Diesel koneiden viritys

Diesel moottoreiden viritys ja rakentelu keskustelu
Matson^
'Kapitän'
'Kapitän'

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Matson^ »

obdII kirjoitti:
Matson^ kirjoitti:Ja kyllä kaiken saa rikki jos haluaa, mutta tarkoitinkin että oikeanlainen ohjelmointi kuormittaa moottoria paljon vähemmän samalla tai jopa suuremmalla tehon lisäyksellä kuin "boxi-virtitys"
Kiinnostus heräsi, missähän hämeessä olisi ammattinsa osaavaa ohjelmointia tarjolla?
nipponkippo kirjoitti: sitte tulee laatikko vastaan noin 400nm jälkeen
Vectra C 1,9DTH automaattiloota, nyt vääntöä 320nm, tahtoisin tonne 400nm tai yli ja varsinkin alakierroksille 1500rmp alkaen, vääntö alkaa nyt vasta yli 2000rmp kohdalla ja sitten lähtee kyllä mukavasti. :lol:
Mutta kestääkö loota? :-?
Onko Leppäkorpi liian kaukana? Sieltä ainakin löytyisi tuo LTR, joka on kyllä tällä hetkellä alansa ehdoton huippu.

Ooppelin laatikoista en osaa sanoa mitään, kun en ole niihin tutustunut.. mutta kyllähän noissa yleensä on vähän varmuuskerrointa laskettu, toki alavääntö ja varsinkin tuo haaveilemasi 400nm on aika moista myrkkyä noin pienillä kierroksilla, varsinkin kun todennäköisesti aijot sitä myös käyttää :D Mutta en tosiaan tiedä kun en noita laatikkoja tunne, kannattaa kysyä itse gurulta mitä on mieltä ;)
| BMW | e61 535dA | Sport Edition | 2010 |
| Mercedes-Benz | Vito | 116CDI | 4x4 | 2012 |
| Opel | Astra G | 2.2 Sport | 2004 |
| Opel | GT1900 | 1969 |

ex. Astra H 5D | 535d M5-look | A3 2.0TDI | 330D | Omega 3.0 V6 | Astra G Coupe | Astra G 3D |
tomhyyt
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja tomhyyt »

Onkos pääkaupunkiseudulla ketään osaavaa ohjelmoijaa ? Tekisi mieli käyttää oma kulkine ohjelmoitavana ja kyseessä 17.DTI astra isuzun koneella. boxeja löytyy vähänlaisesti ja kaipaisin kuitenkin vähän enemmän tehoa, kuin sen 66kW mitä boxit lupaavat.
Opelisti02
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Opelisti02 »

Eikös tossa ylempänä mainita LTR Racing, se löytyy myös Helsingistä.
tomhyyt
'Kapitän'
'Kapitän'

Opelisti02 kirjoitti:Eikös tossa ylempänä mainita LTR Racing, se löytyy myös Helsingistä.
Täytynee kysäistä heiltä tekevätkö DTI koneisiin ohjelmointeja. Heidän kotisivuilla on maininta opelin kohdalla "Saatavana custom-ohjelmointi kaikkiin CDTI-moottoreihin, vuosimallit 2000-2009." Saas nähdä sitten :)
vilzu88
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja vilzu88 »

tomhyyt kirjoitti:
Opelisti02 kirjoitti:Eikös tossa ylempänä mainita LTR Racing, se löytyy myös Helsingistä.
Täytynee kysäistä heiltä tekevätkö DTI koneisiin ohjelmointeja. Heidän kotisivuilla on maininta opelin kohdalla "Saatavana custom-ohjelmointi kaikkiin CDTI-moottoreihin, vuosimallit 2000-2009." Saas nähdä sitten :)
Kyllä ne teköö cdti koneeseenkin. Mun omaan tulossa ohjelmaa täs kuukauden sisällä joka on juurikin tua samanlaane kones. enää ku tietääs että paljonko viittiis ottaa irti :D semmosta 180 heppaa oon aatellu ja vääntöä aattelin että jos sais sen vähä vajaa 400 nii vois vielä laatikko kestääkki.
tomhyyt
'Kapitän'
'Kapitän'

