Aika welho saa olla että se maali pysyy siinä vielä 10 vuoden päästäkin. Ihan sama millä sitä pohjustaa...Ja on 100% varma ettei se ole ikinä imennyt mitään silkoonia tai vastaavaa.iHenkkaZ kirjoitti:kyllä sen maalin saa pysyyn kumissaki vaatii vaan elastic lisäaineen..
tää on vähä liian magee mantamääki haluan
![]()
** Opel Manta "400" 2.4 CIH ** Päivitetty 24.9
Re: ** Opel Manta 2.4 "400" ** Päivitetty 19.4
Kyllä mulla pysy kumisessa maali kun oli pohjustettu oikein.
Ennenkuin myin sen pois niin puristelin sitä oikein voimalla.
Kyllä siihen puolensentin monttu tuli mutta ei siitä maali lohjennu.
Ennenkuin myin sen pois niin puristelin sitä oikein voimalla.
Kyllä siihen puolensentin monttu tuli mutta ei siitä maali lohjennu.
Omega B i4000
Manta B R6
Manta B R6
Tossa yks maalari heitti että tarpeeks ku sotkee elastisuutta sekaan, ni voi maalata vaikka sisäkumin. En oo koskaan kokeillu mut ei mulla oo mitään syytä epäilläkkään koska tuntuu nykyisin löytyvän aika erikoisia juttuja muutenkin noista maaleista.
Todennäköisesti väärässä.
Voihan se olla, että siinä maali pysyy kun maalari vaan osaa asiansa, mutta tuo maalin pysyminen ei ole se ainoa ongelma tuossa kumiropellissa.
Tos aikoinaan kaveri teki yhen kolari mantan (asconan) jossa oli kuminen 3 osainen spoikka jossa oli maalit irtoillu ja halkeillu (sutiin tarraki oli takalasissa). Mä siit hioin kaikki maalit pois eli kumipinnalle. Kaveri käytti maalaamossa sen johon ne oli laittanu pohjalle muovitartunta-aineen ja päälle hiontavärin mihin paljon joustoainetta. Sit hioin pinnan tasaseksi ja maalaamossa maalasivat met.helmiäis värin ja lakan jossa kans kunnolla joustoainetta. Huvikseen kokeilin spoileria asentaessa alapuolelta et miten se kestää nii ei halennu pinta vaikka peukalolla aika syvälle painoin (en tietenkään kynnellä), jos maalattu ilman lisäaineita nii maali rutisee heti halki. 5 vuotta manta täs pyöri (eli täl tekijällä reilu 3 vuotta ja kaverin kaverilla loput) ja maalipinta ei halkeillu ees. Kyl sen kumisenki saa pysymään hyvänä ku tietää mitä siihen laittaa. Ainahan noissa jossaki vaiheessa se raja tulee vastaan ku liian ison tai terävän tällin saa.
Tää manta oli haluttua tavaraa ku tekijältä sitä yritettiin varastaa 3 kertaa ja kolmannella ne pääsivätki jo 300m ajamalla kunnes startti suli jumiin ja jäi siihen. Tält toiselta kaverilta se sit varastettiin kunnes se löyty montulta rallia ajettuna. Oli kylet kasassa, takahelma läjässä laseja rikottuna mut spoileri oli ehyt ja ei halkeemia. Varmaan olisivat seuraavana yönä käyneet purkamassa loppuja osia (sisustan ja vanteet veivät) mut montun omistaja kerkes löytää sen. Lunariin se meni et tiiä sit onko enää elossa ku vaihto prosentit oli aika tapissaan.
Tää manta oli haluttua tavaraa ku tekijältä sitä yritettiin varastaa 3 kertaa ja kolmannella ne pääsivätki jo 300m ajamalla kunnes startti suli jumiin ja jäi siihen. Tält toiselta kaverilta se sit varastettiin kunnes se löyty montulta rallia ajettuna. Oli kylet kasassa, takahelma läjässä laseja rikottuna mut spoileri oli ehyt ja ei halkeemia. Varmaan olisivat seuraavana yönä käyneet purkamassa loppuja osia (sisustan ja vanteet veivät) mut montun omistaja kerkes löytää sen. Lunariin se meni et tiiä sit onko enää elossa ku vaihto prosentit oli aika tapissaan.
