Lähinnä asiaan liittyviä kysymyksiä olisi ollut..
Oman harrastebiilin kausisäilytys?
Oman harrastebiilin kausisäilytys?
Koitin söörtsillä kattella kun muistelin että tästä on kyllä keskusteltu ennenkin. Jos topicci jo on niin laittakaa nyt linkkiä kun ei osaa löytää vaikka kuinka hakee...
Suoraa huutoa 3000 24v
Keme kirjoitti:Häh? Miten niinkin yksinkertasesta asiasta saa noin vaikeaa. Herra siunaa, nyppää akun kengän irti ja jättää sikseen. Keväällä lyö kengän takaisi kiinni ja lähtee painamaan rengasta tonttin.
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
Juurikin noin. Ite nykäsen suojapussin auton päälle, ja parin viiikon välein tulee käynnisteltyä.Realsanta kirjoitti:Keme kirjoitti:Häh? Miten niinkin yksinkertasesta asiasta saa noin vaikeaa. Herra siunaa, nyppää akun kengän irti ja jättää sikseen. Keväällä lyö kengän takaisi kiinni ja lähtee painamaan rengasta tonttin.mä en edes irroita akun napaa noista harrasta mopiileista kun ne on sopivasti tallista 3m ulko ovesta pitäähän niitä välillä käynistelläkkin omaksi iloksi
Miten niin vaikeaa? Vähääkään autoaan hoitavallahan suurin osa noista asioista on ihan rutiinitoimenpiteitä, kyse on vain ajoituksesta. Ei niitä kaikkia yhdellä kerralla tarvi tehdä.Keme kirjoitti:Häh? Miten niinkin yksinkertasesta asiasta saa noin vaikeaa. Herra siunaa, nyppää akun kengän irti ja jättää sikseen. Keväällä lyö kengän takaisi kiinni ja lähtee painamaan rengasta tonttin.
-
Simo
- 'Diplomat'

- Viesti:
Käynnisteleminen seisonnan aikana ei kyl ole kovin järkevää. Ainakin pakoputkisto ruostuu kun joka käynnistyksellä sinne tulee kosteutta. Samoin moottorin sisään -> öljyn sekaan tulee kosteutta.harza kirjoitti:Juurikin noin. Ite nykäsen suojapussin auton päälle, ja parin viiikon välein tulee käynnisteltyä.Realsanta kirjoitti:Keme kirjoitti:Häh? Miten niinkin yksinkertasesta asiasta saa noin vaikeaa. Herra siunaa, nyppää akun kengän irti ja jättää sikseen. Keväällä lyö kengän takaisi kiinni ja lähtee painamaan rengasta tonttin.mä en edes irroita akun napaa noista harrasta mopiileista kun ne on sopivasti tallista 3m ulko ovesta pitäähän niitä välillä käynistelläkkin omaksi iloksi
Jos käy ajamassa pidemmän lenkin niin silloin tietysti voi tällä jotain hyötyäkin saada koska jarrut ei jumiudu kun niitä käyttää yms. Mut jos vaan paikallaan vähän käyttelee niin en näe siitä muuta kuin haittaa.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Tämä käynnistelemisen hyöty/haitta jakaa yleensä harrasteautojen omistajat ja myös motoristit ns. kahteen koulukuntaan, itse olen samoilla linjoilla kuin Simokin, eli en ole koskaan käynnistänyt harrasteautoani tai prätkääni kertaakaan talvisäilytyksen aikana... En edes lämpimässä tallissa, kylmässä tallissa tuo nyt ei mielestäni tulisi kuuloonkaan että lyö laitteen väkisin käymään mutta ei aja sillä metriäkään.Simo kirjoitti: Käynnisteleminen seisonnan aikana ei kyl ole kovin järkevää. Ainakin pakoputkisto ruostuu kun joka käynnistyksellä sinne tulee kosteutta. Samoin moottorin sisään -> öljyn sekaan tulee kosteutta.
Jos käy ajamassa pidemmän lenkin niin silloin tietysti voi tällä jotain hyötyäkin saada koska jarrut ei jumiudu kun niitä käyttää yms. Mut jos vaan paikallaan vähän käyttelee niin en näe siitä muuta kuin haittaa.
