Johnny kirjoitti:
Kuten hyvinkin käy ilmi sinun ja minun kirjotuksista että niinkuin aikuiset myös lapsetkin ovat ERILAISIA ja toisille toimii toiset asiat ja toisille toiset.
Sinä et kokenut remmistä olleen mitään hyötyä ja minä taas koin.
Millä perustelet että oma kasvatus metodisi on juuri se ainut oikea?
En missään nimessä väitä, että mikään kasvatusmetodi olisi ainoa oikea, koska sellaista ei yksinkertaisesti ole olemassa. Perustelut mielestäni annoin jo edellisessä postauksessa, mutta väännetään ne vielä rautalangasta :
1. Fyysinen väkivalta on fyysistä väkivaltaa. Erilaisia asteita tässäkin asiassa toki on, mutta jos tukistat lastasi, vastaa se kenen tahans muun ihmisen tukistamista, ja
se on fyysistä väkivaltaa. Asiaa voi itselleen tai muille perustella vaikka joulupukilla, mutta tukistettavan fyysistä koskemattomuuteen kajotaan.
2. Lapsi ei opi oikeaa tai väärää tukistamalla, koivuniemenherralla, remmillä tai millään muullakaan fyysisellä rangaistuksella. Fyysinen rangaistus ei tarjoa mitään ehdollistamista, vaan antaa pelkän pelon siitä, mitä tulee tapahtumaan
jos jää kiinni. Lapsi ei opi syytä siihen
miksi jotain ei saa tehdä. Yleensä myös tällainen rangaistus on enemmänkin vanhemman tapa osoittaa, että oma itsehillintä on pettänyt. Aika harvoin nimittäin sitä fyysistä puolta tulee käytettyä, jos itse on rauhallinen, ja sama pätee muihinkin kanssakäymis tilanteisiin kuin lastenkasvatukseen.
Tämä kaikki pitäisi kuitenkin olla kaikkien normaalisiti toimivien ihmisten ulottuvissa oleva tieto ja normaalin yhteiskunnan perustoimintaperiaate - eli toisen ihmisen fyysinen koskemattomuus on todella tärkeä ja asia, ja periaatetta on kunnioitettava.
Miten voi siis olla mahdollista, että lapsi oppii tämän, jos lähin roolimalli käyttää sitä samaa mallia, mitä
ei halua lapsensa oppivan?