Frontera b 4x4 3.2 V6 -00, Vectra c 2.2 dti farkkupaku, 3 X Omega b MV6, Vectra A 4x4 -94, Vectra 2000 4x4, Ascona B 2.2E -77, 2x Ascona B -78 2.2E ja 2.0.
Totta on, että nykyisillä pohjustusaineilla saa maalin varmasti siinä pysymään.
Se toinen syy (mikä jäi mainitsematta) on sama mitä Markokin ajoi takaa > spoikat ovat wanhoja ja luonnollisesti aika venkuroita ja mutkalla, lontollaan varsinkin keskellä ovevien kiinnikkeiden molemmin puolin. Kipen spoikka on hyvä esimerkki siitä. Tuo mikä minulla on, on parhaimmasta päästä ja Markolla siitä oli tarkoitus tehdä muotti.
Sitä paitsi laiskuituinen painaa vähemmän
Se toinen syy (mikä jäi mainitsematta) on sama mitä Markokin ajoi takaa > spoikat ovat wanhoja ja luonnollisesti aika venkuroita ja mutkalla, lontollaan varsinkin keskellä ovevien kiinnikkeiden molemmin puolin. Kipen spoikka on hyvä esimerkki siitä. Tuo mikä minulla on, on parhaimmasta päästä ja Markolla siitä oli tarkoitus tehdä muotti.
Sitä paitsi laiskuituinen painaa vähemmän
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Manta sai uudet eturenkaat, kiitos Juzzille
Auraus on Mantassa pikkuisen viturallaan, oli oikea rengas kulunut reippaasti enemmän ja kuluneisuudesta näki selkeästi, että aurausta repsikan puolella liikaa. Silmämääräisesti se auraus oli alustarempan yhteydessä säädettykin, unohtui sitten laittaa kohdalleen
Kranttuja ovat rengasliikkeissä aurauksien säätämisen suhteen, Mantaa suorastaan karsastavat. Tunne oli kyllä muutamassa paikassa molemmin puolinen, sillä 100 euroa aurauskulmien säädöstä tuntuu aika kovalta. Siis säädän sen aurauksen itse ja ostan sillä satasella kaljaa.
ST-Motorsiin tuli tänään myös soiteltua. Säädöt kiukaasta olisi jo aika saada kohdilleen, nekin säädöt on vielä toissa keväältä ja ihan tallilla kaverin kanssa korvakuulolla ja tee-se-itse-miehen-stetoskooppi-systeemillä säädetty. Tosin hyvin se nytkin kurnuttaa, mutta ammattilainen on ammattilainen.
Tänään cruisinkiin ja vaimo kuskiksi
Tosin jos vaimo on kuskina niin katiskana taitaa silloin olla porkkanasorvi. No, samalta se olut siinäkin maistuu
Auraus on Mantassa pikkuisen viturallaan, oli oikea rengas kulunut reippaasti enemmän ja kuluneisuudesta näki selkeästi, että aurausta repsikan puolella liikaa. Silmämääräisesti se auraus oli alustarempan yhteydessä säädettykin, unohtui sitten laittaa kohdalleen
Kranttuja ovat rengasliikkeissä aurauksien säätämisen suhteen, Mantaa suorastaan karsastavat. Tunne oli kyllä muutamassa paikassa molemmin puolinen, sillä 100 euroa aurauskulmien säädöstä tuntuu aika kovalta. Siis säädän sen aurauksen itse ja ostan sillä satasella kaljaa.
ST-Motorsiin tuli tänään myös soiteltua. Säädöt kiukaasta olisi jo aika saada kohdilleen, nekin säädöt on vielä toissa keväältä ja ihan tallilla kaverin kanssa korvakuulolla ja tee-se-itse-miehen-stetoskooppi-systeemillä säädetty. Tosin hyvin se nytkin kurnuttaa, mutta ammattilainen on ammattilainen.
Tänään cruisinkiin ja vaimo kuskiksi
Tosin jos vaimo on kuskina niin katiskana taitaa silloin olla porkkanasorvi. No, samalta se olut siinäkin maistuu
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Opel Manta B 2.4 "i400"
-
Simo
- 'Diplomat'

