Opel astra pakoputken vaihto - huijattiinko minua

Keskustelua Opeleista
la050131
'Agila'

Opel astra pakoputken vaihto - huijattiinko minua

Viesti Kirjoittaja la050131 »

Hei!

En ymmärrä autoista yhtään mitään, googlailin jo asiaa pari tuntia verran mutta en saanut mitään selkoa.

Peruutin kiveen Opel Astrani (farmari vm 2002, 1.6 16V jos oikein muistan) ja pakoputki meni rikki ja vein auton korjaamoon. Korjaamossa katsoivat että pakoputken viimeisin osa (äänenvaimennin ymmärtääkseni, siis se joka tulee auton perän alta, putki josta pakokaasut tulee ulos) ja keskimmäinen osa täytyy vaihtaa. Näytti vielä kuvaa koko pakoputkesta siitä että viimeinen ja keskiosa on kyseessä. Kuvassa pakoputki koostui kolmesta eri osasta/putkesta. Tällöin korjaaja katsoi hinnat netistä ja toinen osa oli 110 e ja toinen n. 150 e.

Seuraavana päivänä kun hain auton korjaamolta lasku olikin 590 e ja korjaaja väitti osien maksaneen 110 e ja 340 e. Kuitissa lukee että olisi vaihdettu "etu- ja takaäänenvaimennin", ja näytti jälleen samaa kuvaa kuin ed päivänä että kaksi viimeisintä osaa on vaihdettu. Ennen kyseiselle korjaamolle viemistä soitin toiseenkin paikkaan hintatiedustelua ja sieltä sanoivat että hinta riippuu siitä mikä/mitkä osat pitää vaihtaa ja katsoi hintojen olevan kahden osan osalta reilut 100 e ja yksi niistä kolmesta osasta n. 350 e.

Eli haluaisin tietää että kun autooni vaihdettiin nämä kaksi pakoputken viimeistä osaa niin menikö tämä korjaushinta nyt niinkuin pitikin, eli mikä näistä pakoputken kolmesta pätkästä on se kallein? Onko kallein siis ensimmäinen osa keulasta katsottuna (jolloin minua on kai huijattu) vai keskimmäinen osa?

Tekstikin on sekavaa kun yritän asiaa tietämättömänä selittää, pahoittelut siitä.

KiiitoooosKiitosKiitos tuhannesti jos joku viitsii vastata :)
ahkio
'Senator'
'Senator'

Re: Opel astra pakoputken vaihto - huijattiinko minua

Viesti Kirjoittaja ahkio »

http://yle.fi/uutiset/kuluttajaneuvoja_ ... la/6331851

Käsittääkseni suullinen arvio on yhtäpitävä kirjallisen arvion kanssa, tosin tuossa ei vissiin kokonaishintaa ole arvioitu vaan ainoastaan osien hinta!
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

juu elikkä jos hinta arvio annetaan niin se saa kuluttajansuojan mukaan ylittyä 15% johon ei ole kenelläkään nokan koputtamista.

jos korjauskustannukset ylittyvät niin asiasta pitäisi soittaa asiakkaalle ja ilmoittaa hinnan nousseen ja pyytää korjauslupa uudelleen.

MOTONETISTÄ katsottu hintoja...

KESKIVAIMENNIN Tuotenumero: 14-4577/Tuote: #Väliosa AstraG 74-100kW => HINTA 84,90 euroa.

TAKAVAIMENNIN Tuotenumero: 14-4536/Tuote: Takapönttö Astra G STW => HINTA 84,90 euroa

lisäksi jos olisi laitettu vielä se etuosa motonetistä niin sille pakosarjalta lähtevälle olisi hinta ollut 70-90e riippuen kumpi passaa.

Elikkä motonetin osilla putkiston keskimmäinen ja takimmainen vaimennin yhteensä 169,80e tähän vielä jos pultit ja tiivisteet laittaa uusiksi niin niille jäi
motonet hintaa 15,40e

Osat yhteensä siis 185,20e

Merkkiliikkeessä tosin hinnat ovat erilaiset ja työveloitus kohtuullisen suuri.

Keski ja takavaimentimen vaihto astra G farmariin on kyllä aika helppo homma paitsi jos joutuu keskiputken etummaisen laipan kiinnityspultteja poraamaan/rälläköimään irti.
Riippuen ruosteesta varmaan ajallisesti kohtuullinen veloitus 1-2 tuntia.. saattaapihan sen vaihtaa puoleenkin tuntiin mutta ite veloittaisin silti tunnin työn vähintään.
hsk
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja hsk »

Motonetis takapönttö ja väliosa 84,90 kpl :D 340e voisi mielestäni maksaa ainoastaan pakosarja jossa katalysaattori samassa.
Zafira B 1.8, ST200 Mondeo
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Joo itestäki vähä tuntuu että topicin aloittajalle on tehty aseeton ryöstö.
MrHL
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja MrHL »

n. 350€ maksoin keski ja takaosan vaihdosta toissa kesänä (-02 HB astra) Hintaan sisältyi thyyning putkenpää hitsauksineen. Vaihto meni odotellessa ja noin puolisen tuntia siinä kesti.
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Se on nykyään tälläästä ku korjaamois tahtoo olla hiljasta ni otetaan niiltä vähiltäki asiakkailta rahat pois, virhe sinänsä koska ne vähätin asiakkaat tahtovat äänestää jaloillaan.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Onhan nuo Motonetin hinnat edullisia kun vertaa muihin,hae seuraavksi pakoputki itse ja vie sitten vasta auto korjaamolle,noin itse tein eikä korjaaja ollut ainakaan pahoillaan..
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
PTT-56
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja PTT-56 »

