Opel Manta Teknistä Tietoo!!

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Mantako
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Mantako »

voisko joku kertoo mulle opel mantasta kun olen kiinnostunut kyseisestä autosta mitä eroo on GSI ja GTE mallilla?kummassa on enemmän heppoja?minkälainen on opel ajattavuus entä millanen alustasiinä on vakiona?kumpi kannattasi ostaa GSI vai GTE?minkälaisia on opelin koneet virittää?
Manta-Maniac
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Manta-Maniac »

Mantaa tehtiin 2-litraisella ruiskukoneella ensin tätä GT/E-mallia ja myöhemmin GSI-mallia. Suurempia eroja niillä ei sinänsä ole, sillä varusteet voivat vaihdella molemmissa, mutta kummassakin onkuitenkin tuo 2-litrainen kone ruiskulla.
Tärkeää on ettet hankkiessasi osta ns. korinvahtoautoa, sillä silloin ei prosentit jätä paljoakaan virivaraa.
CIH:ien virittämisestä löytyy hyvää tekstiä Pro & Streetin sivuilta, linkki sinne löytyy taas näiltä kotisivuilta...
Perusmantassa siis on 2-litrainen motti, mutta löytyy 2.2 ja 2.4 litraisillakin, ja on niitä rakennettu 3-litraisilla suorilla kuutosillakin, Irmscherin pajalla mallimerkinnällä i2800 mutta suomessa vain omina projekteina.
Valinnan varaa siis löytyy, joten siitä vaan valitsemaan mikä mahtaisi olla sinulle sopiva malli.
Alustaltaan manta on ihan ok vakkarinakin, mutta itse ainakin olen sitä mieltä että kyllä se parannusta kaipaa, harvemmissa mantoissa nykypäivänä kuitenkaan on vakkarialustaa enää, vaan jonkinlainen madalluskitti.
Tekniikasta vielä, että laatikoita on 4-v sekä 5-v getrageja sekä isoa että pientä, osa jälkiasennuksena vaihdettuja osa taas tehtaan kiinnittäminä, ja lukottomia että lukollisia periä.
Sisustaan kuuluu useimmiten recarot.
Nelivalot löytyvät myös useimmista malleista nykyään, mutta mantaa on valmistettu myös isoilla "perusvaloilla".
Ei siinä paljoa ollut, mutta vähän perustietoa edes...
Juho Anttila
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juho Anttila »

http://www.opel6070club.com omaa myös virittämistekstiä, kannattaa ehdottomasti lukea.

ja ettei sinulle jäisi harhaluuloa on mantaa myös ihan karvalakkimallina eli ilman GT/E tai GSi merkintää. Mutta tuollaiset alkuperäiset ovat hienoja nekin ja ennenkaikkea jos innostusta rakentaa löytyy niin siinä on ainakin lähtökohta projektille.
J Turunen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J Turunen »

Tekniikaltaan tosiaan GTE/GSI -mallit pääpiirteiltään samanlaisia alkujaan. Erona vanhemmat GTE-mallit 1.9 E 105 hp moottorilla. Varusteluissa on ollut eroja GSI:n hyväksi mm. sisustaan on saanut erilaisia sävyjä laajemmin.

Huom. GTE mallia on olemassa 2 erilaista, vanhempaa kromipuskureilla/muovipuskureilla tehtyä 75-82 mallia ja sitten uudempaa face-lift 82-85 mallia, joka on ulkoisesti samanlainen GSI-mallien 86-88 kanssa (samat spoilerit, helmalevikkeet jne).

Hyvä saksalainen Manta-sivu, jossa Manta-asiaa laajemmin, kylläkin saksaksi.

http://www.manta-news.de
Vastaa Viestiin