Mitä öljyä käytät Opelissasi?
Re: Mitä öljyä käytät Opelissasi?
Se että paksu öljy vaimentaa ääntä ei tarkoita, että se voitelisi paremmin. Samasta syystä jobbaritkin on laittanut banaania ja sahanpurua väljiin periin ja laatikoihin, jotta saadaan ne myytyä ensimmäiselle hyväuskoiselle autonostajalle.
Tuo "ohut kuin kusi" -vertaus on kyllä turhan yleinen aina öljystä puhuttaessa, eikä ihmiset tunnu tajuavan, että jopa se uusi purkista kaadettu öljy (20 asteista) on lämpimässä moottorissa ohuempaa (100 astetta).
Tuo 1bar öljynpaine tyhjäkäynnillä on täysin normaali ja hyväksyttävä määrä, jäykemmälle öljyllä syntyy turhaa kitkaa, pumppaushäviötä ja kulutuksen kasvua. Sen takia nykyäänkin öljyjen kuumaviskositeetti on useimmiten 30, hybrideissä jopa 20.
Toi magnatec on muuten ihan tuoreenakin melko ohut 5w-40, joten se on ollut "lirua" ihan uudesta asti. Lisäksi ACEA A3/B4- luokitus ei salli öljyn leikkaantumista eli se on ollut vielä 5w-40 pois laskettaessa (ei esim. 5w-30 tai 5w-20)
Tuo "ohut kuin kusi" -vertaus on kyllä turhan yleinen aina öljystä puhuttaessa, eikä ihmiset tunnu tajuavan, että jopa se uusi purkista kaadettu öljy (20 asteista) on lämpimässä moottorissa ohuempaa (100 astetta).
Tuo 1bar öljynpaine tyhjäkäynnillä on täysin normaali ja hyväksyttävä määrä, jäykemmälle öljyllä syntyy turhaa kitkaa, pumppaushäviötä ja kulutuksen kasvua. Sen takia nykyäänkin öljyjen kuumaviskositeetti on useimmiten 30, hybrideissä jopa 20.
Toi magnatec on muuten ihan tuoreenakin melko ohut 5w-40, joten se on ollut "lirua" ihan uudesta asti. Lisäksi ACEA A3/B4- luokitus ei salli öljyn leikkaantumista eli se on ollut vielä 5w-40 pois laskettaessa (ei esim. 5w-30 tai 5w-20)
Tarkottaakos toi nyt sitä että jätän kisa-corsa miehen kommentit omaan arvoonsa, ja käytän jatkossakin magnatecciä? Vaimitä suomenkielellä? Eli tekeekös sillä nyt mitään vai eiT.R kirjoitti:Se että paksu öljy vaimentaa ääntä ei tarkoita, että se voitelisi paremmin. Samasta syystä jobbaritkin on laittanut banaania ja sahanpurua väljiin periin ja laatikoihin, jotta saadaan ne myytyä ensimmäiselle hyväuskoiselle autonostajalle.
NYK.
: Calibra (c20ne)
EX
: Calibra AT (c20ne), Vectra A (c18nz), Vectra B AT (x20xev), Vectra B (x20xev), Vectra B (x20xev), Calibra AT (c20ne), Omega B AT (x25xe), Calibra (c20ne), Calibra (c20ne), Vectra A (c20ne)
EX
Niin, miten sen nyt ottaa ei tuo ole kyllä mikään kisaöljy mutta maksaahan se Castrollin edge, Mobil 1 0w-40 jne ihan samanverran tahi enempi vaikket sitä nyt sanokkaan et hinta olisi se syy olla käyttämättä. Jokainenhan laitta sitä öljyä mihin itse on tyytyväinen, perustelin vain oman mielipiteeni Castrollin Magnatec:in kokemuksesta ja edelleen olen samaa mieltä.Simo kirjoitti: Jep jep. Ei taaskaan mulle väliä, mutta ei ole normaalia että ns "tavallisessa henkilöautossa" tarvii käyttää 10W-60 kisaöljyä.
I learned long ago that the most important thing to know before you start an engine is how to stop it.
Kisa Corsagish kirjoitti: Tarkottaakos toi nyt sitä että jätän kisa-corsa miehen kommentit omaan arvoonsa, ja käytän jatkossakin magnatecciä? Vaimitä suomenkielellä? Eli tekeekös sillä nyt mitään vai ei
I learned long ago that the most important thing to know before you start an engine is how to stop it.
