Manta B & 2,0 16v motti ???
Eli kysymys kuuluu;
Sattuuko kellään olemaan käsitystä minkälaisen paperisodan vaatii, ennenkuin otsikon mukainen viritelmä on kilvissä ???
Tallissa olisi 1x Manta -80 suomi-auto, joten
prosentit ei varmaan ole ongelma ?
Jos en ole väärää tietoa antanut itselleni kertoa, pitäisi Omegan Getrag käydä suoraan tuon Astran tai Kadetin koneen jatkeeksi, vai olenko väärässä ?
Antakaa viisaammat ja kokeneemmat kommenttia !
T; Juke
Sattuuko kellään olemaan käsitystä minkälaisen paperisodan vaatii, ennenkuin otsikon mukainen viritelmä on kilvissä ???
Tallissa olisi 1x Manta -80 suomi-auto, joten
prosentit ei varmaan ole ongelma ?
Jos en ole väärää tietoa antanut itselleni kertoa, pitäisi Omegan Getrag käydä suoraan tuon Astran tai Kadetin koneen jatkeeksi, vai olenko väärässä ?
Antakaa viisaammat ja kokeneemmat kommenttia !
T; Juke
-
Manta-Maniac
- 'Senator'

-
kadett2.0i
- 'Senator'

-
Manta-Maniac
- 'Senator'

i400:sen ja i200:sen ongelmat vertailukohteena johtuvat siitä että ne ovat Irmscherin pajan tekemiä pelejä eivätkä opelin tehdasvalmisteisia. Näin ollen ne eivät kelpaa vertailukohteiksi, joten 20% rajan sisään jää vain motti jonka teho saa olla max 132 heppaa (laskien suurimmasta vertailukelpoisesta mantasta eli 2.0i:stä jossa on 110 hv)
Jos luvat saa 2.0i 16v:lle joutuu mitä joskus ymmärsin, jarrut myös päivittämään. Lämppärin koteloa joutuu aika lailla modifioimaan, mikä kuulemma myöskään ei ole kovin helppoa hommaa. Ongelmia tulee esiintymään myös konepellin kanssa, joka ei enää tahdo mennä kiinni kun 16-v on jotenkin "korkeammalla".
Pakopuolta joutuu tottakai myös värkkäämään vähän uusiksi.
Ja lupapapereihin uppoa kai jonkun verran ekuja, vaikka päätös olisi kielteinenkin...
Jos luvat saa 2.0i 16v:lle joutuu mitä joskus ymmärsin, jarrut myös päivittämään. Lämppärin koteloa joutuu aika lailla modifioimaan, mikä kuulemma myöskään ei ole kovin helppoa hommaa. Ongelmia tulee esiintymään myös konepellin kanssa, joka ei enää tahdo mennä kiinni kun 16-v on jotenkin "korkeammalla".
Pakopuolta joutuu tottakai myös värkkäämään vähän uusiksi.
Ja lupapapereihin uppoa kai jonkun verran ekuja, vaikka päätös olisi kielteinenkin...
-
J Turunen
- OCF Member 2022

- Viesti:
Jos joku nyt alkaa rakentamaan kyseistä 2.0 16v GSI tekniikkaa, niin tässä joitakin ohjeita. Soveltuvin osin käy myös muiden 16V koneiden vaihtoon 1.8 jne. En ota kantaa siihen saako tätä muutoskatsastamalla läpi vai ei.
Tarvitset 1.8 OHC Mantasta koneenkorvat sekä öljypohjan (nämä voit kyllä rakentaa itsekin) GSI öljypohjastakin saa, mutta sitä joutuu muokkaamaan, vaihteistoksi OHC Mantan getrag tai OHC Omegan laatikko. Vauhtipyörä on otettava ko. 16V koneesta kytkinasetelmineen. Kytkinlevyksi käy mm. Rekordin 9 tuumainen (tai rakennutat itse). Painelaakeri+ neulalaakeri CIH-koneesta. Kytkinkäpälää täytyy muuttaa.
