Omega A V6t

Esittele Opel-projektisi tai autosi
-ASL-
'Kapitän'
'Kapitän'

Re: Omega A V6 twinturbo

Viesti Kirjoittaja -ASL- »

NipaCossi kirjoitti:Suuttimista on turha spekuloida, jos noi loppuu kesken niin MP Autotech (http://www.mpautotech.com) myy edukkaasti EV14 suuttimia.

Projektista sen verran että lähinnä vierestä on tullut seurailtua. Työmäärä on aivan älytön, tunteja on turha laskea. :bonk: Isot propsit siitä että hommat on tehty itse, tokihan koneistukset on tarttenut ulkoistaa (tasapainotusvermeitä&isoa sorvia harvemmin maatilalta löytyy) mutta muuten on projektin aloittanut tehnyt itse. Vastoinkäymisiä on ollut - paljon - niistä ei vain tässä ole raportoitu. Jokunen lätkä on peltiä on tuohon ooppeliin kulunut (myös allekirjoittaneen tinaamana). Ulkoistaminen alkanee siitä kun auto saadaan käyntiin, oon luvannut jelppiä säätöhommissa.

Pyydän kiinnittämään huomiota erityisesti etupalkkiin ja adapteriin joka tarvittiin painelaakerille kytkinmuutoksen takia.

Over and out.
Tuo suuttimien päivitys vois olla oikeasti järkevää tässä vaiheessa.. Tosiaan nuo nykyiset suuttimet hommasin ku oli vielä vaparikone suunnitelmissa. Suurempien suuttimien myötä vois olla mahiksia suomen ensimmäiseen(?) E85-omegaan, MP Autotech? :wink:

Jokunen tunti on kyllä vierähtänyt auton parissa ja mahdollisimman paljo koittanu tehdä itte. Eilen tuli vedettyä ahtoputket ja jotain vesiletkuja. Kojelauta tuli myös mallailtua paikalleen noitten kaarien kanssa. Ei kenelläkään löytyis valokuvia/räjäytyskuvia miten nuo vesiletkut menee alunperin MV6:ssa? Ja samoin kaikki alipaineletkut. Eihän tätä pysty justiin niinku alkuperästä tekeen, mutta ois hyvä tietää miten ne alunperin on ollu.. Joku kun unohti ottaa tarkempia kuvia ja merkata ku revin tuota konetta irti. :roll: sähköt on kyllä merkattu, mutta siihen se sitten jääkin.
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Siirtelin äsken joskus muinoin ottamiani kuvia koneen takapäästä löytyvistä alipaine yms. letkuista tänne: http://kuvablogi.com/blog/4794/6/
Kansion loppupäästä löytyy jokunen kuva ja kuvat suurenee klikkailemalla ni ei tarvi ihan suurennuslasilla tiirailla.

Noista letkuhässäköistä on "mahdoton" kuvata sellaisia kuvia että niistä pääsis näkemään mikä tulee mihinkin mutta toivottavasti noista on edes jotain apua. Varmaan pääset helpommalla etuosan letkujen kanssa ku meet jonkin mv6:n konepellin alle möyrimään kamera kourassa. Tuonne takapäähän ku ei mahdu edes kamera mistään välistä :lol:

Tuo E85 on hyvä idea, itekkin sitä oon miettiny. Luulen kuitenkin että ennen sitä kannattaa laittaa veivit vaihtoon tai ainakin oon ymmärtänyt että ne taitaa olla vähän sellainen sulake noissa koneissa.
Todennäköisesti väärässä.
millenium
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja millenium »

Näyttää todella Mahtavalta....!
Senator B C30se v.i.p/Senator B c30se/Omega A "Lotuslook" c30se/Omega 3000 c30se./Omega B2 M57(2.5dti)./Omega B2 M57(3.0dti).
Jones-
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Jones- »

Kyllä vähän voi laakereita alkaa pelottamaan tuo 11 puristus :D
._.
-ASL-
'Kapitän'
'Kapitän'

omega16T kirjoitti:Siirtelin äsken joskus muinoin ottamiani kuvia koneen takapäästä löytyvistä alipaine yms. letkuista tänne: http://kuvablogi.com/blog/4794/6/
Kansion loppupäästä löytyy jokunen kuva ja kuvat suurenee klikkailemalla ni ei tarvi ihan suurennuslasilla tiirailla.