Pitääkin testata tuota banaania seuraavaksi kun se Eu hävisi nekin "sodan". Laittaisinko reilunkaupan vai chiquita banaania? Castrollin Magnatec:in kanssa kun sitä on tossa kaapissa melekeen täys purkki vielä yhteenvaihtoonT.R kirjoitti:Se että paksu öljy vaimentaa ääntä ei tarkoita, että se voitelisi paremmin. Samasta syystä jobbaritkin on laittanut banaania ja sahanpurua väljiin periin ja laatikoihin, jotta saadaan ne myytyä ensimmäiselle hyväuskoiselle autonostajalle.
-
Simo
- 'Diplomat'

- Viesti:
Valvoline VR1 Racing 10W-60 on kyllä ihan kisaöljy niinkö nimikin sanoo.
Toisekseen pitäisi välttää laaja-asteisia öljyjä kuten 5W-50, 10W-60 ym. koska ne leikkautuu helpommin mitä kapea-asteisemmat. Kalliissa racing öljyssä lienee tosin lisäaineistus sellainen että leikkautuminen ei ole niin todennäköistä, mutta se näkyykin sitten hinnassa jota on turha maksaa liikaa tavallisen käyttöauton tapauksessa.
Mä olen käyttänyt Asconan kevyesti viritetyssä koneessa Castrolin TXT 5W-40:stä. Sillä paineet on pysyneet samana 5-6tkm vaihtovälin vaikka vedättelisi välillä reippaamminkin.
Joskus aiemmin ihan vakio koneessa kokeilin Mobil 1 5W-50 täyssynteettistä. Sillä kun ajoi lahti-helsinki välin moottoritietä noin 130km/h (siihen aikaan mulla oli 4-vaihteinen loota joten kone kiersi ~4000rpm) oli sen jälkeen öp tyhjäkäynnillä melkein 1 barin alempi mitä ennen tuota "rääkkiä" eikä se palautunut ennen kuin öljyt vaihtoi. Laitoin seuraavaksi Valvoline Synpower 5W-40:t ja niillä vastaavaa ilmiötä ei tapahtunut. En tästä syytä Mobilia merkkinä vaan tuota laaja-asteista 5W-50 polymeeriseosta. Tuollaset laaja-asteiset "öljyt" ei ole oikeasti enää mitään öljyjä vaan enemmän muovia mitä öljyä.
Toisekseen pitäisi välttää laaja-asteisia öljyjä kuten 5W-50, 10W-60 ym. koska ne leikkautuu helpommin mitä kapea-asteisemmat. Kalliissa racing öljyssä lienee tosin lisäaineistus sellainen että leikkautuminen ei ole niin todennäköistä, mutta se näkyykin sitten hinnassa jota on turha maksaa liikaa tavallisen käyttöauton tapauksessa.
Mä olen käyttänyt Asconan kevyesti viritetyssä koneessa Castrolin TXT 5W-40:stä. Sillä paineet on pysyneet samana 5-6tkm vaihtovälin vaikka vedättelisi välillä reippaamminkin.
Joskus aiemmin ihan vakio koneessa kokeilin Mobil 1 5W-50 täyssynteettistä. Sillä kun ajoi lahti-helsinki välin moottoritietä noin 130km/h (siihen aikaan mulla oli 4-vaihteinen loota joten kone kiersi ~4000rpm) oli sen jälkeen öp tyhjäkäynnillä melkein 1 barin alempi mitä ennen tuota "rääkkiä" eikä se palautunut ennen kuin öljyt vaihtoi. Laitoin seuraavaksi Valvoline Synpower 5W-40:t ja niillä vastaavaa ilmiötä ei tapahtunut. En tästä syytä Mobilia merkkinä vaan tuota laaja-asteista 5W-50 polymeeriseosta. Tuollaset laaja-asteiset "öljyt" ei ole oikeasti enää mitään öljyjä vaan enemmän muovia mitä öljyä.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Aiemmin on ollut mobilin ölbät käytössä mutta hiljakkoin öljynvaihdossa iskin sisään "genuine gm" 5w-30 motonetin öljyt. Saas nähdä kusinko kuinka paljon omille nilkoilleni tällä kokeilulla. 
Vectra 2.0 -89
Sekalaisia romuja
Sekalaisia romuja
-
Simo
- 'Diplomat'

- Viesti:
Saatoit hieman kusta. Ne "genuine GM 5W-30" ölpät on tarkotettu hieman uudemmille opeleille kuin -89 vectralleMaJal kirjoitti:Saas nähdä kusinko kuinka paljon omille nilkoilleni tällä kokeilulla.