vilzu88 kirjoitti:
tomhyyt kirjoitti:
Kyllä ne teköö cdti koneeseenkin. Mun omaan tulossa ohjelmaa täs kuukauden sisällä joka on juurikin tua samanlaane kones. enää ku tietääs että paljonko viittiis ottaa irti :D semmosta 180 heppaa oon aatellu ja vääntöä aattelin että jos sais sen vähä vajaa 400 nii vois vielä laatikko kestääkki.
Tuo mun rakkine on siis 1.7DTI ja tehoa huimat 55kW. Ei taida kestää tuo kone ilman muutoksia paljoa noita tehoja. Attelinitse päästä lähinnä sinne 110+hp lukemiin niin jaksaa tuolla ehkä ajellakkin vielä
vilzu88
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja vilzu88 »

tomhyyt kirjoitti:
vilzu88 kirjoitti:
tomhyyt kirjoitti:
Tuo mun rakkine on siis 1.7DTI ja tehoa huimat 55kW. Ei taida kestää tuo kone ilman muutoksia paljoa noita tehoja. Attelinitse päästä lähinnä sinne 110+hp lukemiin niin jaksaa tuolla ehkä ajellakkin vielä
juu no ei sitte aiva oo sama mutta kuitenkin kyllä ne teköö mielestäni autoon ku autoon ohjelmaa. jos ei oo valmista ohjelmaa nii ne näpyttelöö paikan päällä sinne toimivan ohjelman. oon ollu ite todistamas.
tomhyyt
'Kapitän'
'Kapitän'

vilzu88 kirjoitti:
tomhyyt kirjoitti:
vilzu88 kirjoitti:
tomhyyt kirjoitti:
juu no ei sitte aiva oo sama mutta kuitenkin kyllä ne teköö mielestäni autoon ku autoon ohjelmaa. jos ei oo valmista ohjelmaa nii ne näpyttelöö paikan päällä sinne toimivan ohjelman. oon ollu ite todistamas.

Sainkin kyseisestä paikasta vastauksen jo sähköpostitse:

"Kaikki tuon ikäkauden astrat ovat olleet 2.0dti moottorilla.
Kirjan mukaan kuitenkin autossasi olisi vastaava ohjainlaite, mikä tarkoittaa että säätö on mahdollinen."

Eivät tainneet nyt sitä käsittää, että kysyin nimenomaan Y17DT 16V isuzun koneeseen tuota ohjelmointia. Ohjainlaite ei kuitenkaan ollut käsittääkseni samanlainen, kun opelin omissa koneissa.
Ile__
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Ile__ »

Onko kukaan selvittäny vielä että käviskö joku näistä nykyaikaisista muuttuvasiipisistä ahtimista tuon 2.0 16V DTi:n mini-Garrettin tilalle samaan laippaan tai onko joku tehnyt itse pakosarjan ja laittanut sitten muuttuvasiipistä näihin koneisiin?
Opel Omega MV6 -97
Teuwo
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Mulla oli X20DTL moottorissa vastaavasta 2.2 mallista kupattu VNT ahdin (GT18V).
Menee paikalleen jne. mutta hukkisturbolle tarkoitettu moottorinohjaus ei hanskaa erityisen hyvin nopeammin spoolaavan VNT ahtimen painepiikkejä joten maksimi ahdot joutuu jättämään aika kauas siitä mitä ahtimesta voisi irrota.

Käytännössä ECU boksissa pitäisi olla PID control boosteille, eli boksi reagoisi säätötoimissa pelkän imusarjan paineen lisäksi myös sen muutosnopeuteen.
Toinen konkreettisempi ongelma on se että tajuudet joilla boost control valvea mulkataan hukkisturboissa ja VNTssä ovat tyyten erilaiset joten wanha MSA 15.6 ecuboksi joka on PSG2 ja PSG 5 kaverina moottoreissa joissa on hukkisturbot ei välttämättä edes kykene hardiksen puolesta erityisen optimaaliseen VNT ohjaukseen.

B-Vectrassa on ollut vähän aikaa 2.2 mallissa erillinen ECU boksi (ennen pumpunohjais PSG16 tuloa joka on täysin integroitu kokonaisuus) joka osaa VNT kontrollin koska ko. mosassa oli VNT ahdin - mutta boksia on vaikea löytää ja siihen pitäisi tehdä ennakkokartat kokonaan uusiksi kun tilavuusero 2.0 ja 2.2 välillä on tehty stroukkaamalla 8mm iskua isommaksi 2.2 malliin. (Tai destroukkaamalla 2.0 pienemmäksi, miten perin nyt haluakaan ajatella.)

