Astra G Caravan aurauskulmat
Astra G Caravan aurauskulmat
Paljonko -03 DTI farmari Astrassa kuuluisi aurauskulmien edessä olla? Netistä löysin sellaisia arvoja kuin 0,00°+-20'. Ilmeisesti täysin asteina ilmoitettu. Meinaako tuo siis, että auraus olisi 0 mutta saa heittää 0,2 astetta molempiin suuntiin? Mitähän tuo on milleissä? Ymmärtäisin, että olisi kulmien hyvä olla mielummin aurauksen puolella. Vaihdan tuossa eteen toiselle puolelle molemmat raidetangopäät niin voi olla hieman vaikea saada täysin samaan mittaan tuota niin pitäisi tarkistaa ens hätään tuo auraus samalla. Neuvoja, että mitä laitan auraukseksi?
- PolarSeaBlue
- OCF Member

Re: Astra G Caravan aurauskulmat
20' tarkoittaa 20 minuuttia, joka ei ole 0,2 astetta!mikkox9x kirjoitti: Netistä löysin sellaisia arvoja kuin 0,00°+-20'. Ilmeisesti täysin asteina ilmoitettu. Meinaako tuo siis, että auraus olisi 0 mutta saa heittää 0,2 astetta molempiin suuntiin? Mitähän tuo on milleissä? Ymmärtäisin, että olisi kulmien hyvä olla mielummin aurauksen puolella.
Asteet [°] jakautuvat minuutteihin ['] ja edelleen sekunteihin ['']
20 minuuttia on siis 1/3 astetta.
Milleinä aurausta tai haritusta ei voi ilmoittaa, koskapa vanteiden halkaisija vaihtelee. Milleinä siis aivan eri määrä 16- tai 17-tuumaisissa pyörissä vaikka astekulmat tismalleen samat.
Jos mittailemaan ryhdyt, pyri lähelle tuota nollaa ja etuvetoisen kyseessä ollen etupyöriin paremminkin haritusta kuin aurausta!
Harittavat pyörät näet pyrkivät oikenemaan kiihdytettäessä ja silloin kun veto on päällä.
Auraamaan säädetyt voivat saada aikaan voimakkaita yliohjautumistaipumuksia ja olla suureksi vaaraksi etenkin äkillisissä väistötilanteissa.
En kyllä jättäisi väliin asianmukaisilla mittalaitteilla tehtyä pyöränsuuntauksen tarkistusta. Siinä mitataan auraus/harituksen lisäksi kääntöharitus ym ja nelipyöräsuuntauksessa vielä monta muuta juttua (geometrinen kulkusuunta jne.).
Muutaman kympin säästöyritys voi kostautua nopeasti renkaiden epänormaalin kulumisen muodossa, vaikka ajaessa ei mitään ongelmaa huomaisikaan.
Jos raidetangonpäiden lukitusmutterit ja kierteet herkässä, mahdollinen säätö menee samaan hintaan aurauksen tarkistuksen kanssa.
Korkeintaan varttitunnin juttu asiansa osaavalta asentajalta kunnollisin välinein.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Ei se haritus/auraus mun järjen mukaan muutu laitto minkälaiset vanteet tahansa,myöskään milleinä mitattuna.
Mutta tosiaan nollaan tai aavistus haritukselle etuvetoisessa kannattaa säädellä mitalla,"oikeille" kulmille sitten kun kerkeää.
Mutta tosiaan nollaan tai aavistus haritukselle etuvetoisessa kannattaa säädellä mitalla,"oikeille" kulmille sitten kun kerkeää.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
- PolarSeaBlue
- OCF Member

Tottakai se muuttuu milleissä mitattuna, jos on pienet vanteet tai vastaavasti isot vanteet.?! kirjoitti:Ei se haritus/auraus mun järjen mukaan muutu laitto minkälaiset vanteet tahansa,myöskään milleinä mitattuna.
Tarviiko ihan kuva piirtää?
Tietysti jos pyöränkulmat ensin säädetään paikalleen pienillä vanteilla, eihän ne kulmat miksikään muutu vaikka sen jälkeen isot vanteet pulttaa kiinni.
Mutta millimäärät toki muuttuu.
Piirrä kuva,jos vaikka aukeaa mullekkin.Takavetosiin olen laittanut 1-2mm aurausta.PolarSeaBlue kirjoitti:Tottakai se muuttuu milleissä mitattuna, jos on pienet vanteet tai vastaavasti isot vanteet.?! kirjoitti:Ei se haritus/auraus mun järjen mukaan muutu laitto minkälaiset vanteet tahansa,myöskään milleinä mitattuna.
Tarviiko ihan kuva piirtää?
Tietysti jos pyöränkulmat ensin säädetään paikalleen pienillä vanteilla, eihän ne kulmat miksikään muutu vaikka sen jälkeen isot vanteet pulttaa kiinni.
Mutta millimäärät toki muuttuu.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
- PolarSeaBlue
- OCF Member

Tossa on kuva ja selostus, jos käypi englanninkielisenä??! kirjoitti:Piirrä kuva,jos vaikka aukeaa mullekkin.Takavetosiin olen laittanut 1-2mm aurausta.
Katso kohtaa Measurements.
"When the toe-in / out is measured in degrees (as an angle), the diameter of the wheel circle must be taken into account, with the value being inserted at intervals.
The wheel toe-in/ out given by the difference (A-B) is evidently greater in the 16” circle than the 10” circle"
-> http://www.wheels-inmotion.co.uk/tech-w ... toeout.php
Jeb kiitos,kyllähän se renkaan halkasian reilu muutos vaikuttaa milleinä mitattuna.PolarSeaBlue kirjoitti:Tossa on kuva ja selostus, jos käypi englanninkielisenä??! kirjoitti:Piirrä kuva,jos vaikka aukeaa mullekkin.Takavetosiin olen laittanut 1-2mm aurausta.
Katso kohtaa Measurements.
"When the toe-in / out is measured in degrees (as an angle), the diameter of the wheel circle must be taken into account, with the value being inserted at intervals.
The wheel toe-in/ out given by the difference (A-B) is evidently greater in the 16” circle than the 10” circle"
-> http://www.wheels-inmotion.co.uk/tech-w ... toeout.php
Kotikonstein olen ainakin itse mittaillut renkaan ulkopinnasta ja siihen ei vanteen halkasia vaikuta mitään.
Esim.kasvattaminen 15" vanteesta ->18" vanteisiin ei tarkoita sitä,että renkaan ulkohalkasia kasvaa 7.5cm.
Matalammalla renkaalla yleensä kompesoidaan niin ettei renkaan ulkohalkasia juurikaan muutu,eikö?
Mutta joo olit oikeassa tuota muutoksessa milleina jos renkaan ulkohalkasia muuttuu reilusti ja siksi arvot ilmoitettu ohjearvoissa asteina.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V