Hiekkalaatikkokeskustelu

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Hiekkalaatikko keskustelu

Viesti Kirjoittaja TJT »

Kas kun kukaan ei ole vielä raskaan kaluston rengastuksesta huudellut, kun nehän ajelee kesät talvet niillä samoilla usein vielä pinnatuilla kumeilla ;)
Ei varmaan yhdestäkään löydy tm:n testivoittajia alta :lollis:
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Niin mikä sulla on pointti? Että ihan sama millä kumeilla ajaa?

Vielä en ole kyllä nähnyt kenenkään ehdottavan niitä testivoittajia...
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Mikä sulla on pointti?

Mun pointti on se, että tää "keskustelu" on täysin naurettava :lollis:
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Mun pointti oli ehkä se ettei sun kommenttisi ainakaan vähentänyt sitä naurettavuutta...
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Tuomas kirjoitti:Mun pointti oli ehkä se ettei sun kommenttisi ainakaan vähentänyt sitä naurettavuutta...
Luuletko että oli tarkoituskaan ;)
Wlle
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja Wlle »

Ko ollu sitä keskustelua siitä että isoilla vanteilla on aina kaljut kiina kumit, niin mullapa on 18'' tuumaset tuuningki vanteet ja niissä ei ole ollenkaan kumeja :o

Tai niin muute joo nyt mie tajusin näkeehän sen jo sivuprofiilista että kumpi rengas on kuluneempi :

Kuva

Kuva
-(z)- Insignia 2.0CDTI 4x4 -11, Frontera 16v 4x4 -95
EX : Frontera B, Omega B MV6, 2.5DTI & 2x 2.0 8v, Astra F, Kadett D, Vectra B2
hercules
'Diplomat'
'Diplomat'
Jäsennumero: 1298
Viesti:

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja hercules »

Kaitzu kirjoitti:Nytkun harza otti puheeksi niin karmaiseva kokemus pinnatusta renkaat:

Lähdin ohittamaan vuonna yks ja kaks silloisella 2litraisella E Kadetillani autoa, ohitustilanteessa vauhtinousi muistaakseni n.130km/h kieppeille. Juuri kun olin ohitettavan auton rinnalla kuului helvetin moinen jysäys, samassa katoin taustapeiliin ja huomasin suuren pölypilven takanani. Koska tuli suuri epäilys jonkun autosta hajonneen toppasin samassa tiensivuun ja eikun autoa kiertämään. Hämmästystä aiheutti kun takapuskurista oli pala pois, samassa pisti silmään kuinka takarenkasta puuttui n.20cm matkalta kulutuspintaa.
Luojan lykky ettei ollut ketään auton takana tapahtumahetkellä.. Että semmoset renkaat...
Itellä kyllä täysin samanlaisia kokemuksia pinnotetuista renkaista.
Jokunen vuosi sitten tultiin silloisella a-vectralla Tampereelta vaiko mistä talvikelissä, 80km/h vauhdissa kuului jumalaton paukaus, sitten tärinää ja laahausta.
Sai kuski onneksi hanskattua tilanteen ja jarrutettua niin että pysyttiin vielä tielläkin.
Auto parkkiin ja tutkimaan.
Takapuskuri oli retkahtanyt ihmeellisesti ja sisälokari vääntynyt kaaren ja renkaan väliin.
Renkaasta oli lähtenyt noin 25-30cm siivu kokonaan.
Tästä aikaa 6-7vuotta, silloin uhosin kovasti että oli viimeset pinnotetut renkaat mitä mun autoissa on.
Nooh olin silloin itse kännissä ja kännisen puheitahan ei tunnetusti usko kukaan :bonk:

Pari kolme vuotta sitten oli hommattava käyttöauto millä töihin kuljen, eteen sattui saab 90 -87 ja tottahan sieltä pinnoitetut renkaat löytyivät.
Ajattelin että kyllä nää nyt saa kelvata kun ei sitä autoa ollut kovin pitkään tarkoitus pitääkkään.
Eräänä päivänä sitten ajelin kesäkelillä motarilla ohituskaistaa pitkin mittarinopeutta 130km/h
Yht-äkkiä kuului kova pamaus, ja ratissa nykäys, sitten mentiikin jo piantareen viheriöillä.
Ihmeen kaupalla sain jarruteltua vauhdit pois ja pidettyä auton suht hanskassa.

