X20XEV tyhjäkäynti ei vaan korjaannu!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Sesmoo
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Sesmoo »

Painiskellu myös tyhjäkäynti propleeman kanssa mutta kun en itse ajele kovin paljon vekkulilla (vaimon käytössä) niin vaikee keksiä kunnes tuossa pakkas aamuna ajelin pidemmän matkan ja huomasin että lämmöt ei nouse kun vajaa 70 mittarin mukaan ei muuta kun termari kauppaan ja uus termari on vaihdettu nyt nousee lämmöt normaaliin.
saas nähdä onko apua
toma
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja toma »

toma kirjoitti:
markoh83 kirjoitti:
toma kirjoitti:Joo no nyt on taas alkuperäinen säädin paikallaan puhdistettuna ja tarvike palautettu tarviketorille...tyhjäkäynti taas pelaa välillä kuten pitääkin, eikä kuten tarvikesäätimelle heilui ja huitoi ja huusi koko ajan..ny huomasin semmosen asian... että kun tyhjäkäynti alkaa temppuilee niin pieni kopautus räikän jatkolla säätimen runkoon saa kierrokset tippumaan normaaliin :)eli kyl se vika tuntus olevan tuossa säätimessä mutta jostain syystä se ei vaa pelannu tuo tarvike...
:yawn:
Ite oon huomannu saman homman, että ku TK säädintä vähä kopasee nii käynti tasaantuu. Mutta en
usko, että ite vika ois siinä ku ei mullakaan toiminu edes uudella säätimellä.
Onkos kukaan kokeillu vaihtaa vain sitä sähköistä osaa tuohon vanhaan säätimeen(minkä arvoinen)? jos se sillä alkais pelaan kun ei kerran uudella tarvikesäätimellä pelaa...
tänään taas vähän eteenpäin....mittasin tuon säätimen sähköisen osan resistanssin..ohjearvo oli 10,3 ja mittari antoi tuloksen 10,5-10,6 joten vaikuttaisi olevan melko lähellä oikeita arvoja :)
toma
'Kadett'
'Kadett'

Monedula kirjoitti:Onko kellään, joilla tämä tyhjäkäyntiongelma on, niin kokemusta ruiskun lämpötila-anturin vaikutuksesta? Luin jossain muussa topicissa vähän samanlaisista oireista ja oli auttanut tuon anturin vaihto. Missäs semmonen sijaitsee X20XEV koneessa? Joissain moteissa sen sanottiin olevan termostaattikotelon lähettyvillä. Hintaakaan tuolla osalla ei ainakaan motonetissä ole kuin kympin verran.
jaa a voiskohan tuo jostain lämpötilaanturista sitten johtua?tarkoitatko tuolla anturilla sisäänottoilman lämpötila anturia?(IAT) vai onko jokin muu ? Huomannut itse tässä. että koneen lämmöillä on jotain merkitystä koska kylmällä koneella ei oireita tyhjäkäyntiin yleensä ilmaannu..mistä se sitte johtuukin
Monedula
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Monedula »

Tarkoitan sitä anturia, joka antaa ECU:lle tietoa jäähdytinnesteen lämpötilasta. Oliskohan se haynesin mukaan ollut moottorinohjauksen lämpötila-anturi (tai jotain siihen suuntaan) EGR venttiilin lähettyvillä on yks anturi, mut liekö se. Joku anturihan pitäis olla myös kojetaulun mittarille...

Mulla taas lähinnä kylmänä pahempi.. Lämpimänä toimii joskus jopa pari kertaa ihan niinkun pitääkin... :P
Astra GT sedan C18XE -93
toma
'Kadett'
'Kadett'

Monedula kirjoitti:Tarkoitan sitä anturia, joka antaa ECU:lle tietoa jäähdytinnesteen lämpötilasta. Oliskohan se haynesin mukaan ollut moottorinohjauksen lämpötila-anturi (tai jotain siihen suuntaan) EGR venttiilin lähettyvillä on yks anturi, mut liekö se. Joku anturihan pitäis olla myös kojetaulun mittarille...

Mulla taas lähinnä kylmänä pahempi.. Lämpimänä toimii joskus jopa pari kertaa ihan niinkun pitääkin... :P
Joo siinä sytytyspuolan vieressä on tämmönen anturi kuin ECT (engine coolant temperature sensor)
ja oon kuullu mutten kyl oo varma.. mut sen toiminnalla pitäs olla jotain vaikutusta tyhjäkäyntiin..
löysin tämmöiset ohjearvot sille kuin...15-30 astetta niin resistanssin pitäisi olla välillä 1450-3300
eli vaatis anturin irroituksen jotta pääsee testaa noissa lämpöarvoissa :) melkee kannattaa kokeilla uutta anturia..josko se sielta se vika löytyis...
ottob
'Kadett'
'Kadett'

Re: X20XEV tyhjäkäynti ei vaan korjaannu!

