'96 Calibra, kolarikorjailua yms hauskaa >> Velibra kilvissä

Esittele Opel-projektisi tai autosi
jarkkis
OCF Member 2021

Re: '96 Calibra, kolarikorjailua yms hauskaa

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Eivät mene kokonaisena, tolleen yleensä on noi keula muutokset nois tehty mitä on tehty, oven muoto erilainen ja muutenki erimuotoinen.
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Selkee.. Ne vaan näyttää äkkiseltään aika samanlaisilta, tokikaan vectrassa ei oo sitä kylkilistan syvennystä..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
kolkoti
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja kolkoti »

Hyvää työtä hieno peli tulossa! :thumbsup:
Kadett D Caravan 16V
Vectra Turbo 4x4
Oleino
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Kiitokset kehuista!

Lokarit ei tosiaan mene päikseen. Jos menis niin näitä olis varmaan tehty enemmän. A-pilarin juuri on erimittainen, ovi erimallinen jne. Lisäksi Calibran lokarissa on semmonen pokkaus mikä Vectrasta puuttuu kokonaan. Se voi olla hankala saada kittailtua järkevän näköiseksi, mutta katsotaan mitä tulee. Ite kun tekee niin tuppaa tulemaan mitä sattuu... :D

Oikean puolen lokarin saatan tehdä vielä myöhemmin uusiksi kun en ole jälkeen tyytyväinen. :no: Mutta mennään näillä nyt ainakin alkuun. Harrastusmahdollisuudet vähän pienenee kun työpaikka on just vaihtumassa ja enää ei oo korjaamovehkeitä käytössä.

Viikon päästä olis tarkoitus hakea puuhakilvet ja suorittaa koeajoa vähän pidemmälti kuin taloa ympäri. :peukku:
Tein itse - säästin
w4hlman
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja w4hlman »

Hyvän näköistä työtä oot tehny! Tottakai itselle näitä tehdään, mutta mun mielestä Calibran keula on kyllä hienompi kuin vectran.. Miltäköhän näyttäis vectra calibran keulalla? :D
Calibra C20XE + Saab 9-5 2.3t Vector Wagon
ex: Astra F X20XEV GSi Caravan
ex: Saab 9-3 2.0t
|vectraman|
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja |vectraman| »

Kuva

Innolla jään odottamaan lopputulosta vaikka ei ainakaan aiemmin nähdyt samanlaiset kombinaatiot olekaan napanneet ollenkaan :)
pläsäri
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja pläsäri »

|vectraman| kirjoitti:Kuva

Innolla jään odottamaan lopputulosta vaikka ei ainakaan aiemmin nähdyt samanlaiset kombinaatiot olekaan napanneet ollenkaan :)
No toi ei kyllä noin päin toimi ollenkaan! :D tuli tässä mieleen että miltähän calibra näyttäis facelift vectran talavaloilla? Hyvältä näyttää prokkis, jatka samaan hyvään malliin!
Tasapainoilu autoharrastuksen ja jääkaapin sisällön kanssa on välillä hankalaa
juunas94
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja juunas94 »

pläsäri kirjoitti:

No toi ei kyllä noin päin toimi ollenkaan! :D tuli tässä mieleen että miltähän calibra näyttäis facelift vectran talavaloilla? Hyvältä näyttää prokkis, jatka samaan hyvään malliin!

Mikä mua vaivaa, miksi omaan silmään näyttää hyvältä? :o
w4hlman
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja w4hlman »

juunas94 kirjoitti:
pläsäri kirjoitti:

Mikä mua vaivaa, miksi omaan silmään näyttää hyvältä? :o[/quote
:D
Kyllä munkin silmään näyttää oikein hyvältä.. Mun mielestä lähes joka kohta calibrasta on parempi kuin vectran vastaava. Tietysti onhan calibrassa huomattavasti kompromissittomampi muotoilu kun vectrassa. No makuasioitahan nämä, ei niistä voi kiistellä :D
Calibra C20XE + Saab 9-5 2.3t Vector Wagon
ex: Astra F X20XEV GSi Caravan
ex: Saab 9-3 2.0t
Oleino
'Kadett'
'Kadett'

Ihan itseä varten mä tätä oon tekemässä ja mun silmään Veccun keula vaan on tasapainoisempi. Ja sen verran kivasti alkuperäishenkinen että näistä tietämätön ei edes huomaa kenenkään mitään tehneen (jos ois jonkun ammattilaisen eikä mun rakentama... :lol: ) Calibrahan on tehty aika pitkälti "coupe-vectraksi" ja teknisten ratkaisujen pohjaltahan nuo on melko samat autot ja paljon samoja komponentteja (tekniikka, kojelauta, mittaristo, jne) käytetty. Ulkomuoto vaan Calibraan tehty paljon sporttisemmaksi. Ehkä sukulaisuuden takia näiden yhdisteleminenkään ei kauhean pahalta näytä.