No eiköhän se nyt viileeseen vuodenaikaan pelitä, mut kesähelteille kannattaa vaihtaa jotain paksumpaa.
Varmaan olet oikeassa, mutta jos saan 20€/10tkm lisähinnalla öljyt mihin itse olen tyytyväinen ei se minusta paha investointi ole vaikka joidenkin mielestä turha.Simo kirjoitti: turha maksaa liikaa tavallisen käyttöauton tapauksessa.
Sama kokemus mulla on tuosta Castrollin Magnatec:istä Vs. Valvoline VR1. Castrollilla tippu paineet 1bar kuumana eikä nousseet vaikka kone hieman jäähty, taas Valvolinellä pysy 2bar kuumana ja jopa hieman nousi kun kone kävi 2-3min tyhjäkäyntiä. Castrollia käytin sen vuoksi kun se oli 5w, 10w sijaan kun ei aina ole mahdollista lämmittää konetta kovilla pakkasilla.Simo kirjoitti:Mä olen käyttänyt Asconan kevyesti viritetyssä koneessa Castrolin TXT 5W-40:stä. Sillä paineet on pysyneet samana 5-6tkm vaihtovälin vaikka vedättelisi välillä reippaamminkin.
GM:n öljystä on kokemusta kasitappisesta ja kuusitoistatappisesta koneesta, kasitappiseen en kyllä suosittelisi. Kylmäkäynnistyksessä alkoi kuulostamaan hyvin äkkiä vanhalta dieseliltä, Mobilin, Valvolinen ja Teboilin 5W-40 öljyillä on toiminut hyvin.Simo kirjoitti:Saatoit hieman kusta. Ne "genuine GM 5W-30" ölpät on tarkotettu hieman uudemmille opeleille kuin -89 vectralleMaJal kirjoitti:Saas nähdä kusinko kuinka paljon omille nilkoilleni tällä kokeilulla.
No eiköhän se nyt viileeseen vuodenaikaan pelitä, mut kesähelteille kannattaa vaihtaa jotain paksumpaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
-
ju.ha@netti.fi
- 'Agila'
5W-50 toimii hyvin, mun mielestä 0W-jotain on turhan ohutta.
Se on vaan mun mielipide.
Omega B 2,5 V6 CD Caravan -94
Vectra A 1,8i CDX Sedan -94
Vectra A 1,8i CDX Sedan -94
Eli haluat öljyn joka on pakkasella jäykkää?ju.ha@netti.fi kirjoitti:5W-50 toimii hyvin, mun mielestä 0W-jotain on turhan ohutta.
-
Simo
- 'Diplomat'

- Viesti:
Ei 5W ole pakkasella jäykkää. Tai onhan se jos pakkasta tarpeeks mutta ei suomessa ole niin kylmä koskaan.T.R kirjoitti:Eli haluat öljyn joka on pakkasella jäykkää?ju.ha@netti.fi kirjoitti:5W-50 toimii hyvin, mun mielestä 0W-jotain on turhan ohutta.
Sensijaan jos valmistajan suositus on esim 0W-30 niin kyllä sitä voi ja kannattaa käyttää.
Mikään valmistaja ei muuten taida suositella 5W-50 öljyä
Pointti olikin noiden käsitteiden virheellinen yhdistäminen: 0w on notkeampaa talvella kuin 5w muttei silti mitään "lirua". Kuumaviskositeetti kertoo sen olennaisemman arvon öljyssä, jos öljyä palaa tai vuotaa, winter-luvulla ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
5w-50 öljyistä olen samaa mieltä, en suosittele kenellekään.
5w-50 öljyistä olen samaa mieltä, en suosittele kenellekään.
No jos suositus on 0W-30, niin eiköhän kaikki 5W-30 kelpaa jos muut luokitukset täytyy (eikä asu lapin perukoilla)?Simo kirjoitti:Ei 5W ole pakkasella jäykkää. Tai onhan se jos pakkasta tarpeeks mutta ei suomessa ole niin kylmä koskaan.T.R kirjoitti:Eli haluat öljyn joka on pakkasella jäykkää?ju.ha@netti.fi kirjoitti:5W-50 toimii hyvin, mun mielestä 0W-jotain on turhan ohutta.
Sensijaan jos valmistajan suositus on esim 0W-30 niin kyllä sitä voi ja kannattaa käyttää.
Mikään valmistaja ei muuten taida suositella 5W-50 öljyä