Opelia siskolle (Z22SE-kysymyksiä)

Keskustelua Opeleista
TTH
'Admiral'
'Admiral'

Opelia siskolle (Z22SE-kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja TTH »

Elikkästä tässä ollaan Opelistia leipomassa siskosta, edellinen Fastra oli vissii niin hyvä auto että mieli tekee vieläkin Opelia :bonk: :lollis:
Lähinnä tässä on ollu mielessä nuo 2000-luvun alun Opelit, Gastrat, B2 Vectrat ja B2 Omegat. Luulen että suurinpiirtein osaan katsoa näistä ne kohdat mitkä noissa yleensä tuppaa olemaan huonoja mutta voihan sitä aina joku muistia virkistää.
Mutta lähinnä nyt itseä kiinnostaisi tietää tuosta 2.2 koneesta (Z22SE) että mitä siitä kannattaisi katsoa jos semmoista menee katsomaan. Tiedän että tuossa koneessa on jakopää-ongelmia, mutta tuolla nettiautossa näyttää olevan aika paljon yli 250tkm ajettuja 2.2 B-Vectroja, joten onko niihin järjestään jo kerran vaihdettu parempi kiristin(+ketju) vai onko se ihan arpapeliä milloin jakopää alkaa vittuilemaan? Mites tuo 2.2 bensapuoli, onko sen kanssa ollut ongelmia (suuttimet, korkeapainepumppu jne..), ei taida ihan halvimpia olla korjata nuo suoraruiskut? Itselle on kuitenkin jäänyt positiivinen kuva tuosta 2.2 koneesta, suhteellisen sopivan kokoinen B-Vectran keulille tehoiltaan ainakin..
GM-nisti, nytkin ajelee ruotsalaisella ooppelilla
Jaku
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Re: Opelia siskolle (Z22SE-kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja Jaku »

2,2 B-Vectrojen bensapuolessa ei ole ollut suurempia ongelmia. Ongelmat vasta C-Vectrassa.
Ite ajelin Z22SE B-Vectralla 130tkm ilman suurempia murheita, jakopää uusittiin kerran.
näillä mennään...
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Paras bensakone tuo z22se mitä vectraan saa. V6 miehet on varmasti eri mieltä, mutta tuossa on sopivasti potkua ja aika huoltovapaa moottori lukuunottamatta jakopäätä ja mahdollista öljynkulutusta mitä ainakin osassa noista koneista esiintyy. Öljy menee tässä koneessa männänrenkaiden kautta, ei ohjurinkumeista niinkuin muissa. Ite justiin remppasin kyseisen koneen, kone muuten hyvässä kunnossa 240tkm kohdilla, mutta öljyrenkaat aivan jumissa ja siksi on syönyt öljyä suht reippaasti. Nyt on kone rengastettu ja öljynkulutus loppunut. Turhaa pelottelua omasta mielestä tuo jakopää, pitää huolen että koneessa on aina riittävästi öljyä ja vaihtaa öljyt vähintään 15tkm välein nin tuo jakopääkin kestää paljon pidempään. Tuo jakopää kyllä suurella todennäköisyydellä varoittaa ennenkuin se ketju poikki asti menisi. Ite ajanut nyt omalla vectralla n 50tkm ja lukuunottamatta tuota jakopää ja männänrengasremppaa tuo on ollut todella huoleton :peukku:
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

TTH kirjoitti:Elikkästä tässä ollaan Opelistia leipomassa siskosta, edellinen Fastra oli vissii niin hyvä auto että mieli tekee vieläkin Opelia :bonk: :lollis:
Lähinnä tässä on ollu mielessä nuo 2000-luvun alun Opelit, Gastrat, B2 Vectrat ja B2 Omegat. Luulen että suurinpiirtein osaan katsoa näistä ne kohdat mitkä noissa yleensä tuppaa olemaan huonoja mutta voihan sitä aina joku muistia virkistää.
Mutta lähinnä nyt itseä kiinnostaisi tietää tuosta 2.2 koneesta (Z22SE) että mitä siitä kannattaisi katsoa jos semmoista menee katsomaan. Tiedän että tuossa koneessa on jakopää-ongelmia, mutta tuolla nettiautossa näyttää olevan aika paljon yli 250tkm ajettuja 2.2 B-Vectroja, joten onko niihin järjestään jo kerran vaihdettu parempi kiristin(+ketju) vai onko se ihan arpapeliä milloin jakopää alkaa vittuilemaan? Mites tuo 2.2 bensapuoli, onko sen kanssa ollut ongelmia (suuttimet, korkeapainepumppu jne..), ei taida ihan halvimpia olla korjata nuo suoraruiskut? Itselle on kuitenkin jäänyt positiivinen kuva tuosta 2.2 koneesta, suhteellisen sopivan kokoinen B-Vectran keulille tehoiltaan ainakin..
Terve epäily että noista moni syö liikaa öljyä..
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
poukku
'Agila'

