opel omega b2 v6 2,5l syö akun tyhjäksi??

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
lasakinttu
'Kadett'
'Kadett'

opel omega b2 v6 2,5l syö akun tyhjäksi??

Viesti Kirjoittaja lasakinttu »

en tiiä sitten että voisko syy olla vanha hihna mutta nyt on uus. :banghead:
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Jäsennumero: 1227

Re: opel omega b2 v6 2,5l syö akun tyhjäksi??

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Paljonko latausjännite on?
Paljonko vuotovirrat on, kun auto on sammutettu ja avaimet omassa taskussa?
Kuinka vanha akku?
Onko akkua koskaan huollettu?
Vai onko vuoden tai kahden kestävä huoltovapaa akku?
Onko maajohto kunnossa?
Onko laturi kunnossa?
Onko navat puhtaat?
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
Shivauva
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Shivauva »

Samaa vikaa on mulla B farkku vectrassa. Vuoto virta n 0.8A
Eka paikka missä näyttäisi olevan vikaa on takaluukun johdot. Kaikista johdoista kuoret rikki ja kupari näkyy hienosti.
Tuo nyt korjattu ja kun ehdin niin tutkin lisää oliko tuo ainut syy.
Vectra B 2.0 sport -99 Voyage
lasakinttu
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja lasakinttu »

mullakin oli takluukun lampun johto paskana mutta on jo korjattu eikä vaikuttanut mutta oiskohan se voinu olla se hihna
jos on ollu liia löysällä tai kaveri sano että laturin puslat tai hiilet ja akkukin on just vaihdettu..
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

viisaammat on sanonu että johtuu startista. ei näy virran kulutuksena mutta silti tyhjentää akkua :roll:
meillä on kaksi v6 omegaa jotka molemmat tyhjentää akkua, tuo 16v ei sitä tee. olisiko joku muu komponentti tuossa v6 eroa nelos koneisiin joka tuota voisi aiheuttaa.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Kauheeta arpomista vaikka Lurttinen laittoi jo listan keinoista vian etsimiseksi.

Latausjännitteen ja vuotovirran mittaus nyt ensimmäisenä, ihan turha arpoa sitä vikaa internetissä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

no jos auttaa asiaan.
lataus ok
virta "lepotilassa" oli jotain sellaista että ei pitäis tyhjentää akkua (0,01A vai 0,1A ei muista enää)
ekana uusittu akku merkkiä GM, vanhakin yhä käytössä toisessa autossa
maadoitus ok
laturi uusittu
akun navat ok

lataus tarve oli siis suunnilleen kerran kuussa webaston käyttö ei vaikuta akun riittävyyteen.
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Toi kerran kuussa kuulostaa samalta mitä mulla oli kesällä B2 Y22XE Omegassa.
Kesti vain muutaman viikon ajella "nurkkaa" eli käytännössä kilometri tai pari kauppaan ja takas.
Ei kerennyt latautua juurikaan sillä pätkällä ja lopulta akku tyhjeni.

Minkälaista pätkää autolla ajetaan?
Mulla nyt pysyy akku kunnossa kun ajelen työmatkaa päivittäin sen ~20Km / suunta, mutta talvella olen jo varautunut lataamaan akun ainakin pari-kolme kertaa silti uusiksi.
Omega tuntuu vievän hurjasti sähköä ja mullakaan ei vuotovirrat olleet hälyttäviä.

Miten startti tyhjentää akun, ettei sitä näkisi kulutuksena?
Vai pitäisikö mittari jättää kiinni ja mennä vaikka parin tunnin päästä katsomaan mitä näyttää?
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Mie ajoin noin 50km suuntaansa työmatkaa. Siitä startista en tiedä mutta joku näin väitti. Muistelen että minulla oli mittari kiinni jonkun puoli tuntia eikä noussut kulutus. Pitäs olla tallentava mittari niin näkis pidemmältä ajalta.
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Vanhemmissa ompuissa voi sc804-radio syödä akun tyhjäksi.
Onko virtalukko ehjä?
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

toinen meidän mv6:sta on vakio radiolla ja toisessa mikä lienee tarvike...
virtalukossa en huomannut mitään omituista silloin kun itse ajelin tuolla toisella. noin 60tkm. onko kukaan kokeillut mitata virran kulutusta ajaessa voisihan se vika löytyä sieltäkin. omegassa kun ei ole edes voltti mittaria kuten senatorissa on
Agiperi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Agiperi »

