V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Totesin ihan saman asian kun syötin ton mun rakennelman äsken laskuriin. Yllättävän paljon menis materiaalia :lol: Voinee siis tuon kokosen osan tulostamisen haudata sinne muiden yhtä laadukkaiden ideoiden joukkoon. Tekniikka ei ole vielä valmis mun ideoille :)

Kuva

Eikai se mikään mahdoton ole hitsaamalla tehdä tohon jotain toimivaa. Ainakin se on toistaseksi ainoa vaihtoehto jolla kustannukset saattaa pysyä järkevänä.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Itsellä tulossa kahdella läpällä oleva tuplaplenumiimusarja alumiinista. Avattavat kotelot ja suuttimen paikat vähän normaalista poiketen. Alan kohta teettää osia tuohon. Halvempaa jos tilaa kerralla useamman. Osat voi itsekin kasata jos tiggi pysyy hanskassa tai aitten valmiina käteen.
Suunnitelltu sitä yli kolmellesadalla hepalle ja noin 7tonniin kierrätettäväksi.

Ei ole sitten ilmainen mutta toivottavasti hintalaatu kohdallaan.

Pistäkää pikaviestä jos kiinnostaa.
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja motorsport »

?! kirjoitti:
Keme kirjoitti:
motorsport kirjoitti:Näyttäisi kuvien perusteella Saabin kampurakin olevan valmistettu eri tavalla kuin Opel/Vauxhall. Sellaista kannattanee käyttää, jos lähtee enemmän virittämään näitä koneita.
Siis Opel/Vauxhall akseli on parempi? Nyt ton Saabin 3.0 akselin hinta on tippunut ~90e tienoolle.
Kyllä tuossa mun ymmärtääkseni kehutaan sitä kyrpäjyrän osaa.
Yritin höpistä Saabin osan puolesta. Se näyttää jonkinsortin takoakselilta. Tyypillistä Saabilta parannella GM:n osia.
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Tämmöiset sitten tuli pakokanavista

Kuva

Kuva

Ihan siistithän niistä tuli. Eniten näiden tekemistä hankaloitti se, että mistään ei löytynyt tarpeeksi pienikokoisia "virsikirja" hiomarullia tarpeeksi hienolla karkeudella. Käsipelillä piti hieroa P240...P400 lappusilla ennen kiillotusta. Itse kiillotus oli aika nopeasti tehty homma dremelillä ja autoglymin tahnalla.

Jospa näihin ei enää karsta tarttuisi kiinni. Mutta kansien palotiloja en kyllä jaksa enää alkaa hieromaan ...ehkä.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Tero87
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

Onko kukaan koittanut sovittaa jostain muusta autosta pakosarjoja ooppeliin? Ebaysta näyttäisi saavan moneen muuhun V6 moottoriseen autoon pakosarjoja kohtuu hinnalla mutta ei Opeliin.
Kiinnostaisi tietää jos jossain muussa olisi lähelle samanlaiset niin voisi koittaa sovittaa. Toinen vaihtoehto on tietysti omavalmiste eikä näyttäisi olevan edes kauhen paha toteuttaa etuvetoon.
Kadett Frisco V6 -91 "Taas pukeilla"
Ducati Monster Caffe Raaser
Ex. Vw Kupla 1303s 1,7i -73 Megasquirt ´n Spark
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Löytyy niitä. Katsoppa vaikka saksan ebaysta hakusanoilla: friedrich opel v6

esimerkiksi http://www.ebay.de/itm/Opel-Vectra-A-Ca ... SwkNZUksxW
Astra-F MV6 -94
Tero87
'Kapitän'
'Kapitän'

Wesku79 kirjoitti:Löytyy niitä. Katsoppa vaikka saksan ebaysta hakusanoilla: friedrich opel v6
Löytyy, mutta hinnat on melko jäätäviä.
Esim, ST mondeoon saa reilulla parilla sataa pakosarjoja.
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

No onhan noissa aika iso hintaero.

Tee-se-itse työnä taitaa olla helpompi tehdä alusta loppuun omavalmisteena kuin muokata jostakin valmiista sarjasta.
Astra-F MV6 -94
Tero87
'Kapitän'
'Kapitän'

Wesku79 kirjoitti:No onhan noissa aika iso hintaero.