Viesti Kirjoittaja ottob »

mulla on opel asra1.8 16v.siinä oli tyhjäkäynti ongelmia.kierokset laskija nousi ja välillä sammui.etsin vikaa joka paikasta mut turhaan.seokset mitä sattuu.sit päästin irti tyhjä käyntiventtiilin ja putsasin sen.koelaudassa paloi moottorin merkki valo ennen putsausta.laitoin osan putsauksen jälkeen kiinni.ja käyntiin merkkivalo sammui ja kone käy tasasesti ei nouse ja laske kierokset enää.kokeilkaa sitä niin onko sillä teijän ongelmiin apua.opel nelipiste ruisku 94v.
Ycop
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Ycop »

Terve, olen pari päivää lueskellut foorumeita ja ajattelin esittäytyä. Omassa x20xev b omegassa on ollut vähän tyhjäkäynti ongelmaa. Kylmänä käy - mutta lämmettyään sammuu ilman kaasua. Ohjeiden mukaisesti olen tänään onnistuneesti avannut tukkeutuvan reijän eli sen ohuemman venakopankannesta lähtevän letkun päätepisteen. letku on tukossa ja repsahti lopullisesti yritettyäni ampua ilmalla auki. imuvuotoja en havainnut norsunkärsässä (myös suurimman osan imupuolen ohuista letkuista kävin kohtuu tarkasti lävitse). tarkotuksena ois hakee uudet tiivisteet kaasuläppälle ja joutokäyntimoottorille sit täytyis toi ohuempi letku uusia.

kysymyksiä:

kaasuläppäkotelon alla imusarjan pohjalla nestettä, vaarallista? pitäiskö se putsata poies sieltä? onko ton kaasuläppäventtiilin alapuolen putsauksesta ylipäätään mitään hyötyä?

kuvassa joutokäynnin säädin, oon bräkliinillä liotellu pari tuntia ja kaivellu topsipuikolla scheissee, ootteko te purkanu ton putsatessa vielä pienempiin osiin, ja jos näin on miten ootte tuon kannen irroittaneet päästä ja saako sen ylipäätään takaisin paikoilleen.

onko jollain käsitystä saako tota ohuempaa letkua esim motonetistä ja millä nimellä

ekassa kuvassa putsattua joutokäyntisäädintä
https://www.dropbox.com/s/pzxtok6huy1gtzp/1.jpg

toisessa kuvassa putsattu kaasuläppä
https://www.dropbox.com/s/lpgoys8b0wdt14m/2.jpg

kolmannessa sen ohuemman letkun liitynnät, ja siis tuon banjon avasin ja lävistin pienen taistelun päätteeksi, enkä saanut jäähdytysnesteitäkään laskettua pellolle
https://www.dropbox.com/s/vvzrp45w21j8d5g/3.jpg
tappi1275
'Agila'

Viesti Kirjoittaja tappi1275 »

mulla huopas tyhjäkäynti lämpimänä ja ku otti tyhjäkäynti moottorin johdon irti niin kävi tasaisesti noin 500 kier/min!! syy imusarjan tiiviste oli poikki!!
ottob
'Kadett'
'Kadett'

mulla opelissa sama vika oli...vaihoin tyhjäkäyntisäätimen maksoi 130e..ja sit tulpat...sen jälkeen ei ongekmia...opel nykii ja käy huonosti eli tyhjä käynti seilaa..opel on tarkka tulppien kärkivälistä..
ottob
'Kadett'
'Kadett'

mulla opelissa sama vika oli...vaihoin tyhjäkäyntisäätimen maksoi 130e..ja sit tulpat...sen jälkeen ei ongekmia...opel nykii ja käy huonosti eli tyhjä käynti seilaa..opel on tarkka tulppien kärkivälistä..
Sedure2
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Sedure2 »

Katsokaa tyhjäkäyntisäätimeen tulevat johdot.

Itsellä molemmat johdot olivat 5cm matkalta täysin paljaat ja ottivat toisiinsa kiinni. Meinasin jo mennä hakemaan kaikenmaailman antureita ja säätimiä :)

Noh, tulipa putsattua kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäyntisäädin + tiivisteet vaihdettua. Onhan sekin hyvä tehdä välillä.
Vastaa Viestiin