Molemmilla mielipiteillä lienee 'hyvät' perustelut puolesta ja vastaan, mutta enimmäkseen tuo käynnistely lienee kai jonkinlaista fiilistelyä, kevätkin tulee sitten vähän nopeammin tai jotain
Oman harrasteauton laiton kolmisen viikkoa sitten seisontaan:
- pesin ja vahasin
- tiivisteisiin silokonia, penkkeihin mehiläisvahaa
- akun napa irti ( ja akku ylläpitolataukseen )
- viimeisen tankkauksen yhteydessä säilöntä-ainetta bensan joukkoon ( tankki täynnä bensaa )
- kaksi kosteudenpoistajaa sisälle autoon ( molempiin jalkatiloihin )
- pressu päälle
- tallista valot pois ja ovi lukkoon
vaikka vasta kolme viikkoa seisontaa mennyt niin nyt jo syö miestä kun ei pääse ajelemaan... lisäksi melko persiistä tuo nykysysteemi jossa joutuu käymään syksyllä ja keväällä katsastusasemalla seisontailmoituksen teossa ja saa molemmilla käynneillä uudet otteet autoon, ennen sekin oli niin helppoa, ei tarvinnut muutakuin soittaa vakuutusyhtiöön..

Nykyaikaisilla öljyillä ja pakkasnesteillä ei ole mitään järkeä käynnistellä autoa välillä muutaman kuukauden seisonnan aikana, oli se sitten ulkona tai sisällä. Jos seisonta venyy pidemmäksi, niin kerran vuoteen olisi hyvä käyttää lämpimäksi ja jos mahdollista, niin ajaa pieni lenkki vaikka vaan parkkipaikalla/tallin pihalla, että renkaat ei seiso koko aikaa samassa asennossa, jarrut lähtee liikkeelle ja nivelet ei ruostu paikoilleen. Jos pelkkää moottorin jumittumista ajatellaan, niin käyttämistä parempi vaihtoehto olisi välillä kaataa tulpanreiästä ruokalusikallinen öljyä ja hetkenpäästä pyörittää konetta muutama kierros vaikka hihnapyörästä.MakeTku kirjoitti:Tämä käynnistelemisen hyöty/haitta jakaa yleensä harrasteautojen omistajat ja myös motoristit ns. kahteen koulukuntaan, itse olen samoilla linjoilla kuin Simokin, eli en ole koskaan käynnistänyt harrasteautoani tai prätkääni kertaakaan talvisäilytyksen aikana...Simo kirjoitti: Käynnisteleminen seisonnan aikana ei kyl ole kovin järkevää. Ainakin pakoputkisto ruostuu kun joka käynnistyksellä sinne tulee kosteutta. Samoin moottorin sisään -> öljyn sekaan tulee kosteutta.
Täällähän tulee hyviä vinkkejä, etenkin keskustelu auton käyttämisestä seisonnan aikana. Itellä on ollut tapana sitä käytellä ja ajaa vähän kadulla jarrujen takia, etteivät vedä jumiin.. talven kovilla(jos sellaisia enää tulee)pakkasilla en tietenkään autoa ole raaskinut repiä käyntiin mutta leudommilla keleillä kylläkin pari kolme kertaa seisonnan aikana.
Suoraa huutoa 3000 24v
Itekki laitoin camaron kuun alussa seisontaan ja nyt jo vituttaa tuo pelkällä kadetilla ajeleminen ku se vääntö puuttuu kokonaan, oli se niin mukavaa kesällä päästellä katto auki menemään ja ku oli sitä potkuaki vähä enemmän. Onko jo LT1 koneella tuo corvette?MakeTku kirjoitti:vaikka vasta kolme viikkoa seisontaa mennyt niin nyt jo syö miestä kun ei pääse ajelemaan...
Mulla ei oo kuvaa, mutta nuo minulla käytössä olevat ovat sellaisia muovisia noin 15cm kanttiinsa olevia purnukoita. Noihin laitetaan "patruuna" joka sisältää sellaista karkean merisuolan näköistä tavaraa.NoFear kirjoitti:Minkäslaisia nuo on?MakeTku kirjoitti: - kaksi kosteudenpoistajaa sisälle autoon ( molempiin jalkatiloihin )
5-6 kuukauden seisonnan aikana nuo keräävät vettä pari desilitraa per poistaja.
En enää muista mistä olen nuo ostanut, mutta ainakin asuntovaunu- tai venetarvikeliikkeet tms myy vastaavia jos ei ihan paikallisesta "motonetista" löydy.