Autosta pihalle kauhea k*rpä otassa tutkimaan tapahtunutta, vasemman puoleinen eturengas oli kirjaimellisesti räjähtänyt.
Jotenkin vaistomaisesti tuli tilanteen ollessa vielä päällä vilastua peileihin sen verta että näki kuinka sabattimesta silppua vaan lentää.
Auto tunkilla ilmaan ja vararengasta tilalle ja kotia, perille kun pääsin niin tajusi kuinka lähellä oli ettei pahempaa tullut kun armoton v*t*tus. Jos olisin ollut motarin oikeanpuoleisella kaistalla ja joku olisi juuri ollut ohittamassa niin siinä olisi hassusti käynyt.
Ja nykäys oli kyllä niin raju ettei sitä normaalissa tilanteessa tuskin kukaan olisi saanut suorassa pidettyä.
Kiikkasin renkaan ammattilaisten syyniin:
Renkaasta oli kudokset ilmeisestikkin vanhuuttaan ruostuneet ja aiheuttanut renkaan totaalisen hajoamisen.

Nyt saa olla vaikka mimmoset ling-langit autossa kunhan ei pinnotettuja enää :banghead:
Tuomas kirjoitti:Eli jos ei ole eilen käynyt kaupasta hakemassa uusia kumeja ei ole oikeutta mielipiteeseen? :peukku:
Mutta huomioitko sen hinta/laatu-suhteen?
Jos merkki-renkaat maksaa vaikka sen 800e ja saman kokoiset kiina-renkaat 400e niin voit vaikka siinä vaiheessa vaihtaa ne kiina-renkaat uusiin kun kulutuspinnasta on vielä puolet jäljellä sallitusta.

Itse en ainakaan viitsi noihin 500e kulkineisiin kovin kalliita renkaita sijoittaa.
Väittäisin että pitoakin tärkeämpi on oma tiedostaminen, huonommillakin renkailla tiellä kyllä pysyy mutta sitten kun käydään ostamassa ne lehtien testivoittajat ja sitten ajellaan talvisäässäkin kuin kesällä konsanaan.
Löytyy varmastikkin kiina-renkaita missä pidot paljon huonommat verrattuna merkki-renkaisiin.
Mutta ei se tee kaikista kiina-renkaista, ja halvoista renkaista suoraan hengenvaarallisia.
Kaitzu kirjoitti: Kaverilla NS-2 nakit, ostettu muistaakseni -08. Itsellä NS-2 nakit Corsassa, ikä ei tiedossa.
merkinnät renkaan kyljissä tyystin erilaiset eli kyllä noissakin jotain on tapahtunu. ja kuviot on nopeesti samat mutta tarkasti katsottuna ihan pieni ero.
Ja tää nakkien tuijottelu sai alkunsa kun kaverilla oli tosiaan eri merkinnät.
Saattaapi olla eri valmistusmaa renkaissa, niissäkin on eroja vaikka sama rengas pitäisi olla...
Tuomas kirjoitti:
Jukka T kirjoitti:Viidentenä talvena niiden talviominaisuudet
Viisivuotiaat talvikumit on jo ehkä aavistuksen yli-ikäiset :lol: Yleinen suositus on että talvikumit uusitaan kolmen vuoden välein.
Ettei nyt olis kuitenkin menny vuodet vähän sekaisin, kiinnostaisi tosiaan tietää mistä tuo yleinen 3v suositus tulee?
Vectra C GTS Turbo
Ikuisuuden projektina Vectra -94 (ex-c20ne) nyk. c20xe White Song
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Simo »

