pari kysymystä vahvistimesta
pari kysymystä vahvistimesta
Eli homma on tää oon tässä pikkuhiljaa haalinu kasan hifi palikkaa mitkä olis tarkotus laitella a vectraa ja oon oikeestaa aika alottelia näis hifi hommissa ni muutaman kysymyksen tarvisisin. Eli ostin yheltä.sälliltä käytetyn autostudion vahvistimen malli on bc-4,50 mun käsityksen mukaan aika iäkäs malli. Jos tiedätte ni haluaisin kaikki vahvistimen speksit? Hain sen tänää.postista enkä oo ehtiny viel testata pisti vaa silmää että 3/4 kanavan treble nappula näyttäis olevan irti ku 1/2 kanavalla se nappula löytyy? Eli mitä kyseisellä nappulalla.säädetään ja haittaako vaikka on paskana? Opettakaa hölmöä mun aikasemmat asennukset rajoittuu soittime.n vaihtoo
saan kyllä rahat takas jos vahvari on täys susi. Ja vinkatkaas vähä vahvarin säätämisestä etten luukuta sitä heti paskaks. Ja uus kysymys mikähän subbari olis hyvä oon ajatellu ton vahvarin kans 10-12 tuumasta? Ja viimeseks asia joka askarruttaa eniten eli mikä olis teidän mielestä paras tapa toteuttaa tollaset hifit eli teenkö passiivisen vai refleksi kotelon? Poksin teko luonnistui kyllä löytyy rautakaupan varastollinen vaneria ja lasikuitua
en haluu ostaa sitä valmiina. Oon vaa nähny monessa autossa subbarin ilman koteloa ja se miellyttää silmää ehkä eniten kertokaa omat mielipiteet! En oo rakentamas mitää max boom autoa mutta haluan sopivan jykevät bassot ja amis pellin tärisyttämisen oon jättäny juuri kortin saaneille eli oon jo heti ekaks vaimentanu kontin 
Re: pari kysymystä vahvistimesta
Äkkiä googlaten tuossa vahvistimessa on korostukset matalille ja korkeille äänille. Tuo treble-nappi on siis korkeiden äänien korostuksen nappi.ewerlast kirjoitti:3/4 kanavan treble nappula näyttäis olevan irti ku 1/2 kanavalla se nappula löytyy? Eli mitä kyseisellä nappulalla.säädetään ja haittaako vaikka on paskana?
Jos vahvistin toimii ja korostus on nollassa niin tuolla ei ole käytännössä mitään merkitystä, tuommoinen karkea korostus on aika hyödytön ylipäätään systeemin säätämiseen. Jos korostus on jäänyt päälle siitä voi tulla ongelmia, tosin jos kytket nuo kanavat subbarille alipäästön taakse niin eipä se korostus silloin haittaa.
Jos se nappi on kokonaan irti piirilevyltä niin voi olla ettei ne kanavat toimi ollenkaan.
Tarkoittanet passiivisella kuitenkin suljettua koteloa?ewerlast kirjoitti:teenkö passiivisen vai refleksi kotelon?
