Käyttäjä maksaa aina, -10 Astra Caravan 1.7 diesel ja M32

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Jukesi
'Kadett'
'Kadett'

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jukesi »

zaf kirjoitti:
Jukesi kirjoitti:Minä päädyin kasaamaan laatikon alkuperäisillä shimmeillä, poislukien alemman sivuakselin, johon vaihdoin 0,85mm shimmin alkuperäisen 1,05 tilalle. Kilometrit kertovat tuliko liian väljä... Muut laakerit eivät antaneet syytä epäillä alkuperäisen esijännityksen oikeellisuutta, vaan olivat vaurioituneet pikemminkin laatikossa pyörineestä laakerimujusta ja pilalle kuumenneesta öljystä.
Sain tänään laatikon nippuun, huomenna vetari kiinni ja öljyt sisään. Raportoin lisää sitten.

Ps. Mulla olis myydä ne päätykopan puoleiset laakerit, jos näyttää että selviää pelkästään niiden vaihdolla.
Minun 2006 vuosimallissa oli 27mm ensiöakselin sisempi laakeri.
Mistä tilasit tuon sarjan ja tuliko sinulle noita shimmejä mukaan?
Tilasin sarjat one stop gearbox shopista, Englannista. Shimmit eivät tulleet mukaan, vaan piti tilata erikseen. Tilasin siis ensin pelkät päätylaakerit, mutta päädyin tilaamaan kuitenkin vielä kaikki laakerit sisältävän sarjan. Siksi tuo kolmen laakerin sarja jäi ylimääräiseksi. Minulla on pari ylimääräistä 0,85 shimmiä. Huom! Minulla alkuperäiset shimmit olivat kaikki eri paksuisia: 1,00mm, 1,25mm ja 1,05mm, ylhäältä alaspäin lueteltuna, muistaakseni.
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Robertx »

vipperi kirjoitti:Itse olen edelleen sitä mieltä että tuossa öljy laadussa/laatikon tiukassa mitoituksessa on se vika. Ei välttämättä väärässä shimmauksessa.

Merkkiliikkeen mukaan tarvitaan erikoistyökalu mitatakseen oikea shimmin paksuus jos ei pysty mitata ei shimmejä kannata muuttaa.
Toki jos jostain saa varmaa tietoa oikeasta shimmin koosta eikä mennä arvailu pohjalta niin mikäs siinä. Kuitenkin jokainen laatikko on yksilö joka on shimmattu tehtaalla oikeaan kireyteen ja itse en ole faktaa saanut että väärä shimmaus olisi se vika. Orenius Jyväskylästä tekee useita m32 remontteja ja heidän mukaan shimmauksessa ei syy ole.

Britti foorumeilla yleisesti suurella osalla laatikoissa öljyt ns. palaneet. Luulisi että tuo redline öljy olisi laatikkoon hyvää. Kestää esteriöljynä paremmin lämpöä.
Jos syy olisi öljyn laadussa, niin todennäköisesti lähes kaikki M32 vaihteistot hajoaisivat. Tehtaalla lähtiessä niissä on samat öljyt.
Alemman sivuakselin päätylaakerin huono voitelu voi olla yksi syy, mutta ainakin saksalaisilla vaihteistokorjaamoilla syyksi hajoamiseen esitetään alemman sivuakselin päätylaakerin liian suurta esijännitystä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
vipperi
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja vipperi »

Se on totta että noita alemman sivuakselin laakereita menee eniten ja shimmauksessa jotain häikkää voi ollakin. Mutta noista hajoaa myös niitä tasauspyörästöjä kuten itseltäni oli mennyt.

Se on toki ihmeellisintä että tietääkö valmistajakaan vikaa, koska noita "viallisia" laatikoita valmistetaan ominaisuuksien kera edelleen. Shimmaukseen puuttuminen tehtaalla ei maksa mitään, mutta parempi öljy laatu maksaa hunajaa isossa mittakaavassa. :lol:
Vectra C -06 2.2
Jukesi
'Kadett'
'Kadett'

Robertx kirjoitti:
vipperi kirjoitti:Itse olen edelleen sitä mieltä että tuossa öljy laadussa/laatikon tiukassa mitoituksessa on se vika. Ei välttämättä väärässä shimmauksessa.

Merkkiliikkeen mukaan tarvitaan erikoistyökalu mitatakseen oikea shimmin paksuus jos ei pysty mitata ei shimmejä kannata muuttaa.
Toki jos jostain saa varmaa tietoa oikeasta shimmin koosta eikä mennä arvailu pohjalta niin mikäs siinä. Kuitenkin jokainen laatikko on yksilö joka on shimmattu tehtaalla oikeaan kireyteen ja itse en ole faktaa saanut että väärä shimmaus olisi se vika. Orenius Jyväskylästä tekee useita m32 remontteja ja heidän mukaan shimmauksessa ei syy ole.