hercules kirjoitti:
Tuomas kirjoitti:
Viisivuotiaat talvikumit on jo ehkä aavistuksen yli-ikäiset :lol: Yleinen suositus on että talvikumit uusitaan kolmen vuoden välein.
Ettei nyt olis kuitenkin menny vuodet vähän sekaisin, kiinnostaisi tosiaan tietää mistä tuo yleinen 3v suositus tulee?
Niinpä, edes rengasvalmistajilta ei löydy noin lyhyttä suositusta.
Nokian Renkaiden sivuilta:
"Kuinka kauan renkaat kestävät?
Renkaiden turvallinen ikä käytössä on kuusi (6) vuotta. Maksimi-ikä on kymmenen (10) vuotta."
B Ascona '80 ja E Rekord '83
HraBeigeV6
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja HraBeigeV6 »

Simo kirjoitti:
hercules kirjoitti:
Tuomas kirjoitti:
Niinpä, edes rengasvalmistajilta ei löydy noin lyhyttä suositusta.
Nokian Renkaiden sivuilta:
"Kuinka kauan renkaat kestävät?
Renkaiden turvallinen ikä käytössä on kuusi (6) vuotta. Maksimi-ikä on kymmenen (10) vuotta."
Juu, kyllä tuo kolmen vuoden suositus nyt ihmetyttää. Löytyykö tuolle faktaa vai onko mutua vaan?
Killroy
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja Killroy »

Simo kirjoitti:
Killroy kirjoitti:Kyllähän se talvirengas tahtoo kovettua ikääntyessään. Ku eikös siitä kummelista silikoni häippäse, ni se on sit melko kepettynyttä tavaraa. Varsinki kovilla pakkasilla. Ja merkki renkaissa talvessa parissa ajaa sen lamellin loppuun, ja vaikka niissä pääurissa on vielä syvyyttä, ni eihän se jäätikkäällä enää mihkään toppaa. Nastat vaan raapii niinku kissan kynnet jäätä konsanaan.
Melkosta höpötystä :) Rengas toki kovettuu ikääntyessään mutta on sulla surkeita merkkirenkaita ollut jos jo parissa talvessa "ajaa lamellin loppuun". Mitä sillä sitten tarkoitatkin?
Mulla rekussa 5-vuotiaat Gislavedit eikä lamellit ole vielä läheskään loppu ja pito on yllättävän hyvä. Moni kyydissä ollut ja autoa kokeillut on sitä ihmetellyt, jääradallakin. Ja ihmettely senkun lisääntynyt kun olen maininnut että nastat nypin pois :D
No merkkirenkaina äkkiä mainittuna hakkapeliitta ykköset aikonaan, sitte kakkoset, neloset (?) ja misukan maxi-ice north.it. Kyllä niistä parhaan jarrutuspidon ajelee kahessa talvessa. Ja sillä lamellilla tarkotan niitä pieniä uria, mitkä tekee siitä palasta "elävän" Eli ku uuden renkaan pintaa peukalolla viiletät, ni ne lamellit kääntyy ja tarttuu sinun peukaloon. Parissa talvessa ne pienimmät on jo loppuneet, ku ne on niin matalia, enää ne pääurat on renkaassa jäljellä. Minä oon kuullu sitä sanotavan lamelliksi, en sitte tiijä mikä on sen virallinen nimitys. Ja minä sitä kans sanon lamelliksi.
JA minä oon joskus ajanu ihan oikeillaki talvikeleillä, että jotain kokemusta talvirenkaista on. Vaikka kortti ei oo ollu ku vasta 14vuotta. Ja on ollu jos meleko monenlaisia talvikummeleita alla.
Jääradalla varmasti toimii vanhakin rengas, siellä tulevat tilanteet voi ennakoida. Toista on pimeässä tulla nyppylän päälle kaheksaakymppiä-sataa ja huomata että edessä on porotokka. Siinä haluaa renkaalta jonkinmoisia ominaisuuksia. Ja sama ku se hirvi hyppää eteen, ni siinä ei paljon ennakoida, vaan renkaalla on väistöön ja jarrutusmatkaan melko suuri merkitys.
"Älä puhu Asconasta, jos et totta tarkoita, älä onnen pikku Ooppeleita luotas karkoita, sulle Ladaa en mä toivo mutta vihaan japseja, älä onnen pikku Ooppeleita luotas karkoita"
(lauletaan Johnny Liebkindìn äänellä ja hymyhyylien nuotilla)
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Woody »