Kotelotyyppi riippuu valitusta elementistä ja tavoitellusta soundista, yleisohjetta ei ole. Äänenpainekäyttöön rakennetaan refleksikoteloita koska niillä saadaan suurempi herkkyys eli enemmän ääntä samalla teholla. Suljetulla kotelolla taas yleensä tasaisempi taajuusvaste.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Kiitos vastauksesta! Eli oon testannu nyt vahavarin ja kyllähän se toimii muta subbari ei potki juuri yhtää?? En sitte tiiä mikä vaivaa vai onko mulla iha susi paska subbi ku testaan nyt ku ei oo tähä hätää muuta ku kaverin joku halppis 12 tuumanen stealth subi tosin en oo viel rakentanu koteloa mutta luulis että se edes jotenki potkis?? Ja vahvaris palaa normaalisti vihree valo ja kalvo kyllä liikkuu hermottomasti ku gain nappulaa vääntää kaakkoo ni rupee särkemää... Vai onko toi subi ihan väärä vaikkakin vaa testaus mielessä? Se on 4 ohmin ja 450 watin... Ja soitin on emax dvd erillisellä näytöllä oon yrittäny siitäki säätää bassoa sun muuta mutta ei tunnu takakontissa mitää! Ku pitäs saada painetta! Eikä noihi laitteisii löydy musohjeita mutta soitin on kyllä pelannu. Kertokaas konkarit että puuttuuko multa jotain? Johot oon mielestäni vetäny oikein rca toiselta ja virtapiuhat toiselta puolelta. Ja vahvarin maa on kunnon tinatuilla liittimillä 16 kaapelia vai voiko siinä kusta viel joku? Ei huvittais summamutikas ostella palikkaa ku rahaa on rajallinen määrä eli ei juuri yhtää
ja uus kysymys mikä mahtaa olla ku soittimen erillinen näyttöllä alkaa vilisemää viivoja ku starttan auton ja ajan? Mutta ku mylly ei oo tulilla ni kuva on hyvä? Apua taas kaipaisin kiitos!
Puuttuu, meinaan se kotelo. Ei tule bassoa ollenkaan ilman koteloa, rikot vain sen elementin. Irrallinen elementti on akustisesti oikosulussa eikä siis toimi.ewerlast kirjoitti:Kertokaas konkarit että puuttuuko multa jotain?
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 156 JTS
Vectra B
Alfa 156 JTS
Vectra B
Tattista vaa tästäki tiedosta! Oishan toiki pitäny itte.tajuta mutta eipä sitä tullu ajatelleeksi ku olin koko ajan varma että joku ois menny johdotuksissa vikaa vaikka tein ne ajan kanssa. Eipä se tosiaa ihme oo ettei kalvo potki jos ei oo poksia siihe ympärille
kyllä mä taidan siihe refleksi koteloo kaatua, täytyyki huomena mennä pajalle mittailee konttia siinä voiki hetki vierähtää ei oo vielä mitää käsitystä minkä laisen ratksun konttii väkerrän.
Sellanenki asia kävi mielessä että kannattaako sedan a vectran hattuhyllyyn puhkasta refleksiputkelle reikä,onko mitää hyötyä?
Sellanenki asia kävi mielessä että kannattaako sedan a vectran hattuhyllyyn puhkasta refleksiputkelle reikä,onko mitää hyötyä?
ei oo niin tiivis takapenkin takaa että näkisin siinä mitään hyötyä.
Yleensä autot joissa on pa-tankki takapenkkien takana jonka takia peräluukusta on todella hankala saada ääntä ulos. Näissä sitten nähny tuota hattuhyllyn rei'ittämistä
Yleensä autot joissa on pa-tankki takapenkkien takana jonka takia peräluukusta on todella hankala saada ääntä ulos. Näissä sitten nähny tuota hattuhyllyn rei'ittämistä
Onko sulla tiedossa millaisen litratilavuuden reflektikotelona se sun subi-elementti vaatii?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
pidetään lyhyt oppimäärä subista ja sen säätämisestä.
1. suljettu kotelo on helpompi aloittelijan rakentaa. jos se on reilusti liian pieni niin elementin kalvo lentää helvettiin ja jos se on reilusti liian suuri niin se ei soi hyvin. mutta sen liian pienen ja liian ison ero on melkeinpä satoja litroja... yleisin virhe on väärä materiaali ja vuotava kotelo joke tekee kotelosta säätämättömän refleksikotelon ja tulos voi olla ihan mitä vain. unohda lastulevyt ja vaneerit ja lasikuidut. jos teet pikkusupparin sanotaan 100-200w rms niin 16mm paksu mdf levy. suuremmat tehot 19mm levystä ja kunnon kotelot tehdään 25mm mdf levystä. jokainen sauma liimataan sikaflexillä ja ruuvikiinnitys vähintään 10cm välein.... muista porata alkureijät ettei levy halkeaa.