Sytytyspuoli kannattaa hoitaa joko suorasytytyksellä tai rakentaa sovitekappale (käytä mallina vanhaa kannen takapuolella ollutta ja rakenna/rakennuta sen mukaisesti uusi) koneen etupuolelle pakonokan eteen , josta otetaan käyttövoima virranjakajalle sekä tehdä tietenkin tuki virranjakajalle. Virranjakajan täytyy olla sellaista tyyppiä, että pyörimissuunnan voi vaihtaa.
Pakosarja täytyy tehdä itse (tai antaa jonkun ammattilaisen tehtäväksi), lähdöt kannattaa ottaa etuvetoisen vastaavasta ja rakentaa loppu sarjasta taivuttamalla ja hitsaamalla putkea ja sovittamalla välillä autoon.
Sähköt täytyy autoon rakentaa uudelleen. Vaihtoehtona on joko sovittaa 16V sähköt soveltuvin osin auton vanhaan sähköjärjestelmään tai rakentaa kokonaan uudet sähköt.
Sitten ei muuta kuin kokeilemaan ja miettimään ratkaisuja!
Mutta 16V laitosta ei mielestäni ole muuta hyötyä kuin
a) se on erikoinen, ei ole jokapojalla
b) keveys, joka vaikuttaa ajettavuuteen myönteisesti
c) Ehkä myös erikoisemmat äänet
Mielestäni CIH koneesta, varsinkin 2.4:sta + suuremmista saa varsin kunnioitettavia teholukemia ulos ja VÄÄNTÖÄ, joihin ei välttämättä 2.0 16V ja ei ainakaan 1.8 16V Ecotec koneilla yhtä helposti päästä, varsinkaan samoille vääntölukemille (n. 300 nm )joten itse laittaisin joka tapauksessa CIH-koneen. Kyllä CIH-koneinenkin Ascona/Manta on hyvä ajaa ja ainahan sitä konetta voi siirtää taaksepäin, jos alkaa tuntumaan siltä, että auto on etupainoinen.
Ja täytyyhän autossa olla murinaa eikä mitään piipitystä!
(jenkkimiehet on varmaankin sattuneesta syystä toista mieltä myös CIH-koneiden väännöistä ja äänistä)
Tämä lopputeksti on täysin oma mielipide 16V koneiden vaihdosta asconaan/mantaan( joihinkin muihin se voi olla ihan järkeväkin vaihtoehto esim. Kadett E), joten kenenkään ei tarvitse vetää hernettä nenään näistä ajatuksista. Itse en vaan näe siinä mitään järkeä ja johtuen juuri näistä Suomen lakipykälistä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: J Turunen on 2002-07-18 15:53 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: J Turunen on 2002-07-18 16:43 ]</font>
Tarvitset 1.8 OHC Mantasta koneenkorvat sekä öljypohjan (nämä voit kyllä rakentaa itsekin) GSI öljypohjastakin saa, mutta sitä joutuu muokkaamaan, vaihteistoksi OHC Mantan getrag tai OHC Omegan laatikko. Vauhtipyörä on otettava ko. 16V koneesta kytkinasetelmineen. Kytkinlevyksi käy mm. Rekordin 9 tuumainen (tai rakennutat itse). Painelaakeri+ neulalaakeri CIH-koneesta. Kytkinkäpälää täytyy muuttaa.
Sytytyspuoli kannattaa hoitaa joko suorasytytyksellä tai rakentaa sovitekappale (käytä mallina vanhaa kannen takapuolella ollutta ja rakenna/rakennuta sen mukaisesti uusi) koneen etupuolelle pakonokan eteen , josta otetaan käyttövoima virranjakajalle sekä tehdä tietenkin tuki virranjakajalle. Virranjakajan täytyy olla sellaista tyyppiä, että pyörimissuunnan voi vaihtaa.
Pakosarja täytyy tehdä itse (tai antaa jonkun ammattilaisen tehtäväksi), lähdöt kannattaa ottaa etuvetoisen vastaavasta ja rakentaa loppu sarjasta taivuttamalla ja hitsaamalla putkea ja sovittamalla välillä autoon.
Sähköt täytyy autoon rakentaa uudelleen. Vaihtoehtona on joko sovittaa 16V sähköt soveltuvin osin auton vanhaan sähköjärjestelmään tai rakentaa kokonaan uudet sähköt.
