Vectra A alatukivarren vaihto kokonaisuudessaan

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Spirit_
'Admiral'
'Admiral'

Re: Vectra A alatukivarren vaihto kokonaisuudessaan

Viesti Kirjoittaja Spirit_ »

Ellei käytä uusia pultteja ei niitä voi kiristää valmistajan ohjeiden mukaan. Pikainen vilkaisi TIS kertoi, että tukivarren pultit pitää vaihtaa, koska ovat venyviä. Kuinka moni ne vaihtaa? Toki pultit pitää olla tiukasti kiinni, miten tiukkaan ne laittaa on jokaisen itse päätettävä.
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Spirit_ kirjoitti:Ellei käytä uusia pultteja ei niitä voi kiristää valmistajan ohjeiden mukaan. Pikainen vilkaisi TIS kertoi, että tukivarren pultit pitää vaihtaa, koska ovat venyviä. Kuinka moni ne vaihtaa? Toki pultit pitää olla tiukasti kiinni, miten tiukkaan ne laittaa on jokaisen itse päätettävä.
Tukivarsien pultit 10.9 kamaa, joten melko vahvasti epäilen tuota venyvyyttä...

E: tai siis venyyhän varmaan joka pultti kun riittävästi kiristää...
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Spirit_
'Admiral'
'Admiral'

TJT kirjoitti:
Spirit_ kirjoitti:Ellei käytä uusia pultteja ei niitä voi kiristää valmistajan ohjeiden mukaan. Pikainen vilkaisi TIS kertoi, että tukivarren pultit pitää vaihtaa, koska ovat venyviä. Kuinka moni ne vaihtaa? Toki pultit pitää olla tiukasti kiinni, miten tiukkaan ne laittaa on jokaisen itse päätettävä.
Tässä on TIS kiristysmomentit. Kyllä ne on tuon mukaan venyviä (kiristetään asteittain). On muuten melkoinen kiristys ilmoitettu noille pulteille.
Kuva
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Spirit_ kirjoitti:
TJT kirjoitti:
Tässä on TIS kiristysmomentit. Kyllä ne on tuon mukaan venyviä (kiristetään asteittain). On muuten melkoinen kiristys ilmoitettu noille pulteille.
Kuva
Varmaan juu venyviä ovatkin, mutta kestävät kyllä ainakin kertaalleen uudelleenkäytön.
Kampuran pulttikin on monesti venyvää tavaraa(astekiristys siinäkin) ja silti harvempi niitä joka kerta vaihtelee.

Pyörännavoissakin taidetaan aika paljon käyttää esikiristysmomentti+asteet perään, eikä taida kukaan vetoniveltä vaihtaa joka kerta kun napamutteri käytetty irti?

Kiristystiukkuus on kyllä melko julma, mutta varsinkin tukivarren etummaisissa pulteissa oltavakin.
Jos jättää vähänkin löysäksi, niin varmana kolisee ja vatkaa(ja tuhoaa puslat alta aikayksikön).
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Spirit_
'Admiral'
'Admiral'

No eihän se nyt löysällä ole vaikka vetäisi vaan 100nm. Ei toki välttämättä ole riittävä momentti estämään pultin löystymistä ajossa. 100nm perään kun vetäsee ohjeen mukaiset 75+90 astetta niin alkaa olemaan melkoinen kiristysmomentti varsinkin vanhoilla pulteilla, jotka on jo kerran venyneet. Kuinkahan monta kertaa pultit kestää moisen kiristyksen? Itse en ainakaan kyllä vanhaa pulttia moisiin momentteihin vetäisi. Löystymistä jos pelkää niin sipaisee kierrelukitetta niin vähempikin riittää.

Itse olen kyllä venyvät napamutterit vaihtanut. Niissä käsittääkseni se mutteri venyy ei vetari. Samoin kampuran venyvät pultit itse kyllä vaihdan ihan oman mielenrauhan takia.
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Ei se tietty väärin oo jos haluaa tehdä pilkulleen oikein kaiken, mutta ihan maalaisjärkeä sopii käyttää noiden alustan pulttien kiristämisessä. En oo kuuna päivänä nähny, että alustan pulttien kiristämiseen ois käytetty momenttiavainta :D

Ne etutukivarsien pultit vedetään senverran kiinni, että eivät lähde aukeamaan itestään. Ei tartte siis tosiaankaan alkaa hulluttelemaan ja lähteä vetämään niitä myötörajan yli :lol:
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Vastaa Viestiin