B-Vectra keula kolisee
B-Vectra keula kolisee
Moi taas. Nyt on ollut jo jonkin aikaa sellainen ongelma että keulasta kuuluu kolinaa varsinkin kuopissa. Olen yrittänyt kammeta auton alle ja tutkia...
Kolahdus kuuluu mielstäni kun pyörä tärähtää alaspäin. Voisiko se olla alapallonivel. Koiranluut on mielestäni ok. Mikä olisi hyvä keino tarkistaa ohjauksen välyksiä, kolinoita jne. Jotenkin on vaikea paikallistaa. Vikaa.
Kun ajaa reilummalla nopeudella alk. 70-80 km/h niin kolinoita ei kuuluu. Ja toisaalta kuuluu vaikka on veto pyörissä päällä (joten ei ehkä vetonivel.) 
T: Ari
Opel Vectra 1.8 2001
Opel Vectra 1.8 2001
Re: B-Vectra keula kolisee
voi olla alapallokin, mutta tutkippa kallistuksenvakaajan korikumit ensin, on todennäköisempi paikka.
opel vectra c 2,2 gts
Etujousi poikki ja pätkä jousikupissa 
Kiitos vastaksista.
Tutkin autoa lisää tänään ja totesin, vaikka toisin arvelin, oikean puoleinen vetoakseli on väljä laatikon päästä. Ehkä nivelessäkin väljyyttä. Vetoakseli liikkuu vähän myös pituussuunnassa.
Kolinaa on kuulunut vuoden noin vaihteesta lähtien ja ehkä kertoo paremmin jos sanoisin että olen ajanut vika päällä vaihtelevaa ajoa siististi ehkä 5000 km.
Vika ei ole oleellisesti pahentunut, toki kolina kyllä kuuluu hieman selvemmin.
Osaisiko joku arvioida ollaanko nyt jotenkin ihan "lankulla" vai onko vika lähinnä korvia kuluttava. (Toki se täytyy korjata)
Olen lähdössä huomenna aamulla aikaisin Helsingistä Turkuun ja sitten illalla vajaa 100 km Tukholmasta ulos.
Ammunko itseäni nilkkaan vai päähän reissulla. Mukavaa jos saisi jotain arvioita. Itse en osaa. Ruotsissa perilllä sen voi mahdollisesti korjata. Siihen pitsi löytyä paikka ja apua.
Tutkin autoa lisää tänään ja totesin, vaikka toisin arvelin, oikean puoleinen vetoakseli on väljä laatikon päästä. Ehkä nivelessäkin väljyyttä. Vetoakseli liikkuu vähän myös pituussuunnassa.
Kolinaa on kuulunut vuoden noin vaihteesta lähtien ja ehkä kertoo paremmin jos sanoisin että olen ajanut vika päällä vaihtelevaa ajoa siististi ehkä 5000 km.
Vika ei ole oleellisesti pahentunut, toki kolina kyllä kuuluu hieman selvemmin.
Osaisiko joku arvioida ollaanko nyt jotenkin ihan "lankulla" vai onko vika lähinnä korvia kuluttava. (Toki se täytyy korjata)
Olen lähdössä huomenna aamulla aikaisin Helsingistä Turkuun ja sitten illalla vajaa 100 km Tukholmasta ulos.
Ammunko itseäni nilkkaan vai päähän reissulla. Mukavaa jos saisi jotain arvioita. Itse en osaa. Ruotsissa perilllä sen voi mahdollisesti korjata. Siihen pitsi löytyä paikka ja apua.