Sitten ei muuta kuin kokeilemaan ja miettimään ratkaisuja!
Mutta 16V laitosta ei mielestäni ole muuta hyötyä kuin
a) se on erikoinen, ei ole jokapojalla
b) keveys, joka vaikuttaa ajettavuuteen myönteisesti
c) Ehkä myös erikoisemmat äänet
Mielestäni CIH koneesta, varsinkin 2.4:sta + suuremmista saa varsin kunnioitettavia teholukemia ulos ja VÄÄNTÖÄ, joihin ei välttämättä 2.0 16V ja ei ainakaan 1.8 16V Ecotec koneilla yhtä helposti päästä, varsinkaan samoille vääntölukemille (n. 300 nm )joten itse laittaisin joka tapauksessa CIH-koneen. Kyllä CIH-koneinenkin Ascona/Manta on hyvä ajaa ja ainahan sitä konetta voi siirtää taaksepäin, jos alkaa tuntumaan siltä, että auto on etupainoinen.
Ja täytyyhän autossa olla murinaa eikä mitään piipitystä!
(jenkkimiehet on varmaankin sattuneesta syystä toista mieltä myös CIH-koneiden väännöistä ja äänistä)
Tämä lopputeksti on täysin oma mielipide 16V koneiden vaihdosta asconaan/mantaan( joihinkin muihin se voi olla ihan järkeväkin vaihtoehto esim. Kadett E), joten kenenkään ei tarvitse vetää hernettä nenään näistä ajatuksista. Itse en vaan näe siinä mitään järkeä ja johtuen juuri näistä Suomen lakipykälistä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: J Turunen on 2002-07-18 15:53 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: J Turunen on 2002-07-18 16:43 ]</font>
juu 2,2 cih ja 2,4cih on suht edullisia virittää, nokkiakin on vain 1 kpl
niistä saa tehoa "helposti" 160-180hv ja vääntöä 220-270Nm
kireä katu/sprint 2,4cih tuottaakin jo 230hv+ ja jopa 300Nm (mutta on jo kallis)
katuviritettyyyn 2,0cih:iin nähden vakio 2,0-16v kyllä on vahvempi teholtaan ja samoissa lukemissa väännöltään (tosin vakio 2,0-16v alkaa vetämään alempaa)
siinä on vakiona n 200Nm ja 160-165hv todellista
2,0 cih:iin menee paljon rahaa että saa yli 170hv todellista
cih 1,6-2,0 kannet vaan on aika huonoja eli töitä on paljon mm venttiilit pitää vaihtaa isompiin
2,2/2,4cih kansi on jo helpompi mutta kansipajan kautta sekin
huom! tarvitaan HYVÄ kansiseppä että sysää
(16 v menee piitkälle vakiokannella, tietysti 1,8-16v tai 2,0-16v kannesta saa hyvä seppä vielä paljon paremman)
niistä saa tehoa "helposti" 160-180hv ja vääntöä 220-270Nm
kireä katu/sprint 2,4cih tuottaakin jo 230hv+ ja jopa 300Nm (mutta on jo kallis)
katuviritettyyyn 2,0cih:iin nähden vakio 2,0-16v kyllä on vahvempi teholtaan ja samoissa lukemissa väännöltään (tosin vakio 2,0-16v alkaa vetämään alempaa)
siinä on vakiona n 200Nm ja 160-165hv todellista
2,0 cih:iin menee paljon rahaa että saa yli 170hv todellista
cih 1,6-2,0 kannet vaan on aika huonoja eli töitä on paljon mm venttiilit pitää vaihtaa isompiin
2,2/2,4cih kansi on jo helpompi mutta kansipajan kautta sekin
huom! tarvitaan HYVÄ kansiseppä että sysää
(16 v menee piitkälle vakiokannella, tietysti 1,8-16v tai 2,0-16v kannesta saa hyvä seppä vielä paljon paremman)
Turunen on kutakuinkin aika oikeassa kommenteissaan, parista asiasta olen kuitenkin hieman eri linjoilla:
1. 132hv:n mosa on tehokkain mitä B-Mantaan voi laittaa ja C20XE:tä ei saa leimaan tänä päivänä.