Useimmissa 2.2 moottoreissa on PSG16 pumpunohjain, ja näistä autoista ei voi ECU kupata koska niissä ei ole erillistä moottorinohjainta vaan kaikki toiminnallisuudet on tosiaan sisällytetty VP44 pumpun päällä istuvaan palikkaan.

Hyvin yksinkertaistetusti sanottuna: VNT ahtimen saa paikalleen mutta kaikkea hyötyä siitä ei saa irti.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Matson^ kirjoitti:Kulutusta ei boxeilla pysty pudottamaan. Sellainen illuusio voi toki välittyä ratin taakse koska auton moottorinohjaus ja ajotietokone eivät enää tiedä minkä verran soppaa koneeseen oikeasti menee kun arvoja huijataan boxeilla. Tankkausväli kuitenkin näyttää todellisuuden.
Jos boxi nostaa vain polttoaineen painetta, siis yleensä parantaa palamista ~ palaa tehokkaammin ~ parempi hyötysuhde ~ pienempi kulutus.

Minusta "boxi" voi laskea (ja laskeekin) käytännön kulutusta vrt boxin kanssa, kun kuormitus pidetään vakiona. Ajotietokoneen näytöt ovat sitten aivan oma lukunsa.

En tiedä yhtään ns. boxin asennuksen jälkeen mykäksi mennyttä autoa, mutta useita ohjelmoinnin jälkeen mykäksi menneitä autoja, siis ohjelmoinnissakin on omat riskinsä ja räätälöidyssä suuremmat kuin valmiissa ohjelmassa.

Virityksessä on aina riskinsä, mutta niistä saa myös vastinetta :-)

j.h
Ile__
'Admiral'
'Admiral'

Teuwo kirjoitti:Mulla oli X20DTL moottorissa vastaavasta 2.2 mallista kupattu VNT ahdin (GT18V).
Menee paikalleen jne. mutta hukkisturbolle tarkoitettu moottorinohjaus ei hanskaa erityisen hyvin nopeammin spoolaavan VNT ahtimen painepiikkejä joten maksimi ahdot joutuu jättämään aika kauas siitä mitä ahtimesta voisi irrota.

Hyvin yksinkertaistetusti sanottuna: VNT ahtimen saa paikalleen mutta kaikkea hyötyä siitä ei saa irti.
Oliko ahtopainemittari käytössä ja jos oli, niin minkälaisissa lukemissa paineet liikkui?
Jos oikein ymmärsin, niin sulla ei ollu tehty mitään moottorinohjaukselle kun oli tuo VNT-ahdin kiinni?

Minkälaiset ahdot tuossa koneessa on vakiona, kun ei itsellä ole mitään tietoa? Joku 0,7-0,9?

Minkälainen auto oli normaali liikenteessä käytökseltään, heräsikö se paremmin alakierroksilta?
Tuntuu tuo vakio paketti olevan aika pienellä kierrosalueella vetävä ratkaisu. Vähän korkeampi kierrosalue kuin rekassa, 1800-2500 on mun mielestä aikalailla se missä nämä X20DTH:t vetää parhaimmiten. Jääny sellainen vaikutelma kun mulla on nyt kolmas samanlainen B2 DTi Vectra, aikalailla samanlaisia olleet käytökseltään 200-340tkm ajettuina...
Opel Omega MV6 -97
Teuwo
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Ile__ kirjoitti: Oliko ahtopainemittari käytössä ja jos oli, niin minkälaisissa lukemissa paineet liikkui?
Jos oikein ymmärsin, niin sulla ei ollu tehty mitään moottorinohjaukselle kun oli tuo VNT-ahdin kiinni?

Minkälaiset ahdot tuossa koneessa on vakiona, kun ei itsellä ole mitään tietoa? Joku 0,7-0,9?

