C20XE virittäminen

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja madi »

on varmana jo melko heikot männät tuossa vaiheessa jos o otettu enemmän kuin 1mm pois
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Kadett C City 2.0 16v Turbo -76 "FakeXE"
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

Olen käyttänyt 1,5mm ammeeksi sorvattuja XE:n mäntiä ahdetussa NE:ssä, ei ainakaan ollut ongelmia minulla näissä. Käyttää vaan takomäntiä, tunnistaa siintä numerosarjan lopussa olevasta P-kirjaimesta.

On tuollainen sorvattu mahlen mäntä aika heikko loppupeleissä, tuollaiset ylimääräiset venttiilikolot tulee aika helposti...
JuhMal
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja JuhMal »

Mulla oli vaparissa Briteistä ( Trechii ) tilatut männät. Otin niiden venttiili koloista pois noin 1 mm. nokan penkissä säätämistä varten. No, nokan ajoituksia ei sitten jaksettu säätää penkissä kun antoi muutenkin ihan sopivasti. Ei vaan tullut pitkäikäinen kone, männät hajosi. Männät olivat lähteneet murtumaan juuri näiden 1mm. lisäkoneistuksien kohdalta jatkuen männärenkaiden uraan. Puristukset olivat vakiot. Kolon pohja = koneistusterän reuna oli ihan järkevällä ärällä joten senkään ei pitänyt aiheuttaa mitään epäjatkuvuuskohtaa. Tämän perusteella voisi olettaa että laesta voi ottaa jonkin veran pois koska se ei välttämättä ole heikoin kohta.
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

Palotiloista hiukan pois ja männistä se ulokereuna pois ja paksumpi tiiviste niin eiköhän niillä puristuksilla uskalla +1bar laittaa kunhan sytkä on kunnos...
Mulla oli vanhassa koneessa xe männillä n.8.7 puristukset ja 1.6 bar eikä mitään ongelmia alakerran kans, uusi omista hajotti männät kun leikki megan kans vauhdeissa :(
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Danceward
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Danceward »

En tiedä saanko tätä tänne linkittää kun uusi olen, mutta jos sinulta löytyy auto c20xe koneella ja olet kiinnostunut sen myymään max 3k. hintaan, niin vilkaise osto ilmoitustani - > http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=16&t=217930
Hartsa__90
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja Hartsa__90 »

Ajattelin ihan mielenkiinnon vuoksi kysyä, olen lukenut täältä, että jotkut on siistiny vakio pakosarjasta hitsaussaumat.. onko sillä oikeasti nyt muka jotain merkitystä, onko ne saumat putken sisä vai ulkopuolella?
Insignia Sports Tourer OPC-Line 1.5T -19
Vectra OPC -06
GSi 16V
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja GSi 16V »

Hartsa__90 kirjoitti:Ajattelin ihan mielenkiinnon vuoksi kysyä, olen lukenut täältä, että jotkut on siistiny vakio pakosarjasta hitsaussaumat.. onko sillä oikeasti nyt muka jotain merkitystä, onko ne saumat putken sisä vai ulkopuolella?
Vakio sonninpallipakosarja punakantisissa (C20XE ja 20XE) on aika tökeröä jälkeä, joten vakiosarjaa on ihan suotavaa hieman siistiä. Ainakin nyt sisältä, mutta päältäkin voi jos haluaa. Pelkästään Lexmaul/Martelius/Fingerros/RR-exhaust/Risse -pakosarjoihin siirtymisessä säästää jo vaivan.
Ei tarvi soosata, muutaku kiinni vaan. Tietenkin paras aina mittatilaussatsi, joka tehdään juuri haluttujen muiden muutosten mukaan/tueksi.

Mulla yks jouten Lexmaul street-pellipakosarja 4-2-1, ollut yhden kesän mun Kaddussa, nyt mittatilaussatsi kiinni, mallia Kosonen E.
Sarjan hinta 300€/en tingi.
"On tämä saatana työmaa!"
Hartsa__90
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja Hartsa__90 »

En nyt kovin viritysmielessä ole, joten vakio satsia en vaihda, viri satsiin.. ainoastaan tuon "uuden" vakio satsin vaihdan, koska nykyinen vähän heikolla hapella loppupäästä. Jos nyt sisäpuolelta siistin nuo saumat, eli ulkopuolelle pittää vetää saumat, että kestäis? Virtauksia ei varmaa pahemmi paranna jos meen hiomaan ne saumat sisäpuolelta pois?
Insignia Sports Tourer OPC-Line 1.5T -19
Vectra OPC -06
talani
'Agila'

Viesti Kirjoittaja talani »

Dbilas sarja tullut myyntiin. Tarkemmin myydään osia osiossa.
GSi 16V
'Diplomat'
'Diplomat'

Talanin sarja ei ole kyseisen moottorin viritykseen tarkoitettu, täälä jauhetaan punakansista, ei mistään ecotekeistä!
Danceward
'Kadett'
'Kadett'

Mikä mahtaa olla suuntaa antava hinta jos käy säädättämässä penkissä tuon imunokan kohdalleen ? kääntelenkö itse sitä pyörää sielä dynossa vai tekeekö sen joku muu ?
Keme
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Keme »

Danceward kirjoitti:Mikä mahtaa olla suuntaa antava hinta jos käy säädättämässä penkissä tuon imunokan kohdalleen ? kääntelenkö itse sitä pyörää sielä dynossa vai tekeekö sen joku muu ?
No, soita sinne dynoon mihin aattelit mennä ja kysy sieltä. Problem solved, next.
JEEEEEEEEEEEEE!
Danceward
'Kadett'
'Kadett'

Kysyinkä mä ohjeita miten soitan dynoon ja kysyn paljonko maksaa ? en. vaan omakohtaisia kokemuksia. uskon että täältä löytyy montakin jotka on käynyt dynossa säädättelemässä.

