Mutta niin, koskaan en oo mitään hitsannu, joten aattelin ettei oma rakas auto oo se paras mahdollinen ensimmäinen harjottelukohde... Antaa naapurin ukon hitsailla, ja mää teen sitte kaiken muun!
Eka oma projekti, Calibra -90 2.0 8v
Re: Eka oma projekti, Calibra -90 2.0 8v
En oo ite kyllä hitsaillu... Kiinnostusta olis kyl kaikkeen tehä ite, kaipa mulla on se 3-vuotiaalle lapselle tyypillinen "minä ite"-vaihe menossa näiden autohommien suhteen... Ja toivon ettei tää vaihe koskaan lopukkaan!
Mutta niin, koskaan en oo mitään hitsannu, joten aattelin ettei oma rakas auto oo se paras mahdollinen ensimmäinen harjottelukohde... Antaa naapurin ukon hitsailla, ja mää teen sitte kaiken muun!
Ainaki kaiken, mitä pystyn. Isäki on automiehiä ja osaa korjaushommat, ja se on onneksi niin laiska, että ottaa ihan vapaaehtosesti työnjohtajan roolin. Se istuu penkille, kääräsee sätkän, aukasee kalijan, ja huutelee ohjeita. Tyttö sitte siinä korjaapi autoa sen mukaan
Niin mainittakoon vielä, että sen lisäksi että tää Colibri on mun eka projekti, nii tää on myös mun eka ihka oma auto. Autoista oon ollu kiinnostunu jo ihan teini-ikäsestä asti, mut jotenki harrastukset sitte ajautu eri urille... En mää tiiä autoista palijo mittään, ku vasta harjottelen ja opettelen! Mutta tekemällä oppii... 
"En oo koskaan tavannu yhtään järkevää Calibra-kuskia."
"No sittenhän se kuulostaa ihan meikälle sopivalta autolta!"
Kaikki tulee kuntoon..viimeistään siinä vaiheessa,kun on tullut maksamaan tarpeeksi...
Hienoa, että itte jaksaa tehdä kaiken mitä pystyy
Säästää siinäki pitkän pennin, ku itse tai joku osaava tuttu korjailee ne osa-alueet mihin on rahkeita ja aattele mitä noi hitsaushommatki pelkästään olis tullu jossain pajas maksamaan
Ittellä se periaate, että pajalle en kovin äkkiä lähde autoani roudaamaan minkää hitsailujen ja jarruremppojen takia vaan mieluiten tuos hietikolla painii ja säästää siinäki ne isot eurot.
Jatkakaa vaan työtänne calibran parissa
Säästää siinäki pitkän pennin, ku itse tai joku osaava tuttu korjailee ne osa-alueet mihin on rahkeita ja aattele mitä noi hitsaushommatki pelkästään olis tullu jossain pajas maksamaan
Ittellä se periaate, että pajalle en kovin äkkiä lähde autoani roudaamaan minkää hitsailujen ja jarruremppojen takia vaan mieluiten tuos hietikolla painii ja säästää siinäki ne isot eurot.
Jatkakaa vaan työtänne calibran parissa
Muutaman kerran tullu käytettyä tutulla pajalla autoo kun ei oo vaan millään viihtiny mutta yleensä periaate kans että jossen minä sitä tee nii ei kukaan. Tosin siinäkin voi kestää pitkä tovi ennenku teen mutta säästäähän siinä.
Peltikin on halpaa metritavarana ja osaa ainakin enskerralla sitte
Peltikin on halpaa metritavarana ja osaa ainakin enskerralla sitte
Onhan sitten vielä olemassa tapauksia, että ei viedä muualle korjattavaksi vaan räpellellään joku patentti että saadaan kulkine vain kiertoon ja sitte tulevat omistajat kiroaa näitä räpellyksiä.