2. OHC Mantan ö-pohjaa ei siihen touhuun todellakaan välttämättä tarvitse, mutta OHC Mantan koneenkorvat on hiton hyvät.
3. 16V ei oo mikään ihmeellinen vääntömosa, mutta Lexmaulin imiksellä pääsee jo erittäin hyviin tuloksiin ihan muutoin vakiokoneella. Ja se laaja käyttöalue, antaa paljon anteeksi laatikon välityksien kanssa kun sitä todellakin uskaltaa vinguttaa ihan juuttaasti.
4. CIH on hyvä mosa, muttei vakiona, mitä taas 16V on selkeästi.
5. Juu, kun noita jenkkipaskojakin omasta tallista löytyy, niin kyllähän väännöstä puhuminen on eurooppalaisten kohdalla hieman, sanoisinko huvittavaa, mutta toisaalta kun esim. omalla Kadetillani oon jo useemman 90-lukusen Corvetenkin jo kiihdyttämällä valoista jättänyt taakse puremaan pölyä, niin toimiva yhdistelmä palikoita on aina parempi kuin kapee alanen kierrosrekisteri isossa vääntömosassa ilman pitoo.
Jotenka siis, ei se kannata alkaa niin hirveesti spekuloimaan kumpi parempilinjalla jenkki-euro-jokumuu. Mun mielestä se riittää, että on asiallinen hyvin hoidettu harrasteauto, niin kaikki ne on omalla tavallaan makeita ja ansaitsee ainakin mun kunnioituksen merkkiin katsomatta.
Jari Vasarainen
PS. Jos nyt joku niiiiiiiin hirveesti 16V takavetoo halajaa, ni saa ton mun kikottimenkin ostaa, mut taskuu joutuu kourimaan sitten aikasen syvältä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: JariV on 2002-07-18 15:54 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: JariV on 2002-07-18 15:55 ]</font>
1. 132hv:n mosa on tehokkain mitä B-Mantaan voi laittaa ja C20XE:tä ei saa leimaan tänä päivänä.
2. OHC Mantan ö-pohjaa ei siihen touhuun todellakaan välttämättä tarvitse, mutta OHC Mantan koneenkorvat on hiton hyvät.
3. 16V ei oo mikään ihmeellinen vääntömosa, mutta Lexmaulin imiksellä pääsee jo erittäin hyviin tuloksiin ihan muutoin vakiokoneella. Ja se laaja käyttöalue, antaa paljon anteeksi laatikon välityksien kanssa kun sitä todellakin uskaltaa vinguttaa ihan juuttaasti.
4. CIH on hyvä mosa, muttei vakiona, mitä taas 16V on selkeästi.
5. Juu, kun noita jenkkipaskojakin omasta tallista löytyy, niin kyllähän väännöstä puhuminen on eurooppalaisten kohdalla hieman, sanoisinko huvittavaa, mutta toisaalta kun esim. omalla Kadetillani oon jo useemman 90-lukusen Corvetenkin jo kiihdyttämällä valoista jättänyt taakse puremaan pölyä, niin toimiva yhdistelmä palikoita on aina parempi kuin kapee alanen kierrosrekisteri isossa vääntömosassa ilman pitoo.
Jotenka siis, ei se kannata alkaa niin hirveesti spekuloimaan kumpi parempilinjalla jenkki-euro-jokumuu. Mun mielestä se riittää, että on asiallinen hyvin hoidettu harrasteauto, niin kaikki ne on omalla tavallaan makeita ja ansaitsee ainakin mun kunnioituksen merkkiin katsomatta.