Britti foorumeilla yleisesti suurella osalla laatikoissa öljyt ns. palaneet. Luulisi että tuo redline öljy olisi laatikkoon hyvää. Kestää esteriöljynä paremmin lämpöä.
Jos syy olisi öljyn laadussa, niin todennäköisesti lähes kaikki M32 vaihteistot hajoaisivat. Tehtaalla lähtiessä niissä on samat öljyt.
Alemman sivuakselin päätylaakerin huono voitelu voi olla yksi syy, mutta ainakin saksalaisilla vaihteistokorjaamoilla syyksi hajoamiseen esitetään alemman sivuakselin päätylaakerin liian suurta esijännitystä.
Outoa tuossa voitelun puute- teoriassa on myös se, että yleisimmin hajoava alemman toisioakselin laakerit on lähes kokonaan öljypinnan alla, ainakin paikallaan ollessaan. Muiden akselien laakerit ovat pelkän roiskevoitelun varassa.
Oma arvioni on että useimmiten "palaneet" öljyt ovat enemmänkin seurausta ylikuumenevasta laakerista. Johtuuko laakerin ylikuumeneminen liiallisesta esijännityksestä, vain kohdistuuko siihen vaan liian suuri aksiaalikuorma, en tiedä.
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Jukesi kirjoitti:
Robertx kirjoitti:

Outoa tuossa voitelun puute- teoriassa on myös se, että yleisimmin hajoava alemman toisioakselin laakerit on lähes kokonaan öljypinnan alla, ainakin paikallaan ollessaan. Muiden akselien laakerit ovat pelkän roiskevoitelun varassa.
Oma arvioni on että useimmiten "palaneet" öljyt ovat enemmänkin seurausta ylikuumenevasta laakerista. Johtuuko laakerin ylikuumeneminen liiallisesta esijännityksestä, vain kohdistuuko siihen vaan liian suuri aksiaalikuorma, en tiedä.
Voitelun puute - teoria on ihan valmistajalta lähtöisin. Ns. parannetuissa laatikoissa on alemman sivuakselin laakerille vaihteiston päätykopassa menevää öljykanavaa avarrettu ja siihen on ruuvattu ohjainpelti, joka ohjaa laakerille enemmän öljyä.
Tuo kuitenkin saattaa olla vain varsinaisen syyn lievitystä... hyvin öljytty laakeri kestää paremmin mahdollista liiallista rasitusta.
Useimmissa tapauksissa vain tuo alemman sivuakselin päätylaakeri rikkoutuu , mutta nyt sitten muutamassa tapauksessa jopa pääakselin laakerit ovat huonot.
Shimmauksessa tehdyt virheet voivat luonnollisesti vaikuttaa kaikkiin akseleihin. Mahdollisestilaakereiden esijännityksiä ei edes kaikkien laatikoiden kohdalla mitata... se selittäisi viallisten määrää.
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Jukesi
'Kadett'
'Kadett'

Jukesi kirjoitti:Minä päädyin kasaamaan laatikon alkuperäisillä shimmeillä, poislukien alemman sivuakselin, johon vaihdoin 0,85mm shimmin alkuperäisen 1,05 tilalle. Kilometrit kertovat tuliko liian väljä... Muut laakerit eivät antaneet syytä epäillä alkuperäisen esijännityksen oikeellisuutta, vaan olivat vaurioituneet pikemminkin laatikossa pyörineestä laakerimujusta ja pilalle kuumenneesta öljystä.
Sain tänään laatikon nippuun, huomenna vetari kiinni ja öljyt sisään. Raportoin lisää sitten.
Nyt on vajaa pari sataa km ajettu uusilla laakeireilla, ei vuotoja, ei sivuääniä, paitsi rallatus vapaalla kytkintä käyttäessä. En tullut kokeilleeksi kuuluuko ääni myös vaihde päällä, mutta luulisin että se on sittenkin painelaakeri :x Eli pitää ottaa laatikko sittenkin irti... sitten joskus.