Ei kai sitä kulutusta ajossa oikeen mitenkään voi mitata ilman ammattivehkeitä, korkeintaan latausjännitettä tupakansytyttimestä ja sieltäkin voi happamien piuhojen häviöiden takia tulla vähän heittävää tietoa. Esim. itsellä voltit tippui tupakkisytyttimen kautta mitattaessa ankarasti kun sähköhärpäkettä pisti päälle mutta akulta mitaten voltit pysyi samana. Kai sitä sormikopelolla voi hiblailla laturia ajon jälkeen kun ei ole käyttänyt sähkölaitteita kovin kauheasti ja katsoa jos laturi käy ihan sormiapolttavan kuumana jolloin silloin vois olettaa olevan joitain mätää.
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

ajattelin lähinnä jotain pihtiamppeeri mittaria. meilläkin on yksi rinkula jonka voi laittaa johdon ympärille ja mittari (vaihtovirta) jonnekin edemmäs mutta onkohan niitä myös 12v tasavirralle. ja mitä sen tuloksen pitäisi olla laturi työntää tyhjään akkuun 100A ja laitteet ottaa saman takaisin, mikä on tulos? ei tämä sähkö tekniikka ihan minun vahvinta alaa ole.

yhtä kaikki kyllä ne taitaa akku purkaa nimen omaan seisoessaan. viikkoon tai kahteen se akku on tyhjä. päävirta kytkin olis hyvä jos ei radiot kellot yms. nollautuisi.
Pahkuri
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Pahkuri »

Nostetaan tätä aihetta ylös. Mulla samanlaista ongelmaa omassa b1 omegassa 2.5 V6 -94 moottorin vaihdoin itse -99 autosta sekä musiikki laitteita ja vahvistimia olen asentanut takaluukkuun. Noin kuukausi sitten totesin että akku tyhjenee hiljalleen ja lataus jännite oli liian matala. Lisäsin -navan ja koneen väliin ylimääräisen johdon jonka jälkeen lataus jännite 14,08v Nyt sellaista vikaa kun auto seisoo käyttämättä vuorokauden niin ei ole tarpeeksi virtaa starttaukseen mutta jos tulee käytettyä autoa monta kertaa päivässä niin ei mitään ongelmaa. Nyt aloin mittaamaan virran kulutusta. Yleismittari akun -navan ja johdon väliin. Mittarista punainen johto 10a reikään ja viisari 10a kohtaan. Aluksi kulutus 0.50 ja ajotietokoneen näytön sammumisen jälkeen lukemaksi tulee 0.14 Omasta mielestä tuo kulutus ei pitäisi akkua tyhjentää vuorokaudessa. Lisäksi vielä että musiikki laitteiden vahvistimen + johdon irroitus ei muuttanut lukemaa. Eli onko tämä vika edelleen lataus puolella? Tarvisiko vaihtaa kaikki akun -navalta lähtevät johdot?
Stu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Stu »

Pahkuri kirjoitti:Nostetaan tätä aihetta ylös. Mulla samanlaista ongelmaa omassa b1 omegassa 2.5 V6 -94 moottorin vaihdoin itse -99 autosta sekä musiikki laitteita ja vahvistimia olen asentanut takaluukkuun. Noin kuukausi sitten totesin että akku tyhjenee hiljalleen ja lataus jännite oli liian matala. Lisäsin -navan ja koneen väliin ylimääräisen johdon jonka jälkeen lataus jännite 14,08v Nyt sellaista vikaa kun auto seisoo käyttämättä vuorokauden niin ei ole tarpeeksi virtaa starttaukseen mutta jos tulee käytettyä autoa monta kertaa päivässä niin ei mitään ongelmaa. Nyt aloin mittaamaan virran kulutusta. Yleismittari akun -navan ja johdon väliin. Mittarista punainen johto 10a reikään ja viisari 10a kohtaan. Aluksi kulutus 0.50 ja ajotietokoneen näytön sammumisen jälkeen lukemaksi tulee 0.14 Omasta mielestä tuo kulutus ei pitäisi akkua tyhjentää vuorokaudessa. Lisäksi vielä että musiikki laitteiden vahvistimen + johdon irroitus ei muuttanut lukemaa. Eli onko tämä vika edelleen lataus puolella? Tarvisiko vaihtaa kaikki akun -navalta lähtevät johdot?
Kurkkaapa suksiluukun tms kautta takahutlariin ettei vaan olisi takaluukun valo maissa eli palaa ja tyhjentele sitä kautta akkua. Aikanaan mulla oli b-vekkuli, jonka akun purkamiseen löytyi syy juurikin tuosta valosta...
Vastaa Viestiin