Hauskan näköinen tuo Vectra Calibran keulallakin, ihan samaan kuvaan törmäsin itekin kun tähän tein pohjatyötä osien sopimisen yms kanssa. Mulla on vähän sama vika että nää keulavaihdot yms sekoitukset ei oikein kolahda, ellei oo sit selkeesti samaa mallisarjaa tai muuten lopputulos sellainen että tehdaskin olis sen voinut tehdä.

Kävi vaurioita tutkiessa semmonen moka mitä mulle ei ois pitäny missään nimessä käydä. Hävettää oikein. Oli nimittäin kuskin turvavyön esikiristin paukahtanut kolarissa enkä huomannut sitä. Tuijottelin vaan sokeana bägivaloa joka ei herjannut mistään. No ei varmaan herjaakaan kun näissä on ihan oldskool mekaaninen paukkuvyö... :oops:

Ei siinä sitten muuta kuin Vectrasta osaa irti...

Kuva

Kiinni en ehtinyt vielä heittää kun viikonlopulle sattui paljon muutakin ohjelmaa. Päästölappua koetin ottaa, mutta CO ja HC oli korkealla. Liekö syynä sitten pitkä seisominen vai mikä. Tulpat vaihdoin varuilta kun suunnitelmissa oli muutenkin, mutta sillä ei parantunut. Sitten kävin hakemassa konttorilta puuhakilvet ja ei muuta ku armotonta koeajoa suorittamaan. Lämpenee kattikin takaisin elävien kirjoihin.

Koeajolla havaittua:

- Auto tärisee ihan p*rkeleesti kun vauhtia yli 80km/h -> pitää tasapainottaa renkaat ja hommata keskiösovitteet
- Ratti vähän vinossa -> vois varmaan suunnata renkaatkin niin samalla ratti suoraan
- Miten karmittomilla ovilla varustettu auto voi olla näin hiljainen?
- Käsijarru vähän tehoton ja nousee ylös
- Ylimääräisiä varoitusvaloja ei pala. Jarrujen merkkivalokin sammui kun jarruja vähän käytti.
- Ihan hyvä ajaa (ei varsinainen yllätys, edellinenkin Opeli oli)
- Ilmastointia vähän kaipais mutta kattoluukku pelastaa paljon maantiellä.

Noin 200km taittui ja nyt on taas vähän viisaampi. Apparin lokari häiritsee niin paljon että täytyy tehdä uusiksi.

Loppuun vielä yhteiskuva mun toisen Kenraali Moottorin Coupen kanssa.

Kuva

Pientä madallusta huutaa... 30mm ja 40mm madalluksen välillä pohdin. -40mm jouset olis puolet halvemmat ebayssa, mutta -30mm olis varmaan kätevämpi kun tän olis tarkoitus palvella käyttöautona talviaikaan (ja ehkä vähän kesäisinkin).
Tein itse - säästin
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Siitähän tuli hyvännäköinen! :D :peukku:
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Oleino
'Kadett'
'Kadett'

Ei viitti vielä hirveästi paukutella henkseleitä kun auto on ihan vaiheessa ja kilvetkin puuttuu... :D
Tein itse - säästin
Oleino
'Kadett'
'Kadett'

Nyt tulee pitkä postaus. Pitää vetää useammassa erässä että kuvat saa linkitettyä (maksimi 10kpl per viesti). Hommaa tuli painettua ja kuvia otettua. Pientä näpräilyä taas eteenpäin ja aika monta osaa saikin jo pohjamaaliin asti. Vielä pientä hiomista ja kittailua. Isojen poikien mukaan tässä kohtaa ei kannata säästää vaivaa kun tekee pohjia. Toisaalta tuskin sillä on väliä kun aion kuitenkin vetää maalin ite pintaan... :D

Se turvavyö piti vaihtaa. Ei sitten ihmeempiä kuin penkki irti ja paukkuvyötä irroitellen. Jos kukaan irroittaa näitä itse, niin muistakaahan laittaa se punainen sokka irroitusasentoon. Se estää vyötä paukahtamasta kun heiluttelee sitä paukkuvyötä. Penkki on kiinni neljällä 13mm kannalla olevalla pultilla. Oven puoleinen verhoilumuovissa on etureunassa ristipääruuvi. Takaa saa väännettyä talttapäämeisselillä. Oikealla takana verhous lähtee talttapäämeisselillä taivuttamalla. Paukkuvyö on penkin rungossa kiinni 50 koon torxilla ja yhdellä popniitillä. Poppari on vähän normaalia pidempi. Siihen kannattaa varautua vaihtohommiin valmistautuessa.