Noista letkuhässäköistä on "mahdoton" kuvata sellaisia kuvia että niistä pääsis näkemään mikä tulee mihinkin mutta toivottavasti noista on edes jotain apua. Varmaan pääset helpommalla etuosan letkujen kanssa ku meet jonkin mv6:n konepellin alle möyrimään kamera kourassa. Tuonne takapäähän ku ei mahdu edes kamera mistään välistä :lol:

Tuo E85 on hyvä idea, itekkin sitä oon miettiny. Luulen kuitenkin että ennen sitä kannattaa laittaa veivit vaihtoon tai ainakin oon ymmärtänyt että ne taitaa olla vähän sellainen sulake noissa koneissa.
Kiitos kuvista, niistä oli apua! Luulen että loput letkut saan vedettyä ihan maalaisjärjen avulla. Ehkä.
GreadR kirjoitti:Kyllä vähän voi laakereita alkaa pelottamaan tuo 11 puristus :D
Niimpä.. Yhellä kaverilla täälläpäin tosin on remmiahdettu MV6. Muuten avaamaton kone paitsi että nokat ja suuttimet vaihettu ja moottorinohjausta ropattu. Kestäny hyvin sen reilu 300hp mitä sieltä on penkitetty. Tässä virityksessä on kyllä vähän enemmän noita "sulakkeita", että paha sanoa mistä ensimmäisenä porsii.. :D

Kiitos kaikille vaan kommenteista, tsemppaa vähän touhaamaan tämän kanssa. :yes: Ja special thänks vielä NipaCossille kun on ollut mukana värkkäämässä ja hommaillut osia. Jospa tämä vielä saadaan liikkeelle! -(z)-
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Hyvä että kuvista oli apua. Mulla kun on tullut jo tavaksi kuvata kaikki mitä ei oo ennen tehnyt. On sitten helpompi kasata ku ei tarvi luottaa muistikuviin. Varsinkin ku nykyisin ei edes tiedä koska kykenee mitään kasaamaan ja kun tuo muistikin on alkanu vähän heikentyä joiltakin osin tän sairastelun takia.

Itte en olis huolissani laakereista jos siellä vaan on kaikki välykset mitoissaan. Suurempi huoli on edelleenkin nuo veivit joita ei ole missään kehuttu kovinkaan kovaa rasitusta kestäviksi. Uskoisin kyllä että ei nekään ongelmaksi muutu jos ei ala paineilla hulluttelemaan ja huuhtelu pelaa kunnolla eikä pakopaine pääse nousemaan suuremmin.
NipaCossi
'Agila'

Viesti Kirjoittaja NipaCossi »

-ASL- kirjoitti:
NipaCossi kirjoitti:Suuttimista on turha spekuloida, jos noi loppuu kesken niin MP Autotech (http://www.mpautotech.com) myy edukkaasti EV14 suuttimia.

Projektista sen verran että lähinnä vierestä on tullut seurailtua. Työmäärä on aivan älytön, tunteja on turha laskea. :bonk: Isot propsit siitä että hommat on tehty itse, tokihan koneistukset on tarttenut ulkoistaa (tasapainotusvermeitä&isoa sorvia harvemmin maatilalta löytyy) mutta muuten on projektin aloittanut tehnyt itse. Vastoinkäymisiä on ollut - paljon - niistä ei vain tässä ole raportoitu. Jokunen lätkä on peltiä on tuohon ooppeliin kulunut (myös allekirjoittaneen tinaamana). Ulkoistaminen alkanee siitä kun auto saadaan käyntiin, oon luvannut jelppiä säätöhommissa.