Minkälainen auto oli normaali liikenteessä käytökseltään, heräsikö se paremmin alakierroksilta?
Tuntuu tuo vakio paketti olevan aika pienellä kierrosalueella vetävä ratkaisu. Vähän korkeampi kierrosalue kuin rekassa, 1800-2500 on mun mielestä aikalailla se missä nämä X20DTH:t vetää parhaimmiten. Jääny sellainen vaikutelma kun mulla on nyt kolmas samanlainen B2 DTi Vectra, aikalailla samanlaisia olleet käytökseltään 200-340tkm ajettuina...
Vakio softa tilaa 1890mbar MAP, eli suomeksi 0,89bar ahtoja ja siihen se tapaa muutaman heilahduksen jälkeen asettua.
Nollista painaessa ahdot pomppaa kohti 3000-3500rpm välissä tapahtuvaa piikkiä.
Nälkävuoden pituisessa X20DTL=>X20DTH topickissa on pitkät jauhamiset asiasta.

Muistaikseni 2.2 VNT ahtimella ja 2.2 suutinkärjillä mutta kivenvakiolla x20DTL softalla irtosi joku 127hv ja baah 260-270Nm kääntöä.
Joskin paikallaan oli järkyn tukkoinen vakioputki, jossahan on siis 40mm kuristin juuri ennen viimeistä liitosta.

VNT'llä kova veto alkoi n. 1500rpm kohdalta, riippuen tietysti kuinka suljetuksi siipien suljetuimman asennon säätää.
Vakiolla GT18V tangon säädöllä spoolaa varmaan alempaakin kuin 1500 rpm, mutta tässä piti tehdä kompromissi painepiikkien takia.

Nykyään ajelen 115hv 2.2TiD Saabin vakiolla hukkisturbolla ja sillä spoolaaminen tapahtuu jokseenkin 1700 rpm tienoilla, mutta painepiikit pysyvät kurissa.
Hönkää lienee puolentoista sadan tienoilla ja kääntöä 330Nm tms. joskin hitonmoisessa helteessä mitattuna - softa on kaukana vakiosta.

2500rpm tuntuis aika oudolta katolta, kyllä 3000rpm asti pitäisi väännön kasvaa koko ajan - joskaan en ole paljoa vakiolla ajanut ja senkin superlussulla X20DTL'ä että tiedä sitten.
Ile__
'Admiral'
'Admiral'

Teuwo kirjoitti:
Ile__ kirjoitti: 2500rpm tuntuis aika oudolta katolta, kyllä 3000rpm asti pitäisi väännön kasvaa koko ajan - joskaan en ole paljoa vakiolla ajanut ja senkin superlussulla X20DTL'ä että tiedä sitten.
Kyllä se varmaan sinne 3tonniin asti kasvaakin aivan hyvin.
Opel Omega MV6 -97
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

mikkox9x kirjoitti:Millanen tuommosen G Astran 2.0 DTI koneen pitäis vakiona olla luonteeltaan? Kävin tossa katsomassa ja koeajamassa yhtä yksilöä ja alaväännöt alle 2000 kierroksen tuntu melko olemattomilta(tai jopa puuttuvan). Tuon kahden tonnin jälkeen tulee selvä piikki ja lähtee vetämään kunnolla, aivan niinkuin jossain tietyssä kierrosluvuissa kone päättäis, että pistetäämpä kakkua lisää reilusti. Tuntu aika terävältä normaaliksi turbopiikiksi(tuollaiselle pikku dieselille). Meno hyytyy sitten taas kohta 4000 kierroksen jälkeen. Vitosella maantienopeuksissa(80km/h) ei jaksanut häävin kiihtyä. VAG ja PSA-konsernin dieseleillä ajaneena ja niihin verrattaessa alavääntö tuntuu miltei uupuvan kokonaan. Muuten tuntu kyllä toimiva ja vetoja olevan ihan ok.

Onko tuo normaalia tuolle koneelle? Lastulla varmaan ainakin sais alakirroksille vääntöä ja vääntökäyrää tasasemmaksi.
Mua kans ihmetyttää tuo 2.2 DTI Omega ja alaväännön puute.Auto on sellanen että liikennevaloissa tuntuu niin laiskalta,sitten 2000 kiekan yläpuolella alkaa kulkea ja sitten tuprahtaa myös voimasavua..Teho tulee nykäyksenomaisesti..Lisäksi jos vedättää pienillä kierroksilla auto nykii.

Omassa 2.0 DTI vectrassa on tehoa koko kierrosalueelle paljon tasasemmin.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Vastaa Viestiin