P3 kirjoitti:Jostain kumman syystä meset ovat haluttuja autoja. Miksi mielikuvan rakentaminen on onnistunut? Onko kyse muustakin kuin pelkästä mielikuvasta ?
Ei. Mersun kohdalla on kyse juurikin vain mielikuvasta. Hyvin toimeentuleva, vähintään ylempää keskiluokkaa oleva velkainen perhe haluaa mersun. Se luo ulkopuoliselle kuvan vauraammasta elämästä, vaikka todellisuudessa edes ne replicavanteen keskipultit ei kuulu ajajalle vaan pankille.
Kyseinen kuljettaja naamioi premium-autonsa tyyppivikojen korjauksen esim. lomareissuksi ja itse premiuminsa ulkoa tuoneet eivät koskaan uskalla ääneen sanoa että tuli kädet työnnettyä paskaan. Trust me, olin 10 vuotta autopurkaamolla töissä. En missään paikallisessa paalitehtaassa, vaan purkaamossa johon ei otettu purkuun yli 10 vuotta vanhoja autoja. Tarinoita näistä ns. premiumeista riittäisi toisellekkin sukupolvelle, mutta ei jaksa romaania alkaa kirjoittaan.
Ai niin, työkaverin 8 vuotta vanhaa mersua on maalattu 3 kertaa takuuseen. Ei se laatua ole, se on mielikuva. Kuten hän itse sanoi: "Se on ihan sama vaikka pankin auto onkin, mutta kyllä se enemmän päitä kääntää kun pankin eteen ajaa mustalla mersulla kuin ooppelilla". Toisaalta, voin vannoa että tuo mun ooppeli kääntää enemmän päitä kuin sen mersu
P3 kirjoitti:Mutta otetaan vaikkapa toyota avensis ja vw passat jotka ovat jälkimarkkinoilla huomattavan paljon halutumpia kuin vectra/insignia. Mistähän johtuu ?
Mistä johtuu, että opel oli toiseksi halutuin auto saksassa käytettyjen autojen markkinoilla? Suomalainen keskiluokka haluaa olla premium, vaikka velkaa olisi kuin vitusti. Toisten itsetunto kestää ajaa ooppelilla, sinun ei näköjään?