Eli vinkkinä laakerinvaihtoa suunnitteleville: Laakereiden vaihto onnistuu kyllä laatikko paikallaan, mutta esim. vaihtajavivuston irroittaminen oli jo sen verran vaivalloinen operaatio, että jos itse aloittaisin uudelleen homman, ottaisin ehdottomasti laatikon irti. Ergonomia, ainakin auto pukeilla operoitasessa, on aivan ******in hirveä. Apurungonkin jouduin joka tapauksessa osittain irroittamaan, jotta sain päätykopan mahtumaan pyöränkotelosta ulos. Ajansäästö aika lähellä nollaa. Samalla pystyy huuhtelemaan laatikon kunnolla, itsellä oli ainakin laakerimujua ihan joka paikassa, esim. toisioakseleiden voitelukanavissa.
Jukesi
'Kadett'
'Kadett'

Ny on n.2500 km takana uusilla laakereilla ilman ylimääräisiä ääniä.
Olen pari kertaa tunnustellut pidemmän ajon jälkeen päätykoppaa ja kyllähän se aika lämmin on. Kauaa ei kättä kestä pitää, mutta luulisin että on normaalia.
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Hyvä, että edelleen ongelmitta toimii. Saksalaisilla foorumeilla on mainittu, että jos kasaa alkuperäisen paksuisilla shimmeillä, niin päätylaakeri kestää n. 5000 km. Päätykopan lämpötilasta ei ole käsitystä, mutta epäilemättä se lämpenee.
PolarSeaBlue
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

15 500 huoletonta kilometriä nyt takana sivuakselin päätylaakerin vaihdon jälkeen.
0.15 mm vähennettiin silloin shimmiä.
Laatikko toimii erittäin hyvin ja äänettömästi.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Hieno homma. Eiköhän laatikko kunnossa ole ja kunnossa pysy.
vipperi
'Admiral'
'Admiral'

Osaako joku sanoa mistä voisi johtua esim aina välillä kaasua paineessa tuntuu että jokin "muljahtaa" aivan kuin olisi moottorin tyyny lopussa mutta kun ei ole. Teki tuota samaa ennen laatikko remonttia ja sen jälkeen joten olettaisin että laatikossa vika ei ole.

Voiko kytkimen puolella olla jotain väljää? Vauhtipyörä ilmeisesti kuitenkin on z22yh koneessa kiinteä? Katsatuksessakaan ei mitään väljää etupäästä löytänyt.
Vectra C -06 2.2
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Ne sivuilla olevat kannatintyynyt eivät estä moottoria heilahtamasta... sekä moottorin etu - , että takapuolella alhaalla on vääntömomenttituet.
Takimmainen tuki on vetoakselin alapuolella pakoputken lähdön vieressä.
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

En tiedä onko oikea topicci, mut kysyn nyt täällä et kuinka ku näkyy myynnissä reilu 300tkm ajettujaki joissa ei oo lootaa vielä vaihdettu/rempattu niin tuleeko vika enää ilmi ollenkaan kun noin paljon jo rullattu? Eli jos laatikko vika tulee olemaan niin se tulee ilmi jo 2ootkm tienoilla?
Tuos vaan muutama 6-vaihtenen manuaali opel ollu tyrkyllä ni siks kyselen, en nyt hirveesti jännitä tuota hommaa, kun eihän täs maailmas mitään uskalla ostaa jos pelkkiä vikoja jännittää kun niitä tuntuu olevan kaikissa tasapuolisesti. Meidän perheen käyttöön täs kuitenkin oon farkkua ettimäs en kellekkää muulle :D
vipperi
'Admiral'
'Admiral'

Luulisi että jos on ajettu jo 300 tkm on jo laatikko rempattu tai sitten kestää loppuiän ilman remonttia.

Tosiaan katsoin nuo moottorin alhaalla olevat ns. pitkittäiset tuet myös ja ne oli täysin kunnossa.
Vectra C -06 2.2
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

jarkkis kirjoitti:En tiedä onko oikea topicci, mut kysyn nyt täällä et kuinka ku näkyy myynnissä reilu 300tkm ajettujaki joissa ei oo lootaa vielä vaihdettu/rempattu niin tuleeko vika enää ilmi ollenkaan kun noin paljon jo rullattu? Eli jos laatikko vika tulee olemaan niin se tulee ilmi jo 2ootkm tienoilla?
Tuos vaan muutama 6-vaihtenen manuaali opel ollu tyrkyllä ni siks kyselen, en nyt hirveesti jännitä tuota hommaa, kun eihän täs maailmas mitään uskalla ostaa jos pelkkiä vikoja jännittää kun niitä tuntuu olevan kaikissa tasapuolisesti. Meidän perheen käyttöön täs kuitenkin oon farkkua ettimäs en kellekkää muulle :D
Itse ajoin reilut 260 000 km ilman ongelmia C2 Vectralla , jossa oli tuo M32 - laatikko. Sanoisin näin, että jos laatikossa on laakeriongelmaa , niin ilmenee jo alle 150 000 kilometrin. Jossain oli arvio , että n. 20 % M32 - laatikoista on tehtaalta lähtiessään väärässä laakerin esijännityksessä... todennäköisesti oikea määrä on vielä pienempi.
Vastaa Viestiin