Opel Vectra 1.8 2001
Opel Vectra 1.8 2001
kyllä sen akselin pitääkin liikkua siellä, pituussuunnassa reilusti, en oikein usko että siitä tulee se kolina, ei kolise veterit kuopissa oli veto päällä tai ei, etsi vain vikaa muualta. älä ammu päähän tai nilkkaan, ammu se auto taivaan tuuliin niin loppu kolinat.
opel vectra c 2,2 gts
Josse kolina juuri oikealta tuntuu tulevan niin voi olla niinkin yksinkertainen juttu kuin ilmansuodatinkotelon antautuneet kiinnityskumit, yksi suodatinkotelon kannen kiinnitysrauta on just siinä konetilan reunapellin alla ja hakkaa tien epätasaisuuksissa sinne jos kotelo vähänkin pääsee liikkumaan. Itsellä oli ainakin kummatkin suodatinkotelon kiinnityskumit irronneet kotelon alapuolelta, varsin typeränoloinen kiinnitysviritys.
hahahahahaha. Toi oli yx parhaista. Kiitos kommenteista kuitekin.lmb-58 kirjoitti:kyllä sen akselin pitääkin liikkua siellä, pituussuunnassa reilusti, en oikein usko että siitä tulee se kolina, ei kolise veterit kuopissa oli veto päällä tai ei, etsi vain vikaa muualta. älä ammu päähän tai nilkkaan, ammu se auto taivaan tuuliin niin loppu kolinat.
Opel Vectra 1.8 2001
Opel Vectra 1.8 2001
Vau, kiitos tästä olen yrittänyt ravistella autoa eikä mitään löydy muuta löydy. Joten tarkistan tämänkin.Agiperi kirjoitti:Josse kolina juuri oikealta tuntuu tulevan niin voi olla niinkin yksinkertainen juttu kuin ilmansuodatinkotelon antautuneet kiinnityskumit, yksi suodatinkotelon kannen kiinnitysrauta on just siinä konetilan reunapellin alla ja hakkaa tien epätasaisuuksissa sinne jos kotelo vähänkin pääsee liikkumaan. Itsellä oli ainakin kummatkin suodatinkotelon kiinnityskumit irronneet kotelon alapuolelta, varsin typeränoloinen kiinnitysviritys.
Opel Vectra 1.8 2001
Opel Vectra 1.8 2001
vaihda vetoakseli niin teet turhaa työtä. ulompi vetonivel nakuttaa kääntäessä vetopäällä, sisempi vatkaa ohjusta ja ehkä jyrisee vedättäessä, ei tuu vieläkään akselista, usko pois.
opel vectra c 2,2 gts
Kiitoslmb-58 kirjoitti:vaihda vetoakseli niin teet turhaa työtä. ulompi vetonivel nakuttaa kääntäessä vetopäällä, sisempi vatkaa ohjusta ja ehkä jyrisee vedättäessä, ei tuu vieläkään akselista, usko pois.
Opel Vectra 1.8 2001
Opel Vectra 1.8 2001
Nyt löytyi autosta vikaan liittyen sellainen ominaisuus että:
Kun nostaa keulaa rajusti niin kolina alkaa kuulua.
Olisikohan se sittenkin iskarin yläpää....

Kun nostaa keulaa rajusti niin kolina alkaa kuulua.
Olisikohan se sittenkin iskarin yläpää....
Opel Vectra 1.8 2001
Opel Vectra 1.8 2001
Avaa se mutteri siitä iskarin yläpäästä ja se lautanen kans pois. Sitten näkee jos se yläpää on jääny löysäksi.
kannattas ehkä käyttää sen koiranluun toinen mutteri irti niin näet sitten onko jompikumpi pää väljä.
opel vectra c 2,2 gts
Kiitos, kokeilen ja kerron sittenlepomäki kirjoitti:Avaa se mutteri siitä iskarin yläpäästä ja se lautanen kans pois. Sitten näkee jos se yläpää on jääny löysäksi.
Opel Vectra 1.8 2001
Opel Vectra 1.8 2001
Kiios, kokeilen tätäkin.lmb-58 kirjoitti:kannattas ehkä käyttää sen koiranluun toinen mutteri irti niin näet sitten onko jompikumpi pää väljä.
Opel Vectra 1.8 2001
Opel Vectra 1.8 2001