Vaihdoin viikonloppuna "teatterikiikareiden" tiivisteet -01 Astraan (ilmastoinnilla). Hommaan menee 4-8 tuntia, hinta liikkeessä työn osalta varmaan 150-200 €+osat (vaihtaavat myös kiikarin n. 80€, jotta voivat antaa takuun..). Itse vaihdoin vain nuo tiivisteet, jotka maksoivat 9 €.
Ensin tyhjensin nesteet järjestelmästä normaalista. Sitten täytyi irroittaa kondenssivesiputki konehuoneen puolelta, kiinni 2 torxilla (kannattaa tehdä pukilla jos mahdollista, melko ahdas paikka). Sen jälkeen keskikonsoli irti muistaakseni 7 ruuvia. Kun konsoli on irroitettu, näkee kennon kotelon, joka on klipseillä kiinni ympäriinsä; irroita kotelo (kotelo on hieman ahtaasti, mutta tulee nätisti oikeassa asennossa). Konehuoneesta tulee 2 metalliputkea kiikareille, otin sokat irti (lähtee kevyesti vetämällä) ja vedin kennon kiikareineen irti. Tässä kannattaa pitää kiikarit ylöspäin, ettei kennosta vuoda kaikki nesteet lattialle. SItten vaan kiikarit irti kennosta, on samanlaisilla sokilla kuin toinen pää. Tiivisterenkaiden vaihto ja homma kasaan. Samalla laitoin uudet nesteet , kun oli jo valmiiksi tyhjä jäähdytysjärjestelmä.
Tuossa kondenssivesiputken irroituksessa ja takaisin laitossa meni minulla noin tunti, eli sen voi vähentää ajasta, jos ei ole ilmastointia. Tässä tapauksessa alkuperäinen vesiventtiili oli jo valmiiksi korvattu suorilla kiikariputkilla, mutta ilmeiseti sen venttiilin irroitus ei ole sen kummempi homma kuin noiden kiikareidenkaan.
Homma kannattaa siis tehdä itse, jos vain on vähän aikaa uhrata. Korjausopas on hyvä apu tässäkin hommassa.
Astra G vesiventtiili
Re: Astra G vesiventtiili
Kävin vähän aikaa sitten vaihdattamassa kyseiset tiivisteet merkkihuollossa ja tuli maksamaan n. 270 euroa. En tiedä vaihtoivatko mitään muuta kuin nuo tiivisteet sinne. Työtähän siitä on suurin osa tuosta hinnasta. On sen verta veemäinen homma, että annoin muiden tehdä sen. Rahallahan siitä selviää.