x20xev/22xe koneen virittäminen.

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
pode_
'Kadett'
'Kadett'

Re: x20xev koneen virittäminen.

Viesti Kirjoittaja pode_ »

pode_ kirjoitti:Pakko siis mun mittausten kusta jollain lailla.. :roll: Ja siis oon ottanu männänlakien tilavuus erot ja kaiken mahdollisen muunkin huomioon, mut joku on menny pieleen.
Ja laskuthan ne oli päin honkia, elikkä 12.5 tasan olis nyt puristussuhde noilla leluilla. :lovin: Jospa sitä torstaina sais jo vähän etiäpäin. :)
-Astra G 2.0 sport -00 viina-auto
-Justy -89 kulkine
-Kia Cee´d -13 1,4crdi käyttis
rampuli
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja rampuli »

pode_ kirjoitti:
pode_ kirjoitti:Pakko siis mun mittausten kusta jollain lailla.. :roll: Ja siis oon ottanu männänlakien tilavuus erot ja kaiken mahdollisen muunkin huomioon, mut joku on menny pieleen.
Ja laskuthan ne oli päin honkia, elikkä 12.5 tasan olis nyt puristussuhde noilla leluilla. :lovin: Jospa sitä torstaina sais jo vähän etiäpäin. :)
12.5?? kannattais varmaan harkita nokkien vaihtoo ja ajotusta noilla puristuksilla...
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

rampuli kirjoitti:
pode_ kirjoitti:
12.5?? kannattais varmaan harkita nokkien vaihtoo ja ajotusta noilla puristuksilla...
Melkein jo dieseli... Ja ainakin 95E:lle saa heittää jäähyväiset.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja telwin »

No kaukana on vielä dieselistä... :D dieselissä kun purkarit on luokkaa 22:1... :D
hukkis
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Kannattaakohan tuota ees kokeilla vakionokilla,tulee dynaaminen puristus aika isoksi.Onhan ne hionu näitä xev nokkia ihan kohtuuhintaan,sillä sais tuota aukioloaikaa jatkettua.
Taitaa näissä nykydieseleissä olla puristukset hieman alemmat,esim. 19dt mallit 18:1.
rampuli
'Kapitän'
'Kapitän'

Timonen kirjoitti:
rampuli kirjoitti:
pode_ kirjoitti:
nyt olis ainakin syy pistää alkoholi vermeet... :lol:
rampuli
'Kapitän'
'Kapitän'

rampuli kirjoitti:
Timonen kirjoitti:
rampuli kirjoitti:
pode_ kirjoitti:
nyt olis ainakin syy pistää alkoholi vermeet... :lol:
ei vaiskaan... jollain n.316 nokalla ja 104 ajotuksella saa toimiin vielä 98:lla. mut suosittelen siltikin käyttään tolueenia bensan seassa.
pode_
'Kadett'
'Kadett'

Onhan noita asioita sumplittu, ja siinä pysytään et nyt testataan miten se rupee sykkimään vakio nokilla jos rupeaa ollenkaan. :bonk: Mutta kyllä sen pitäis jekata ihan hyvin noilla orkkis nenäkepeillä. Jos ei niin sit vaihdellaan muuta tilalle.
-Justy -89 kulkine
rampuli
'Kapitän'
'Kapitän'

pode_ kirjoitti:Onhan noita asioita sumplittu, ja siinä pysytään et nyt testataan miten se rupee sykkimään vakio nokilla jos rupeaa ollenkaan. :bonk: Mutta kyllä sen pitäis jekata ihan hyvin noilla orkkis nenäkepeillä. Jos ei niin sit vaihdellaan muuta tilalle.
sen tiedän ja muutkin tietää... että yli 12 barin(laskennallinen) puristuspaineella on sula mahdottomuus ajaa edes 98:lla.
Eli johto pääköksenä on et kukin tekee mitä haluaa motillaan, mut kannattaa joskus järkeillä asioiden kanssa.

Onhan toki hieno kehuskella Essolla et on 12,5 purkat koneessa... :D
pode_
'Kadett'
'Kadett'

