vanne ET/ajettavuus
Kuinkapaljon vaikuttaa ajettavuuteen jos laittaa f astra farmariin 15" tai 16" vanteet 35 offsetilla.Onko kokemusperäistä tietoa mikä on toimiva offsetti ko.kulkineeseen 15/16 tuuman vanteille.Olis tarkoitus että autosta ei tulis mitään hillitöntä uratutkaa ja että renkaat mahtuis pyörimään ilman että ottaa koriin kiinni.Alustaa ei oo tarkotus madaltaa.
Mulla on kyllä eri auto... mutta:
Kyllä kai siihen vaikuttaa ehkä myös vanteen leveys. ja semmosenkin oon kuullu että vakiopeltivanteen ET:llä ei oo mitään tekemistä esim. alumiinisten ET-luvulla.
tuota 16 tuumasta on 7-7,5 tuumasina yleensä. ja 15 tuum. on 6,5-7. voi olla muitaki kokoja mutta en tiiä. että kannattaa se ET-luku ja vanteen leveys kattoo tarkkaan.
Mulla on 6,5x15" ET 35, ja Eibach Pro-kit 35mm madallusjousisarja. ei ota kiinni mihinkään, ei mihinkään, ei mikään.
Ja ajettavuus on MAHTAVA!
Kyllä kai siihen vaikuttaa ehkä myös vanteen leveys. ja semmosenkin oon kuullu että vakiopeltivanteen ET:llä ei oo mitään tekemistä esim. alumiinisten ET-luvulla.
tuota 16 tuumasta on 7-7,5 tuumasina yleensä. ja 15 tuum. on 6,5-7. voi olla muitaki kokoja mutta en tiiä. että kannattaa se ET-luku ja vanteen leveys kattoo tarkkaan.
Mulla on 6,5x15" ET 35, ja Eibach Pro-kit 35mm madallusjousisarja. ei ota kiinni mihinkään, ei mihinkään, ei mikään.
Ja ajettavuus on MAHTAVA!
Rock n' Roll !
Kun hommasin F Astran (Sport), siinä oli alla WSL:n (muistaakseni) 15" tuumaset vanteet. Mukana tuli Sportin alkuperäiset vanteet ja ne laiton heti seuraavana kesänä alle kun WSL:t tuli myytyä. Ajettavuus muuttui täysin.
Veikkaan, että WSL:ien ET oli jotain muuta kuin sopiva koska auto ei meinannut pysyä hanskassa esim. kun kiihdytti vähän rivakammin. Veteli puolelta toiselle huolella. Nykyään on siis alla Opelin omat vanteet, joissa ET on oikea ja sen kyllä huomaa. Nyt auto kulkee niinkuin pitää.
Voihan se olla, että WSL:ien ET oli oikea mutta en keksi muuta selitystä ajettavuuden muutokselle, koska vannekoko pysyi samana. Renkailla tuskin on niin suurta vaikutusta.
Veikkaan, että WSL:ien ET oli jotain muuta kuin sopiva koska auto ei meinannut pysyä hanskassa esim. kun kiihdytti vähän rivakammin. Veteli puolelta toiselle huolella. Nykyään on siis alla Opelin omat vanteet, joissa ET on oikea ja sen kyllä huomaa. Nyt auto kulkee niinkuin pitää.
Voihan se olla, että WSL:ien ET oli oikea mutta en keksi muuta selitystä ajettavuuden muutokselle, koska vannekoko pysyi samana. Renkailla tuskin on niin suurta vaikutusta.
ei tuollaisia pidä laukoa, joku ottaa ne tosissaan.On 2004-01-21 16:19, Jamppu wrote:
On 2004-01-21 13:26, menOPELi wrote:
ja semmosenkin oon kuullu että vakiopeltivanteen ET:llä ei oo mitään tekemistä esim. alumiinisten ET-luvulla.
Yleensä alut ovat leveämmät ja näin ollen samalla ET luvulla varustettu vanne tulee ulommaksi kuin kapeampi peltivanne, mutta ei sillä silti ole mitään tekemistä tuon et-luvun kanssa, vaan vanteen leveyden.
jos et on esim nolla, niin se on nolla, oli kyse sitten metrin leveästä aluvanteesta tai 10cm kapeasta peltivanteesta. arvata vaan voi kumpi tulee ulommaksi
Renkaiden vaikutusta tuohon vetelyyn ei kannata missään nimessä aliarvioida. Oman kokemuksen mukaan jyrkkäolkaiset renkaat (esim. Avon ZZ1) ovat kaikkein tarkimmat ohjaustuntumaltaan, mutta myös vetelevät eniten urissa ja kiihdyttäessä. Pyöreäolkainen (esim. Falken 512, Toyo Proxes) taas ei ole niin uraherkkä, mutta ohjaustuntumakaan ei ole lähellekään samaa luokkaa kuin noissa Avoneissa.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com
Tota, joo.. Minulle sanottiin niin eräässä rengasliikkeessä, kun kävin kysymässä asiaa juuri silloin, kun nämä nykyiset vanteeni painotin..
kummastelin sitä itekki vähä. no, en ota siitä sen enempää vastuuta, mutta..

Rock n' Roll !
<font size=-1>[ This Message was edited by: menOPELi on 2004-01-21 17:19 ]</font>
kummastelin sitä itekki vähä. no, en ota siitä sen enempää vastuuta, mutta..

Rock n' Roll !<font size=-1>[ This Message was edited by: menOPELi on 2004-01-21 17:19 ]</font>
mulla orkkis 6,5" (15") ET 33 ja alut 7,5" (17") ET 35, mutta kun autona on Omega B niin ET vois olla,vaikka 25 (ja olisikin jos fyffe tilanne olis sallinu, ei vaan löytyny edullista ET 25 vannetta) ja leveys ainakin takana 8,5". riippuu täysin autosta mitä voi käyttää.On 2004-01-22 08:37, jtg wrote:
Eli minkälaista offsettia ootte käyttäneet 7" leveällä vanteella(15")ja 7,5"leveällä(16") ko.koot ovat varmaankin yleisimmät 15 ja 16 tuumaisten tarvikevanteissa.Ilmeisesti gsi:n orkkis 15 tuumaiset on kokoa 6x15" 49 offset:illa.
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t