Kävikin niin että eräs aamu olin lähdössä töihin ja manta ei suostunutkaan pyörittämään johtuen akun tyhjyydestä.
Syyksi löytyi edesmennyt laturi mutta uuden toisen laturin paikalle saatuani huomasin erään hauskan asian.
Tyhjäkäynnillä akulta/laturilta/volttimittarilta katsottua jännitettä löytyy 13,6 voltin paremmalla puolella mutta heti kun kierroksia nostaa niin tipahtaa 12,5 ja alle.
Olisko jollain tapahtunut samaa tai onkos kenelläkään vinkkiä mistä tämä voisi johtua. Ettei vain olis toinenkin laturi sökö?
Mantan laturissa vikaa...
Vika osoittautui vialliseksi solenoidiksi.
Mutta kaikista hauskinta on se että laturi toimi vallan mainiosti viimeiset kolme päivää mutta nyt tänään ei toiminut. Alkoi heittelehtimään että välillä lataa ja välillä ei lataa.
Sitten vielä kun vaihtaa vaihdetta (painaa kytkimen pohjaan) volttiviisari nousee 14-kohdalle ja kun saat laitettua vaihteen silmään (nostat kytkimen) lataus palautuu 12 volttiin.
Kohtapuoliin alkaa keinot loppua.
ehdotuksia?
Mutta kaikista hauskinta on se että laturi toimi vallan mainiosti viimeiset kolme päivää mutta nyt tänään ei toiminut. Alkoi heittelehtimään että välillä lataa ja välillä ei lataa.
Sitten vielä kun vaihtaa vaihdetta (painaa kytkimen pohjaan) volttiviisari nousee 14-kohdalle ja kun saat laitettua vaihteen silmään (nostat kytkimen) lataus palautuu 12 volttiin.
Kohtapuoliin alkaa keinot loppua.
ehdotuksia?
Mulla oli Mantassa kanssa latausvikaa. Kun laittoi koneen käyntiin niin latasi vähän aikaa ja sitte lataus tippu jonnekkin 12 voltin pintaan kun pitäis olla 13,5-14 volttia. Viaksi osoittautui huonot liitokset ja erityisesti moottorin maadoitus runkoon. Nykyään toimii niinkuin pitääkin, lataa melkein liikaakin. Noi kaikki maadoituspiuhat ja liitokset kannattaa tarkastaa niin säästyy monelta harmilta.
Janne
Janne
Olen vaihtanut tässä viimeisen kk aikana vissiin 30m sähköjohtoa tähän autoon. Meinaan että oli kaikki melkein alkuperäiset piuhat ja senhän tietää missä kunnossa 26v vanhat piuhat on.
Pitänee vissiin alkaa taast tutkailemaan liitoksia ja maadoitusta.
Sitten testata taas yhtä toista laturia josko se olis siinä vika.
Pitänee vissiin alkaa taast tutkailemaan liitoksia ja maadoitusta.
Sitten testata taas yhtä toista laturia josko se olis siinä vika.