Laitoin auton vaihtoon ja "uudeksi" kärryksi tuli 2004/8 rekisteröity Opel Vectra GTS 2.0T 6-pykäläisellä manuaalivaihteistolla. Autossa kilometrejä hillityt 86000.
Edit: ESP on ja toimii. Missä versioissa on sitten se ESPplus vai mikä sen paremman version nimi olikaan? Facelifteissä?
Koeajo oli noin tunnin mittainen sen aikana auton lämpömittari nousi muistaakseni vähän yli 80 asteeseen, mutta nyt kun olen ajanut melko lyhyttä työmatkaa kaupunkiliikenteessä ei mittari ole noussut pätkääkään saapuessani perille. Matka on noin 4,5km ja aikaa menee noin 10min. Kieltämättä kyllä lyhyt matka, vai olisiko termarissa jo jotain häikkää?
Jarruissa huomasin sellaista, että polkimen liike on melko pitkä. Onko tämä normaalia? Jarrut kyllä tuntuivat toimivan hyvin ja ottavan kiinni portaattomasti ilman "pykäliä" tuossa polkimen liikeradassa.
Tutkiessani vanhoja huoltolappua tuli eteen huomautus, jossa mainitaan takapään, olikohan ylätuennan, osissa väljyyttä (bumerangit?). Aloin sitten tutkia foorumilaisten kokemuksia tuosta Vectran alustasta ja tuli eteen myös huomioita siitä miten varsinkin takapään iskarit ovat loppuneet yllättävän pian jo ennen 100tkm normi tuennanosien lisäksi. Tapanani on monesti ruveta huoltomaan sellaisia kohteita, joissa ei vielä hälyyttäviä puutteita ole, mutta mitkä kyllä oletettavasti ovat "menossa". Olisiko tässä kohtaa tyhmää laittaa alusta kuntoon uusilla iskareilla ja tuennan osilla? Kuinka hyvin alkuperäiset jouset kestävät aikaa? Autossa on ymmärtääkseni nyt se 20mm madaltava sport-alusta ja tuon enempää en halua autoa tiputtaa. Ilmeisesti Bilsteinin B6 iskareita on suositeltu orkkis tai tähän sport-alustaan? Mitä uudet alkuperäiset jouset maksavat vai onko niille olemassa vaihtoehtoa samalla 20mm madalluksella?
Auton soittimessa olen huomannut sen, että radiota kuunneltaessa ääni särisee hieman esim. korkeiden äänien kohdalla. Johtuuko tämä siitä antennin juuressa olevan antennivahvistimen huonosta kontaktista vai mistä. Pitänee irroitella sitä katsoa onko niissä pinnoissa kovin hapettumaa.
Parina aamuna olen huomannut lämmityslaitteen tuulettimen vähän vingahtavan sen pyörähtäessä liikkeelle, mutta nopeasti ääni on loppunut. Onko näiden laakereilla tapana mennä äkkiäkin ja mitä tuollaisen korjaaminen kustantaa?
Onko muuten Turun seudulla jotakin tunnetusti hyvää korjaamoa, jossa kannattaisi huollot ja korjaustyöt teettä? Kaikista halvin hinta ei ole vaatimus, mutta haluaisin luottaa työn laatuun ja siihen, että tekijällä olisi tämän ikäisistä Vectroista jotain pientä kokemustakin.
Olen aina ollut kovin skeptinen Opelin laadun suhteen, mutta nyt kuitenkin päätin ottaa härkää sarvista. Autossa on kuitenkin niitä piirteitä, joita halusin saada: kokoa, tilaa, hiljaisuutta, varusteita ja hyvää moottoria. Kone on tuntunut kyllä mukavalta laitokselta, mutta onhan se sentään Saabilta