Auton talvisäilytys
Auton talvisäilytys
Heti alkuunsa; yritin kovasti etsiä valmista topicia, mutta huonolla menestyksellä. Jos sattui tämä väärään paikkaan niin siirtäkää sitten sinne minne kuuluu.
Ja sitten itse asiaan. Kohta on vuodesta se aika, että talvi tulee ja auto pitäisi laittaa seisomaan talveksi niin onkos jotain hyviä vinkkejä tms.? Talvisäilytyksen aakkosia? Säilytyspaikka on lämmin (jtn. 20 astetta)
Ja sitten itse asiaan. Kohta on vuodesta se aika, että talvi tulee ja auto pitäisi laittaa seisomaan talveksi niin onkos jotain hyviä vinkkejä tms.? Talvisäilytyksen aakkosia? Säilytyspaikka on lämmin (jtn. 20 astetta)
Re: Auton talvisäilytys
Melkein jättäisin suoraan ajosta seisomaan.
Jos haluaa hifistellä niin kai sitä voi akkuja latailla ja ottaa kaapelia irti. Joskus olen lukenut, että joku/jotkut nostavat auton pukkien varaan niin ettei jousitus kuoleennu, tms..
Tankkiin tuoretta bensaa, jos bensakone. Auto saattaa pölyyntyä, mutta sehän lähtee pesemällä sitten keväällä.
Jos haluaa hifistellä niin kai sitä voi akkuja latailla ja ottaa kaapelia irti. Joskus olen lukenut, että joku/jotkut nostavat auton pukkien varaan niin ettei jousitus kuoleennu, tms..
Tankkiin tuoretta bensaa, jos bensakone. Auto saattaa pölyyntyä, mutta sehän lähtee pesemällä sitten keväällä.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
- sepse
- OCF Member 2023

Ikkunat raolleen jos kerran katon alla on ja noinkin hyvin lämpöä . Jos on turvallinen paikka ja ilman hiiri ja lintu ja rosvo vaaraa niin kaikki luukut raolleen jos akun kaapeli on irti .
Seppo
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 
Kuinkas toi nykybensa kestää tuota säilömistä? Jos puolivuottakin auto seisoo, tosin yritys olisi ettei seiso, mutta riippuu ihan keleistä.Altti450 kirjoitti:Tankkiin tuoretta bensaa, jos bensakone. Auto saattaa pölyyntyä, mutta sehän lähtee pesemällä sitten keväällä.
Entä pitäisikö sitä käydä pyörittelemässä talven mittaan vai antaa vaan nukkua ruususen unta. Lähinnä koneen kannalta tuota auton käyttämistä?
- sepse
- OCF Member 2023

