1.6-2.0 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
|vectraman|
OCF Member 2021

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja |vectraman| »

hukkis kirjoitti:Laajakaista seosmittari on melkein ehdoton säätöhommissa.Vähän samantyyppisiä kombinaatioita on saatu kohtuullisesti toimimaan,mut varmasti esim. megalla paljon paremmin.
http://www.race.fi/fi/product/12927-Vem ... +52mm.html Tuota eräs tuttukin suositteli, mitähän eroa tuolla v2 ja tavallisella versiolla on muutakuin hinta? Olisi sopivasti tarjouksessakin kun vain olisi edes tuon verran nyt rahaa.. :D
JUKSU
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja JUKSU »

smppa kirjoitti:
JUKSU kirjoitti:
smppa kirjoitti:Onko kukaan sovittanut XEV:n kaasuläppää NE:n imusarjaan?
Itse yritin viritellä tuota kiinni, jako menee suoraan mutta kaasuvaijerin kulma ja tyhjäkäyntimoottorin putken virittely tuntui liian vaikealle niin päätin laittaa xev läpän ne kaasuläppäkoteloon ,pääsi paljon helpommalla.
Ohensitko läppää, vai vaihdoitko akselin?
Ohensin läppää..
Manta-B-83
smppa
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja smppa »

JUKSU kirjoitti:
smppa kirjoitti:Ohensitko läppää, vai vaihdoitko akselin?
Ohensin läppää..
Ei akseleita näköjään helposti vaihdakaan päikseen, kun XEV:n akseli on paksumpi. Just suunnittelin vivustoa uusiksi....
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
JUKSU
OCF Member 2018
OCF Member 2018

smppa kirjoitti:
JUKSU kirjoitti:
smppa kirjoitti:Ohensitko läppää, vai vaihdoitko akselin?
Ohensin läppää..
Ei akseleita näköjään helposti vaihdakaan päikseen, kun XEV:n akseli on paksumpi. Just suunnittelin vivustoa uusiksi....
Siksi juuri ohensin tuota läppää ,kun XEV:n läppä on aavistuksen paksumpi.
Manta-B-83
|vectraman|
OCF Member 2021

Mulle ei nyt aukea mitä hyötyä tuosta xev läpästä ne läppäkotelossa on? :D Vai onko mulla menny joku muu juttu ohi ja siksi en tajua.. :oops:
smppa
OCF Member
OCF Member

|vectraman| kirjoitti:Mulle ei nyt aukea mitä hyötyä tuosta xev läpästä ne läppäkotelossa on? :D Vai onko mulla menny joku muu juttu ohi ja siksi en tajua.. :oops:
Se on muutaman millin isompi...
Vectran italianserkku
JUKSU
OCF Member 2018
OCF Member 2018

smppa kirjoitti:
|vectraman| kirjoitti:Mulle ei nyt aukea mitä hyötyä tuosta xev läpästä ne läppäkotelossa on? :D Vai onko mulla menny joku muu juttu ohi ja siksi en tajua.. :oops:
Se on muutaman millin isompi...

55mm = 58mm
Manta-B-83
|vectraman|
OCF Member 2021

Muttasiis ootteko kairannu sitä ne koteloa jollakin sitten isommaksi kun minun järjen mukaan muuten ei 3mm isompi läppä mahdu sinne :lol: Ja jos ootte niin millä, itse veikkaisin ja varmaan myös tekisinkin sen sorvilla jos suurentaa sitä koteloa. :) Vois mullakin jo auttaa kun kairais tuon 3mm tuota koteloa ja pistäis sen xev kaasuläpän ja vielä sitä akselia viilaa ohkasemmaksi :P
JUKSU
OCF Member 2018
OCF Member 2018

|vectraman| kirjoitti:Muttasiis ootteko kairannu sitä ne koteloa jollakin sitten isommaksi kun minun järjen mukaan muuten ei 3mm isompi läppä mahdu sinne :lol: Ja jos ootte niin millä, itse veikkaisin ja varmaan myös tekisinkin sen sorvilla jos suurentaa sitä koteloa. :) Vois mullakin jo auttaa kun kairais tuon 3mm tuota koteloa ja pistäis sen xev kaasuläpän ja vielä sitä akselia viilaa ohkasemmaksi :P