Suosittelisin perehtymään asioihin ennenkuin kerrotaan mikä ei ole mahdollista, on siis todella todennäköistä että joudutaan nokkien ajotuksia muuttamaan. Mutta silti sen saa toimimaan vakio nokilla ilman että puristuspaineet karkaa taivaisiin. Ja en ole missään vaiheessa puhunut ajavani e98:lla. Taidanpa jättää sen projekti kertomuksen toistaiseksi tekemättä ja siinä vaiheessa kun kone pelittää niin voin sen tehdä mutta siihen asti näkemiin. :lollis:
-Justy -89 kulkine
mauno ahonen
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja mauno ahonen »

toi puristussuhdehan on ihan eri asia kun puristuspaine, puristuspaineeseen vaikuttaa myös mimmoset nokat on ja nokanajoitukset, sylinterin täytös ja sylinterin välykset. mitä enemmän seosta saadaan imutahdin aikana sylinteriin sitä isommat puristuspaineet on, samalla puristussuhteella olevissa erilailla virtaavissa koneissa on eri puristuspaine, ja jos on väljä ja just porattu kone samalla puristussuhteella ja virtauksilla niin puristuspaine ei enää oo kummiskaan sama. vääntää varmaan noilla rutuilla alhaalta hyvin ja polttaakin paremmin kun vakio jos saat sytytyskäyrät jollain kohilleen. kokeilemallahan kaikki selviää. 98:ia tankkiin!! sit kun auto on nipussa niin kerro miten toimii.
-91 calibra 22xe
-01 vectra sport caravan 2.2
tikkku
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja tikkku »

pode_ kirjoitti:
samsa87 kirjoitti:
pode_ kirjoitti:Semmoinen tuli tässä mieleen, että mikäköhän mahtaa olla suurimpia teholukemia mitä on xev koneesta otettu Suomen maalla? Itsellä menossa "stage 1" tekeminen tässä tämän talven aikaan niin jos saisi vähän jotain tavoitteita mihin pyrkiä. -(z)-
Tos on mun omegan lähes 1,5 v vanha lappu. 145hv/195nm Koneella oli silloin ajettu ~310tkm, "vireinä" kartiosuodatin, simons 2,5 catback ja kansipoka tehty ~270tkm paikkeilla joten ruttua hieman enemmän kun kantta hiottu...
Yllättävän paljon löylyä jos ei kerran mitään tuon enempää ole tehty.. :o Kaippa sitä omasta moottorista 150heppaa sit pitäs saada. :yes:
ja tuo vajaan kympän heitto varmasti tullu 5hp+/- penkin heitto, ottaen huomioon että että.. onko tehtaalta lähtiessä se 136hp? kukaan penkittäny ennenjälkeen virityksen? poden ei varmaan tarvitse miettiä auttoko se/ne bilteman suodattimet ja vaimentimet... :worship:
Keme
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Keme »

Aiemmin topicissa oli puhetta nokkien uudelleen ajoittelusta. Olisiko siinä helppo + halapa paikka piristää muutoin vakiokonetta? Päästöistä ei tarvitse välittää.

Onko kukaan ajoitellut penkissä nokkia tai muutoin tehnyt asian tiimoilta tutkimusta? Minkälaisia tuloksia ja vinkkejä olisi?
JEEEEEEEEEEEEE!
gse70
OCF Member 2023
OCF Member 2023

Viesti Kirjoittaja gse70 »

Keme kirjoitti:Aiemmin topicissa oli puhetta nokkien uudelleen ajoittelusta. Olisiko siinä helppo + halapa paikka piristää muutoin vakiokonetta? Päästöistä ei tarvitse välittää.

Onko kukaan ajoitellut penkissä nokkia tai muutoin tehnyt asian tiimoilta tutkimusta? Minkälaisia tuloksia ja vinkkejä olisi?
Mutuilisin, että saavutettava hyöty XE:hen verrattuna on pienempi, koska XEV:ssä ahdistaa tuo imupuoli sen verran paljon.
Heka92
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Heka92 »

Paljoa puhetta täällä ei ole tämän x20xev koneen turbottamisesta, joten kysäisen nytten. Ahdin tulee olemaan KKK26 ja tarkoitus olisi n.0.5bar ahdoilla ajella.

Koneen puristuksethan olivat 10,8:1 ? Kuinkahan paljon puristuksiin vaikuttaa kun kaksi kannentiivistettä ? Vai olisiko tähän jotakin muuta vaihtoehtoa olemassa ?

Oma kone on vakio sisuskaluiltaan ja mitä olen lukenut niin 200hv alkaa olemaan kriittinen raja kiertokankien pulteille. Onko saatavilla mitään vahvempia pultteja vakioiden tilalle vai alkaa itse kiertokanget periksi myös tuossa 200hv ?

Bensanpaineen nosto tietenkin ettei kone mene laihalle, mutta kuinkahan paljon tarvitsee ?

Omat tehotavoitteet eivät ole kummoiset, 170hv kieppeille kun pääsisi niin että kone on viellä kestävä ( Ettei tarvitse kokoajan pelätä tuota kiertokankien pulttien pettämistä )

Mitä nytten olen lukenut tätä keskustelua niin kannelle ei tarvitse tehdä mitään jos haluaa tuon 170hv ?

Ja mitenkäs tuo moottorinohjaus ? Ymmärtääkö se tuota ahtamista ollenkaan :D

Kiitoksia jo vastauksista etukäteen !
Vastaa Viestiin