Opel Astra H:n kulutus
Opel Astra H:n kulutus
Minulla on ollut noin kolme viikkoa käytössä uusi Opel Astra 1.6 koneella ja olen ihmetellyt suuria kulutuslukemia. Autolla olen ajanut vasta 1600 km. Laskimen kanssa olen laskenut autolle keskikulutukseksi noin 8,5 litraa sisältäen maantie että taajama-ajoa. Puhdasta kaupunkiajoa ei ole yhtään.
Ajotietokoneen antamia lukemia:
- Maantieajo tasaisella nopeudella, 80-90 km/h, kulutus 7,0 l/100km
- Taajama-ajo vauhdin ollessa 50-70 km/h, kulutus alle 8 l/100km
- Työmatka-ajo pienessä aamuruuhkassa, yli 9l/100km
- Moottoritieajo 120-130 km/h vauhdissa, reippaasti yli 10l/100kmh
Aikaisemmin on ollut samankokoisella koneella olleita bensa-autoja, saman kokoluokankin ja niissä keskikulutus on ollut reippaasti pienempi. Voiko nämä kulutukset olla sisäänajovaiheen kulutuksia? Millaisia kulutuksi teillä on ollut?
Ajotietokoneen antamia lukemia:
- Maantieajo tasaisella nopeudella, 80-90 km/h, kulutus 7,0 l/100km
- Taajama-ajo vauhdin ollessa 50-70 km/h, kulutus alle 8 l/100km
- Työmatka-ajo pienessä aamuruuhkassa, yli 9l/100km
- Moottoritieajo 120-130 km/h vauhdissa, reippaasti yli 10l/100kmh
Aikaisemmin on ollut samankokoisella koneella olleita bensa-autoja, saman kokoluokankin ja niissä keskikulutus on ollut reippaasti pienempi. Voiko nämä kulutukset olla sisäänajovaiheen kulutuksia? Millaisia kulutuksi teillä on ollut?
Isoilta luvuilta kuullostavat. Saattaa johtua myös uudenkarheasta moottorista, tosin omassani ei tuollaisia kulutuksia ollut silloinkaan. Nykyään moottoritievauhdeissa (120km/h) menee 7,5litraa, maantiellä 90km/h reilut 6 litraa. Pitkässä matka-ajossa maantiellä (rajoitukset 80 ja 60) pääsee miltei aina alle 6 litran lukemiin.
Sain alle 1,5 kk sitten vm 2008 uuden Astra farkun 1,6 (115 hv) Easytronicilla. Aiemmin minulla oli vm 2005 Astra farkku 1,6 twinport (105hv) manuaalivaihteistolla. Nyt kun olen ajanut uudella autolla 8500 km ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 7,1 l/100km. Muutaman ensimmäisen tonnin aikana lukema oli lähempänä 7,5 litraa. Vanhalla autolla ajotietokone näytti keskikulutukseksi noin 7,6 litraa sataselle. Uusi kone on siis taloudellisempi, tosin vaihteisto on toinen.
Ajan sekä moottoritie että kaupunkiajoa, aikalailla puoliksi.
PS. Easytronic on huomattavasti miellyttävämpi uudella 1,6:lla, ajoin reilun kuukauden liikkeen easytronicilla varustetulla autolla jossa oli vanha 1,6 twinport. Pieni tehon lisäys lisää huomattavasti käyttömukavuutta.
Ajan sekä moottoritie että kaupunkiajoa, aikalailla puoliksi.
PS. Easytronic on huomattavasti miellyttävämpi uudella 1,6:lla, ajoin reilun kuukauden liikkeen easytronicilla varustetulla autolla jossa oli vanha 1,6 twinport. Pieni tehon lisäys lisää huomattavasti käyttömukavuutta.
Mulla Astra on nyt reilun kuukauden ikäinen ja mittariin tullut meilkein 2500km. Tähän asti työmatka-ajo on ollut koko ajan yli 9l/100km mutta tämän viikon ollaan ajettu jopa muutaman desin alle 8:n litran. Kone on alkanut olemaan miellyttävämpi, ei ole ollut enää niin tukkoinen kuin uutena mutta mukavan rauhallinen ja sopivasti vääntöä. Ihan riittävä omaan käyttöön. Toivotaan että kulutus lähtee vielä enemmän tippumaan. Aika janoisena olen pitänyt jos vertaa muihin saman kokoluokan autoihin sekä hiukan isompiin.
Haaveilin automaattia mutta hinta vaikutti tämän auton valintaan (liisari).
Haaveilin automaattia mutta hinta vaikutti tämän auton valintaan (liisari).
Sain tehtyä pientä vertailua Astran kulutuksessa. Sain korjauksen ajaksi samanlaisen Astran sijaisautoksi, sama korimalli ja sama kone, ainoa ero että erilainen ajotietokone ja mittarissa melkein 10000km. Ajolenkin kulutus oli samanlaisella ajotyylillä ja samanlaisessa liikennevirrassa 6,7 l/100km kun omalla vastaavanlaisessa ajossa kulutus on 8-9 l/100km. Aivan puhtaasti näitä ei voi vertailla koska nyt vertailut on tehty ajotietokoneen antamien tietojen perusteella, ei tankkauksen yhteydessä.