- Viesti:
Eihän auraus voi olla väärä vain toisella puolella
Jos toinen rengas kuluu enemmän kuin toinen niin lienee camber pielessä sen kuluneemman renkaan puolella.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
tuu tänne suunnalle säädättämään
täällä ei vanhuksia karsasteta.
unohtupa itekkin viime kesänä säätää kulmat kohillee, mut eipä tolla nyt tullu ajettua kun pari tonnia kun kans pahvi porsi.. ja renkaat oli jo valmiiks sakko rajalla.. ainaki takana
mulla on ton entinen omistaja saanu ton lasikuitu spoikanki ihan apinaks.. peilaa ja venkoilee se keskipala ihan mite sattuu. et muotit talteen saattas itekkin tarvita suoremman käikäleeen
unohtupa itekkin viime kesänä säätää kulmat kohillee, mut eipä tolla nyt tullu ajettua kun pari tonnia kun kans pahvi porsi.. ja renkaat oli jo valmiiks sakko rajalla.. ainaki takana
mulla on ton entinen omistaja saanu ton lasikuitu spoikanki ihan apinaks.. peilaa ja venkoilee se keskipala ihan mite sattuu. et muotit talteen saattas itekkin tarvita suoremman käikäleeen
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Re: ** Opel Manta 2.4 "400" ** Päivitetty 23.6
Tänään tuli käytyä ST-Motors virmassa säädättämässä Manta. Perussäädöt oli kuta kuinkin kohdallaan, mutta pari tuntia setä sen kanssa hieroi. Ja kannatti, sillä eroa ekaan vetoon tuli 10%. Neljä ajoa (ainakin) otti rullilla ja sai loihdittua Mantan kurnuttamaan vielä paremmin. Erittäin positiivinen kokemus oli tuo ST-Motors. Kaksi tuntia säätöä ja muistaakseni ainakin neljä ajoa rullilla > 160 euroa. Listahinta oli 80 euroa tunti + 80 euroa tehonmittaus. Tosin olivat mielissään Wanhasta ja erilaisesta kalustosta normaalien päivärutiinien sijaan. Vaikka seuraava säksä jo odotti vuoroaan, niin herra päätti vielä kokeilla pieniä muutoksia
Positiivisin oli väänto (227 NM) joka oli erittäin tasainen koko matkan. Siltä se tuntuu ajettaessa perseellekkin > vääntää tasaisesti ja menee eteenpäin kuin kuminauha. Eritäin miellyttävä ajaa kadulla. Toista kuin edellinen jossa ei tapahtunut mitn ennen 5000 kierroksen. Mutta tätähän tällä on haettu, konetta jolla on kadulla mukava ajaa. Tämän kilpailut on kilpailtu ja race-koneiden kanssa kikkailut kikkailtu.
Kierrosherkempi tuli myös Mantasta säätöjen jälkeen, kehotti tosin käyttämään 98 tai 99, nyt oli tankissa 95:sta. Sitä paloi muuten penkissä reilut 20 litraa
. Aluksi oli hiukan ongelmia takarenkaiden kanssa, ei meinanneet pitää rullilla. Hippasen kovat nuo wanhat Pirellin P10:t.. Muutama videokin tuli otettua, vaikka mitä ihmeellistä siinä nyt on, kauhea meteli ja katiska hallissa.
Penkissä:

Welho itse työssään:

Mantalla oli komea häntä

Positiivisin oli väänto (227 NM) joka oli erittäin tasainen koko matkan. Siltä se tuntuu ajettaessa perseellekkin > vääntää tasaisesti ja menee eteenpäin kuin kuminauha. Eritäin miellyttävä ajaa kadulla. Toista kuin edellinen jossa ei tapahtunut mitn ennen 5000 kierroksen. Mutta tätähän tällä on haettu, konetta jolla on kadulla mukava ajaa. Tämän kilpailut on kilpailtu ja race-koneiden kanssa kikkailut kikkailtu.
Kierrosherkempi tuli myös Mantasta säätöjen jälkeen, kehotti tosin käyttämään 98 tai 99, nyt oli tankissa 95:sta. Sitä paloi muuten penkissä reilut 20 litraa
Penkissä:

Welho itse työssään:

Mantalla oli komea häntä

Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Opel Manta B 2.4 "i400"
-
Simo
- 'Diplomat'

- Viesti:
Kuulostaa hyvältä mutta käppyrät olis silti mukava nähdä 
Paljonkos sitä konetehoa/pyörätehoa siunaantui loppujen lopuksi ja millä tehohäviöllä laskettuna pyörille?
Mulle säätäjä loihti 161,6hv takafillareille ja vääntöä oli koneessa parhaillaan ~5250rpm/233Nm.
Ascona on myös kiva ajaa kadulla juuri tasaisen väännön takia. Koneteho huitelee jossain 180-190hv välillä, ihan sama.
Onneksi on upea Mantasi taas ajossa ja säädöissä. Olisi kiva osua joskus samaan paikkaan samaan aikaan!
~Artsi, Vaasa
Mulle säätäjä loihti 161,6hv takafillareille ja vääntöä oli koneessa parhaillaan ~5250rpm/233Nm.
Ascona on myös kiva ajaa kadulla juuri tasaisen väännön takia. Koneteho huitelee jossain 180-190hv välillä, ihan sama.
Onneksi on upea Mantasi taas ajossa ja säädöissä. Olisi kiva osua joskus samaan paikkaan samaan aikaan!
~Artsi, Vaasa
"On tämä saatana työmaa!"
Joo, on mulla yksi printti vikasta ajosta, tarttis saada se skannattua. Täytyy käydä jollain skannerin omistavalla kylässäSimo kirjoitti:Kuulostaa hyvältä mutta käppyrät olis silti mukava nähdä
Tuo häviö oli myöskin laskettuna siinä printissä, se oli itse asiassa erittäin pieni. Täytyy katsoa se siitä printistä kun menen himaan.GSi 16V kirjoitti:Paljonkos sitä konetehoa/pyörätehoa siunaantui loppujen lopuksi ja millä tehohäviöllä laskettuna pyörille?
Onneksi on upea Mantasi taas ajossa ja säädöissä. Olisi kiva osua joskus samaan paikkaan samaan aikaan!![]()
~Artsi, Vaasa
Koneteho on 150, eli juurikin lain sallimat lukemat mitkä Mantassa saa olla
Konehan on siis aivan vakio, erittäin hyväkuntoinen 170thk ajettu 2.4 jossa 45 tuplat 36 kurkuilla, suuttimista en tiedä > eilen se niitä ST-Motorssissa vaihteli. Lisäksi kaasareiden jatkeena Rissen imusarjat ja Irmscherin 90 imutorvet putsareille. Nämä irmelin torvet tuottaa juurikin tuota vääntöä reilusti lisää. Pakosarjana tässä on edellisessä kilpakoneessa kiinni ollut XL-peltisarja ja putkena 2.5" kahdella pöntöllä. Putkisto Tiittasen käsialaa ja ihan tarvike Walker pöntöillä. Vauhtipyörä on muistaakseni edellisestä kilpakoneesta, tai sitten ihan vakio, en muista enään.
Eiköhän me jossain vaiheessa törmätä, tosin sen edellytyksenä on, että tulet Asconalla
Juzzin kanssa eilen oli pitkä keskustelu ja mietintä josko tuolle kannelle kuitenkin talvella jotain tekisi. Katsotaan nyt. Vääntöä tähän on aika vaikea saada lisää, minusta ST-Motorssin loihtimat lukemat ovat aika kelvolliset vakiomoottorille. Testiajoa tuli eilen suoritettua reilusti ja Vectra jäi myös tänään aamulla talliin. Eroa on säätöjen jälkeen kuin yöllä ja päivällä, ei mennyt reissu hukkaan.
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Opel Manta B 2.4 "i400"
-
Simo
- 'Diplomat'

- Viesti:
Saaphan siitä digikamerallakin ihan nettikelpoisen kuvanmikkis kirjoitti:Joo, on mulla yksi printti vikasta ajosta, tarttis saada se skannattua. Täytyy käydä jollain skannerin omistavalla kylässäSimo kirjoitti:Kuulostaa hyvältä mutta käppyrät olis silti mukava nähdä
Penkissä säädättäminen on kyllä lähes poikkeuksetta kannattava juttu. Muistan kun tuon oman Asconan käytin niin olin kyllä erittäin tyytyväinen lopputulokseen, tehonnousun huomasi ajossakin aivan selvästi ja kaikki tuli vain seoksia säätämällä, yhtään osaa ei vaihdettu ja sytkäkin pysyi lähes ennallaan. Tosin opin siinä samalla senverran noista säädöistä että nyt saisin luultavasti samat säädöt aikaiseksi ilman dynamometriakin.
Onko tuo ST-motorsin penkki muuten jarrulla vai vain inertiadynamometri?
No niin muuten saakin.Simo kirjoitti:Saaphan siitä digikamerallakin ihan nettikelpoisen kuvan?
Sama kokemus minulla, tosin minulla säädettiin myös sytytys ja kokeili eri suuttimia.Simo kirjoitti:Penkissä säädättäminen on kyllä lähes poikkeuksetta kannattava juttu. Muistan kun tuon oman Asconan käytin niin olin kyllä erittäin tyytyväinen lopputulokseen, tehonnousun huomasi ajossakin aivan selvästi ja kaikki tuli vain seoksia säätämällä, yhtään osaa ei vaihdettu ja sytkäkin pysyi lähes ennallaan.
Jarrulla se minusta on. Mikä helvetti on inertiadynamometriSimo kirjoitti: Onko tuo ST-motorsin penkki muuten jarrulla vai vain inertiadynamometri?
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Opel Manta B 2.4 "i400"