Omavalmisteiset työkalut yms

Esittele Opel-projektisi tai autosi
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Taitaa tästä viestiketjusta löytyä kuviakin niistä omavalmiste työkaluista millä nuo saranatapit irtoo helposti.
Todennäköisesti väärässä.
nikkari_83
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja nikkari_83 »

Simo kirjoitti:Saranatapithan otetaan pois pitkän pultin avulla. Sen halkaisija valitaan niin että se sopii menemään saranatapin läpi (5mm tais olla sopiva Opeliin). Pultin kanta taas on oltava sen kokoinen että se sopii saranan reijän läpi muttei saranatapin läpi; kuusiokolokanta on hyvä kun se on valmiiks pyöreä ja sopiva.
Sitten vaan pultti tapista läpi ja pultinkanta tapin päätä vasten. Toiseen päähän esim pieni hylsy hylsysarjasta ja prikka ja mutteri. Mutteria kiristäen tappi tulee pois. Hylsy tarvitaan että tapilla olis tilaa tulla pois, sen tarvii siis sopia halkasijansa puolesta hylsyn sisään.
Tää tosin on sellanen perinteinen menetelmä mitä luulis sen 60v asentajan jo kokeilleen, mut eihän sitä koskaan tiedä..

sitä en tiä millä on yrittäny tappei pois,auto on kaverin vanha ja hänen isä pitäny siitä helvetin hyvää huolta mutta ei oo tapit lähteny,tulivat uudet tapit mulle auton mukana ja sanoivat vaan että jos sää saat vaihdettuu ni saa koittaa....ja kun tiedän mimmone monitoimi mies se äijä on niin en oo ite edes viittiny yrittää kun mulla ei oo ihan vielä ikää ja kokemusta ihan niin paljoo(siis läheskään).

90- omegasta vaihdoin kyllä hanttarin takaoven ja siinäkin sai tapella ja ihmetellä kun työkaluina tais olla papukaijat ja leka hiukan jollain tuurnalla sai hakattuu ulos,siis kaikkein vaikeimman kautta.
exät alkaen 2009 : a omega 2.0i -90 , ascona c -86 1.8i , corsa a 1.4l -87 , gsi kadett -88 , F-astra 1.6i -92 , e kadett 1.4i -90 , sedan. F Astra 2.0 16v -97 , F-astra 1.6l i 8v -95.F-Astra 1.6,16-v,96-.vectra b -97,2.0i 16v.Astra 1.6,16v,-96.
nikkari_83
'Senator'
'Senator'

omega16T kirjoitti:Taitaa tästä viestiketjusta löytyä kuviakin niistä omavalmiste työkaluista millä nuo saranatapit irtoo helposti.

joo olen nee kuvat kyllä kattonu,niitäki on muutamaa eri versioo ja olen kyl yrittäny kysellä et miten homma toimii mut tullu vähän vajaavaisia vastauksia. :roll: :oops:
exät alkaen 2009 : a omega 2.0i -90 , ascona c -86 1.8i , corsa a 1.4l -87 , gsi kadett -88 , F-astra 1.6i -92 , e kadett 1.4i -90 , sedan. F Astra 2.0 16v -97 , F-astra 1.6l i 8v -95.F-Astra 1.6,16-v,96-.vectra b -97,2.0i 16v.Astra 1.6,16v,-96.
Themazgu
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

nikkari_83 kirjoitti:
omega16T kirjoitti:Taitaa tästä viestiketjusta löytyä kuviakin niistä omavalmiste työkaluista millä nuo saranatapit irtoo helposti.

joo olen nee kuvat kyllä kattonu,niitäki on muutamaa eri versioo ja olen kyl yrittäny kysellä et miten homma toimii mut tullu vähän vajaavaisia vastauksia. :roll: :oops:
tässä sulle vajaavainen vastaus.
mutterin ja hylsyn välin vielä prikka eli aluslevy.
Kuva

tästä ei ohjeet selkene.
Juhash
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhash »

Woe helevetti! Enää puuttuu kuvitetut ohjeet räikän käytöstä... :lol:
If it ain't broken, don't fix it - tune it!
Exä: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=114265
nikkari_83
'Senator'
'Senator'

Juhash kirjoitti:Woe helevetti! Enää puuttuu kuvitetut ohjeet räikän käytöstä... :lol:

:lollis: :lollis:

joo niin miten se räikkä toimii ja mikäs se mahtaa edes olla??? :lollis: :lollis:
Marko.L
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Marko.L »

nikkari_83 kirjoitti:
Juhash kirjoitti:Woe helevetti! Enää puuttuu kuvitetut ohjeet räikän käytöstä... :lol:

:lollis: :lollis:

joo niin miten se räikkä toimii ja mikäs se mahtaa edes olla??? :lollis: :lollis:
Täältähän näitä.
makedeus
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja makedeus »

Minä kun luulin että minä oon joskus tyhmä
Seat Leon TS 1.8T
Caddy mk1 1.9td
Golf III
nikkari_83
'Senator'
'Senator'

makedeus kirjoitti:Minä kun luulin että minä oon joskus tyhmä

no hehheehh :lollis:

koitappa ite saada joskus selvää jostain asiasta mistä et mitään tajua ja joku selittää sulle siitä asiasta ihan ku olis jotain viinaakin vahvempaa vetänyt!

en nyt voi esimerkkiä antaa koska en tiedä mitä sinä tiedät.
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Mä oon todennut että ilman nettiäkin voi elää...
Mutta nykyään tuntuu että joka asia varmistetaan, kysytään ja pohditaan netissä ennen sen suorittamista.
Esim. "Voinko kaataa öljyä koneeseen jos tikku ei kastu...yx frendi sano et se oli ainaki kaatanu, mitä mieltä porukat o?"
Menee hiukan avautumisen puolelle, mutta eikö ihmiset vaan osaa? vittu silmä käteen ja kattoo miten osa on rakennettu, kasattu, onko irtoavia osia pultteja, ajattelee hiukan ennen, kun lähtee runkkaamaan netin viereen mutu vastauksia lukien.
Kuva
Juhash
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhash »

Aamen Spikey! Asiallinen avautuminen :)
Heitetään nyt vielä vähän lisää löylyä samaan rahaan...
Senkin ajan mitä käyttää netissä kyselemiseen, vois käyttää tehokkaammiin omaan autoon tutustuessa. Samalla voi tutustua myös omiin työkaluihin ja miettiä mikä työkalu sopii parhaiten ko. työhön ja samalla tulee ideoitua helposti myös uusia työkaluja.
Nykyisin tuntuu että kynä ja paperi on täysin vieras käsite autoa korjatessa. Rohkeasti vaan autoa tutkimaan ja jos ei pysty muistamaan mihin mikäkin osa kuuluu, niin kirjottaa muistiinpanoja ja piirtää hahmotelman. Nykyään kaikissa kännyköissäkin on kamera, niin voi ottaa muutaman kuvan ennen purkua.
Jos oman aivokapasiteetin käyttö on ylivoimainen tehtävä, niin ehkä siinä vaiheessa kannattaa tehä sitä omaa päivätyötään vaikka muutama tunti enemmän ja viedä auto korjaamolle ja maksaa siitä että joku viisaampi tekee työn omasta puolesta.
If it ain't broken, don't fix it - tune it!
Exä: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=114265
Marko.L
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Marko.L »

Alkanee menemään hieman aiheen ohi, mutta täälläkin on havaittu pientä uusavuttomuutta näissä touhuissa. Ihan näin esimerkkinä postaus foorumille joka ei kovin kaukana todellisuudesta ole.

K: Mikä mahtaa olla vikana kun ö-painevalo vilkkuu?
V: Olet varmaan jo katsonut, että koneessa on öljyä?
K: Enpä kyllä ole, ajattelin huomenna katsoa.

tai

K: Minkäkokoinen sulake kuuluu töötille?
V: Eikö ohjekirjasta muka löydy tietoa?
K: En mä jaksanu sitä selata...

:hammer:
Ari-S
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

hyviä ja asiallisia avautumisia mutta jatketaan niitä muualla niin ei asiasisältö katoa
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
nikkari_83
'Senator'
'Senator'

Ari-S kirjoitti:hyviä ja asiallisia avautumisia mutta jatketaan niitä muualla niin ei asiasisältö katoa

aivan...

täysin samaa mieltä :peukku:
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Re: Omavalmisteiset työkalut yms.saranatapin ulosvetäjä??

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Vastaa Viestiin