Pyydän kiinnittämään huomiota erityisesti etupalkkiin ja adapteriin joka tarvittiin painelaakerille kytkinmuutoksen takia.

Over and out.
Tuo suuttimien päivitys vois olla oikeasti järkevää tässä vaiheessa.. Tosiaan nuo nykyiset suuttimet hommasin ku oli vielä vaparikone suunnitelmissa. Suurempien suuttimien myötä vois olla mahiksia suomen ensimmäiseen(?) E85-omegaan, MP Autotech? :wink:
Kasivitoselle säätäminen onnis-tuu. Otetaan eka bensalla selvää mistä löytyy se sulake. :)
-ASL-
'Kapitän'
'Kapitän'

Päivitellään tätäkin välistä. Pääsiäisenä tuli vietettyä jokunen tunti hallilla ja jotain koitin värkätä: Pohjapanssarin taiteilin 2mm valumiinilevystä, suojaa vähän tuota syyläriä ku tulee melko alas ja jos tuo pitää konehuonetta paremmin puhtaana. Poikkituli syntyi kuin itsestään vanhan navetan maitoputkista ja siihen värkkäsin samalla puolalle kiinnityksen, kun ei muutakaan järkevää paikkaa sille löytynyt. Maalata vielä pitäis (tai kiillottaa..). Lämppärin kennolle sekä turboille on nyt vesikierto valmiina, paisuntasäiliö pitää vielä kehitellä että saa nestepinnan tarpeeks korkealle.

Bensalinjat alkaa oleen muuten valmiina, mutta kerääjäsäiliö on vileä vähän vaiheessa. Tein heti 10mm linjat niin ei ala heti ahistaan. 570cc suuttimet pitäis tulla tällä viikolla, sain vanhat myytyä niin piti nyt tilata suuremmat. Megasguirtille alkaa oleen piuhat vedetty ja selvitin myös auton oman johtosarjan (valot ym). Sai kyllä istua perse ruvella noitten johtojen kans ja paljo lähti ylimäärästä piuhaa pois. Löin johtosarjasta piuhat akkuun kiinni tuossa hallin lattialla ja kokeilin siinä että kaikki pelaa. Mukavampi etsiä mahdollista vikaa kun johdot on levällään lattialla kun että ois liimattuna autoon.. Kun kaikki näytti pelaavan niin johdot takaisin nippuun ja paikalleen autoon.

Vielä pitäis öljynlauduttajalle vetää letkut, sekä viimeistellä ahtoputket ja laittaa takas paikalleen. Megalle pitää vielä pari relettä ja sulaketta asentaa ja tosiaan ne suuttimet vaihtaa. Sitte alkaaki oleen sillä mallilla että sais lyä töpselin kiinni boksiin ja alkaa perehtyä tuohon megasquirtin maailmaan. Näitten linkkien takaa löytyy muutama kuva noista yllä mainituista. Poikkituki sekä pohjapanssari ja johtosarjat. Eteenpäin.
1STgear
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja 1STgear »

omega16T kirjoitti: Itte en olis huolissani laakereista jos siellä vaan on kaikki välykset mitoissaan. Suurempi huoli on edelleenkin nuo veivit joita ei ole missään kehuttu kovinkaan kovaa rasitusta kestäviksi. Uskoisin kyllä että ei nekään ongelmaksi muutu jos ei ala paineilla hulluttelemaan ja huuhtelu pelaa kunnolla eikä pakopaine pääse nousemaan suuremmin.
Mielenkiinnolla lueskellut tätä projektia, ja varmasti tulee hauska peli, takaveto on kuitenkin se oikea tapa siirtää voima tiehen :-)

Veivit on kestäny hyvin meidän ahdetussa V6 astrassa, vääntöä yli 500nm ja tehoja 340hv painetta on 0,6bar. Kilometrejäkin sillä on tullut kaikenkaikkiaan ihan kohtalaisesti, ja kaasujalkaa ei ole säästelty.