Viesti Kirjoittaja poukku »

Moottoreissa on erona se, että 2.2l Vectrassa jakopää on ketjulla ja 2.2l Omegassa hihnalla.
TTH
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja TTH »

Joo tuo olikin tiedossa että Omegassa on vielä vanha kunnon ekotykki, olikos noissa vielä ne veteen liukenevat kannentiivisteet? :lol:
Ei kait nyt enää B2-Omegassa, luulis että olis jo '00 vuosimalliin saatu vähän paremmat tiivisteet...

Tosin nyt tuli noottia että 2.2 olis hirveä bensarosvo kun on kerta niin isotilavuuksinen, taitaa kuitenkin mennä aika samaan mitä X20XEV? Siskolla on aika reilusti matka-ajoa joten mielestäni 2.0 moottori olisi aika hyvä vaihtoehto, matka-ajossa menee suurinpiirtein samaan/jopa alle kuin pienemmällä koneella kun ei tarvii polkea ja pykältää jokaisessa mäennyppylässä tai ohittaessa..
Kun tuntuu olevan vaikeaa löytää suhteellisen vähän ajettua ja siistiä yksilöä kohtuulliseen hintaan, melkein samanhintaisia oli sitten 1.8, 2.0 tai 2.2, B-Vectran kohdalla muutama hassu satanen eroa ja kuitenkin suurinosa noista 2.2 on ollu ilmastoituja Sportteja jolle annan kuitenkin hieman enemmän arvoa parempien istuimien/varusteiden ja alustan osalta...
1.6 ei ole vaihtoehto edes Gastrassa, suurinosa tuon ikähaarukan autoista on varustettu X16XEL-moottorilla josta yritän pysyä mahdollisimman kaukana, koska se olen sitten minä kuka niitä korjaa :roll:
Toki on noita X16XEL sattunut pari hyvääkin kohdalle mutta silti pidän isolohko-OHC vehkeitä paljon huolettomampina. Ja on tuo 1.6 aikamoinen mopomoottori ainakin Vectrassa...
GM-nisti, nytkin ajelee ruotsalaisella ooppelilla
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Ei kyllä ole bensasyöppö kokoonsa nähden tuo 2.2. Jos tuo moottori toimii oikein, niin menee helposti alle 7 litran maantiellä. Ite päässyt parhaimmillaan pidemmällä reissulla n. 6L/100km joka sisälsi runsaasti ohituksia. En ole itse huomannu oikeastaan mitään eroa kulutuksessa 2.0 ja 2.2 koneen välillä, molemmat olen omistanut ja vielä samassa autossakin, joten vertailua on helppo tehdä.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Schimanski
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Schimanski »

Tubbe kirjoitti:Ei kyllä ole bensasyöppö kokoonsa nähden tuo 2.2. Jos tuo moottori toimii oikein, niin menee helposti alle 7 litran maantiellä. Ite päässyt parhaimmillaan pidemmällä reissulla n. 6L/100km joka sisälsi runsaasti ohituksia. En ole itse huomannu oikeastaan mitään eroa kulutuksessa 2.0 ja 2.2 koneen välillä, molemmat olen omistanut ja vielä samassa autossakin, joten vertailua on helppo tehdä.
Oman vectran moottori ei sitten nähtävästi toimi oikein, kun vie maantieajossa 7-7.5 satasella. Jakoketjusarja on vaihdettu vähän yli vuosi sitten, joten jakopää on ainakin kunnossa ja käy muutenkin tasaisesti.
Helvetissä On Syntisen Taivas.
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

Schimanski kirjoitti:
Tubbe kirjoitti:Ei kyllä ole bensasyöppö kokoonsa nähden tuo 2.2. Jos tuo moottori toimii oikein, niin menee helposti alle 7 litran maantiellä. Ite päässyt parhaimmillaan pidemmällä reissulla n. 6L/100km joka sisälsi runsaasti ohituksia. En ole itse huomannu oikeastaan mitään eroa kulutuksessa 2.0 ja 2.2 koneen välillä, molemmat olen omistanut ja vielä samassa autossakin, joten vertailua on helppo tehdä.
Oman vectran moottori ei sitten nähtävästi toimi oikein, kun vie maantieajossa 7-7.5 satasella. Jakoketjusarja on vaihdettu vähän yli vuosi sitten, joten jakopää on ainakin kunnossa ja käy muutenkin tasaisesti.
sportin välityksillä menee ainakin matkassa siihen kuuteen litraan.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Schimanski
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Schimanski »

