APUA! Pala puuttuu/vinksallaan? (Calibran vaihteisto-prob.)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
tiarb
'Kadett'
'Kadett'

APUA! Pala puuttuu/vinksallaan? (Calibran vaihteisto-prob.)

Viesti Kirjoittaja tiarb »

Hei!

Oli joku sokka/tappi/tjsp. (ei ollut paljoa reiässä jäljellä joten en oikein osannut tunnistaa) karannut liitoksesta joka yhdistää vaihdekepiltä tulevat osat vaihteiston keulaa lähinnä olevaan osaan. Paremman puutteessa laitoin siihen sopivan pultin, mutta nyt ongelma on seuraavanlainen:
- keppi tuntuu olevan normaalia edempänä
- vain 2., 4. ja vapaa vaihde toimii
- R,1.,3. ja 5. vaihteet saa "huulille" ts. kun keppiä työntää ja kytkintä nostaa niin "sahaussurhadus" ääni kuuluu, mutta vaihdetta ei saa silmään

Osaisko joku näistä oireista tulkita onko joku osa tuolta vielä hukkunut, kuuluisko siihen joku erikoisempi sokka/tappi joka yhdistää noi jotenkin erilailla kuin vaan yhteensovitus+pultti läpi, vai oisko joku muu osa nyt tuolla sitten ihan vinksallaan?

t:Henkka
Calibra vm.92 2.0 16v
timppa1
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: APUA! Pala puuttuu/vinksallaan? (Calibran vaihteisto-prob.)

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Kappas ku sattui.Mulla hajos juurikin tuo sama tappi tossa viikko sitten,mulla hävis 1 ja 2 vaihde,oli kiva ajaa.
Mäki laitoin pultin siihen tilalle mutta mulla kyllä keppi pysy oikeessa kohtaa ja vaihteetkin palasi takas.
tiarb
'Kadett'
'Kadett'

Jees, näyttäs siltä et toi kohta on tarkoitus olla kiinni jollain erikoisemmalla sokalla. Hokasin et alempi reikä on pienempi kuin ylempi, joten ainakaan vm.92 calibrassa siihen ei saa kiinteää hyvää kiinnitystä jos ei ole sellainen tappi/sokka/kiinnike joka on päästä kapeampi. Lienee parempi hakea motonetistä tms. juuri oikea sokka. Pidemmällä pultilla sain kaikki paitsi pakin toimimaan, mut huomasin käsin suoraan liitosta heiluttelemalla, et ei tuota tässä tapauksessa pultilla kuntoon saa :(

t:HB
Calibra vm.92 2.0 16v
tiarb
'Kadett'
'Kadett'

Äh, koitin duunata kapeammalla pultilla ja sopivalla holkilla tohon teeseitse-palaa, mutta vaihteet ei mene silmään kuten pitäisi. Voi johtua tekemäni palan aivan lievästä väljyydestä, mutta jotenkin ihmetyttää miten siitä voisi olla kiinni, että keppi tuntuu olevan ihan väärässä asennossa. Osaisko joku sanoa, et kuuluisko sen muovisen kolmion muotoisen vaihdevivuston puoleisen palan olla eteen vai taaksepäin autoon nähden? Astrassa se näyttäis olevan taaksepäin (http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/pub ... 7web_0.jpg jonkun muun kuva, älkää välittäkö nuolesta) tuolla toisen haarukan sisällä, mulla se on nyt ulkonevasti kohti keulaa (http://hege.shakeril.com/IMG_0088.jpg okei tää on oma ottama, sori laadusta, ja älkää välittäkö tostakaan nuolesta, se on varaosamyyjille kun pistin kyselyä puuttuvasta palasta). "Normaalilla" voimalla se ei suostu kiepsahtamaan haarukan sisään, mutta suoranaisesti väkivalloin en sitä vielä ole koittanut vääntää... pitäisikö?

t:HB
Calibra vm.92 2.0 16v
tiarb
'Kadett'
'Kadett'

Well, löysinhän mä vihdoin kuvan jossa asia näkyy... http://img.auctiva.com/imgdata/2/6/6/4/ ... 9179_o.jpg

Eli... pitääpä runtata toi pala tonne haarukan sisäpuolelle sitte vaan...
Calibra vm.92 2.0 16v
RV
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja RV »

Käy suosiolla hakee Opel liikkeestä nuo molemmat sokat, ei maksa montaa euroa kappale.
Itse taisin kesällä maksaa 2€kpl.
Honda Civic 1,6 vtec -01
Mercedes-Benz W210 -01
makemu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja makemu »

jep, itse olen tuon kanssa vaihtanu, maksaa tosiaan tuo sokka missä sellanen jousisysteemi mikä vain painetaan paikalleen merkkiliikkeessä pari euroa, en jaksais mitää patentteja edes ruveta tekee :D
Nykyinen käyttis: Insignia Sports Tourer 2.0cdti AT6 -11
Ex käyttis Vectra C 1.9cdti autom 2006
Ex Käyttis Opel Astra Caravan 2+3 paku X20DTL -98
Harraste Vectra 2.0i GLS 4D (20ne) -89 Irmscher
http://s567.photobucket.com/albums/ss114/makemu/
Jarno
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Pultit oon aina laittanut noiden hajoavien sokkien tilalle.
Eikä varmana hajoa ikinä.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Opel Antara 3.2
jama78
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja jama78 »

Ite vaihdoin kans astraan joskus aikoinaan ton tapin. Hain oikein marmori tiskiltä eikä tosiaan maksanut montaa euroo!! Mulla ei kans menny vaihteet kunnolla päälle mut uudella tapilla tuli tosi jämptti! Ite laitois kans aluks sen muovin tolleen väärin niin oli vaihteet kans hukassa eli astrassa ainakin se oli ekan kuvan mukaan :yes:
Astra j 1.4t sport tourer. Ex:Vectra C 2.2 gts ,Kadett c 1.2 , ascona c 1.6 , Omega A 2.0I , Astra GSI , Omega B 2.5 v6, Omega b2 3.0v6 stw sport.
Vastaa Viestiin