2. refleksikotelo... vaati todella suunnittelua... itse pyöritin 2 viikkoa suunnitelmia ennen kuin löysin sopivan yhdistelmän. kotelon koolla ja refleksiputken pituudella säädetään ei ainoastaan kotelon refleksitaajuus vaan elementtikohtaisesti taajusvaste ja kuinka hyvin kotelo suojaa mekaanisesti elementtiä. eli huonoimillaan kotelo on sellainen että soisi ihan hyvin mutta se ei suojaa elementtiä niin jos tehoja laittaa niin kalvot lentää ennen kuin tulee meteliä.
3. bandbass..... soinniltaan ja herkkyydeltään paras kotelo mutta sen oikeaoppinen suunnittelu lähentelee jo rakettitiedettä ja kotelon tilantarve on myös hurja.
4. vahvistin kannattaa valita taajuusvasteen mukaan.... eli vanhat yläpäävahvarit eivät välttämättä toista hyvin alas. siten katsoa rms tehoa ja millä säröllä se on ilmoitettu. nyrkkisääntönä voitanee sanoa että vahvistimen rms saisi olla 1.2 - 1.4x isompi kuin supparin rms tehonkesto. silloin saadaan subista säröttömästi kaikki irti. toki se pitä muistaa että gain nappula ei ole äänenvoimakkuuden säädin vaan sillä sovitetaan vahvistin soimaan oikein.
5. säätäminen. helpoiten säätäminen käy jos yläpäät säädetään ensin. ensin gainit ihan pienelle. sitten mankasta volat täysille ja säädät gainia sen verran isommalle että kuulet hyvin. ei haeta siin maksimia vielä.... todennäköisesti kuulet äänen säröytyvän koska harva mankka antaa linjalähdölläkään särötöntä täysillä. sitten säädät mankkaa pienemälle kunnes särö lakkaa. silloin tiedät maksimin volumen millä voit soittaa. sen jälkeen säädät gainia isommalle kunnes kuulet säröä ja takaisin pienemmälle kunnes särö katoaa... voila yläpäät säädetty... ai niin ja kaikki korostukset ja eqt pois päältä sekä vahvarista että mankasta säädön ajaksi.
sitten subin säätö samalla tavalla paitsi mankan antaman maks volan jo tiedät. supparissa säädettäessä kannattaa myös tarkkailla ettei säädön aikana kalvo pohjaa. tosin oikein rakennetussa kotelossa se ei pohjaa koskaan jos vahvistin antaa särötöntä tehoa.
1. suljettu kotelo on helpompi aloittelijan rakentaa. jos se on reilusti liian pieni niin elementin kalvo lentää helvettiin ja jos se on reilusti liian suuri niin se ei soi hyvin. mutta sen liian pienen ja liian ison ero on melkeinpä satoja litroja... yleisin virhe on väärä materiaali ja vuotava kotelo joke tekee kotelosta säätämättömän refleksikotelon ja tulos voi olla ihan mitä vain. unohda lastulevyt ja vaneerit ja lasikuidut. jos teet pikkusupparin sanotaan 100-200w rms niin 16mm paksu mdf levy. suuremmat tehot 19mm levystä ja kunnon kotelot tehdään 25mm mdf levystä. jokainen sauma liimataan sikaflexillä ja ruuvikiinnitys vähintään 10cm välein.... muista porata alkureijät ettei levy halkeaa.
2. refleksikotelo... vaati todella suunnittelua... itse pyöritin 2 viikkoa suunnitelmia ennen kuin löysin sopivan yhdistelmän. kotelon koolla ja refleksiputken pituudella säädetään ei ainoastaan kotelon refleksitaajuus vaan elementtikohtaisesti taajusvaste ja kuinka hyvin kotelo suojaa mekaanisesti elementtiä. eli huonoimillaan kotelo on sellainen että soisi ihan hyvin mutta se ei suojaa elementtiä niin jos tehoja laittaa niin kalvot lentää ennen kuin tulee meteliä.
3. bandbass..... soinniltaan ja herkkyydeltään paras kotelo mutta sen oikeaoppinen suunnittelu lähentelee jo rakettitiedettä ja kotelon tilantarve on myös hurja.
