pitäski hommata veccuun jakoroippeet, alkas oleen vaihto taas käsillä :evil:
bmw 316d -13
Volvo s40 -05 2.4 iacdtic summum ymmym kinetic Edition awd
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Masi kirjoitti: Noissa Opelin tarjouslehdissä, joita aina posti tuo on erilaisia tarjouksia, vaan enää harvemmin varaosista alennuksia.
Yli 10v vanhojen autojen varaosistahan saa sen 30% alennusta, mutta kalliiksi ne jää silti varaosaliikkeisiin verrattuna.
Masi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Masi »

Enochian kirjoitti:
Masi kirjoitti: Noissa Opelin tarjouslehdissä, joita aina posti tuo on erilaisia tarjouksia, vaan enää harvemmin varaosista alennuksia.
Yli 10v vanhojen autojen varaosistahan saa sen 30% alennusta, mutta kalliiksi ne jää silti varaosaliikkeisiin verrattuna.
Juu - näin on, mutta varaosien tarvitsijat onkin karkotettu jo paljon tätä ennen varaosaliikkeiden asiakkaiksi, kun uudempiin tarjousvaraosat myydäänkin vain asennettuina. Itse ainakin yrittäisin pitää myös ns. takuulta tippuneet nuoremman kaluston käyttäjät merkkiliikkeen varaosa-asiakkaina, mutta nähtävästi se ei ole päivän trendi.
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Iro »

ascona_c kirjoitti:299e on hankalempaan 16-venttiiliseen OK hinta.

8-venttiilinen on niin yksinkertainen vaihtaa, että liikkeen hinta sille pitäisi olla max. 199e.
Joskus noi oli hinnoiteltu erikseen, nykyään vissiin ei?

Maksoin 2001 8v hihnan vaihdosta 67€.
VW Golf 1.4 TSI -17, VW Passat Variant 2.0Dti -15 , Ex: C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Vastaa Viestiin