Astra on kerännyt mittariin lisää kilometrejä ja niitä on kertynyt lähes 4500 km. Viime aikoina on tapahtunut aika paljon muutoksia auton ominaisuuksissa, positiiivisessä mielessä.
Moottori on paljon pirteämpi ja jaksaa vetää aivan eri tavalla kuin ennen. Kulutuspuolella on myös tapahtunut suuria muutoksia eikä kulutus ole enää niin ison auton tuntuinen. Maantiellä päästin kevyesti alle kuuden litran kulutuksella ja moottoritiellä talvirajoituksilla aavistuksen yli kuuden litran. Työmatka-ajossakaan ei viedä enää isoja lukemia, nykyään kulutus pyörii 6,5 - 7 litran välillä.
Aivan tarkkoja lukemia en ole mitannut vaan kaikki lukemat ovat ajotietokoneen näyttämiä. Taisi korkeat kulutuslukemat johtua uuden karheasta koneesta.
Moottori on paljon pirteämpi ja jaksaa vetää aivan eri tavalla kuin ennen. Kulutuspuolella on myös tapahtunut suuria muutoksia eikä kulutus ole enää niin ison auton tuntuinen. Maantiellä päästin kevyesti alle kuuden litran kulutuksella ja moottoritiellä talvirajoituksilla aavistuksen yli kuuden litran. Työmatka-ajossakaan ei viedä enää isoja lukemia, nykyään kulutus pyörii 6,5 - 7 litran välillä.
Aivan tarkkoja lukemia en ole mitannut vaan kaikki lukemat ovat ajotietokoneen näyttämiä. Taisi korkeat kulutuslukemat johtua uuden karheasta koneesta.
Hyvä että asia selvisi. Olisi mukava tietää mistä 1.6 twinportin tukkoisuus uutena johtuu, eli onko softalla tehty ominaisuus vai onko syy mekaaninen? Esim. median vertailutesteissä ajetaan yleensä uusilla autoilla, jolloin tuo ominaisuus ei varsinaisesti paranna tällä koneella varustetun Opelin tuloksia...
Vaikea sanoa mutta minulla on sellainen tunne että auton sisäänajolle on oma ohjelma autossa jolloin kone käy hiukan rikkaammalla sekä estetään kaikkia tehoja käyttämästä. Autoni muutokset ovat tulleet selkeästi esille nyt viikon sisällä, ensimmäisenä huomasi sen että vääntöä on tullut lisää sekä keskikulutus tipahti noin litralla kun tankkasin auton ja nollasin ajotietokoneen. Mutta ei ne huollossa mitään tällaisesta kertoneet kun auto oli laitettavana. Samalla päivittivät uuden softan mutta sillä ei ollut vaikusta mihinkään.
Tempasin tuulesta mielenkiintoisen teorian että voisiko kymmenennen tankkauksen jälkeen ns. sisäänajo-ohjelma poistua päältä? Laskin lähinnä sillä että tankillisella olen päässyt noin 400 - 450 kilsaa ennen kuin piti mennä tankille... Oliskohan nyt päivän mielikuvitelmat päästetty pihalle?
Tempasin tuulesta mielenkiintoisen teorian että voisiko kymmenennen tankkauksen jälkeen ns. sisäänajo-ohjelma poistua päältä? Laskin lähinnä sillä että tankillisella olen päässyt noin 400 - 450 kilsaa ennen kuin piti mennä tankille... Oliskohan nyt päivän mielikuvitelmat päästetty pihalle?
Re: Opel Astra H:n kulutus
Tässä nyt reilu Kuukauden päivät sekalaisessa ajossa ollut 2010 Mallin H Astra tolla Z16XER Twinport koneella. Ja mittarissa nyt 50TKM. Ja bensa maistuu turhankin Hyvin. Alle 8L keskikulutusta en ole nähnyt koskaan. Ja 8.7L Tahtoo sekalaisessa ajossa olla aika vakio.. Kyl mä näillä kulutuksilla istuisin jo vähän isommassakin autossa... Mistä sitä kannattaisi kulutuksen pienennys talkoisiin lähteä. Ajotyylin pyrin pitämään jo nyt taloudellisena.
Kyllä se uuden auton/ moottorin kulutus on varmasti alussa normaalia korkeampi. Oma kokemus uudesta moottorista - Edellinen 145tkm ajettu oli seka ajossa 8-9 väliin, nyt on uus moottori ja tuntuu että 9-10 vievän keskinopeudella 35-40. Autona tosin vectra c2.0t. Maantiellä tuntuu vievän samoja lukemia 6.5 nurkkiin 90 nopeudessa
B 2.0 Automaatti
Tommoset paljastu oman auton juopottelun syyksi