Tee-se-itse työnä taitaa olla helpompi tehdä alusta loppuun omavalmisteena kuin muokata jostakin valmiista sarjasta.
KKDltä näytti saavan laippoja kohtuu hintaan, toimitusaika oli 1-2vko. Taitaa mennä omavalmisteeksi, kyllähän made in mummola aina kiinankuran hakkaa :lol:
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Jos kanava on istukan kohdalta pyörteinen, niinkuin vakiona on, niin siinä ei paljon kiillottelut auta karstoittumisen suhteen. Valitettavasti. Sen alueen kanssa kannattaa olla varovainen, mikäli ei ole täysin varma mitä on tekemässä.
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Pitänee paikkaansa. Aika huono tuo muoto, kun heti venttiilin jälkeen tulee jyrkkä 90-mutka. En tuosta poistanut tavaraa juuri nimeksikään. Pinta vain siloteltu ja terävät särmät kevyesti pyöristetty. Toivottavasti ei teho yli 20% laske...
Astra-F MV6 -94
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Siihen pahaan kohtaan on tehtävissä aika paljonkin, mutta kuten sanottu, pitää tietää mitä tekee. Jos kiinnostaa, niin voin tarvittaessa tehdä muutostyöt korvausta vastaan. Laita yv:tä mikäli asia ajankohtainen.
Wasu
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Wasu »

Tero87 kirjoitti:

KKDltä näytti saavan laippoja kohtuu hintaan, toimitusaika oli 1-2vko. Taitaa mennä omavalmisteeksi, kyllähän made in mummola aina kiinankuran hakkaa :lol:
Mulla ois laippoja myydä. Jäi muistaakseni pari settiä ylimääräseks kun tehtiin omaan sarjat.
Tero87
'Kapitän'
'Kapitän'

Wasu kirjoitti:
Tero87 kirjoitti:

Mulla ois laippoja myydä. Jäi muistaakseni pari settiä ylimääräseks kun tehtiin omaan sarjat.
Just mun tuuria, tein eilen tilauksen laipoista :bonk:
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Moro, mitäs ne pitää hintaa niille? Mulla olis rosteriset laipat ylimääräisenä.

Mites, onko kiinnostusta imusarjan osista. Tekemässä alumiinista kahdella painekotelolla ja kaasuläpällä.
Suuttimet tulee suoraan runnerien päälle.

Tarvikkeet maksaa noin 750--900 euroa, riippuu laippojen hinnasta ja moniko lähtee mukaan.

Sis. Runnerit, 20 cm pitkät. Sisämitat venttiilin puolelta alk. 46 mm, torven ulkoreuna 74 mm. Torvet erikoismuotoiltu 330 euroa. Samaa tuotantoa kuin bamsen sinises alkkarissa :thumbsup:

Laipat 10 mm mat. 30 cm pitkät, noin 11 cm leveät. 4 kpl plus kaasuläpän laipat 2 kpl 60 mm läpälle. Tämä on auki vielä, toivon et selviäisi 150 - 200 eurolla.

Laippoihin tarvii jyrsiä sovituspykälät sekä o-rengas ura sekä tehdä kierteet kiinnityspulteille, ja plaanata tasopinnat hitsauksen jälkeen noin 100 euroa.

3 mm alumiinia itse koteloihin, yhteen koteloon 7 palaa, jos sama muoto kelpaa niin arvio 50-100 euroa.

Suutinpaikat , sorvattu, noin 25 euroa kpl, eli 150 euroa.

Laipat kannen puolelle, noin 50 euroa.

Pultit muutaman kympin.

Itse teen sarjan niin että kotelon tilavuus on noin 3,5 litraa.

Kasauskin onnistuu, hinta vielä auki, riippuu montako tilataan.
Tällä hetkellä kahteen imusarjaan tilaamassa, vielä kerkee mukaan. Ensi viikolla saadaan toivottavasti laippojen cadipiirrustus ja selviää tarkka hinta.

Pinnoitus kustantaa sitten erikseen jos sen haluaa.
0409030900 tavoittaa jos kiinnostaa.
Vastaa Viestiin