Jari Vasarainen
PS. Jos nyt joku niiiiiiiin hirveesti 16V takavetoo halajaa, ni saa ton mun kikottimenkin ostaa, mut taskuu joutuu kourimaan sitten aikasen syvältä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: JariV on 2002-07-18 15:54 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: JariV on 2002-07-18 15:55 ]</font>
-
J Turunen
- OCF Member 2022

- Viesti:
Veikkaan, että ei mene tai eihän kukaan kiellä kokeilemasta. Käsittääkseni katsastusasemat katsovat vain sitä vertailutehoa, minkä tehdas ilmoittaa, olkoonkin todelliset tehot aivan jotain muuta. Näin ollen penkitys ym. pyrkimykset pienempiin tehoihin olisi poissuljettuja, vain tehtaan ilmoittma teho kelpaa.On 2002-07-18 16:51, mM wrote:
JariV, tai joku muu asioista perillä oleva taho:
Mitenhän on mahtaisiko mennä tuo 16v-gsi motti läpi jollain kaasarilla?? Suunnitelmat tähtäävät C-caravaaniin. Vertailuautona ilmeisesti GT/E c-coupe 115hv? Ja, menisikö a-omegan ohc-koneen korvilla?? Kiitos!
t.matias
No en ole sitä asiaa kuitenkaan koskaan kokeillut, menisikö muutos läpi Dynolapuilla, joissa alhaisempi teho, joten tämähän on täyttä arvailua/tuumailua asian suhteen:
Ruiskuhan lisää auton tehoa lain mukaan 10% kaasariin verrattuna. Olisiko sitten niin, että kaasariasennus vähentää vastaavasti tehoa 10% lain mukaisesti ruiskuun nähden vai tulkitaanko sitä näin päin eri tavalla vai olenko täysin hakoteillä? Ja riittäisikö se vielä alittamaan tehorajaa.
Hmm. nopea laskutoimitus: 150 hv-10 % = 135 hv ja raja on Kadetin tapauksessa 138 hv. Nähtävästi riittää, mutta miten lakia sitten tulkitaan asian johdosta?
OHC mantan korvat käyvät varmasti C Kadettiinkin helpommin kuin A Omegan vastaavat. Itse rakennetut koneenkorvat käyvät myös, jos ne on asianmukaiset ja riittävän vahvat, jostain 6-8 mm lattaraudasta saa jo aivan tarpeeksi jykevät koneenkorvat, että kelpaa muutoskatsastuksessa. Vertailuautona Kadetin tapauksessa on GTE 115 hv koneella, vaikka huhuja on liikkunut siitäkin, että sama mallisarjanimike käsitetään eri katsastusasemilla hiukan erilailla esim. Coupe ja City Kadett ei ole samaa mallisarjaa joidenkin nimeltä mainitsemattomien katsastusasemien mielestä. Kysykää mallisarja-asiaan Aken kantaa!
<font size=-1>[ This Message was edited by: J Turunen on 2002-07-18 17:53 ]</font>
Tarvittavia muita osia...
OHC-Mantan korvia kun ei tahdo saada mistään... ni siks hommasin nuo a-oomegan.
Käyköhän pakosarjaksi a-omegasta? Vai onko omegassa kone niin alhaalla, ettei putki mahdu menemään kadetissa (vrt. kone mahd. ylempänä)? Muut ovat näemmä tehneet/teettäneet sarjan, mutta onko jollain kokemusta ko. omegan sarjasta? Tänks!
t.sama
OHC-Mantan korvia kun ei tahdo saada mistään... ni siks hommasin nuo a-oomegan.
Käyköhän pakosarjaksi a-omegasta? Vai onko omegassa kone niin alhaalla, ettei putki mahdu menemään kadetissa (vrt. kone mahd. ylempänä)? Muut ovat näemmä tehneet/teettäneet sarjan, mutta onko jollain kokemusta ko. omegan sarjasta? Tänks!
t.sama
A Omegassahan ei tota mosaa oo ollu koskaan. 8-venttiilisen sarja ei käy sinne päinkään. Tietenkin jos joku viripaja niitä sarjoja tekee ni sit...
No ainakin SBDevelopments Englannissa tekee. Itse olen pellisatseja vääntänyt jo monta vuottaa ja omissa kieseissä on kaikissa ite väännetyt sarjat.
-Jari-
No ainakin SBDevelopments Englannissa tekee. Itse olen pellisatseja vääntänyt jo monta vuottaa ja omissa kieseissä on kaikissa ite väännetyt sarjat.
-Jari-