eikä tätä kirjoiteta yhdeltä istumalta jos ei sitten varaa viikkoa aikaa
Elikkäs elettiin vuotta -07 kun olin Armeijassa ja hyvin loppuaikana keväällä tuli Silloiseen vectra 2000:seeni tarve hakea jotain pikku varaosaa läheiseiltä romuttamolta...
No eipä mittää olin ottanut vecun kunnostusta varten kuntoisuus lomaa armeijasta ja olin siis arkipäivänä hyvään aikaan matkassa löysin osani vecculiin ja olin lähdössä kun romuttamon "ooppelinurkkauksesta" pilkotti senatorin perä.
Ilman muuta sitä täytyi katsomaan mennä.. Ja aikalailla pahannäköisesti keulakolaroidun serban konepelli rautakangella auki.. ja sielähän se oli niinkin kaunis näky kun c30se puhtoisena ja huolletun näköisenä...
muutenkin auton kori näytti ihmeen hyvältä siis ruosteisuudeltan ei keulata..
Tulihan sieltä tietoa koska romuttamon omistaja oli ostanut auton kokonaisena ystävältään Teuvalta tämän Emännän ajettua Auton helmikuussa lyhtypylvääseen kyseinen Omistaja oli tuottanut auton vuonna 2003 saksasta itselleen ja oli ollut todellinen silmäterä miehelle..
Kaiken kisäksi iteäni "sponssaa" paikallisen opelhuollon pomo joka tiesi heti kyseisestä autosta... huollettu vuodesta 2003 heillä. ja kehui että tämä vehje on timmissä kunnossa niin koneeltaan kuin muutenkin..
Jokatapauksessa soitin pari puhelua ja myin jo moottorin autosta eteenpäin ennenkö olin edes ostanut autoa tai siis varmistin ostajan... (oli ennestään tiedossa että jos tälläinen hyväkuntoinen kone tulee vastaan nii pitää ilmoitella.) sitten tarjosin ja tarjosin...
Minulla oli tiedossa paljonko saa moottorista ja ajatuksena oli että purkaa auto, kone pois hyödyllinen talteen, kori paaliin ja tienata vähän moottorilla ylimääräistä mutta ei.
Paikan omistaja ei millään tullut vastaan hinnassa koska tiesi motin olevan takuu kunossa niin halusi enemmän rahaa ja armeija aikana sitä ei määräänsä enempää ollut
Kauppoja ei tullut soitelin seuraavalla viikolla ja mies kyllästyi ja tuli 200€ vastaan mutta rahani eivät ihan vielä riittäneet... jäin 150€:n riita. kun tulin seuraaville lomille oli ilon järkytys melkoinen kun meidän kotipihassa oli "kalsarin" sininen keulakolaritu senator B!
Isäntä oli minulle kertomatta ottanut ja hakenut auton ja sanoi että kyllähän se nyt ostaa piti kun oli niin pienestä kiinni ja saat hieman tehtyä rahaa moottorin myymällä.
No loppuviikonlopun suunnitelmat olivat selvät: missiona oli yrittää auto käyntiin ja katsoa pelaako. eli raktorista ketju kuskin puolen eturungon ympäri ja keulaa nypittiin senverran suoraan että saatiin pyörä kääntymään.Sitten virranjakaja kuntoon uudella hiilellä ja teipillä(oli tullut lukkopelli virranjakajaan asti ja hajottanut sen).imastoinnin hajonnut syyläri olan yli ja ihan kiero vuotava syyläri teippipatentein paikalleen .
Akku kiinni ja heti eka yrittämällä käyntiin.!!! (vaikka viimme käynnistyksestä oli neljä kuukautta) Ei naputuksia kolistuksia eikä mitään muutakaan ylimääräisiä ääniä kuin hienosti hyrräävä kutonen!!!
No eihän siinä kukaan olisi oltua saanut... kokeillahan sitäpiti! Sitten läheiselle maantielle.... suljetulle tietenkin.
Etulokari... tai sen rippeet pois ja selvisi että kolari oli tullut juuri siinä kulmassa että runkopalkki oli estänyt vauriot pyörän tuentoihin ynnämuihin rakenteisiin... siinävaiheessa soitin että mootori ei ole enää myynnissä koska autohan tästä pitää tehdä...
Tässä vielä kuva siitä vaiheesta kun keula on vedetty raktorilla ja lekalla suoraan ja eka koeajot tehtynä... Autolla kävin silloin tällöin sudittelemassa mutta auto seisoi tammikuuhun -08 muuten koskematta.Silloin aloitin hommat hieman rahavaroja keränneenä. Harmi kun ei tullut ihan ekasta kunnosta kuvaa että näkisi kuinka läjässä se oli kumminkin helppo kuvitella että kuskin iskaritolpasta suora viiva maskin reunaan lytyssä...