Ja oikeastaan näihin rengaskeskusteluihin voisi osaa ottaa vain ne keillä minimissään kortti ollut jo sen 10 vuotta ja sen myötä maailman katsomuskin vähän laajentunnut. Jotkut täälä suuvaahdossa kirjottaa kun nippanappa ekaa talvee ajaa niillä unrojaleilla ja vittu nää on hyvät, hyvä pito eikä maksannut kun 150€ kierros.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Killroy kirjoitti:
Simo kirjoitti:
Killroy kirjoitti:Kyllähän se talvirengas tahtoo kovettua ikääntyessään. Ku eikös siitä kummelista silikoni häippäse, ni se on sit melko kepettynyttä tavaraa. Varsinki kovilla pakkasilla. Ja merkki renkaissa talvessa parissa ajaa sen lamellin loppuun, ja vaikka niissä pääurissa on vielä syvyyttä, ni eihän se jäätikkäällä enää mihkään toppaa. Nastat vaan raapii niinku kissan kynnet jäätä konsanaan.
Melkosta höpötystä :) Rengas toki kovettuu ikääntyessään mutta on sulla surkeita merkkirenkaita ollut jos jo parissa talvessa "ajaa lamellin loppuun". Mitä sillä sitten tarkoitatkin?
Mulla rekussa 5-vuotiaat Gislavedit eikä lamellit ole vielä läheskään loppu ja pito on yllättävän hyvä. Moni kyydissä ollut ja autoa kokeillut on sitä ihmetellyt, jääradallakin. Ja ihmettely senkun lisääntynyt kun olen maininnut että nastat nypin pois :D
No merkkirenkaina äkkiä mainittuna hakkapeliitta ykköset aikonaan, sitte kakkoset, neloset (?) ja misukan maxi-ice north.it. Kyllä niistä parhaan jarrutuspidon ajelee kahessa talvessa. Ja sillä lamellilla tarkotan niitä pieniä uria, mitkä tekee siitä palasta "elävän" Eli ku uuden renkaan pintaa peukalolla viiletät, ni ne lamellit kääntyy ja tarttuu sinun peukaloon. Parissa talvessa ne pienimmät on jo loppuneet, ku ne on niin matalia, enää ne pääurat on renkaassa jäljellä. Minä oon kuullu sitä sanotavan lamelliksi, en sitte tiijä mikä on sen virallinen nimitys. Ja minä sitä kans sanon lamelliksi.
JA minä oon joskus ajanu ihan oikeillaki talvikeleillä, että jotain kokemusta talvirenkaista on. Vaikka kortti ei oo ollu ku vasta 14vuotta. Ja on ollu jos meleko monenlaisia talvikummeleita alla.
Jääradalla varmasti toimii vanhakin rengas, siellä tulevat tilanteet voi ennakoida. Toista on pimeässä tulla nyppylän päälle kaheksaakymppiä-sataa ja huomata että edessä on porotokka. Siinä haluaa renkaalta jonkinmoisia ominaisuuksia. Ja sama ku se hirvi hyppää eteen, ni siinä ei paljon ennakoida, vaan renkaalla on väistöön ja jarrutusmatkaan melko suuri merkitys.
Kun tämä kerta on tällänen hiekkalaatikkokeskustelu niin en malta olla jatkamatta ;)