Sorvissa itse pyöräytin koteloa.
Manta-B-83
Kobbel
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Mitäs täällä tiedetään tuosta ainakin B-Omegoissa olevasta X20SE koneesta ? Löytyykö paljonkin samaa esim. C20NE kanssa ?
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Themazgu
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

Kobbel kirjoitti:Mitäs täällä tiedetään tuosta ainakin B-Omegoissa olevasta X20SE koneesta ? Löytyykö paljonkin samaa esim. C20NE kanssa ?
eikös tuo lie teknisesti sama, mutta ruisku ja sen kaikki osat +imusarjasta alkaen erilaiset.
radet
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja radet »

Paljonko uskaltaa kannen korkeudesta plaanaa pois? kysees 20ne kansi. kannataako muuta tehdä kannelle kansi rempan yhteydessä?
Astra F Turbo (B204)
smppa
OCF Member
OCF Member

radet kirjoitti:Paljonko uskaltaa kannen korkeudesta plaanaa pois? kysees 20ne kansi. kannataako muuta tehdä kannelle kansi rempan yhteydessä?
Muistaakseni tässä ketjussa mainittiin 2mm maksimiksi, mitä pystyy ottaa kannesta. Höyläyksen määrä riippuu myös käytettävistä männistä ja tavoiteltavasta puristussuhteesta...

Kannattaa tietysti. Esimerkiksi: pyöreät tai ainakin monikulmaiset seetit, venttiilien hionta, imusarjan (ja miksei pakosarjankin) kohdistus kanteen, ohjuripattien ohennus ja valuvikojen putsaus kanavista.

Samoja juttuja on just itellä työn alla. Imusarjan ja kannen liitoksessa ainakin on useampi milli rappua, pakopuolta en ole tutkinut kun ei ole ylimääräisiä pakosarjoja.
Vectran italianserkku
radet
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja radet »

eli mitäs mun pitäs koneistajalle sanoa ku haluun virtaavan kannen? :lollis:

ne ei kuiteskaa ymmärää ku rupeen jtn höpisee niille :D

tasoplaanaus, kannen lasku 1.5mm. seettien pyöristys, imusarjan kohdistus kanteen? noilla eväillä pärjänneen koneistajan kanssa? ja toki kaipaa ne vissiin tupon rahaakin :/

ei oo koskaa tarvinnu ite ennen viedä kantta koneistukseen. vaik muutama moottori onkin kasattu aikoinaan.

kannattaa vissiin samalla vaihtaa mun 18e nokka akseli nokka pukkiin kiinni? eikös se vähän jyrkempi ole kuin 20ne nokka?

nois koneis vissiin selvät jako merkit löytyy? pelti satsikin sinne pitäs kans tyrkätä.
Astra F Turbo (B204)
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

radet kirjoitti:eli mitäs mun pitäs koneistajalle sanoa ku haluun virtaavan kannen? :lollis:

ne ei kuiteskaa ymmärää ku rupeen jtn höpisee niille :D

tasoplaanaus, kannen lasku 1.5mm. seettien pyöristys, imusarjan kohdistus kanteen? noilla eväillä pärjänneen koneistajan kanssa? ja toki kaipaa ne vissiin tupon rahaakin :/

ei oo koskaa tarvinnu ite ennen viedä kantta koneistukseen. vaik muutama moottori onkin kasattu aikoinaan.

kannattaa vissiin samalla vaihtaa mun 18e nokka akseli nokka pukkiin kiinni? eikös se vähän jyrkempi ole kuin 20ne nokka?

nois koneis vissiin selvät jako merkit löytyy? pelti satsikin sinne pitäs kans tyrkätä.
Helpommalla pääset, ku viet sen kannen kansivirittäjälle. Esim. sillä suunnalla (pk-seutu) on mm. OCF-jäsenetuyritys Kansiset, jonka mesta on Espoossa.

http://www.kansiset.net/index.php?optio ... &Itemid=54

Saastamoinen kyllä tietää, mitä kannelle on tehtävä, kun niitä ammatikseen laittelee.

Toinen hyvä kannentekijä on täällä Riihimäellä tuo Mattilan Sakke.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vastaa Viestiin