Toinen asia, tuoko tuo kaasuläpän reikien tukkiminen oikeasti jotain selvää tehoa/hyötyä ?
Keme
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Keme »

Sori ku en muistanu, että kaikissa Suomen dynoissa toi maksaa saman verran. Mulla tais maksaa joskus säätö 90e/h.

Jos ois joku tarpeeks tarkka mittalaite, ni voisha tota nokan ajotusta jossain määrin arvioida itekkin. Tarpeeks monta samanlaista vetoa samalla tien pätkällä ja siitä sitten katselisi mihin suuntaan ajat menee. Hankalahkoa ja vaatii harrastuneisuutta, mutta onnistuisi kai sekin.
JEEEEEEEEEEEEE!
GSi 16V
'Diplomat'
'Diplomat'

Purkaat kotona jo ennen penkkiin lähtöä jakopään kopan veke, niin pääsee säätäjä heti tekemään sitä, mistä sille oikeesti halutaan maksaa. Hintoja on monenlaisia, mutta omien kulkineiden säädöt hoitunu aina 100-200€ välissä. Ja on ollut tuplakaasarivehkeitä, läppärunkovehkeitä säädettävin ohjauksin, tavis ruiskuja kaasuläpällä ilman sen suurempia muutoksia.. toiset vaatii enemmän säätöä, mitä toiset. Imunokan ajoituksella koneen luonnetta ja vääntökäyrää saadaan rukattua paremmin omaan perseeseen sopivaksi, mutta hyvä olisi asentaa säädettävä pa-paineensäädin, muuten on turha nokkia ajotella.

Tiedustelet hyvissä ajoin mitä pitää tehdä ja mitä hankkia, ennen penkkiin menoa, ettei tule turhaa reissua tyyliin: Nyt on katottu kartat, mutta mistään ei mitään säädettävää löydy joten onnea vaan.

Jos puhutaan (C)20XE'n orginal kaasuläpästä, niin moni on poistanut siitä läpästä sen alumiinisen puolikuun muotoisen möltin ja poppareilla tukkinut läpästä ne pari reikää, en usko että tuolla mitään sen kummempaa hyötyä saavutetaan, tietenkin nilkka oikoosena (läppä auki) ilmaa virtaa sen verran enemmän siittä läpi, kun se möltti on pois, mutta jos toimivassa koneessa on esim vakiona 160hv/220Nm niin ei tuolla modauksella kuuhun lennetä. Miettikää niitä oikeita paikkoja, mitä parannella. AINA on hyvä käydä säädättämässä ja keskustella jonkun velhon kanssa mitä lähtisi tekemään, kaikenmaailman haistavittu -virityksiä kun on joka nurkalla ja armottomia lupauksia muuten vakioon koneeseen. Uskokaa jo että samcon siniset vesiletkut ei auto kyyditä nopeammin tai se AD-varaosaliikkeen 9,90€ maksava "vapari" ei tuo 15hv/20Nm tuohon koneeseen, ei vaan tuo.

Itse penkissä halusin tuonkin myytin murtaa ja jarrutettiin laadukkaalla vaparilla (jolle keulasta tuotu 2kpl ISOA ilmaputkea), niin 188hv/211Nm. Penkittäjän kanssa sovimme jo ennakkoon että testataan orginal 20XE'n filtteriboksia vaparin jälkeen, yhdellä ilmanottoletkulla joka tulee sisään vakiopaikasta. Boksissa uusi ÖLJYÄMÄTÖN Simotan paneelisuodatin, lappu lattiaan ja 191,6hv/220Nm. Että näin. Penkittäjä selitti juurta jaksaen kuinka on nuorille klopeille yrittänyt takoa päähän, että vapari ei kaikissa kombinaatioissa ole se tehokkain, vaikka miehekkäät imuäänet sillä tuleekin.

Imuilman pyörteily kun on suuressa roolissa vaparin kanssa ja juurikin tämä pyörteily kuljettaa tulikuumaa ilmaa suoraan hehkuvalta pakosarjalta filsan ympärille ja aina vaan häjympää tekee. Yksi hyvä tai parempi vaihtoehto on rakentaa itse kartiosuodattimen ympärille kotelo, tekee vaikka lämpöäeristävästä materiaalista seinämät ja kansi sitten pleksistä, niin voi tarkkailla kuinka paskainen se on. Kotelon pohjasta ja etukulman tietämiltä tuo ilman sisään sopivilla/järkevillä imuilmaletkuilla ja a'vot, se on siinä.
Vastaa Viestiin