No ei se ihan joka paikassa käy että on omat osat mukana. Yritin huollon yhteydessä
saada vaihdettua 3 puolaa autooni ja puolat oli minun ostamia.
Superhuolto (mainostaa opel huoltoa) ei suostunut siihen ollenkaan, vaan kiukuisesti
ilmoitettiin että ei käy. OK,ei sitten.Menettivät siinä asiakkaan,no kait niitä sitten
niillä riittää.Toisaalta ymmärrän että eihän kaikki voi tuoda omia osiaan mukana
koska osien myynti on osa liiketoimintaa.Voishan kuitenkin harkita tapaus kohtaisesti tilannetta.
Onneksi on ATOY huolto joka ymmärsi asian,että näinkin voi joskus käydä.
Muutenkin olen erittäin tyytyväinen ATOY:n variston huoltoon.
Muurahainen
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

jarkkis kirjoitti:Se on nykyään tälläästä ku korjaamois tahtoo olla hiljasta ni otetaan niiltä vähiltäki asiakkailta rahat pois, virhe sinänsä koska ne vähätin asiakkaat tahtovat äänestää jaloillaan.
Niin sen täytyy olla.
Kaverin korjaamolla on monta ukkoa töissä ja kahden viikon jono aina.

Ja itse asiaan. Olisi luullut olevan asiallista ilmoittaa vaihdon olevankin arvokkaampi kuin alkujaan arvioitiiin.
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

Kyllä se on niin, ettei hinta voi lähes tuplaantua alkuperäisestä arviosta tai ensin pitäisi ainakin varmistaa asiakkaalta onko halukasta jatkamaan korjaustoimenpidettä, kun hinta on tiedossa.

Jos jo maksoit niin kuluttaja-asiamiehelle vaan.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
la050131
'Agila'

Viesti Kirjoittaja la050131 »

Hei!

Suuuuurkiitokset kaikille vastanneille :) ! Vastaustenne myötä saatuani varmistusta asiaan otin yhteyttä korjaamolle ja vaadin saada keskustella asiasta esimiehen kanssa ja -Ta Daa-, esimies sanoi jo heti puhelimessa että kuulostaa aika korkealta hinnalta ja hän soittikin tunnin päästä takaisin ja sanoi että laskussa todella oli "virhe". Autoon vaihdettu siis äänenvaimennin ja väliosa kuten pitikin ja osien hinta ei todellakaan ole niin korkea, vaan osien hinnat ovat kuten korjaaja minulle alunperin ilmoittikin eli kokonaishinta osineen töineen on about 400 (eikä 600 kuten minulta laskutettiin)! Pyysi laittamaan tilinumeron, palauttavat yliveloitetut rahat, n. 200 e 8)

Jotain kusetusta tässä kyllä varmasti oli, kun asiasta soitin niin korjaaja ei millään meinannut päästää minua pomon kanssa juttusille, hoki vaan että oikein on lasku ja että voin mennä käymään niin hän vielä näyttää. Tiedä sitten mikä juttu tässä on, esimies sanoi ettei tiedä mistä virhe johtuu, sanoi korjaajan vain levitelleen käsiä...

Mutta loppu hyvin kaikki hyvin (kunhan vielä rahat todella ilmaantuvat tilille)!

Eniten ärsytti kun nimenomaan vuosien ainaisten vedätysfiilisten jälkeen löysin tämän korjaamon jossa on aina ollut hyvä palvelu, edulliset hinnat ja rehellistä toimintaa, kovasti olen aina positiivista palautetta heillekin antanut. Laskut ollut aina tarkkoine erittelyineen ja hinnat kuten arvio ollut ja aina soitettu jos tullut jotain pientäkin lisäduunia. Mutta ennen olenkin aina asioinut tämän paikan omistajan kanssa, nyt ekaa kertaa oli joku mikälielierokorjaaja.

Mutta siis kiiitos teille kaikille vastauksista ja minä ainakin opin että jatkossa olen todella tarkkana näiden korjausten kanssa ja en kyllä periaatteestakaan anna itteeni vedättää...
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Hieno juttu, että homma sai onnellisen lopun! :thumbsup:
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Hyvä homma et omistaja oli hoksulla.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Itse olin korjaamolla töissä niin siellä sanottiin asiakaalle että on 3 paikkaa mistä osat voit hankkia paikallinen varaosa liike tai merkki liite tai me hankitaan. Motonetistä kun ei ole vielä yksikään asiakas saanut tilattua oikean kokoista puslaa ja sitten auto seisoo päivän nosturilla ilman takakelkaa ja muur työt odottaa ja työntekijät pyörittelee peukaloitaan. Isoilla ketjuilla lienee bisnes asia :roll:
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
Vastaa Viestiin