Eiköhän nuo ole jo vaihtokunnossa tuon ikäisessä autossa.Itse ainakin vaihtaisin.Ja jos ajettu yli 300thkm niin laittaisin vielä vähän jäykempää öljyä sinne tilalle.saimo0 kirjoitti:öljyt vaihdettu vähän yli 10 000 sitten, ja olen tarkkaillut mittatikkua, öljy on ollut ylärajassa viikon. auto siis ollut minulla vasta viikon niin ei ole tietoa mitä öljyä koneessa on.
Nakuttaa kylmänä...
Re: Nakuttaa kylmänä...
Tällä viikolla vaihdan öljyt hallissa ooppeliin, saa nähdä loppuuko nakutustorsen kirjoitti:Eiköhän nuo ole jo vaihtokunnossa tuon ikäisessä autossa.Itse ainakin vaihtaisin.Ja jos ajettu yli 300thkm niin laittaisin vielä vähän jäykempää öljyä sinne tilalle.saimo0 kirjoitti:öljyt vaihdettu vähän yli 10 000 sitten, ja olen tarkkaillut mittatikkua, öljy on ollut ylärajassa viikon. auto siis ollut minulla vasta viikon niin ei ole tietoa mitä öljyä koneessa on.
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Kannattaa vaihtaa öljyt säännöllisin välein, itse olen käyttänyt 7500km vaihtorajana ja Fortépesu tasan joka vaihdon yhteydessä. Alussa tuli aika hurjaa tervaa moottorista mutta nykyään vaihtoöljy on jo niin "puhdasta" että aurinkoisena päivänä kun vaihtaa niin näkee öljypohjasta valuvan öljyn läpi, mikäli tätä nyt voi käyttää jonkinlaisena öljyn puhtauden mittarina. Nakutusa ei ole ollut niin paha vaiva vaikka paljon ajetusta moottorista nyt väkisin kuuluu ylimääräisiä ääniä venttiilikoneistosta. Kyläkäynnistykset ovat pahimpia, tällöin raksuttaa ja kunnolla. Paras lääke on käynnistää ja sammuttaa moottori heti kun käynnistyy, seuraavan käynnistyksen yhteydessä ei enää raksuta. Tämä on outo juttu mutta toiminut kuin junan vessa. Öljynpaine on toki aina nousut lähes heti kun starttia pyöritellyt , erona ne käynnistykset kun auto seissyt käyttämättä kuukausitolkulla.
- Savupatonki
- 'Kadett'

Itellänikin nakuttaa kylmänä hetken. Jostain syystä aina kun starttaa niin kierrokset pomppaa 2 tonniin ja laskee sieltä normaaliksi. tämän ajan nakuttaa. Joskus kun starttaa niin heti käynnistyksen jälkeen kuulostaa siltä, että kone tukehtuu. Auto siis omega 2.5 v6 95. Tosin vuotaa vk:n tiivisteet.. Viikko sitten nakutti muutaman minuutin käynnistyksen jälkeenkin, mutta öljyä lisäämällä sekin loppui. Vuotaisiko vk:n tiivisteet vähemmän jos laittaisin koneeseen 5w50 öljyt vai täytyykö tosiaan vaihtaa kierot kannet jo uusiin`? 
Dodii... Älä soimaa toisen näppihäiriöö mut niin pirun hyvin keksitty et hihittelen vieläkin.Rookeri kirjoitti:Minkälainen on kyläkäynnistys, koko kylä työntämässä käyntiin?
Kohta toi naapuri soittaa valkotakkiset...
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Eikös toikin ole hydrauliventtileillä?Savupatonki kirjoitti:Itellänikin nakuttaa kylmänä hetken. Jostain syystä aina kun starttaa niin kierrokset pomppaa 2 tonniin ja laskee sieltä normaaliksi. tämän ajan nakuttaa. Joskus kun starttaa niin heti käynnistyksen jälkeen kuulostaa siltä, että kone tukehtuu. Auto siis omega 2.5 v6 95. Tosin vuotaa vk:n tiivisteet.. Viikko sitten nakutti muutaman minuutin käynnistyksen jälkeenkin, mutta öljyä lisäämällä sekin loppui. Vuotaisiko vk:n tiivisteet vähemmän jos laittaisin koneeseen 5w50 öljyt vai täytyykö tosiaan vaihtaa kierot kannet jo uusiin`?
Mulla nakutti pakkasella ekan puol kilsaa ennenkun öljy notkistu sen verran et puoliks pikeentyneestä kanavasta paine pääsi venttiilikanavaan.
Fortepesu autto pikeentyneeseen kanavaan ja toi kierrosluvun vaihtelu vois viitata imupuolen vuotoon eli kaks eri vikaa.
Imusarjan tiiviste vois olla hyvä arvaus jos imuletkuista ei vikaa löydy.
Jos vk:n tiivisteillä tarkotit venttilikopan tiivisteitä niin tuskin vaikuttaa noin, jos kansipahveja niin kauempaahan ei vikaa tartte hakee.
5w50 ja esimerkiks 10w(siis winter)30 tarkottaa öljyn juoksevuutta siis viskositeettia kylmänä ja kuumana.
Laajempi viskositeetti, eli 5w50 on paljon notkeempaa kun vaikka 10w30 kaikissa lämpötiloissa ja tulee raoista läpi paljon helpommin.
Laitoin joskus vauxhallin sohloon traktorin pelkkää 30w paksua öljyä kun alko paikat vuotaan.
Eipä tarvinnu paljoo lisäillä mut akku piti olla talvella kunnossa kun se on kampikammiossa melkosta vaseliinia jo -15 pakkasella.
- Savupatonki
- 'Kadett'

Ok. thanks Spiidi10. No kiekat hyppää vain ku auton käynnistää. Muuten pysyy kierrokset ihan hyvin kurissa ja ei seilaa tyhjäkäynnillä. Ja joo venttiilinkopan tiivisteitä tarkotin..
Oon ollu siinä käsityksessä, että mitä isompi luku viskositeetissä? tarkottaa paksumpaa öljyä lämpösenä.. Kuten tässä 5w50 olisi paksumpaa kuin esim 5w30, mut ilmeisesti toisteppäin..
Oon ollu siinä käsityksessä, että mitä isompi luku viskositeetissä? tarkottaa paksumpaa öljyä lämpösenä.. Kuten tässä 5w50 olisi paksumpaa kuin esim 5w30, mut ilmeisesti toisteppäin..
Heps joo, tätä tarkotin et laajempi viskositeettialue 5w50 paksuntaa öljyä lämmetessään ihan niinkun sanoit.Savupatonki kirjoitti:Ok. thanks Spiidi10. No kiekat hyppää vain ku auton käynnistää. Muuten pysyy kierrokset ihan hyvin kurissa ja ei seilaa tyhjäkäynnillä. Ja joo venttiilinkopan tiivisteitä tarkotin..
on siis kylmänä juoksevaa ja kuumana paksumpaa. yrittää pitää sen notkeuden samana ja laajempi alue antaa paremmat rajat.
Se traktorin 30w on 20 vuoden takaa enkä vieläkään tiedä mitä mahto olla kun ei tullu purkista ulos enää -25 pakkasella.
Mut eipä kyllä tehny lätäkköökään alle.