Jossain se raja tulee varmasti vastaan, mutta jos kaikki toimii, eikä ala hulluttelemaan, niin kyllä sen nipussa saa pidettyä. Suuttimet tuossa meidän rakennelmassa on 420cc, ja purkkaa laskettu vaihtamalla c20let männät, mäntiä ei olisi tarvinnut vaihtaa jos paineet pysyy noissa lukemissa.
-ASL-
'Kapitän'
'Kapitän'

Noniin, tilannepäivitystä. Tekniikka ollut jo hyvän tovin nipussa ja sähköt vedettynä, alusta myös kasassa, jarrut ilmattuna jne. Nyt vielä ku sais käyntiin niin pääsis testaileen ja ihmetteleen.

Ongelma on kuitenkin seuraava: megalle ei tule signaalia VR-anturilta. Yhteys läppärin ja megan välillä toimii moitteetta, kaikilta muilta antureilta tulee tieto niinkuin pitääkin. VR-anturi on alkuperäinen ja omalla paikallaan ihmettelemässä tuota ooppelin omaa 60-2 trikkeriä. Antruin ja trikkerin välillä n.1-2mm ilmarako, tarkemmin ei saanut mitattua. Anturi on myös todettu toimivaksi, teettää jännitettä kun heiluttelee jotain metallikappaletta edessä ja startatessakin jännite heittelee, mitä nyt yleismittari kerkeää mukaan. Oon kokeillut säätää VR-anturin potikkaa tuolta boksin sisältä, mutta ei tunnu olevan vaikutusta tai sitte en vaan osaa ajaa sitä. Se sininen pieni laatikko keskellä boksia, jossa on pieni ruuvi päällä. Kun megaan kytkee virrat niin pumppu käy pari sekunttia ja ledit välähtää ja sitten sammuu. Akkujännite on myös tarpeeksi korkea. Jos joku enemmän megasquirttien kanssa värkännyt sattuu lukemaan, niin oisko ideoita mitä kokeilla seuraavaksi? Voiko megan asetuksissa olla jotain radikaalia, mikä voisi vaikuttaa tuohon signaaliin?

Viime päivityksen jälkeen tosiaan tekniikka on kasattu kokonaan ja kaikki öljyt ja neseet on sisällä. Bensalinjat myös valmiina ja suuttimet vaihettu noihin 570cc. Penkit laitoin myös kiinni ja värkkäsin jonkinlaisen mittariston. Öljynpainevalo on ainakin riittävä. :D Pari mittaria tulee vielä tohon A-pilarin kaariputkeen. Muutama uusi kuva konehuoneesta ja mittaristosta sekä penkeistä.
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Tarviiskohan tuon mallin kmpurantunnistin sen vr-muuntimen väliin? Hyvälle näyttää Omega :thumbsup:
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja telwin »

omega16T kirjoitti:Tarviiskohan tuon mallin kmpurantunnistin sen vr-muuntimen väliin? Hyvälle näyttää Omega :thumbsup:
Tarvii se.
Heinonen
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Heinonen »

Ei ms2 tarvi erillistä vr muunninta. Itsellä tarvi olla alle 0,5mm rakoa että rupesi toimimaan. Siinä boksissa on toinenkin samanlainen potikka anturin säätöön. Näin siis ainakin v3.0 levyn kanssa.
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Riippuu tosiaan levyversiosta onko siinä se vr-muunnin. 2.2 ei ole mutta 3.0 on riippumatta onko MS1, 2 vai 3. Tai näin ainakin itse olen ymmärtänyt.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja telwin »

Sämä kirjoitti:Riippuu tosiaan levyversiosta onko siinä se vr-muunnin. 2.2 ei ole mutta 3.0 on riippumatta onko MS1, 2 vai 3. Tai näin ainakin itse olen ymmärtänyt.
Ahaa,että se menee silleen.
Vastaa Viestiin