Täysin sama ja oikea käsitys lamelleista meillä sitten on. Mut enpä ole huomannut että niin matalia lamelleja olisi missään renkaissa, vaan ne on näkynyt olevan suunnilleen yhtä syvät kuin pääuratkin. Siis ainakin hkpl 1:sissä, 2:sissa ja näissä Gislaved Nord Frost 3:sissa näin on. Ja näissä 5-vuotiaissa Gislavedeissa hyvin ne tarttuu peukaloon edelleen kun renkaan pintaa sillä viilettää. Tuosta kuvastakin ilmenee ettei siinä mitään matalempia lamelleja ole vaan kaikki on käytössä niin uudessa kuin kuluneemmassakin renkaassa:
http://baranka.ee/media/catalog/product ... rost-3.jpg

Ja onpa tuota tullut ajettua ihka oikealla talvikelillä jo 15 talvena :P
Lisäksi oli kyse yksinkertaisesti siitä mikä pitää ja mikä ei, eikä mistään ennakoinneista. Siinä mielessä jäärata ja talvikeli tienpäällä eivät suuremmiten eroa, huonosti pitävä rengas ei toimi jääradalla kuten ei toimi tielläkään. Jäärata-ajon mukaanottaminen tähän keskusteluun ei kuitenkaan ollut itse tarkoitus, vaan tarkoitus oli mainita että hyvin nämä pitivät sielläKIN.
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ipa »

tuon renkaan vanhenemisen huomaa hyvin jos omistaa moottoripyörän jolla ajetaan satunnaisesti. (siis jos sama rengas on kestäny vuosia.) sateella meinaa perä pyrkiä edelle joka kaarteessa. mutulla tuntuu että kulutuspinnan keskiosa pitää ja reunat kovettuu eikä pidä sitten pätkääkään.
oli muuten ainoa rengas jonka olen vaihtanut ennenkun pinta oli sakkorajalla.

mites hiekkalaatikko ei ole puuttunu "liikaa" madallettuihin autoihin ollenkaan. :o
kauheen kamala joku pintakova sikalintta setti ajaa normaalissa suomen tieverkossa.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

ipa kirjoitti:mutulla tuntuu että kulutuspinnan keskiosa pitää ja reunat kovettuu eikä pidä sitten pätkääkään.
Mä olen huomannut että se kovettuminen tapahtuu aivan pinnasta, ja kun rengas taas otetaan käyttöön ja kuluu hieman niin se kovettuma poistuu ja pito palautuu. Selittäis hyvin tuon reunojen huonon pidon prätkän renkaassakin, siinä kun ne reunat ei kulu yhtälailla kuin keskiosa niin reunoilta kovettuma ei poistu samaan tapaan kuin keskeltä.
HraBeigeV6
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja HraBeigeV6 »

ipa kirjoitti:tuon renkaan vanhenemisen huomaa hyvin jos omistaa moottoripyörän jolla ajetaan satunnaisesti. (siis jos sama rengas on kestäny vuosia.) sateella meinaa perä pyrkiä edelle joka kaarteessa. mutulla tuntuu että kulutuspinnan keskiosa pitää ja reunat kovettuu eikä pidä sitten pätkääkään.
oli muuten ainoa rengas jonka olen vaihtanut ennenkun pinta oli sakkorajalla.

mites hiekkalaatikko ei ole puuttunu "liikaa" madallettuihin autoihin ollenkaan. :o
kauheen kamala joku pintakova sikalintta setti ajaa normaalissa suomen tieverkossa.
Nää ei taida päästä kumeista eroon millään :-) Nii, sitä isketään auto tonttiin, kuten täällä tavataan sanoa ja si baanalle. Si ihmetellään ku levikkeet raapii hidastetöyssyihin ja parhaas tapauksessa jäädään mahasta kiinni ku kilpikonna konsanaan. Ajo-ominaisuuksista ei voida edes puhua.
Vastaa Viestiin