4. vahvistin kannattaa valita taajuusvasteen mukaan.... eli vanhat yläpäävahvarit eivät välttämättä toista hyvin alas. siten katsoa rms tehoa ja millä säröllä se on ilmoitettu. nyrkkisääntönä voitanee sanoa että vahvistimen rms saisi olla 1.2 - 1.4x isompi kuin supparin rms tehonkesto. silloin saadaan subista säröttömästi kaikki irti. toki se pitä muistaa että gain nappula ei ole äänenvoimakkuuden säädin vaan sillä sovitetaan vahvistin soimaan oikein.
5. säätäminen. helpoiten säätäminen käy jos yläpäät säädetään ensin. ensin gainit ihan pienelle. sitten mankasta volat täysille ja säädät gainia sen verran isommalle että kuulet hyvin. ei haeta siin maksimia vielä.... todennäköisesti kuulet äänen säröytyvän koska harva mankka antaa linjalähdölläkään särötöntä täysillä. sitten säädät mankkaa pienemälle kunnes särö lakkaa. silloin tiedät maksimin volumen millä voit soittaa. sen jälkeen säädät gainia isommalle kunnes kuulet säröä ja takaisin pienemmälle kunnes särö katoaa... voila yläpäät säädetty... ai niin ja kaikki korostukset ja eqt pois päältä sekä vahvarista että mankasta säädön ajaksi.
sitten subin säätö samalla tavalla paitsi mankan antaman maks volan jo tiedät. supparissa säädettäessä kannattaa myös tarkkailla ettei säädön aikana kalvo pohjaa. tosin oikein rakennetussa kotelossa se ei pohjaa koskaan jos vahvistin antaa särötöntä tehoa.
Jokaiselle Aloittelijalle suosittelen lukemaan täältä löytyvät neuvot/tiedot ym..
http://www.autosound.fi/index.php/tietoa.html
http://www.autosound.fi/index.php/tietoa.html
Astra H 07 Caravan Opc Line -->http://www.minunauto.com/auto/30283
Kiitoksia taaas kaikille vastanneille! Ollaa taas hieman viisaampia Joo en mäkää mitää kiirettä tässä hommassa pidä, oon vasta vähä pyöritelly paperilla alustavia suunitelmia. Oon vielä eristämässä konttia. Joku muuten osaa varmaa kertoa että monta kerrosta olis sopiva paksuus äänieristys massalla, vähä työlästähä se on ku ei oo mahiksia ruiskulla tätä hommaa suorittaa ku on tallissa niin pirusti jenkkirautoja
ja saako parhaimman lopputiloksen ku käyttää myös esim bitumimattoa? Ku yks tallikaveri lahjottaa mulle myös bitumia jos tarvin ku sillä jäi omassa rojektissa ylimäärästä.
Ja en tosiaa oo löytäny netistä oikee mitää inffoa että paljo niitä litroja pitäs olla tossa stealh 12 tuumasessa subissa ku boksia värkkää eikä tiiä kaverikaa ku se oli sen ex autossa jossai valmiissa kotelossa kuulema ei ollu mikää hervoton mut ei mikää ihan pienikää. Että jos joku tietäis tai on tarkempi ettii netistä ni asia auttais. Se subi on mulla vaa aluks pitää hommata myöhemmin sittä joku parempi kampe ei auta ku askel kerrallaa edetä vaikka kesä ja uus kausi kolkuttelee jo ovella.
Ja en tosiaa oo löytäny netistä oikee mitää inffoa että paljo niitä litroja pitäs olla tossa stealh 12 tuumasessa subissa ku boksia värkkää eikä tiiä kaverikaa ku se oli sen ex autossa jossai valmiissa kotelossa kuulema ei ollu mikää hervoton mut ei mikää ihan pienikää. Että jos joku tietäis tai on tarkempi ettii netistä ni asia auttais. Se subi on mulla vaa aluks pitää hommata myöhemmin sittä joku parempi kampe ei auta ku askel kerrallaa edetä vaikka kesä ja uus kausi kolkuttelee jo ovella.