Vietiin emännän ajokki (Vectra B 2.0DTi vm1997) huoltoon. Öljynvaihto + naftansuodattimen vaihto. Kilometrejä on siinä 270tkm. Toiminut kuin enkeli tuohon asti, huollettu aina ajallaan huolto-ohjelman mukaisesti.
Lopputulos; Suodattimen vaihdon jälkeen auto käynnistynyt normaalisti, kävi hetken ja kuoli. Ilmeisesti jäi huollon jätkillä tuo ilmaaminen vähän huolimattomaksi ja hörppäsi ilmaa. Nyt rakkinetta on siellä ilmattu ja ilmattu, mutta auto ei vaan lähde käyntiin. Ennen kuin lopettivat sen kanssa tappelun, alkoi pukkaamaan vikavaloa ja vikakoodia. Ruiskutuspumpun ohjainlaite sanoo että vaihda ruiskutuspumppu. Ainetta puskee suuttimille menevistä putkista kuulemma hienosti. Vikakoodi uusii aina startatessa vikakoodin nollaamisen jälkeen. Virrat päällä ruiskutuspumpusta kuuluu surinaa - jollaista ei ennen ole kuulunut. Olivat sahanneet käyntiin startterin kanssa joka on ainakin omistajan käsikirjan mukaan kiellettyä koska elektroniikka voi ottaa siitä siipeensä. Voisiko olla nyt niin että onnistuivat polttamaan tuon ohjausboksin?
Auto seisoo edelleen huollon pihassa ja nyt meidän pitäisi sitten korjauttaa tuo auto jossain diesel pajalla ja maksaa lysti itse. Ja sitten mikäli ilmenee että vika on aiheutunut huoltomiesten toimesta niin huoltaneen firman vastuuvakuutus maksaa remontin. Köyhiä perheellisiä duunareita kun ollaan niin kiinnostaisi tietää että voisiko olla vain tuo älyboksi jossa on vikaa. Itse pumpun vaihtohan maksaa mansikoita.
Edit:
Eivät huollossa olleet täyttäneet suodattimen kuppia ennen ensimmäistä starttia vaan kuppi oli ollut puolillaan naftaa - eli se vaihe siellä tuli mokattua ...
Auto kävi noin 15 sekuntia ja sammui. Sen koommin se ei ole käynyt lainkaan. Sen jälkeen ovat ilmanneet järjestelmää ja täyttäneet suodatinkuppiakin useaan kertaan. Mutta ei vaan lähde käyntiin.
Sen käsityksen sain tätä forumia myllätessäni että noita aivolaatikoita ainakin menee päreiksi, ovat jokseenkin heikko kohta. Luin täältä myös että saattaisi hinaamalla tärähtää käyntiin. Sitähän ei ole vielä kokeiltu. Tosin nyt pitää olla varpaillaan ettei vahingossakaan tule tehtyä mitään millä huolto sitten pesisi kätensä mahdollisesta korvausvastuusta. Ei tosiaankaan olisi varaa itse maksaa isoa remonttia tuohon vekottimeen - ainakaan näin joulun alla...