Pahimmat taitaa olla näitä kun ei itse osaa hitsata ja muille ei tästä halua maksaa niin korjataan sitten ruostevauriot lasikuidulla ja alustamassalla ja siinä se vasta ylläri jonkin ajan päästä. Kerran koittanut paikkailla tälläistä a-vectraa jossa massan kaapimalla tuli kuitu vastaan ja tämän kun repäs niin eipä pohjassa ollut kuin isoja reikiä ja runkopalkit oli kanssa aika ehjän näköiset kunnes raapi massat pois. Onneksi sentään tekniikka toimi niin sai sen siirrettyä ehjään koppaan
Pahimmat taitaa olla näitä kun ei itse osaa hitsata ja muille ei tästä halua maksaa niin korjataan sitten ruostevauriot lasikuidulla ja alustamassalla ja siinä se vasta ylläri jonkin ajan päästä. Kerran koittanut paikkailla tälläistä a-vectraa jossa massan kaapimalla tuli kuitu vastaan ja tämän kun repäs niin eipä pohjassa ollut kuin isoja reikiä ja runkopalkit oli kanssa aika ehjän näköiset kunnes raapi massat pois. Onneksi sentään tekniikka toimi niin sai sen siirrettyä ehjään koppaan
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Tell me about it... -______________-DEAD kirjoitti:Onhan sitten vielä olemassa tapauksia, että ei viedä muualle korjattavaksi vaan räpellellään joku patentti että saadaan kulkine vain kiertoon ja sitte tulevat omistajat kiroaa näitä räpellyksiä.
Kyllä tämänkin kalikan kanssa on saanu raapia päätä, että mikä v*tun viritelmä tässäki nyt on... Onneksi ollu kyse vaan jostain pienemmistä jutuista (esim. puskurien kiinnitykset, vapaavirtaussuodatin oli kans aika mielenkiintonen), mut auton ostaessa sai vähä aikaa miettiä, et mikä kumma tässä jumalauta on ku akku vaan loppuu kesken! Uus akkuki ostettiin ja uuen näkönen laturiki tuolla on! Sitte ku jakso kurkata vähä pitemmälle niin jaaa... entinen omistaja kytkeny laturin johon väärään paikkaan kiinni...
Että semmosta mielenkiintosta se aina on ku käytetyn auton ostaa
Tässä ei ONNEKSI tuolta pohjasta löytyny tuon tyyppisiä ylläreitä... Kyl mietin että jos on täältäki edelliset omistajat korjanneet hällä-väliä -tyylillä, nii siellähän on skipattu se hitsaus-osio ja siirrytty vaan suoraan massan levittelyyn...
Nonii ja nyt taas puurot naamariin ja pihalle auton kimppuun!
Jokos tähän on shoguni hankittu:D?!
Ghhahhaha, ei kyl vielä oo
Ette kuule usko kuinka alkaa pää hajoomaan noiden ruosteiden kans... Tilannehan meni siis niin, että hitsari teki töitä pohjan parissa kolme päivää, ja ite ku purin sisustan niin aloin pienempiä ja suurempia ruosteita rappaamaan sisäpuolelta pohjasta...
No, hermothan siinä meni, monta kertaa. Viikonloppusin oon ollu reippaasti reissussa rellestämässä, joten en oo joka päivä autoa ollu laittamassakaan, hitaasti on tuntunu etenevän, vaikka etenee kuitenki.
No, siinä sitte ku tippu viiminen pisara mun psyykkisestä sietokyvystä ja kiroilin niin että koko metsä raikui, niin isä haki rälläkän, löi teräsharjan kiinni, ja 5min myöhemmin oli pohja puhdas
Ei sitte aiemmin voinu sitäkään tytölle näyttää!!! Juma!!!
No, löysin vielä kuitenki pohjasta muutamia pikku reikiä (siis sellaisia ettei mee ees sormi läpi) nii iskä vetäs ne tossa tänään umpeen. Olin siinä muka liekkivahtina, nii kohta löi kauheet lieskat auton alla ja meikä oli saaha sydänkohtauksen... Huhhu, vaan siitäki selvittiin. Totesin vaan, että saatiimpahan vähän jännitystä tähänkin päivään, ku hetken jo mietti että palaako koko prkleen auto
Mutta sinne liekkeihin ku vetäsin ämpärillisen vettä, nii piti jättää nyt pohja kuivumaan ennen ku jatkan hommia. Huomenna ruosteenestot paikoilleen ja sit ois pohja VALMIS!!! Melkein. Löysin nimittäin eturenkaan takaa vielä hitsattavaa...
Mutta vaihoimpa mää siihen viime viikolla käsijarrukengät! Alko kummasti käsijarruki pelittämään (ei oo toiminu koko mun omistamisen aikana
) ja minä olin sitä mieltä, että sama vaihtaa jarrunesteetki siinä samalla, ku oishan ne jarrut pitäny kuitenki ilmata. Oli kyllä sen väriset nesteet ettei oo varmasti ihan viime aikoina (vuosina) vaihettu...Käsijarrukenkien laitto oli kyllä kans semmosta puuhaa, että kirosanat raiku
Jarrunesteet oli paljo kivempi! ^______^
Nii ja vetelin ferrexiä jarrukilpiinki, "siinä samalla" tämäkin, jos siitä vähä hyötyä olis ja ainaki vähä aikaa pilkistäs renkaiden takaa mustat kilvet eikä vaan likasen ruskiat

Ette kuule usko kuinka alkaa pää hajoomaan noiden ruosteiden kans... Tilannehan meni siis niin, että hitsari teki töitä pohjan parissa kolme päivää, ja ite ku purin sisustan niin aloin pienempiä ja suurempia ruosteita rappaamaan sisäpuolelta pohjasta...