Kuva

Ja sit kaikki paikalleen. Tästä näkee miten hyvässä kunnossa sisusta on. Kelpaa istua tuolla kabiinissa.

Kuva

Helma oli vähän kerännyt kuraa. Toinen mokoma löytyi lokarin sisältä. Lokari on tuolta helman takaa kiinni yhdellä pultilla. Lisäksi sisäpuolelta pitää irroittaa verhous jonka jälkeen pääsee sisällä olevaan kiinnitysruuviin käsiksi. Lokari on kiinni myös a-pilarin juuresta yhdellä ruuvilla. Muut kiinnikkeet on hyvin näkyvillä (konehuoneen puolella pitkä rivi ja puskurin päädyn alla 2kpl. Lisäksi valonaluspeltiin 1kpl ruuveja.

Kuva

Vectran konepelti osui kuskinpuoleisen pyyhkijän akseliin. Vähän vasaraa niin ongelma poistui.

Kuva

Maski ja puskuri purkaantuivat hyvin maalattavaan osaan ja mustaan muoviosaan. Ei tarvi nähdä niin järjetöntä vaivaa teippaamisen kanssa.

Kuva

Myös CDX-listat lähtee irti. Meinasin maalata ne mustaksi.

Kuva

Minkä pelti heittää sen pakkeli peittää... :lol:

Kuva

Vähän hiontaa välillä ja sit lisää pakkelia.

Kuva

Tarkastellaan vähän jälkeä pohjamaalin kanssa

Kuva

Pientä korjattavaa löytyi vielä

Kuva
Tein itse - säästin
Oleino
'Kadett'
'Kadett'

Tähän postaukseen lisää kuvia. Ja sitten hiontaväri pintaan!

Kuva

... Ja vielä viimeiset pakkelit

Kuva

Lokari teetti aika rankasti töitä, mikä olikin arvattavissa. Toinen puoli jäi odottelemaan tulevaa. Kaikkeen ei meikäläisen aika riitä yhden viikonlopun aikana. :oops: Jos siitä nyt tulis kuitenkin välttävä niin kelpais mulle. Kaari menee vähän kulmikkaasti, mutta jotain myönnytyksiä pitää itselleen antaa että homma etenee.

Puskurissa oli aivan järkyttävän paljon kiveniskemiä. Lisäksi sillä oli joskus pussattu penkkaa tai jotain vastaavaa. Myös alaosan oli joku maalannut kilikalimustalla uusiksi. Hyvä aihio siis. :wink:

Ja hommiin! Ohuesti pakkelia... Kuvassa näyttää hirveän paljolta vaikka ei oikeasti ole. Oikeasti kannattaa laittaa pakkelia vain sen verran kuin tarvii. Jonkun pitää kuitenkin hioa ylimääräiset pois ja se on todennäköisesti sama kaveri joka sitä pakkelia levittää.

Kuva

Hiotaan vähän. Tästä näkee hyvin minkä verran kiveniskemää puskurissa oli (kun klikkaa kuvan isommaksi).

Kuva

Alaosa näytti tältä kun hioi ensin epätasaisuudet pois

Kuva

Pakkelia myös toiselle puolelle

Kuva

Tarkkaillaan virheitä pohjamaalin kanssa. Vielä jäi jotain pientä mutta ihan hyvälle mallille päästiin tämänkin kanssa.

Kuva

Konepelti oli onneksi hyvässä kunnossa. Hionnan jälkeen näytti tämmöiseltä. (240 koneella hiottuna)

Kuva

Pakkelia kiveniskuihin

Kuva

Ja taas hiotaan (240 koneella)

Kuva
Tein itse - säästin
Oleino
'Kadett'
'Kadett'

Kolmas osa viikonlopun seikkailuista.

Äsköisten toimenpiteiden jälkeen vedin vielä hionnan 320 paperilla konetta käyttäen. Ja eikun pohjamaalia tähänkin.

Kuva

Seuraavaksi kävin itse auton kimppuun. Pintaväriin vedettäville pinnoille pohjamaali. Muille piiloon jääville vetäisin vaan kilikalipullosta värin päälle taistelemaan ruostumista vastaan. Pitäisi kestää niilläkin toimenpiteillä tämän auton loppuiän. Autollahan on ikää jo 17v ja Suomessa autot romutetaan muistaakseni keskimäärin 18v ikäisenä? :lol:

Kuva

Semmoista tällä kertaa. Maalitkin olis hankittuna jo värittämistä varten. Maalit, lakat, pohjamaalit, hiontaväri, hiomapaperit yms maksoivat yhteensä n. 140e. Työtä meni aika paljon ja tulee menemään vielä vähän lisää. Harrastamista... 8)

Jos jääkaapissa olisi olutta, niin saattaisin palkita itseni yhdellä huurteisella. Vaan eipä ole. :(
Tein itse - säästin
Vastaa Viestiin