Pienkoneissa ennemminkin haittaa käynnistystä , eihän se parasta enää ole säilytyksen jälkeen mutta minkäs teet.
On toki aine joka on tarkoitus sekoittaa tankkiin ja käytellä vähän ennen säilytystä / tätä käyttävät esim moottoripyöriä työkseen säilyttävät / maksaakin jotain ja ei ehkä isoon tankkiin riittävä se yksi pottu .Ja jos käyttelet , muista riittävän lämpöseksi että kosteus haihtuu ja kondenssi vetet putkesta .
Seppo
On toki aine joka on tarkoitus sekoittaa tankkiin ja käytellä vähän ennen säilytystä / tätä käyttävät esim moottoripyöriä työkseen säilyttävät / maksaakin jotain ja ei ehkä isoon tankkiin riittävä se yksi pottu .Ja jos käyttelet , muista riittävän lämpöseksi että kosteus haihtuu ja kondenssi vetet putkesta .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 
Jos autolla on tullut ajeltua, niin vaihtaisin puhtaat öljyt ennen seisomaan jättämistä. Sitten pesu, vahaus ja huolellinen sisäputsi ja vähän lisää ilmaa renkaisiin. Akunkengät irti (ainakin maakenkä) tai akku kokonaan pois, jos on paikka missä voi latailla. Tavallista lyijyakkua olisi hyvä latailla parin-kolmen kuukauden välein.
Pukkien päälle nostaminen on asiaa, jos autossa on lehtijouset ja/tai rättirenkaat.
Paikasta ja omasta aktiivisuudesta riippuen voi sitten laittaa auton päälle pressua tai lakanaa suojaaman pölyltä tai sitten ei. Jos paikassa on betonia ja on pieninkin vaara, että sen betonin läpi tulee kosteutta, niin ehdottomasti pressu päälle!
Niin ja itse olen lämpimässä ja kuivassa säilytyspaikasssa pitänyt tankkia aina mahdollisimman tyhjänä. Sen verran huonosti tuo nykyaikiainen bensa säilyy, että mielummin käyn keväällä heti ensimmäiseksi tankkaamassa tuoretta bensaa, kuin nitkuttelen syksyllä täyteen tankattua tankkia vajaammaksi huonolla käynnillä. Ulkosäilytys olisi sitten eri asia ja silloin noista bensan säilöntäaineista on iso apu.
Pukkien päälle nostaminen on asiaa, jos autossa on lehtijouset ja/tai rättirenkaat.
Paikasta ja omasta aktiivisuudesta riippuen voi sitten laittaa auton päälle pressua tai lakanaa suojaaman pölyltä tai sitten ei. Jos paikassa on betonia ja on pieninkin vaara, että sen betonin läpi tulee kosteutta, niin ehdottomasti pressu päälle!
Niin ja itse olen lämpimässä ja kuivassa säilytyspaikasssa pitänyt tankkia aina mahdollisimman tyhjänä. Sen verran huonosti tuo nykyaikiainen bensa säilyy, että mielummin käyn keväällä heti ensimmäiseksi tankkaamassa tuoretta bensaa, kuin nitkuttelen syksyllä täyteen tankattua tankkia vajaammaksi huonolla käynnillä. Ulkosäilytys olisi sitten eri asia ja silloin noista bensan säilöntäaineista on iso apu.
Ei kannata, kuormittaa puslia turhaan.Altti450 kirjoitti:Joskus olen lukenut, että joku/jotkut nostavat auton pukkien varaan niin ettei jousitus kuoleennu, tms..
Bensan säilymisen en usko olevan talvisäilytyksessä ongelma. Aina on keväällä lähtenyt ongelmitta käyntiin. Suositeltavaa olisi tankata auto piripintaan ettei tankkiin kondensoidu kosteutta. Laaduista 98 on parempi säilymään kun siinä on vähemmän viinaa. Kausisäilytysaine ei taida itse bensan säilyvyytta parantaa, mutta se estää hartsin muodostumista suuttimiin ja muihin paikkoihin.
Jos säilytyspaikka on kuivaa sisätilaa niin ikkunat raolleen että ilma kiertää.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
-
ajonautinto
- 'Admiral'

Yhden prätkän useamman vuoden kokemuksella bensan säilymisen kanssa ei ole ollut ongelmia. Syksyllä tankkasin aina täyteen 98 ilman mitään lisäaineita ja keväällä hörähti käymään kuten koska tahansa. Seisonta-aika oli 7 kk ja säilytyspaikka puolilämmin. Lisäksi otin akun irti ja vein lämpimään paikkaan paitsi yhtenä talvena, jonka jälkeen akku olikin sökö.
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
- sepse
- OCF Member 2023

" Jos paikassa on betonia ja on pieninkin vaara, että sen betonin läpi tulee kosteutta, niin ehdottomasti pressu päälle!"
Tarkottaako Jukka T betoni kattoa kommentillaan / jos lattiasta nousee kosteutta eihän sitä missään nimessä pyydystetä pressulla autoon
Taidat kuitenkin tarkoittaa pressu alle ts betonin päälle
Seppo
Tarkottaako Jukka T betoni kattoa kommentillaan / jos lattiasta nousee kosteutta eihän sitä missään nimessä pyydystetä pressulla autoon
Taidat kuitenkin tarkoittaa pressu alle ts betonin päälle
Seppo