Jartsa kirjoitti:
Schimanski kirjoitti:
Välityksistä en tiedä, mutta sport varustelu löytyy. Tuommoista kulutusta itse olen mitannut välillä Jyväskylä - Helsinki ja Jyväskylä - Pori. Ennen lähtöä tankki täyteen ja reissun jälkeen taas täyteen samalla pumpulla. Toki tuollakin tavalla pientä heittoa syntyy.
Helvetissä On Syntisen Taivas.
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jartsa kirjoitti:
Schimanski kirjoitti:
G-Astrassa , B-Vectrassa ja C-Vectrassa käytetään Z22SE - koneen yhteydessä vain F23SR - laatikkoa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

TTH kirjoitti:Elikkästä tässä ollaan Opelistia leipomassa siskosta, edellinen Fastra oli vissii niin hyvä auto että mieli tekee vieläkin Opelia :bonk: :lollis:
Sanoisin, että jos on akjettu yli 250 000 km, on ketjusarja ainakin kertaalleen vaihdettu. Harvassa ovat ne autot , joilla on alkuperäisellä ketjusarjalla ajettu yli 250 000 km. Ketjusarjan vaihtoe ei ole merkitty huoltokirjaan, koska ketjusarjan vaihto on korjaus... ei ainakaan merkkiliikkeen vaihtamaa. Voit erottaa mahdollisen ketjusarjan vaihdon parempaan ns. turbon kiristimellä varustettuun kiristimen pulttikannan pyöreästä kohoumasta. Tuosta näet eri kiristimet : http://dinoracing.no-ip.info/Vectra/Tek ... index.html
Kiristin löytyy koneen takapuolelta jakopäästä. Mahdollisen jakopäänketjun löysyyden saattaa kuulla ketjun "rallatuksesta" kylmäkäynnistyksen jälkeen.

Z22SE - koneessa ei ole bensapuolen ongelmia. Suraruiskukoneet ovat C-Vectrassa ja tyyppimerkinnältään Z22YH.

Kannattaa harkita myös Z22SE - koneella varustettua G-Astraa. Esim. vuosimalleja 2002 ja 2003 . Kulku on pirteämpää kuin B- Vectrassa ja öljynkulutus saattaa olla aisoissa. B-Vectran 2001 - vuosimallin Z22SE - kone tuppaa kuluttamaan öljyä normaalia enemmän. Siitä löytyy foorumilta juttua moottorit ja voimasiirto - puolelta. Käytä hakua.
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'

Onko tosiaan kaikissa vectroissa tiheävälitteinen loota? Ymmärsin ainakin archetypen puheista että sen vectrassa on loota pidempivälittinen kun mulla (mulla sport ja archetypellä elegance varustelu). Z22SE kulutukseen vaikuttaa merkittävästi ilmansuodattimen kunto, se onko precat paikallaan vai ei ja vielä termarin toimivuus. Jos moottori ei saavuta ikinä käyntilämpöään, niin kyllä sille silloin bensa maistuu, koska oikeaa lämpötilaa ei saavuteta. Vaikka alkuperäinen termari on 83 asteinen niin se ei riitä että moottorin lämpö on siinä 80 tuntumassa. Silloin kun omassa autossa on lämmöt 90 tuntumassa niin ei mene kyllä bensaa yhtään ylimääräistä, mutta vaikka mulla on alkuperäinen 94 asteinen termari niin ei taho lämmöt pysyä matkaajossa 90, valuu sinne 85-80 asteen tienoille :no:
Astra H GTC -05 Z20LER
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

Robertx kirjoitti:
Jartsa kirjoitti:
Schimanski kirjoitti:
G-Astrassa , B-Vectrassa ja C-Vectrassa käytetään Z22SE - koneen yhteydessä vain F23SR - laatikkoa.
niin,erot on peräruuvissa.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Edelleen, noissa kaikissa mainitsemissani autoissa on tuon F23SR - laatikon kanssa tuolla Z22SE - moottorilla täsmälleen sama perävälitys.
Vastaa Viestiin