No, hermothan siinä meni, monta kertaa. Viikonloppusin oon ollu reippaasti reissussa rellestämässä, joten en oo joka päivä autoa ollu laittamassakaan, hitaasti on tuntunu etenevän, vaikka etenee kuitenki.
No, siinä sitte ku tippu viiminen pisara mun psyykkisestä sietokyvystä ja kiroilin niin että koko metsä raikui, niin isä haki rälläkän, löi teräsharjan kiinni, ja 5min myöhemmin oli pohja puhdas
No, löysin vielä kuitenki pohjasta muutamia pikku reikiä (siis sellaisia ettei mee ees sormi läpi) nii iskä vetäs ne tossa tänään umpeen. Olin siinä muka liekkivahtina, nii kohta löi kauheet lieskat auton alla ja meikä oli saaha sydänkohtauksen... Huhhu, vaan siitäki selvittiin. Totesin vaan, että saatiimpahan vähän jännitystä tähänkin päivään, ku hetken jo mietti että palaako koko prkleen auto
Mutta sinne liekkeihin ku vetäsin ämpärillisen vettä, nii piti jättää nyt pohja kuivumaan ennen ku jatkan hommia. Huomenna ruosteenestot paikoilleen ja sit ois pohja VALMIS!!! Melkein. Löysin nimittäin eturenkaan takaa vielä hitsattavaa...
Mutta vaihoimpa mää siihen viime viikolla käsijarrukengät! Alko kummasti käsijarruki pelittämään (ei oo toiminu koko mun omistamisen aikana
Nii ja vetelin ferrexiä jarrukilpiinki, "siinä samalla" tämäkin, jos siitä vähä hyötyä olis ja ainaki vähä aikaa pilkistäs renkaiden takaa mustat kilvet eikä vaan likasen ruskiat

Mitäs tälle kuuluu?! Joko on ruosteet hävitetty?!
Onhan ne ja vuoden leimaki löytyy colibrista nyt 
Opel Calibra c20let 4x4 -94 / Opel Omega B z22xe -03
On ollu projekti vähä jäissä, vaikka on siihen edes jotaki saatu aikaseksi...
Päivitin ihan tuohon alotusviestiin, että missä mennään ja missä ollaan nyt. Ihmeempiä tuulia ei oo puhallellut, mitä nyt lopultakin päätin hankkia siihen uudet etuvalot! Ei voi kyllä muuta sanoa, kuin että vanhan ooppelin vakiovalot on varmasti maailman surkeimmat! Ei jääny hirveen persaus kovin kauas mun konepellistä, ja auto oli jo hirven kohalla ennenku valokiila sen näytti. Siinä vaiheessa puhaltelin vähän syvään, ja pistin Saksasta tilaukseen Dectanen CCFL angel eyessit. Nyt näkee kuulkaa Ruottiin asti!
Ja mistä mää oon ollu kauhean ylpeä, niin tämäpä on menny jo kahtena vuotena peräkkäin katsastuksesta suoraan läpi... Että hyvin mä oon sitä yrittänyt rakastaa ja hoitaa
Varsinki ku ottaa huomioon kuinka kauheassa kunnossa tuo pohja oli!
Päivitin ihan tuohon alotusviestiin, että missä mennään ja missä ollaan nyt. Ihmeempiä tuulia ei oo puhallellut, mitä nyt lopultakin päätin hankkia siihen uudet etuvalot! Ei voi kyllä muuta sanoa, kuin että vanhan ooppelin vakiovalot on varmasti maailman surkeimmat! Ei jääny hirveen persaus kovin kauas mun konepellistä, ja auto oli jo hirven kohalla ennenku valokiila sen näytti. Siinä vaiheessa puhaltelin vähän syvään, ja pistin Saksasta tilaukseen Dectanen CCFL angel eyessit. Nyt näkee kuulkaa Ruottiin asti!
Ja mistä mää oon ollu kauhean ylpeä, niin tämäpä on menny jo kahtena vuotena peräkkäin katsastuksesta suoraan läpi... Että hyvin mä oon sitä yrittänyt rakastaa ja hoitaa
mitäs tänne kuuluu ?