Calibran pyörät täristää?

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Jamppu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Jamppu »

On 2004-01-08 02:38, Tunari-82 wrote:
Niin ja vielä tosta allepäin painottamisesta et kyselin täältä päin sellasta firmaa missä se onnistuis niin ei ainakaan seinäjoki,kauhava,vaasa akselilta löytynyt sellasta paikkaa!
Kokeileppa kysyä Seinäjoen Vianorilta, ellet ole jo kysynyt. Itsellä on sellainen käsitys että siellä onnistuisi. Voin toki olla väärässä.
wille-
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja wille- »

0-200kmh ilman tärinöitä;)
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Mulla on sama toi 110kmh siinä se täristys alkaa...
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

Mitä tossa ny rupesin tarkemmin tota tärinää seurailemaan niin alkaa noin 110khm/h ja vähentyy homattavasti 130km/h. Kyllä toi mulla taitaa johtua ihan vaan tosta että aurauskulmat on päin peetä.Koska kun ajan loivasti vasemmalle taittuvaan mutkaan (eli juuri sinne päin mihin auto puskee) niin tärinä loppuu.Yks syy mikä mulla vois kans aiheuttaa tota taitaa olla jos vanteen sisäseinamillä on reilummin pas*aa vai oonko ihan väärässä?
Tunari82:Millos sulla on kulmat mitattu jossain kunnon paikassa??
E:OK olitkin juuri säädättänyt ne.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Aatsi on 2004-01-10 19:09 ]</font>
Calibra83
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Calibra83 »

Mulla Calibrassa kans täristää 120km/h-130km/h, yli 130 ei pahemmin enään tärrää. Ilmeisesti johtuu aurauskulmista ja/tai renkaista/vanteista. En oo vielä jaksanut koittanut kuin yksillä vanteilla. Rengaspeineet vaikuttaa siihen, missä kohtaan alkaa täristään. Mitä suurempi on rengaspaine, niin sitä ylempänä alkaa täristään ja sitä vähemmän täristää. Näyttää Calibrat olevan yksilöitä:)
VW passat 1.9 tdi pwd -03
ex. Astra G 2.0 16v metrosport -00
ex. Calibra 2.0 8v -91
Topah76
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Topah76 »

En nyt lukenu kaikkia viestejä tarkkaan, mutta erittäin todennäköinen syy voisi olla pikkuhiljaa loppumassa olevat pyöränlaakerit. Suosittelisin etupyörän laakerien vaihtoa.
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'

Eikö pyörän laakerin väljyyden huomaa kun tunkkaa auton ylös ja koettaa heiluttaa pyörää?Mun etupyörän laakerit ei ainakaan niin tuntuis olevan väleät!
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Mulla on tänään aurauskulmiensäätö ja odotan että noi tärinät loppuu siihen.
Mites muut kohtalon toverit ootteko jo luovuttanu vai saanu tärinät loppumaan??
Jos toi ny jatkuu niin sit täytyy kattoo mitä tekee ja siks ois kiva tietää kuis teillä tärisee :grin: ?
Wannabecalibra
Minut on bannattu!

Viesti Kirjoittaja Wannabecalibra »

Täristi helvetisti 130-140 vauhdissa. tasapainotin niin loppu heti
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Kun toi mun calibra tuli suomeen niin yllättäen siinä ei ollu talvirenkaita.
Liike joka ton rahotti ja toi mulle lupas laittaa mulle mm. renkaat siihen ja kävivätkin laittamassa talvinakit alkuperäsille vanteille ja sillon toi tärinä alko.Oisko ne ollu niin pihejä että ois jättäny tasapainotukset tekemättä :eek: ??
Aurauskulmien heiton voisin kuvitella tulleen siitä kun jossain vaiheessa koeajojen välissä oli yks kesärengas puhjennu en tiedä miten/missä mutta veikkaan että ovat johonkin kanttariin/kuoppaan jne ajaneet ton matkalla kun veivät tota ooppelille pieneen hienosäätöön ennen papereiden tekoa?
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'

Mä oon jo luovuttanu,täristäkööt prkl!Pitää kattoo jos kesällä taas olis intoa takuta ton tärinän kans!Pistä aatsi infoa kuinka kävi pyörän kulmien säädön jälkeen,mulla ei ainakaan auttanut!
Opeca
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Opeca »

Mulla täristää kanssa talvirenkailla 110km/h vauhdissa.Kesärenkailla tärinän vähenee tosi paljon.Pikkuisen tuntuu sormissa.
Astra Caravan edition 2000/Taunus GXL 1975
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Juu eilen sitten mittailtiin kulmia ja kaikki oli ihan kohillaan eli tuo mun tärinä ei ainakaan pyöränkulmista johdu.
Itte epäilen tällähetkellä sellasta hommaa että noita talvinakkeja ei ole tasapainotettu ollenkaan ja tärinää korostaa vielä se että kumit on ihan loppu (4mm).Myös alatukivarren yksi taaimmainenpusla oli pikkasen huonona (murtunut/haljennut).
Myös alapalloniveliä kateltiin ja ne on varmaan alkuperäset eli pikkasen väljää niissäkin on vaikka ei ihan vaihtokunnossa vielä olekkaan.
Ajattelin jos jaksaa niin käyn tasapainottamassa noi pyörät mutta tuskin paljon apua jos kuulemani pitää paikkansa eli calibrat ois herkkiä täristämään vähänkin huonommilla kumeilla??
Taidan nyt vaan säästellä uretaanipusliin,alustaan ja vanteisiin.
Eli vaihtoehdot on ajetaan alle 100km/h tai yli 130kmh :wink:
Pieni varotuksen sana jos tykkäätte helmoistanne.Jos käytte säädättämässä kulmianne tehdaskorkeuksinenkaan calikka ei oiken mene korkeenmalliselle nosturille. :smile:
Ilmotelkaas jos joku pääsee tärinästä eroon.
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'

Se on toi 110kmh joku calibran kirous,siinä se alkaa mut mun kohdalla ei loppua näy vaikka ajat 160kmh
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'

No eilen vaihdoin uudet renkaat ja vanteet alle ja lähdin koe ajolle niin tärinä oli poissa.Ennen vaikka olin kokeillut kolmia eri vanteita ja yht.viisiä eri renkaita alle ja kaikilla oli täristänyt.nyt alla on mak 18tuumaset ja niillä auroran halppis 2153518 kumit.Mikä ilon ja onnen päivä!Kait se calibra sitten vaatii alleen vähintään 18 pyörän,täysverinen rata-auto kun on...c20ne :grin: :grin: :grin:
Vastaa Viestiin